שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    רכבת העמק חולמת על שלום

    ממש בימים אלו מסתיימות עבודות השיקום של תחנת הרכבת ההיסטורית בכפר יהושע, שפסקה מלפעול במרץ 1948. הקרונות עדיין לא יוצאים ממנה לכיוון דמשק, אבל מכינים את התשתית לעידן השלום

    הסכם שלום עם סוריה לא נראה ממש באופק, אבל ברכבת ישראל מתכוננים לימים בהם תחודש רכבת העמק, שהובילה בעבר מעמק יזרעאל לחיפה ומשם לסוריה.
    95 שנה לאחר שהתקיימה הנסיעה הראשונה מחיפה לדמשק, מרחק של 160 ק"מ, מתקיים היום (ב') בתחנת כפר יהושע טקס חגיגי לציון האירוע, ולציון השלמת השלב הראשון בשיקום התחנה ההיסטורית.
    רכבת העמק הוא כינוי עממי לקטע ממסילת הברזל חיפה-צמח-דרעא. תוואי הרכבת חצה את עמק יזרעאל וקישר בין חיפה למסילת הברזל החיג'זית (דמשק-מען).
    בחודש ינואר 1904 נחנך קטע המסילה חיפה-בית שאן שאורכו 59 ק"מ.
    אגב, בתחנת הרכבת חיפה-מזרח קיימת אנדרטה לזכר האירוע ההיסטורי.

    אחת מ- 8 תחנות

    לפני כשנה וחצי החלו בשיקום מבני תחנת כפר יהושע, היא תחנת תל
    שמאם בק"מ ה- 22 מחיפה, ביוזמת המועצה לשימור אתרים ורכבת ישראל. בפרויקט יושקעו כמיליון שקל שגייסו המועצה לשימור וקק"ל.
    רכבת העמק היתה כוכב ראשי בפולקלור הארץ ישראלי. רבות סופר על הקטר האימתני הקרונות המקרטעים וקצב הנסיעה האיטי והמייגע.
    לאורך ציר המסילה נבנו שמונה תחנות. השלישית שבהן –הייתה תחנת כפר יהושע.
    זו הייתה התחנה הגדולה ביותר פרט לזו של חיפה. במתחם התחנה היו ארבעה מבנים: מבנה מרכזי דו-קומתי בשטח של 150 מ"ר ששימש כמבנה המרכזי של התחנה; מבנה חד-קומתי עם 3 חדרים בשטח של 65 מ"ר, ייתכן ששימש למגורי העובדים; מבנה נוסף ששימש ככל הנראה לקופה וקיוסק, ועם הזמן נהרס כמעט לחלוטין; ומגדל מים שנותר בשלמותו.
    המבנים נבנו בסגנון גרמני עם קירות אבן עבים כדוגמת מבני הטמפלרים ברחבי הארץ.
    המבנה השלישי נקרא "בית הבומבדז'י" בו עמדה המשאבה ששאבה מים לצינון הקטרים.
    במרץ 1948 פסקה פעולתה של רכבת העמק לאחר פיצוץ גשרי הירדן, ליד קיבוץ גשר. המסילה הוזנחה ורוב התחנות נהרסו.
    מצב המבנים בתחנת כפר יהושע הלך והתדרדר עד כמעט הרס. מנכ"ל המועצה לשימור אתרים, יוסי פלדמן, התגייס להצלת המבנים יחד עם קק"ל, במסגרת פרוייקט שיקומם של 50 אתרי תקומה, עליה הכריזה ממשלת נתניהו בשנת ה- 50 למדינה (במסגרת הפרויקט על כל שקל שתשקיע המדינה תשקיע קק"ל שקל מצידה).

    מסעדה בקומה השנייה

    רכז המועצה לשימור אתרים בצפון, עמרי שלמון, מסר ל- ynet , כי השלב הראשון של עבודות השיקום במבני התחנה הסתיימו וכי בימים אלו נשלמות עבודות הנגרות האחרונות. בשלב הבא יטופלו תשתיות המים והביוב. שני מבנים (בתמונה) שוקמו, ואילו המבנה השלישי שמצבו היה בכי רע רק חוזק, וספק אם ניתן יהיה לשקמו.
    בקומה השנייה של הבניין המרכזי תפתח מסעדה, ואילו בקומה הראשונה תוקם תצוגה שתספר את סיפור רכבת העמק. זו אמורה להיות שלוחה בלתי רשמית של מוזיאון הרכבת בחיפה. בין השאר נעשים עתה ניסיונות לרכוש באירופה קטר קיטור ולהציבו בתחנה.
    נודע, כי לרכבת ישראל יש תוכנית לרשת מחדש את עמק יזרעאל בתוואי קרוב לתוואי המקורי של רכבת העמק, כך שיעבור לא הרחק מתחנת כפר יהושע.
    כמו כן, בתכנון לשקם תחנה נוספת של רכבת העמק, תחנת בית שאן שמבניה כמעט הרוסים לחלוטין.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תחנת כפר יהושע: לפני השימור
    תחנת כפר יהושע: אחרי השיקום
    מומלצים