שתף קטע נבחר

ענף ההובלה בישראל: הזנחה והפקרות

ממצאים חמורים בדו"ח שהוגש לשר התחבורה. המשאיות הן "פצצות מתקתקות" על הכביש

וידויו של נהג משאית 

ממצאים חמורים וביקורת חריפה על משרד התחבורה ועל משטרת ישראל כלולים בדו"ח ועדת סגיס על ענף ההובלה בישראל, שהוגש שלשום לשר התחבורה. הוועדה בדקה במשך כשנה וחצי את הענף על כל היבטיו. מהדו"ח עולה כי חלקן של המשאיות בתאונות קטלניות (יחסית להיקף הנסיעות שלהן) גדול פי שניים מחלקם של כלי-רכב אחרים. חלקן של המשאיות הכבדות (מעל 34 טונות) בתאונות הקטלניות גדול פי שניים עד פי שלושה מזה של המשאיות האחרות.
מהדו"ח עולה כי תחום הבטיחות בענף ההובלה פרוץ. כך למשל, נהגים מועסקים שעות ארוכות מעבר ליכולתם הפיזית והרבה מעבר למוגדר בחוק - בפני הוועדה הובאו עדויות של נהגים שעבדו 36 שעות ברציפות. נוסף על כך, מטענים רבים - כולל מטענים מסוכנים - מובלים בכבישים בשעות העומס וללא אמצעי בטיחות מתאימים. מערך הכשרת הנהגים אינו מספיק ולוקה בשורה של בעיות, משרדי הממשלה המטפלים בענף אינם מתואמים, וקצב פיתוח התשתית (על-ידי מע"צ והרשויות המקומיות) אינו מדביק את צורכי ההיסעים וההובלה במדינת ישראל.
הוועדה ממליצה, בין היתר, להגביר את מעורבותה ואת מחויבותה של המדינה בניהול הענף ובהסדרת פעילותו, וכן להגדיל את ההשקעות בתחום התשתית, להימנע מפעולות חד-צדדיות העלולות לפגוע בכלכליות הענף (שכן לכך יש השפעה ישירה על הבטיחות), להגביר את האכיפה ואת הענישה, ולבחון מחדש את ענף קציני הבטיחות ובכלל זה את ההצדקה להמשך קיומו.
"הוועדה מתריעה על הזנחה ועל אי-ביצוע של נהלים וחוקים עד כדי הפקרות ממש" נאמר בדו"ח. "לגורמים האחראים על ביצוע האכיפה (בעיקר משטרת ישראל ומשרד התחבורה) אין כלים וידע לבצע את המטלה הזאת באופן מקצועי ויעיל".
שר התחבורה כבר הודיע כי הורה למנכ"ל משרדו להתחיל ביישום המלצותיה של הוועדה.

וידויו של נהג משאית
ע"ג הוא נהג משאית. בבעלותו משאיות אחדות, והוא מעסיק נהגים שכירים. כך הוא מתאר את שגרת עבודתו:

"המשאיות שלי עובדות במחצבה הפועלת 24 שעות ביממה. אין אצלי שעות עבודה. כדי שאוכל להמשיך ולהתקיים אני חייב להוביל כמה שיותר. אני על ההגה עד שנעצמות לי העיניים. לפעמים זה 12 שעות רצוף, לפעמים 15. מתחילים בחמש בבוקר ומושכים כל עוד יש כוח. זה גם מה שאני דורש מהנהגים השכירים שלי. אני יודע שזה מסוכן, אבל גררו אותנו לזה. התעריפים הם כאלה שאי-אפשר להתקיים מהם אם לא עובדים כמעט מסביב לשעון.

"בחודש האחרון העלו את מחיר הסולר ב-61 אגורות, הביטוח התייקר ב-7% וגם החלפים. צמיג עולה 1,500 שקל. במשאית עם טריילר יש 24 צמיגים, אז תעשה חשבון כמה זה עולה. אז לא מתקנים את המשאית, ולא מחליפים צמיגים. עושים טריקים לפני הטסט. אנחנו יודעים שאנחנו פושעים, אלא שאין לנו ברירה. זה מאבק על הקיום".

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ענף ההובלה: הזנחה והפקרות
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים