שתף קטע נבחר

לנסוע כמו באטמן

מהפיכת המידע מגיעה למכוניות. בתוך שנים מספר הן יהפכו למרכזי בידור ניידים, שיספקו לנו שלל שירותי מידע, יכוונו את נסיעתנו, ויזמינו עבורנו את הכרטיסים לבית המלון והמסעדה. נשמע מוגזם? בכמה מדינות בעולם, הן יודעות לעשות את זה כבר עכשיו

כשאל גור המציא את "אוטוסטרדת המידע", הוא בוודאי לא ניחש שיום אחד המידע ירוץ לאורכן של אוטוסטרדות אמיתיות. אבל מסתבר שזה בדיוק הכיוון אליו הולכת תעשיית הרכב.
טלמטיקה (Telematics), במקור צירוף בין המילים Telecommunications ו-Information, באה לתאר את השילוב בין טכנולוגיות מידע לטכנולוגיות תקשורת. המונח הזה משמש כיום, בהשאלה, בהתייחסות לתחום ספציפי של יישומים שיאפשרו לכלי רכב לקבל מידע ושירותי מידע בהיותם בתנועה. הציפיות מהתחום הזה גדולות כל-כך, שרבים מאמינים שהוא יהיה זה שיביא את אינטרנט להמונים. לא רק לכל מי שיש לו מחשב, אלא לכל מי שיש לו מכונית. אם תרצו - אינטרנט לכל פועל.

לנסוע כמו באטמן

כמו במקרים אחרים, את התמונה הטובה ביותר של מה שככל הנראה מצפה לנו, ציירה עבורנו תעשיית הקולנוע. בסרטי "באטמן", למשל, כיכבה ה-BatMobile, מכונית שהיא תצוגת תכלית של יישומי טלמטיקה. באטמן השתמש בפקודות קוליות כדי לשלוט ברכב שלו, לשלוף מידע ממסדי נתונים, לצפות מרחוק בפשעים בשעת התרחשותם. גם ב"מחר לנצח" מסדרת ג'יימס בונד, שלט פירס ברוסנן במכונית ה-BMW שלו ובארסנל הנשק שלה באמצעות מימשק מבוסס מחשב - הפעם מחשב כף-יד עם Touchpad. בסרטים האלה, כמו גם בסרט Until The End of The World, המכוניות כללו גם מערכות ניווט, שידעו לזהות את מיקומן הגיאוגרפי המדוייק, ולהציע מסלולי נסיעה.
כל הרעיונות הללו, ורבים אחרים, נמצאים בשלבים כאלה או אחרים של יישום וניסוי. הרעיון האחרון כבר נמצא בשימוש נרחב במערכות ניווט לווייניות (GPS). בארה"ב, בגרמניה וביפן אפשר היום לקבל שירותי GPS מלווים בשירותי תוכן מבוססי מיקום, תמורת החל מ-70 דולר לחודש. בחלק מהמקרים, השירותים הללו משולבים בשירותים סלולריים שונים, במערכות אודיו מתקדמות, ובהתקנים המאפשרים גם שימושי אינטרנט שונים.
ההערכות מדברות היום על כך שבמהלך החצי השני של העשור הנוכחי, יהפכו המערכות הללו לחלק אינטגרלי מהאבזור של רכבים חדשים. מחקר שפורסם לא מזמן, צופה כי עד 2008 יותקנו מערכות טלמטיקה בכ-150 מיליון כלי רכב. כיום מדובר בעיקר על שירותי ניווט, איתור כלי רכב, דיווחי תנועה, ושירותי חירום שונים, אבל בשנים הקרובות נראה כניסה הולכת וגוברת של שירותים מבוססי אינטרנט לרכב, כולל אפשרות לגלישה, שימושי דואר אלקטרוני, גישה למידע אישי, ותכנים ייעודיים למערכות טלמטיות.
נמצאים כבר בשלבים שונים של תכנון, מערכות לרכב שיאספו מידע לאורך הדרך לטובת נהגים אחרים. למשל, נתונים על עומסים, מזג-אוויר ותנאי כביש אחרים. כיום נאספים נתונים כאלה באמצעות סנסורים מיוחדים שממוקמים בצמתים מרכזיים - בעתיד הם יותקנו בכל כלי רכב. ויש אינספור אפשרויות וכיווני פיתוח נוספים. מה שיקבע בסופו של דבר מה נקבל ובמה נשתמש היא ההצלחה של שירותים חדשים שיופיעו בשנים הקרובות. את הניצנים אפשר למצוא כבר בדגמי הראווה החדשים של יצרני הרכב הגדולים.
מערכות הטלמטיקה יהיו מהראשונות ליהנות מתקשורת אלחוט בפס-רחב. הן ישתמשו בתווך האלחוטי כדי להעביר לנו שידורי רדיו ומוזיקה, סרטים ושידורי טלוויזיה. שירותי הוידאו-לפי-דרישה יהיו שימושיים גם כדי להעביר בזמן-אמת תמונות וידאו שיתקבלו ממצלמות שיפוזרו בצמתי הכבישים. כך נוכל, למשל, להציץ לצמתים הבאים כדי לראות מה קורה בהם, ולבחור בנתיב שיראה לנו נוח או נעים יותר לנסיעה.
במהלך הנסיעה, נוכל לקבל ממחשב הרכב מידע על תחנות דלק, מסעדות, קניונים ואתרי הבילוי הקרובים אלינו. שירותים דומים מציעים היום כבר חלק מהמפעילים הסלולריים, גם בישראל. יצרני הרכב הגרמניים משתפים היום פעולה, כדי להעביר את המידע הזה גם למערכות טלמטיות שמשולבות במכוניות החדשות. בעתיד הקרוב, ניתן יהיה לקבל גם תפריטים, מחירונים, מידע על מצב התפוסה והעומס, פרטים על חניונים, וכן הלאה. מערכות הטלמטיקה יעבירו אלינו גם פרסומות, מידע על מבצעים, קופונים, ועוד.

הכל דיבורים

מי שמוכן לשלם, יכול כבר לקבל היום בארה"ב ובמספר מדינות אירופאיות, שירותים טלמטיים של חברות כמו TRW, Delphi או מוטורולה. בחלק מהמקרים, מי שתופר את השירותים למערכות המותקנות בכלי הרכב, הוא היצרן - כך עושה BMW למשל, בגרמניה, שהיא אחת המדינות המתקדמות ביותר ביישום שירותי טלמטיקה.
אבל כמו במספר תחומים אחרים, גם כאן, מתברר שחזית הטכנולוגיה נמצאת ביפן. לאחרונה חתמה חברת הסלולר הגדולה ביפן NTT DoCoMo על הסכם עם חברת Nissan, במסגרתו תאובזר מכונית חדשה של האחרונה בשירותי טלמטיקה אלחוטיים מבוססי סלולר מדור-שלישי. Kyocera ו-Kenwood משתפות פעולה בשילוב שירותי תוכן אלחוטיים כחלק אינטגרלי ממערכות בידור ייעודיות לרכב. אלו רק דוגמאות בולטות לפרוייקטים שנמצאים בשלבים מתקדמים יחסית של יישום.
בהיבט הטכנולוגי, מה שדרוש להתפתחות מואצת של התחום הם שני דברים: תקן מוסכם פחות או יותר, שיאפשר לגורמים שונים בתעשיית הרכב ובתעשיית ההייטק לבצע את ההשקעה הנדרשת בפיתוח; והתפתחות של מימשק סטנדרטי ונוח, שיתאים לסביבה המיוחדת ולקהלי הענק הפוטנציאליים שלה, שאינם בהכרח משתמשי מחשב מנוסים.
הדבר הקרוב ביותר לתקן, היא מערכת ההפעלה VxWorks של חברת Wind River. המערכת הזו אינה חדשה, וכבר מספר שנים שהיא הנפוצה בעולם בסביבה של מערכות משובצות. מעטים יודעים זאת, אבל כאשר סוכנות החלל האמריקנית NASA שלחה למאדים גשש ב-1997, היא השתמשה במערכת ההפעלה הזו כדי לשלוט בו מרחוק.
VxWorks מתאימה לא רק לחלל, אלא גם נמצאת כבר בהרבה מאד רכבים על כדור-הארץ, וגם באוטומטים, מערכות בידור ומערכות הדמיה שונות. הגירסה האחרונה שלה, משמשת בסיס לחבילה בשם Car Infotainment Tornado, שמשלבת מרכז בידור עם תמיכה רחבה בשירותי מידע תוך התבססות על מכונת ה-Java הוירטואלית JWorks, ובתוספת תמיכה בפרוטוקולים ומימשקים כמו Bluetooth ו-Wi-Fi. סביבת הפיתוח Tornado Tools, מציעה אפשרות לפתח יישומים עבור הסביבה הזו.
הפתרונות של WindRiver נתמכים על-ידי יצרני רכב רבים, ביניהם BMW, Nissan ו-Honda. אבל כפי שיוסבר בהמשך, אלו לא הפתרונות היחידים, ומוקדם מדי לדבר עליהם כעל תקן תעשייה. מלבד זאת, יש חשיבות לא פחותה לשאלת המימשק, ובמקרה הזה לבחירה הספציפית בטכנולוגיה עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת.
שוררת היום הסכמה כי תחום הטלמטיקה הולך ומתכנס בכיוון של שימוש במימשק מבוסס דיבור. הסיבה העיקרית לכך הוא הקושי לשלוט ידנית במימשק משתמש קונבנציונלי במהלך הנהיגה, והסכנות הכרוכות בכך. יישומים מוצלחים ראשונים של זיהוי דיבור לשליטה במערכות טלמטיקה, בראש ובראשונה בטלפונים סלולריים לרכב, מלמדים שלכיוון הזה יש עתיד.
עדיין, ברור שזה לא יהיה פשוט. כדוגמא אפשר להביא המימשק מבוסס זיהוי כתב-היד, שנחל כישלון חרוץ כשיושם במחשבי ניוטון של Apple. שלוש שנים מאוחר יותר, הוא זכה להצלחה חסרת תקדים כשיושם במחשבי כף-היד של Palm. המסקנה המתבקשת: צריך לעשות את זה כמו שצריך.
תפקיד חשוב יהיה גם לטכנולוגיות התקשורת האלחוטיות, בראש ובראשונה Bluetooth, שיקשרו בין המערכות הטלמטיות לבין עצמן, ולבין התקנים אחרים. למשל, בין מערכת טלמטית לבין אוזניות Bluetooth, שיאפשרו להאזין למוזיקה או לשוחח עם נהגים ברכבים סמוכים. או בין מערכות טלמטיות לבין מחשבי כף-יד וטלפונים סלולריים.

הטכנולוגיות המשלימות

תחום הטלמטיקה עשוי להתפתח בכיוונים בלתי צפויים. מהסיבה הזו, חשוב למפתחים בתחום להתבסס על פלטפורמות תוכנה פתוחות, שיאפשרו להם גמישות מקסימלית בהגדרת המרחב הפונקציונלי של המערכות שיפתחו. דרך אחת לעשות זאת, היא להשתמש במכונה וירטואלית. המשמעות היא שהיצרנים יוכלו לפתח מערכות טלמטיות ולשווק אותן עם יישומים בסיסיים, ובאותה עת להציע ללקוח אפשרות להוסיף יישומים ושירותים באמצעות פיתוחים חדשים שלהם ושל חברות צד שלישי. בתפיסה רחבה יותר, המערכות הטלמטיות יוכלו לשמש כלקוחות לשירותי רשת, לטעון אלחוטית רכיבי תוכנה לפי דרישה, ולהריץ אותם.
כצפוי, סאן ומיקרוסופט כבר מתקוטטות על השוק הזה. סאן נחושה להכניס לכלי הרכב את טכנולוגיות Java, ולאחרונה אף חתמה הסכם עם טרגאסיס, חטיבת השירותים הניידים והטלמטיקה של קונצרן פיאט האיטלקי. במסגרת שיתוף הפעולה בין השתיים, תפותח ארכיטקטורת תוכנה ייעודית למערכות טלמטיות מבוססות Java, שתתבסס על תקנים פתוחים. סאן מתכוונת לגבות את הארכיטקטורה הזו בתשתית עבור ספקי השירותים, כולל מערכות להפצת היישומים והשירותים הטלמטיים, מערכות בילינג ועוד. היא גם תאפשר אינטגרציה בינן לבין יישומים ארגוניים שונים. השילוב הזה יאפשר פיתוח, אספקה ותפירה פשוטה של שירותים טלמטיים, ללא תלות בפלטפורמות החומרה שבבסיסם.
מיקרוסופט מצידה, מציעה למפתחים להתבסס על Car.NET. החבילה, הלא מפתיעה, כוללת גירסה של מכונה וירטואלית תואמת .NET שתשובץ בהתקני טלמטיקה, וערכת פיתוח בשם Car .NET Framework, שתאפשר פיתוח יישומי רשת תואמים מבוססי XML. Car.NET server, יספק שירותי דואר אלקטרוני, מידע אישי, סנכרון מידע עם התקנים אחרים, וכדומה. Car.NET תתבסס על מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט למערכות משובצות, WinCE.NET, שתציע ליצרני המערכות מפרט גמיש ממנו יוכלו לבחור בתכונות הנחוצות להם. וכמובן, את מחשבי הרכב שיתבססו על טכנולוגיות מיקרוסופט, ניתן יהיה לסנכרן באופן מלא עם המחשבים האישיים, כך שיהפכו לExtension- נוסף של המחשוב השולחני, בדומה למחשבי כף-היד.
ואם כל זה נשמע לכם כמו בלאגן גדול, אז זה לא רחוק מהאמת. פשוט מאד, מדובר כאן בבלאגן שמושקעים בו יצרני רכב ויצרני מחשבים, חברות תוכנה וסלולר, ספקי שירותים לווייניים וספקים של ציוד אודיו, והרשימה עוד ארוכה. זה רק עניין של זמן - אביזרים כמו ABS או חלונות חשמליים, הרי כבר לא מרשימים אף אחד, ובכל מכונית חדשה כבר יש כבר מחשב רכב. לא רחוק היום שבו המחשב הזה יוחלף במערכת טלמטית משוכללת, ואנחנו לא נהיה מוכנים לקבל את המכונית החדשה שלנו בלעדיה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים