שתף קטע נבחר

טויוטה אוונסיס וורסו - קטן גדול

אחרי שנתיים ללא מיניוואן חוזרת טויוטה לשוק עם מתחרה שיכול (וצריך) להדאיג את כל היריבים

"חללית", כך כינו ברחוב הישראלי את טויוטה פריוויה עם נחיתתה בארץ, עוד בתחילת שנות התשעים. נכון, טויוטה לא היו הראשונים שהביאו לארץ מיניוואן, ואפילו אינם חלוצים בניצול פרצה בתקנות מיסוי לפיה נחשבו כלים כאלה מסחריים ונהנו מהקלות פיננסיות.

אבל כאשר בשיא הגל "המסחרי" נחתה כאן הפריוויה הפוטוריסטית, היא שנתה לגמרי את הכללים. הפריוויה הייתה מיניוואן גדול אמיתי שמחץ את עדרי הספארי והאסטרו שרבצו בארץ ללא כל בעיה, וגם ניקר בעיני השכנים. כדאי לזכור כי עד אז הייתה למיניוואן תדמית "מסחרית" באמת, ואילו המיניוואן של טויוטה סובב ראשים וגרם התקהלות. ובעניין ה"חללית", ובכן לכך תרם המראה דמוי הביצה, יחד עם סביבת נהג ותא נוסעים יחודי.

אבל ימי מקלט המס עברו מהעולם זה מכבר, הפריוויה התייקרה והוחלפה בדגם חדש, אותו היבואן אפילו לא תכנן להביא בגלל תג-מחיר אסטרונומי. וכך, מי שהייתה בתקופות מסוימות נציגת המיניוואנים החשובה בארץ, נטשה כליל את המערכה.

 

באמת אוונסיס

 

אלא שבאותן שנים - פחות או יותר - החלו היפנים בפיתוח ראשוני של משפחת מיניוואנים חדשה, זו שבאירופה תכונה וורסו. כך למשל יאריס וורסו, שהגיעה גם לכאן, הייתה נציגה ראשונה. אחריה הגיעה האוונסיס וורסו, ולאחרונה גם קורולה וורסו ש"סוגרת רווחים" בין הקטגוריות. וכך יש כעת לטויוטה גרסת מיניוואן לכל מכוניות מרכז השדה, כאשר מעל מבחר מרשים זה, מוצעת באירופה גם הפריוויה המודרנית.

אבל, האוונסיס היא בכל זאת יוצאת הדופן בחבורה, בעיקר כי קשה לאתר את הקשר בינה לבין המכונית עליה היא כביכול מבוססת. שימו לב לממדים: בסיס הגלגלים בוורסו (282.5 ס"מ) ארוך משמעותית (19.5 ס"מ) מזה של האוונסיס. הוורסו רחבה יותר (5 ס"מ) ואפילו מפסק הסרנים גדול משמעותית. המתלה האחורי שונה, בחרטום פועם מנוע 2.0 ליטר מוכר מראב4, ולא מנוע הזרקה ישירה של האוונסיס. גם תיבת ההילוכים אינה זהה, שלא להזכיר את המראה מבחוץ ובפנים. אגב, ביפן היא מכונה הוורסו הזו "איפסום".

 

ויש עוד בעיה

 

אבל האוונסיס וורסו מעלה מספר שאלות קשות בהתייחס לשוק היעד - ישראל בעברית. היבואן המקומי שואף הרי למקם את הוורסו בחלל הבעייתי להגדרה של מיצובישי ספייס-וואגון נניח, או הונדה סטרים. כלומר בין מיניוואן קומפקטי לגדול. אולם אם לספייס יש בעיית הגדרה, הרי שפה היא גדולה שבעתיים. כי בניגוד לאופל זפירה למשל, הוורסו אינו קומפקטי או מבוסס על כלי כזה - בין היתר כי זה "תפקידה" של קורולה וורסו. יתרה מזאת, גם אם בגלל ממד גובה צנוע הוא אינו נראה גדול במיוחד, הרי שעם בסיס גלגלים ארוך הוא עומד בפתח קבוצת המיניוואנים הגדולים, עם 1.5 ס"מ פחות ממאזדה MPV. אז אך מי שמוטרד יתר על המידה, מומלץ לו כי יציץ לאירופה. שם קל יותר למקמו מבחינת מידות בקבוצת המיניוואנים הגדולים, זו המיוצגת על-ידי רנו אספאס או פולקסווגן שאראן, שאינם מיובאים אלינו כמובן.

 

מקורי

 

למרות שמבנה מיניוואן-בסיסי מגביל את אפשרויות העיצוב, הצליחו (שוב) בטויוטה להקנות לוורסו מראה מקורי. כך עם חרטום בולט מלפנים, ובעיקר קורה אחורית רחבה ה"מטפסת" מעלה בזווית הפוכה למקובל. קו זה, שהופיע לראשונה ב"אופה" היפני (אחיו הקטן של הוורסו), נראה כאן מעט גמלוני. ובכל זאת, מצליח ליצור קשר משפחתי עם הקורולה הקומפקטית. התוצאה הסופית - בהחלט נעימה לעין.

 

נסיון הכרחי

 

ניסיונה העשיר של טויוטה בבניית מיניוואנים ניכר מיד בכניסה לתא הנוסעים, עם מראה "נכון" ובכל מקרה, מקורי. כך למשל בסביבת הנהג ובקונסולה מרכזית בולטת, בה ממוקמות היטב מערכת שמע ומערכת מיזוג נאות. זה בולט גם בואריאציה על נושא בורר ההילוכים, זה המשתרבב מאחורי ההגה ונראה מעט כמו בלם יד. נכון, צריך להתרגל ולהשתדל שלא לטעות במנוף המגבים הקרוב (מדי), אבל בסופו של דבר הוא מתפקד לא רע.

בלם היד לעומת זאת מוצמד למושב הנהג, זאת כדי לאפשר מעבר בין המושבים. לוח המחוונים נאה למדי, אם כי באופן מוזר אינו כולל מד חום. לצידו תא אכסון מרופד, שנוח יותר לשימוש מהתא מרופד נוסף הממוקם ממש מול ברכו של הנהג. תנוחת הנהיגה מוזרה מעט, בגלל כיוון גובה מושב מוגבל ומסורבל, הגה שאינו נע למרחק, וחלל גדול מדי בין מסעד לכרית המושב.

גם מבט לאחור מאשר כי טויוטה ידעו מה הם עושים. ממש כמו במיניוואנים גדולים, תא הנוסעים מאוכלס בשבעה מושבים נפרדים, גם אם מעט נמוכים מדי, בעלי אפשרות כיוון מלאה לחמשת הקדמיים, חלקי לאחוריים. המרחב מלפנים ובאמצע טוב מאוד, אולם המושבים האחוריים צפופים יותר, בעיקר עקב חסרונו של מרחב מפסיק להזזת מושבים אמצעיים לפנים. הפתעה נעימה מהווה תא המטען, שגם בתפוסת נוסעים מלאה, מציע נפח מכובד וכולל אפילו חלל גדול ושימושי למדי מתחת לרצפה.

אך הוורסו הזה נכשל - בעיקר מול מתחרים גדולים יותר - בהענקת תחושת עושר מאחור. חסר כאן מעט פינוק כמו תאורה נפרדת לכל נוסע, עוד מעט תאי אכסון או מגשים, אפילו מיזוג מפוצל. ובהקשר זה חשוב לציין כי למרות תג-מחיר גבוה בהרבה, מבחינות מסוימיות הוורסו מצויד אפילו פחות מקורולה. ודוגמה טובה לכך הם העדר בקרת אקלים ותפעול מערכת שמע מהגה.

 

גם בכביש

 

נתוני הביצועים "על הנייר" לא בישרו טובות. אולם עם נתון משקל של 1570 ק"ג בלבד, הוורסו אינו כבד מדי, ויחד עם מנוע יעיל ותיבת הילוכים נמרצת, הופתענו דווקא לטובה. בהתחשב ביעודו של הכלי הביצועים טובים למדי וניתן לשייט במהירות "שוללת רישיון" לאורך שעות ארוכות.

למרות זאת, פער מיותר בין הילוך שני לשלישי פוגם משהו בכושר הטיפוס בעליות או עקיפות נמרצות בתנאים מסוימים. המנוע עצמו שקט מרבית הזמן, ומטריד בקולו רק מעבר ל-5000 סל"ד. צריכת דלק של 7.1 ק"מ לליטר הייתה בהחלט טובה לתנאי הנסיעה.

גם בתחום הניהוג מציגה טויוטה פתרון טוב, כל עוד לא שוכחים כי מדובר במיניוואן מגודל. בסיס הגלגלים הארוך יחד עם ממד גובה מתון, מעניקים ביטחון נחוץ, כמו-גם זויות גלגול מתונות. בכביש מתפתל יש לקחת בחשבון תת-היגוי לעיתים, בעיקר כאשר מגזימים מעט. ארבעת הדיסקים אינם מגיבים בנחישות ללחיצה ראשונית על הדוושה, אך בסופו של דבר עושים את העבודה ואינם מאבדים מכושרם גם תחת עומס ממושך.

אך הוורסו שומר בדרך כלל על הקו הנבחר. ההיגוי טוב למדי מבחינת דיוק, קצת פחות מבחינת משקל. לכך נוסף גם "שטח מת" מיותר מבחינת תחושה ותגובה במרכז. אך בסך הכל הוורסו מפתיע ביכולת שלו לשמור על קצב מהיר בכבישים מתפתלים. היציבות הכיוונית כצפוי מעט פחות מרשימה, עם רגישות גבוהה מדי לרוח צד.

בתנועה עירונית ניכר על הוורסו כי הוא מתקשה מעט עם פסי הרעדה, ומהמורות רוחב עירוניות מוציאות אותו משלוותו. אך נוחות הנסיעה בפירוש נאותה, והופכת כצפוי טובה יותר במקביל למהירות.

 

מי נגד מי

 

די הופתענו מהמיניוואן המגודל של טויוטה, ולטובה. מדובר בכלי בעל מראה מקורי, ביצועים טובים ויכולת דינמית נאותה. וכאשר זה בא עם חבילה טובה ומרחב נאה, קשה להתלונן. מה עוד שכאשר משווים את הוורסו למתחרה טבעי כמו מיצובישי ספייס-ואגון, מוכיח בן טויוטה עדיפות ברורה - בעיקר בגלל תא הנוסעים, אך לא רק.

אבל העסק מסתבך אם מכניסים מתחרים נוספים למשוואה. כי עם מחיר של 175,000 שקלים, קרוב הוורסו (מדי) ל-MPV של מאזדה, המציע מנוע גדול וחזק יותר, מרחב פנים עדיף (אם כי לא בהרבה) ותחושה יותר "מיניוואנית". ובארץ, היכן שגודל ורושם הם לעיתים שם המשחק, עלולה קרבת המחיר לשחק לרעת הוורסו. וחבל.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טויוטה אוונסיס וורסו...
טויוטה אוונסיס וורסו...
מראה מקורי ו"נכון"...
מראה מקורי ו"נכון"...
בעיקר בתא הנוסעים
בעיקר בתא הנוסעים
מומלצים