שתף קטע נבחר

מורפולוגיה למתחילים

לפני מספר שבועות הצגנו חמש תוכנות המאפשרות שימוש באפקטים ויזואליים שונים. רבים מבין הגולשים אהבו במיוחד את אפקט ה-Morphing שהדגמנו באמצעות תוכנת Morpheus. חלק מכם, פניתם אלינו בבקשה להסבר מפורט יותר כיצד להשתמש בה

אפשר למצוא באינטרנט עוד קרוב ל-30 כלי תוכנה שיודעים ליצור מורפולוגיה. בחרנו להדגים ולהסביר עם תוכנת Morpheus, גם הפעם, משום שחלקכם כבר התקנתם אותה, וגם משום שהיא אחת הפשוטות והנוחות לשימוש. נפתח בלהבין איך זה עובד, ונמשיך בהסבר כיצד לעשות את זה.

להבין את התהליך

ההסבר הבא אינו הכרחי, אבל הבנה טובה של התהליך תאפשר לנו בסופו של דבר גם לבצע אותו טוב יותר. המורפולוגיה מוכרת לכולנו מסרטים (כמו שליחות קטלנית 2) או מקליפים (Black or White של מייקל ג'קסון), והרעיון הבסיסי פשוט ואינטואיטיבי מאד: דבר אחד הופך לאחר. המטמורפוזה הויזואלית הזו מתבססת על אלגוריתם שמפרק תמונה שלמה לאלמנטים גרפיים בסיסיים, ומבצע מניפולציה על הפיקסלים שמרכיבים אותה כדי ליצור תמונה אחרת.
זה, בסופו של דבר, דומה מאד לאפקט הקולנועי המוכר של Fade-out, כאשר תמונה אחת נעלמת ותמונה אחרת מופיעה במקומה. אפקט של Fade-out, אם לנסח אותו במונחים של גרפיקה ממוחשבת, מתקבל כתוצאה משינוי הדרגתי בערכי הצבע של הפיקסלים, מתמונת המקור לתמונת היעד. אף פיקסל אינו משנה את מיקומו - הוא רק משקלל את הערכים של הצבעים משתי התמונות, כאשר המשקל של תמונת המקור הולך ויורד, והמשקל של תמונת היעד עולה בהדרגה, עד שבסופו של דבר נשארת רק תמונת היעד.
מורפולוגיה היא ביסודו של דבר תהליך דומה, אבל היא מוסיפה מרכיב חשוב: הפיקסלים של תמונת המקור זזים, כדי ליצור מעבר חלק בין קווי המתאר שלה לבין קווי המתאר בתמונת היעד. כך מתקבל אפקט שבו העצמים בתמונה מתעוותים ומשתנים, ונראים כאילו הם הופכים למשהו אחר.

להכין את התמונות

זה פשוט להבנה אבל לא לביצוע. לא מסובך ליצור אלגוריתם שמבצע את האפקט, אבל כדי לשכנע את העין נדרש קצת יותר מזה. לכן, גם בתוכנת מורפולוגיה טובה, יש חשיבות גדולה למה שיעשה המשתמש. תיאורטית, אין מניעה ליצור אפקט Morph עם כל זוג של תמונות, אבל הביצוע הופך פשוט יותר, והתוצאה אמינה יותר, כאשר משתמשים בתמונות מתאימות, שמקצרות את הדרך והופכות את התהליך לפשוט יותר.
כשלב ראשון, חשוב לבחור תמונות "נקיות" ככל האפשר. אם, כמו בדוגמא שלנו, מדובר בשתי תמונות פנים, רצוי שהן יופיעו ללא רקע או עם רקע עדין ולא דומיננטי. מועיל מאד כאשר שני העצמים שבתמונות - במקרה זה, הפנים - מוצגים ב"זווית צילום" דומה, עם דמיון גיאומטרי. כמו כן, כדאי להקפיד על כך שהן יהיו בגודל דומה.
את ההתאמה כדאי לבצע בכלי גרפי נפרד (אנחנו השתמשנו לשם כך בתוכנת Paint Shop Pro, שגם אותה אפשר למצוא בPC-דיסק). קודם כל, חותכים מהתמונות המקוריות את החלק שבו אנחנו רוצים להתרכז (חשוב להשאיר שוליים). לאחר-מכן, משנים את גדליהן (Image / Resize), באופן כזה שהפנים יהיו פחות או יותר באותו גודל. בשלב הבא, חותכים את השוליים כך שהן ימוקמו באופן דומה בתוך התמונה.
כדי להשלים את העבודה, משווים את גדלי התמונות זה לזה. הדרך המומלצת: כשהתמונות פחות או יותר קרובות זו לזו בגודל, משנים את האורך או הרוחב של אחת מהן, כך שיהיה זהה לזה של השנייה. לאחר מכן, משתמשים בפעולה Canvas Size כדי להוסיף קצת שוליים, ולהתאים את התמונה הקטנה לגדולה.

ליצור את האפקט

את שתי התמונות שהתקבלו נוכל לשמור ואז לטעון לתוכנת Morpheus (בפעולה Picture / Load Picture). הגודל הזהה לא רק יעשה את המלאכה קלה יותר, אלא גם ייתן תוצאות טובות יותר. כדי שגם המורפולוגיה תשמור על אותם מימדים, אפשר להתאים את הLayout- למימדי התמונות שבחרנו (Render / Layout / Morph size).
בפינה הימנית העליונה של חלון העבודה, נוכל להגדיר את מספר השלבים (Frames). ככל שהוא יהיה גדול יותר, כי המעברים יהיו עדינים יותר. אם נריץ את האפקט עכשיו, נראה שעדיין התוצאה מאד לא משכנעת, ולמעשה דומה לאפקט Fade-out.
הדרך שלנו לעזור לתוכנה, היא להגדיר עבורה נקודות ציון (Dots); בכל פעם נוסיף נקודה בתמונת המקור (קליק ימני וAdd Dot-), ונקשר לנקודה מקבילה בתמונת היעד (או להיפך). על בסיס הנקודות הללו, התוכנה תפרק את שתי התמונות לפוליגונים, ותבצע מניפולציה על כל אחד מהם בנפרד. כדי שתתקבל תוצאה מוצלחת, חשוב לבחור בנקודות ציון שמתארות היטב את קווי המתאר של התמונות. מכיוון שמדובר בפנים, נתרכז בתווים שלהן: ראשית, נסמן קווי המתאר של הגולגולת, הצוואר והכתפיים. בשלב הבא נסמן את נקודות הקיצון של האוזניים, השפתיים, האף, העיניים והגבות. כדאי לסמן גם את הקצוות (זוויות השפתיים והעיניים, וכו'), וגם את נקודות הפיתול (למשל, קימור הגבות).
כעת מריצים את האפקט (File / Render Morph to file). אפשר לשמור את המורפולוגיה לקובץ וידאו, אנימציית GIF או רצף של תמונות נפרדות. האפשרות האחרונה עדיפה, לפחות בפעם הראשונה, כדי שנוכל לבדוק איפה דרוש שיפור. לפני כן, כדאי לשמור את העבודה שעשינו (File / Save Layout as). אם השיפורים שנעשה לא יועילו אלא יזיקו, תמיד נוכל לחזור אחורה.
זה, על רגל אחת, כל הסיפור בעצם. כדי להתקדם הלאה מה שנשאר הוא בעיקר הרבה ניסוי ותעייה, ואולי קצת משחקים בהגדרות (Render / Options). זה קצת קשה בהתחלה, אבל הופך פשוט ככל שממשיכים. וזה - שימו לב - ממכר בצורה פשוט קטלנית. או שאולי עכשיו קצת מאוחר מדי לספר לכם?

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תוכנת מורפיאוס. צילום מסך
מומלצים