שתף קטע נבחר

איזה מין שטח

ראש מחלקת העיצוב של וולוו מנסה להסביר את מכונית התצוגה החדשה ובדרך גם מספר על סדרת ה-R הספורטיבית שצפויה בקרוב, ועל תוכניות נוספות

"קח למשל ב.מ.וו שמסוגלת לנסוע 280 קמ"ש על האוטובאן. הרי בינינו, אף אחד לא נוהג כך, בוודאי לא כל הזמן. אבל בכל זאת, זה נותן לבעל הרכב תחושה טובה. כי אם היצרן מצהיר כי היא מסוגלת לנסוע כל-כך מהר, ובאופן בטוח, אז וודאי שהיא תהיה מצוינת ב-150 קמ"ש.

אנחנו לעומת זאת מעוניינים דווקא להדגיש את המוצא השוודי ויתרונותיו, ובמיוחד את העובדה שהמכוניות שלנו בנויות להתמודד מול אקלים קיצוני של אפילו 50 מעלות צלזיוס מתחת לאפס. ואם מכונית שלנו יכולה לנסוע מהר בתנאים כה קיצוניים, היא וודאי תסתדר בקלות עם חורף שגרתי יותר".

כך פותח פיטר הורנבורי, המעצב הבריטי של וולוו, את השיחה בינינו. כך הוא גם מסביר לי את הרציונל שעומד מאחורי פיתוח ה-ACC2 - המוצג החדש של וולוו בתערוכת ז'נבה שהסתיימה לא מכבר.

 

המסר

 

מכוניות תצוגה הפכו בשנים האחרונות לזן מעניין. לכל אחת מהן יש מסר, מטרה וסיפור יחודי. העניין הוא, שכיום כבר לא ממש ברור, לפחות בהצצה ראשונה וגם למנוסים בין עיתונאי הרכב, מה המטרות, מה המסרים. ה-ACC2 היא בדיוק אחת כזו, שלא מגלה מייד את כל הקלפים.

לכאורה מדובר בתרגיל מוזר בעיצוב. נראה כאילו הוראות ההרכבה היו כדלקמן: קח אחת וולוו סטיישן, הגבה אותה והוסף איפור למטרות "כמו שטח". עד כאן זה ברור ומובן. אלא שאז כתוב בהוראות כי יש להנמיך אותה דווקא, ואחר כך לעטוף את פניה במסכה ספורטיבית-כוחנית. הורנבורי, שמנסה להסביר את הכיוון בשנינות אנגלית מוכרת, מגלה עד כמה אכן שונות המטרות ממה שנראה ברגע הראשון.

"המכונית הזו אינה מכוונת למחליפת הקרוס-קאנטרי, לפחות לא בצורה ישירה, שכן היא מבוססת על ה-XC70 באופן ברור. אבל יש בה בכל זאת רמז לכיוון העתיד של וולוו. "אתה יכול לכנות אותה גם XCR" מסביר הורנבורי, כי היא מעין גרסת R ל-XC המוכרת.

באופן לא רשמי, האות R היא הכינוי לדגמים ספורטיביים עתידיים של החברה, שנחשפו כבר כמכוניות תצוגה (PCC) ויופיעו לראשונה בסוף השנה. מדובר בגרסאות כפולות הנעה אימתניות ל-S60 ול-S70 עם מנוע ה-2435 סמ"ק משופר, שמספק לא פחות מ-300 כ"ס. מנוע חזק כזה, (שבגרסה מוחלשת יגיע גם ל-T5 הרגילה) ניצב בחרטום ה-ACC2. והחרטום הזה, שנראה אגרסיבי מבעבר, כולל גם רמזים מסוימים למראה משפחת ה-R.

 

השטח שלהם אחר

 

אז איזו מין מכונית שטח זו? "צריך להבין, כי עבורנו בוולוו ובכלל בסקנדינביה, OffRoad זה לא מסע עבירות באפריקה, אלא משהו בסגנון ראלי שוודיה. נהיגה מהירה על קרח או כבישים מושלגים. זו הסיבה שהמכונית נמוכה מה-XC ואף נועלת בתערוכה צמיגים ממוסמרים (המקובלים במירוצים על הקרח, א.ש)".

ניתן אולי לראות כאן גם תגובה מהירה לגל הקרוס-אובר החדש שפוקד את תעשיית הרכב, אבל הורנבורי מבטל את ההשוואה מיד. "עבורי אין דבר כזה", הוא מחייך וממשיך "חונכנו יותר מדי על-כך שיש סדאן, יש סטיישן, יש גדול ויש קופה, ואין שום דבר ביניהם. אבל אף פעם לא היה חוק כזה שהגביל אותנו. זו הייתה רק השמרנות של היצרנים. מבחינתי, בוולוו כבר עשינו קרוס-אובר מזמן - ביום שיצרנו את ה-850R, מכונית סטיישן מהירה ביותר.

בקיצור, לא היו לנו חוקים, אבל כולנו חיינו לפיהם וכעת אנחנו מתעוררים ורואים שיש עוד הרבה סוגים של כלי רכב שניתן לייצר. הסתכל למשל על מרצדס: שנים ארוכות היה להם את אותו מגוון קשיח של דגמים, עם אותו מראה. אבל אף אחד לא הכריח אותם לעשות כך. ואז יום אחד הם התעוררו ויצרו מגוון אחר גדול יותר. והם מצליחים מאד".

 

הרביעייה

 

"מבחינתנו זהו לא ממש רמז לקרוס-אובר, ובכלל יש במכונית זו הרבה פרטים שאנו רוצים עדיין לבדוק. אחד מהם מתייחס לנכונות הציבור לקבל סטיישן יקרה ומהירה עם ארבעה מושבים בלבד. אנחנו יכולים להציע כאן ארבעה מושבים נוחים יותר, עם רמת שימושיות ובטיחות גדולות במיוחד, ואפשרויות רבות בתא הנוסעים. בקופה למשל כבר עשינו זאת".

אחת הדרכים להדגיש את המוצא השוודי במכונית היה באמצעות מושבים דקים בעלי קו סקנדינבי טיפוסי. "זהו שילוב של כיסא סקנדינבי ומושב מירוצים יעודי לראלי. רצינו לראות איך הקהל מגיב לסוג כזה של מושב". אפשר לייצר את זה? אני שואל, "למרבה הפלא זו לא בעיה כל-כך גדולה כמו שזה נראה. הבעיה טמונה יותר בספקי משנה סרבנים, שצריכים להשקיע בפיתוח. הם מעדיפים לשמור על סטטוס-קוו בנושא המושבים ולא לשנות כל פעם פס ייצור בהתאם לגחמות שלנו".

 

והקטנות?

 

השיחה על ארבע מושבים, כן או לא, מביאה אותנו לדבר על מחליפות ה-S40 ועל ה-SCC - מכונית תצוגה קודמת של וולוו. האם היא מתייחסת למכוניות קטנות של וולוו בעתיד? "מפתיע אותי שכל-כך הרבה אנשים גילו שם דמיון ל-ES480 הישנה שלנו. זו אמנם הייתה הכוונה, אבל לא היינו בטוחים שיבינו זאת.

זאת בעצם מכונית קומפקטית בעלת חמש דלתות עם מראה הרבה יותר מסוגנן מהרגיל. וגם כאן אנו בודקים האם הקהל מוכן להסתפק בארבעה מושבים. תשובה חיובית תאפשר לנו לשמור על עיצוב הדפנות, וזה מה שמעניק למכונית את המראה ייחודי. אם לא, זה אומר שצריך מכונית שונה".

 

קטנות ויקרות

 

האם יהיו מכוניות קטנות יותר של וולוו בעתיד? "אכן כן, אבל זה לא אומר שהן תהיינה זולות יותר. אנחנו צריכים להיות רווחיים בכל מוצר. וכיצרן, וולוו הוא מותג יוקרתי שאינו מייצר ומוכר המון כלים - מה שמייקר את המכוניות. לכן אנחנו צריכים להבין בדיוק מה הציבור רוצה ממכונית כזו ולספק לו את זה.

זו אחת הסיבות שהובילו אותנו להקמת מרכז עיצוב בברצלונה. זו עיר צפופה ולכן אוהבים שם מכוניות קטנות, אבל עדיין רוצים שהן תהיינה יוקרתיות ומיוחדות. לכן אתה רואה שם הרבה אודי A3. ה-SCC שלנו מתאימה מאוד לסביבה שם. אנחנו רוצים לקלוט מהאווירה בעיר, את הכיוון הנכון למכונית קטנה שלנו."

האם אתה מרגיש שכבר הגיע הזמן לשנות את הקו הנוכחי של וולוו? "לנו בגוטנברג, ובכלל במערב אירופה, כבר נראה שהקו הנוכחי של וולוו כמעט מוכר מדי. כי כאן בשוודיה יש המון וולוו חדשות. אבל צריך לזכור שבהרבה מקומות בעולם יש עדיין מכוניות מהדור הישן של וולוו. בארה"ב אתה עוד רואה הרבה 240 ו-740, אז אנחנו עדיין צריכים לדבוק בקו הנוכחי כדי לבסס את הכיוון והמסר".

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
וולוו ACC2...
וולוו ACC2...
העתיד השוודי כבר כאן
העתיד השוודי כבר כאן
המוטיב הוא חורף
המוטיב הוא חורף
ויש גם סיכוי למכונית קטנה
ויש גם סיכוי למכונית קטנה
מומלצים