שתף קטע נבחר

תכשירים נגד שמש: אל תסתנוורו מהחידושים

ד"ר פישר ואגיס השיקו השנה לראשונה תכשירים נגד שמש עם מקדם הגנה 100. נשמע מרשים? מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית באיכילוב ממליץ לא להתרשם: אין לזה כמעט משמעות. מבחינת הצרכנים, כל עלייה במקדם הגנה מעבר ל-30 היא זעירה וזניחה

עונת תכשירי ההגנה נגד השמש החלה עם בשורה חדשה: מקדם ההגנה עלה לרמה חסרת תקדים של 100 אס.פי.אף - בתכשירי ד"ר פישר הפופולריים ובתכשירים של אגיס. לכאורה, מדובר בבשורות טובות: השנה נהיה מוגנים מהשמש כפי שלעולם לא היינו. האמנם?

 

המקסימום המותר: שעה בשמש

 

לכאורה, הגדלת מקדם ההגנה מהווה חדשות טובות. סרטן העור נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות בעולם המערבי: על-פי נתוני מרכז המידע לסרטן של האגודה הבריטית לחקר הסרטן, מסביר ד"ר לסלי ווקר, מנהל המרכז עוד משנות ה-70, מלנומה (סרטן עור) ממאירה היא סוג סרטן שקצב גידולו הוא המהיר ביותר מבין סוגי הסרטן הנפוצים - למרות עליית המודעות, לכאורה, לנזקי השמש.

פרופ' רפי שפיר, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית באיכילוב, מספר כי בישראל מבחינים בשנים האחרונות בעלייה במקרי כוויות עמוקות עד לדרגה 2 כתוצאה מהחשיפה לשמש. לדבריו, המקרים בולטים בעיקר בקרב האוכלוסייה הרוסית, כולל ילדים, בגלל חוסר המודעות המספקת לנזקי השמש. אפילו שעה של שהות בשמש אצל בהיר עור עלולה להסתיים בכווייה עמוקה, הוא אומר.

על-פי נתוני ארגון בטרם, 3% מהילדים הפונים לחדרי מיון בגלל כוויות נכוו מהשמש. כוויות השמש הפכו לתופעה גם בקרב צעירים וצעירות ששוהים שעות רבות על חוף הים ונרדמים.

האם המוצרים עם מקדמי ההגנה המפוצצים עליהם התבשרנו השנה יגנו עלינו טוב יותר מפני המלנומה הקטלנית ונזקי השמש? אין לזה כמעט משמעות, מסביר שמיר, מבחינת הצרכנים, כל גידול במקדם הגנה של מעבר ל-30 הוא זעיר וזניח.

הנתונים המרשימים של ההגנה מתאימים למבחני מעבדה. הנסיינים במעבדה לא מזיעים, לא נרטבים, לא מתנגבים, אלא יושבים מרוחים כשהקרינה קופחת על גופם, ואילו בים ובבריכה יורדת השפעת הקרמים. אם מקדם הגנה 15 אומר, לכאורה, שאתה יכול לשהות 150 דקות בשמש, הממצאים נכונים רק למעבדה. אפילו עם הגנה של 100 אס.פי.אף אסור לשהות למעלה משעה בשמש.

ד"ר נירה הדס, סמנכ"לית מחקר ופיתוח של ד"ר פישר, מודה שמקדם הגנה 100 מיועד בעיקרון לרגישים ולחולים, שיש להם מחסור באנזים המתקן את נזקי השמש. היא מסכימה גם שלא דומים תנאי המעבדה לתנאי השטח, אך טוענת: לא אנחנו המצאנו את הסטנדרטים, אלא רשות התרופות והמזון האמריקנית, כדי ליצור מסגרת אחידה של פרמטרים לבדיקות השוואתיות.

בפועל, צוחק מי שצוחק אחרון. בקרב הצרכנים קיימת במפורש מגמה של מעבר למקדמי הגנה גבוהים יותר, בלי להתחשב במשמעותם האמיתית. אמנם, על-פי נתוני סופר-פארם מקדם הגנה 15 אס.פי.אף הוא הנמכר ביותר, אבל במקום השני כבר נמצא מקדם 45 אס.פי.אף ובמקום שלישי 70 אס.פי.אף.

דן בן-דוב, מנהל שיווק בתחום ההגנה משמש בד"ר פישר, טוען כי 60% מהצרכנים משתמשים במוצרים עם מקדמי הגנה גבוהים מ-0% ,153 במוצרים עם מקדם 15 ורק 10% במוצרים עם מקדמים נמוכים.

כדאי לדעת, שהמוצרים עם 100 אס.פי.אף יקרים בהשוואה לתכשירים עם מקדמי ההגנה הנמוכים יחסית.

ד"ר פישר השיקה את אולטרסול 100 אס.פי.אף ב-115 שקל ל-125 מ"ל. שפופרת קרם פנים של 50 גרם נמכרת ב-88 שקל, כשתכשיר אולטרסול הוותיק, עם מקדם של 15 אס.פי.אף באריזה של 400 מ"ל - קצת יותר מפי - 3 נמכר כמעט באותו מחיר (115.30 שקל). אגיס יצאה עם תחליב סקין-גארד באריזה של 125 מ"ל במחיר של 84 שקל.

יש לציין, כי החברות הבינלאומיות שמשיקות מוצרים חדשים לא מתעסקות כלל במקדמי ההגנה הגבוהים שמשגעים את השוק הישראלי. בלנקסטר אפילו השיקו השנה מוצרים עם מקדם הגנה של 6 אס.פי.אף. אסתי-לאודר, קליניק ופיץ-בוין מתמקדות במקדמי הגנה של עד 30 אף.פי.אס.

 

לא למרוח לתינוקות עד שנה

 

חידושים הנוספים השנה מתמקדים בתחום הילדים, שם ניתן לראות ריבוי של מוצרים חדשים - שהמובילים בהם מתאפיינים במקדם ההגנה הבומבסטי של 100 אס.פי.אף.

פרופ' שפיר מזהיר לא להסתנוור מתכשירים להגנת תינוקות מפני שמש. תינוקות עד גיל שנה, הוא אומר, לא מומלץ לחשוף לשמש ולא למרוח עליהם מקדמים למיניהם, אלא להקפיד על אמצעי ההגנה החשוב ביותר: לבוש, לפחות טי שירט שמגן על כתפיים, גב וחזה, שהות בצל עד כמה שאפשר והימנעות מחשיפה לשמש בין השעות 10 בבוקר עד 16:00 אחר הצהרים.

תכשירים יש למרוח רק באזורים החשופים, שאי אפשר להגן עליהם, וכשמדובר בילדים להקפיד להיזהר שהתכשיר לא יחדור לעיניים. מקדם ההגנה המומלץ, לדבריו, הוא 15. לבעלי עור איי - כלומר הרגישים שנשרפים ואינם נשזפים בשמש - מומלצים מקדמים של 24 או 30, ורק לאנשים בהירים מאוד שנמצאים שעות רבות בשמש ממליצים מקדם של 24.

יותר מכך: לדברי פרופ' שפיר, מחקרים שנערכו בארץ ובעולם מראים כי אצל ילדים שהתמרחו במגני שמש הופיעו יותר נקודות חן, שמסמנות רגישות יתר ואפשרות גדולה יותר להופעת סרטן עור בעתיד. זה קורה כי ילדים שנמרחים מרשים לעצמם להיחשף יותר ממי שאינם נמרחים, בגלל תחושת ביטחון, תופעה שמאפיינת גם מבוגרים, אומר שפיר. ועוד בעיה: הנמרחים הם הרגישים יותר, בהירי העור, ולהם במיוחד התמרחות בתכשיר הגנה אינה ההגנה האולטימטיבית, אלא האמצעי האחרון.

בכל הנוגע לילדים, יצאה דווקא ניוואה, גורם קטן בשוק הישראלי, עם חידוש מרענן - ניוואה סאן ספריי, תרסיס לילדים עם מקדם הגנה 30 עם פיגמנט צבע למריחה מדויקת. התחליב הוא צבעוני-תכלכל, והגוון מצביע על האזורים שכבר נמרחו. מיועד לכל האמהות שלא בטוחות איזה חלק של הגב כבר מרחו, כי הילד לא מסוגל לעמוד במקום אחד. המחיר: 79.90 שקל ל-200 מ"ל.

ד"ר פישר טוענים למוצר עם מקדם ההגנה הגבוה ביותר לתינוקות: אולטרסול בייבי עם 50 אס.פי.אף, ב-3 אריזות: 125 מ"ל ב-88 שקל, 200 מ"ל ב-115 שקל ושפופרת קרם פנים של 50 גרם ב-74 שקל. כמו כן השיקה החברה מגבונים להגנה משמש לתינוקות - 9.90 שקל לאריזה של 32 מגבונים.

אגיס התמקדה השנה בבני הנוער, ויצאה עם קו של שלושה מוצרים חדשים לצעירים: ג'ל עם נצנצי זהב - 14 אס.פי.אף ב-50 שקל ל-500 מ"ל, שמן להגנת העור ב-45 שקל ל-230 מ"ל ותחליב הגנה לבעלי עור שמן, ב-55 שקל ל-250 מ"ל. שני המוצרים האחרונים הם בעלי אס.פי.אף. 15.

חברת לנקסטר משלבת במוצרי השמש שהשיקה השנה טכנולוגיה שהיא מכנה אר.פי.אף: המקדמים אמנם נמוכים יחסית, עד 30 אס.פי.אף, אבל לטענת החברה השילוב של המרכיב הנוסף ממקסם את פעולת ההגנה. קרם גוף בסדרת היי פרוטקשן עולה 129 שקל ל-200 מ"ל (30 אס.פי.אף) ופאסט טן אופטימייזר (8 אס.פי.אף) עולה 139 שקל ל-115 מ"ל.

 

המחירים לא עלו

 

בשורה טובה באמת: מחירי התכשירים לא עלו בהשוואה לשנה שעברה, וביוני, אם לא ישתפר המצב באופן משמעותי, צפויה להתחיל מלחמת המחירים. היצרנים מודאגים במיוחד בגלל שהעונה טרם החלה רשמית, ואפילו השבוע - באמצע מאי - צפויים מספר ימים סגריריים. גם גל הטרור במהלך מארס פגע קשות במכירות של שבוע פסח, שנחשבות באופן מסורתי ליריית הפתיחה של מלחמת התכשירים.

ליאור רייטבלט, מנכ"ל סופר-פארם, וגיל שפירא, קניין ראשי בניו-פארם, טוענים כי כבר עתה ניתן להבחין בסימנים המצביעים על עונה גרועה יחסית, ואפילו ירידה במכירות בהשוואה לשנה שעברה. העונה התחילה צולע, הם אומרים, אנשים יוצאים פחות לחוף הים ולבריכות, המסומנים כמקומות עם קהל.

משה גולדשטיין, מנכל ד"ר פישר, מפגין ביטחון: גם המצב הבטחוני לא ישנה את השמש הקיצית ונזקיה. אני לא רואה את ההורים מחזיקים את הילדים בבית, וחוף הים ושטחי הבריכות הפתוחים הם עדיין יותר בטוחים מבתי קפה ומסעדות.

 

החלה עונת המבצעים

 

החדשות הטובות מבחינת הצרכנים: השנה יתחרו עלינו חזק יותר. כבר היום שטופות כל הרשתות במבצעי מתנות, שימשכו

על-פי הערכות עד סוף מאי. מספר דוגמאות: ברכישת שני מוצרים מסדרת אייבון ברונז של ניוואה מקבלים מגבת חוף של פלפל.

רשתות הריבוע הכחול מקבלים נעלי אצבע במתנה בקניית תכשיר של פיץ-בוין, ערכת משחקי חוף ב-9.99 שקל בקניית מוצר של בייבי-סול או קיד'ס של דר פישר, ובאותו מחיר תיק צידנית בקניית אחד ממוצרי אולטרסול של ד"ר פישר. אפשר לרכוש גם תיק קיצי ב-7.99 שקל בקניית תכשירים של סקין-גארד ב-49 שקל.

ברשת סופר-פארם מקבלים משחק דמקה או מגבת חוף ב-12.99 שקל על קניית מוצר של פיץ-בוין, ג'ל אלוורה במתנה עם קניית סקין-גארד ומשחה לתינוק על מוצר ילדים של אולטרסול.

בניו-פארם מקבלים על קניית סקין-גארד שמיכת פיקה בתוספת 9.99 שקל, מגבת חוף ב-10 שקל על פיץ-בוין וצידנית ב-99.6 שקל על אולטרא-סול.

 

 

 

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר פישר. "לא המצאנו הסטנדרטים"
ד"ר פישר. "לא המצאנו הסטנדרטים"
אגיס. התמקדה בבני נוער
אגיס. התמקדה בבני נוער
לנקסטר. "למקסם את פעולות ההגנה"
לנקסטר. "למקסם את פעולות ההגנה"
מומלצים