שתף קטע נבחר

הגיע זמן המגאן II

רנו חושפים את המגאן החדשה. וכמו שצפוי היה, היא נראית מאד, מאד יוצאת דופן. מהפכה נוספת בשוק הקומפקטי?

נכון, למרות השנים שחלפו מאז הצגתה, רנו מגאן עדיין אינה נראית מיושנת במיוחד. אבל, היא כבר בת שבע, ובתעשיית הרכב זהו בפירוש גיל פרישה. כאשר הוצגה לראשונה בסוף 1995, הייתה לאחד משיאי המהפך שעברה רנו כיצרן רכב. דווקא במכונית זו, כל-כך חשובה מבחינת מכירות וכזו המיועדת לקהל השגרתי-יותר, בחרו רנו במראה חדשני ומודרני ביחס לאותה תקופה. וסמנו בכך בעצם את מראה העתיד לבוא.
עם הופעת המגאן הפכו מתחרות ישירות כמו פיז'ו 306, פולקסווגן גולף דור שלישי, אופל אסטרה הראשונה ואפילו פיאט טיפו למיושנות מראה. המגאן ההיא גם הציגה תוכנית מאוד יומרנית של משפחת דגמים ענפה. במקום גרסת שלוש דלתות רגילה קיבלנו קופה מקוצרת עם שתי דלתות. במקום סטיישן שגרתי קיבלנו סניק, מיניוואן קומפקטי שהפך סיפור הצלחה מדהים, גרר גל חיקויים ושינה את התפיסה של יצרני הרכב המתחרים באירופה. ובסוף הוצגה גם סטיישן מסורתית יותר. המגאן גם הדגישה את היעילות של רנו כיצרן, שכן מאחורי כל התוכנית הגרנדיוזית הזו עמדה עדיין הפלטפורמה שפותחה עבור הרנו 19 הנושנה.

היום

וכעת מציגה רנו את מחליפת המגאן, עם יומרות לא פחות גדולות, אולי אפילו יותר. מכונית זו אמורה לעשות למתחרים לפחות את מה שעשה הדגם הקודם, בריבוע. פטריק לה קוואמה וחבריו נשבעים שממחר יראו לכם כל הקומפקטיות האחרות מיושנות. מה שברור הוא שרנו בחרו בקו שונה וייחודי יותר מכל מתחרה נוכחית. כזה שאין ספק כי יעורר לא מעט ויכוחים אודות המראה. כי אתם יודעים, על טעם וריח...
במבט ראשון נראית המגאן החדשה, במיוחד גרסת הקופה-שלוש דלתות (שמכונה ספורט-האץ'), כמו העתק מוקטן של האוונטיים, הקופה על בסיס מיניוואן, הכל-כך מיוחדת ושונה מהזרם המרכזי. מבט שני יגלה כאן גם לא מעט מרכיבים מהוול-סאטיס, מכונית הדגל החשובה והמוזרה לא פחות למראה. עין בוחנת עוד יותר - יש לנו הרבה מאלה - תגלה שגם הקליאו המחודשת תרמה לא מעט, כך למשל החרטום והסבכה הקדמית המפוצלת.
למעשה, מגאן זו משלימה את הפאזל שיצרה רנו בתקופה האחרונה. היא מסבירה שהוול-סאטיס והאוונטיים המיוחדות נועדו, עם עיצובן המוזר, גם כדי להכין את הציבור למכונית המיוחדת במראה, ולסייע עד כמה שניתן למכירות הקומפקטית החשובה הרבה יותר לשוק הרכב, מבחינת רווחים עתידיים.
אין ספק שאפילו לעומת מתחרות צעירות כמו פיז'ו 307, המתחרה של רנו נראית יוצאת דופן. הקו הגבוה, השמשה האחורית המשתפלת חדות, מכסה ותא המטען הבולט לאחור כמו באוונטיים, יוצרים מראה מענין עד מאד. אנשי רנו טוענים שהמראה "על הכביש" פחות "מיניוואני" ממה שרומזות התמונות, אבל אנחנו נצטרך לחכות להצגת המכונית בתערוכת פאריז בחודש ספטמבר.

יומרות

התכנית של רנו ממשיכה גם הפעם במבחר דגמים/גרסאות שיבוססו על פלטפורמת המגאן II. וכדי להבהיר, זו פלטפורמה חדשה המכונה ברנו "C", ותשמש את הניסאן אלמרה הבאה. תחילה יראו אור גרסאות חמש ושלוש דלתות, הקרובה מבעבר למבנה השייך לזו בעלת חמש הדלתות. ובכל זאת, היא מצליחה להיראות שונה מהותית ויוצאת דופן עוד יותר.
עד סוף 2003 אנו צפויים לשלל דגמים חדשים על אותו בסיס, בין היתר עם גרסת סדאן הכל-כך חשובה עבור השוק המקומי - ארבע דלתות, שלוש קופסאות, ארץ מוצא טורקיה - שתהיה שונה מהותית מגרסת חמש הדלתות, בניגוד למגאן הנוכחית כמובן. מעניין עוד יותר הוא הסניק החדש שיוצג אף הוא, ויהיה אף גבוה מהמגאן המוצגת כאן לראשונה.
פטריק לה קוואמה, ראש מחלקת העיצוב, סיפר לנו לפני חודשים אחדים כי רנו עומדת שוב ולזנק קדימה ולהותיר את היריבים מאחור. הדרך לעשות זאת היא על-ידי הצגת סניק חדש בגרסה רגילה ומוארכת בעלת שבעה מקומות ישיבה. מעניין, בעיקר לאור מחקרים שנערכו לאחרונה אצל יצרני רכב אחרים והטוענים חד-משמעית כי הציבור אינו צריך שני מושבים נוספים גם במיניוואן קומפקטי.
עוד בהיצע העתידי סטיישן שתבוסס על הסדאן ותיוצר ב... טורקיה כמובן. עוד ברשימה גרסה פתוחה ומעניינת כצפוי, ואיך לא, גרסת כמו-שטח שתוצג מאוחר יותר ותראה דימיון לא קטן לקוליאו, מכונית התצוגה של רנו.

ועוד תצוגה

מכונית "רושם" נוספת שהשפעותיה אמורות לקבל ביטוי במגאן היא הטאליסמן, שעיצוב הפנים הייחודי והנקי שלה רומז לכיוון הפתרונות שיושמו בקומפקטית. בכל מקרה, רנו בחרה בכיוון מעניין אם כי פחות חדשני במראה הפנים. בתמונות קל יותר לזהות השפעה של הקליאו המחודשת על לוח המחוונים, אבל יש גם קונסולה מרכזית שונה מבעבר עם בקרת אקלים שאינה צורכת מקום רב, וצג דיגטילי עילי.
ברנו מציינים כהרגלם גם שפע תאי אכסון, כולל מתחת לרצפה, 12 תאורות פנים, גג נפתח ענק המפוצל לשניים כמו באוונטיים, בקרת שיוט וחיישן גשם. בנוסף הם מודיעים לנו כי תהיה אפשרות לרכוש את הקומפקטית עם "כרטיס חכם", זה שהוצג בלגונה ומאפשר פתיחת דלתות, התנעה בלחיצת כפתור וסגירת כל החלונות והגג בפעולה אחת. בצד הבטיחותי מדברים על מושבים מיוחדים נגד "צלילת" נוסע זמן בלימה, מותחנים וכריות אוויר חכמות וכמובן גם ארבע כריות אוויר ושש וילונות. כן תוצע המכונית עם בקרת יציבות-אחיזה שתכלול תוכנית מיוחדת לשליטה בתת-היגוי (UCL).

גדולה יותר

המגאן החדשה נשענת על בסיס גלגלים ארוך למדי, 262.5 ס"מ, נתון מרשים ממרבית המתחרות הישירות - למעט הונדה סיוויק.עם 421 ס"מ מפגוש לפגוש, אורכה דומה לפיז'ו 307, ועם 177 ס"מ היא אינה רחבה ממנה בהרבה. במפתיע ולמרות הרושם הראשוני, היא נמוכה ממנה משמעותית (146 ס"מ). מערך המתלים קונבציונלי למדי עם תמוכות מקפרסון מלפנים וקורת מתח מאחור. הגה הכוח, כמקובל בבימים אלה, נעזר חשמל.
רנו חושפת את המגאן II עם חמישה מנועים ושתי תיבות הילוכים ידניות, בעלות חמישה ו/או שישה הילוכים, אך מבטיחה שתהיה גם תיבה אוטומטית החשובה כל-כך לשוק המקומי. בתחום יחידות הכוח מדובר בגרסאות מעודכנות למנועים המוכרים של רנו, כאשר בתחום הבנזין יוצעו יחידות ה-1.4 ליטר (98 כ"ס), 1.6 ליטר (115 כ"ס) ו-2.0 ליטר (136 כ"ס). זו האחרונה מצויידת בתיבה בעלת שישה הילוכים - המהירה במבחר עם מהירות מרבית של 200 קמ"ש וזינוק למאה ב-9.2 ש'.
כן תוצע המגאן עם שני מנועי DCI (טורבו-דיזל מסילה משותפת) מוכרים: 1.5 ליטר (80 כ"ס) ו-1.9 ליטר עם הספק מרבי של 120 כ"ס ו... תיבה ידנית עם שישה הילוכים. ואם חסרה לכם גרסה ספורטיבית "אמיתית", הרי שבעתיד - הגם שאין לכך אישור רשמי - תייצר רנו גם מגאן לחובבי ההגה ומוצפי האדרנלין. זו תזכה לטיפול המסור של חטיבת רנו-ספורט, ותציע מנוע מוגדש עם כ-220 כ"ס, יחד עם כל המכלולים המתאימים.

אוטומט?

העובדה שרנו אינה מפרטת לגבי נתוני הגרסה האוטומטית, מאפשרת לנו להבין כי ייצור גרסה זו מתמהמה מעט כנראה, ומסביר גם מדוע תתעכב הגעתה ארצה. לפי היבואן, זו אמורה לנחות כאן רק לקראת תחילת שנת הדגם 2004.
נשמח בינתיים לשמוע את דעתכם על העיצוב השנוי ללא ספק במחלוקת.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגאן II...
מזכירה את האוונטיים...
עיצוב הפנים נקי וייחודי
דגם הקופה...
זכה לשם ספורט-האץ'
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים