שתף קטע נבחר

יצרני הצמיגים בלחץ

טוענים כי תקנה עתידית שתחייב התקנת גלאי לחץ אוויר בכל מכונית, תגרום יותר נזק מתועלת. והם גם מציעים פתרון יוצא דופן

החל משנת הדגם הבא יחויבו כל כלי הרכב הנמכרים בארה"ב להיות מצוידים בגלאי לחץ אוויר לצמיגים, המתריעים על לחץ אוויר נמוך. אלא שיצרני הצמיגים טוענים השבוע כי התקנה החדשה, במתכונתה הנוכחית לפחות, עלולה לגרום יותר נזק מתועלת.

 

עשרות הרוגים

 

לפני כשנתיים התפוצצה בארה"ב "פרשת פיירסטון". בחודש אוגוסט 2000 הודיעה יצרנית הצמיגים האמריקנית על קריאה להחזרת 6.5 מיליון צמיגים החשודים כפגומים. פיירסטון הודיעה על ההחזרה רק לאחר לחץ ציבורי כבד ובשלב בו הצטברו עדויות על מספר רב של תאונות שנגרמו בשל פגם בצמיגי החברה. הצמיגים הפגומים גרמו לאלפי תאונות, מאות פצועים ועשרות רבות של הרוגים.

בעקבות הפרשה נזעק הממשל האמריקני למצוא פתרון. סקרים שנערכו גילו כי האמריקני הממוצע - כמו מרבית נהגי הרכב בעולם - אינו בודק באופן קבוע את לחץ האוויר בצמיגי הרכב, ולכן נוהגים רבים עם לחץ אוויר נמוך מהרצוי. תופעה זו יוצרת חום גבוה בתוך הצמיג ומגדילה את סיכוייו לפיצוץ.

לכך יש כמובן להוסיף כי לחץ אוויר נמוך מדי פוגם ביכולת הדינמית של רכב, כל רכב. הצמיג מתוכנן לפעולה אופטימלית עם לחץ אוויר מסוים שנקבע, מפורסם ומומלץ על-ידי היצרן. אחיזת כביש, היגוי ואפילו שיכוך תנועת המרכב "סובלים" קשות מלחץ אוויר לא מתאים. אגב, גם לחץ אוויר גבוה מדי פוגם ולפחות משנה את התנהגות הרכב. בנוסף, לחץ אוויר נמוך מדי מביא עמו צריכת דלק גבוהה יותר, כמו גם בלאי מואץ לצמיג.

 

פתרון טכנולוגי

 

בעקבות הממצאים החליטו אנשי הרשות הלאומית לבטיחות בארה"ב - הגוף האחראי על הבטיחות בדרכים - לחייב את כל יצרני כלי הרכב הנמכרים בארה"ב לכלול חיישני לחץ אוויר, כאלה בהם מצוידים כבר לא מעט כלי רכב הנמכרים כעת. ההצעה המקורית התייחסה לחיישנים ייעודיים המודדים ישירות את לחץ האוויר, אולם לובי חזק מטעם יצרני הרכב הביא לפשרה. לפי ההצעה המתוקנת, בשלוש השנים הקרובות יוכלו היצרנים לעשות שימוש במדידה "בלתי ישירה" דרך מערכת הבלמים (ABS), ורק אז ייבחנו החלופות ותיקבע תקנה מחייבת.

אלא מה? יצרני הצמיגים לעומת זאת טוענים כי מערכות החיישנים הנוכחיות מתריעות על ירידה מסוכנת בלחץ האוויר, רק כשזה יורד לפחות ב-30% מתחת ללחץ האוויר המומלץ. לטענתם, ב-76 כלי-רכב מתוך 100 שנבדקו, ירידה של 30% בלחץ האוויר עלולה לגרום לסכנה ממשית. בנוסף, קיומם של החיישנים יעניק תחושת ביטחון מוטעית לנהגים וגם אלה שנהגו לבדוק את לחץ האוויר, יפסיקו לעשות זאת.

 

זה פתרון?

 

אולם ליצרני הצמיגים יש פתרון לבעיה שהעלו, גם אם לא מדובר בפתרון שנשמע מתקדם ומרשים במיוחד. "מאחר ויצרני הרכב הם אלה הקובעים את לחץ האוויר המומלץ, יש לנסות ולשכנעם לציין נתונים גבוהים יותר מראש. כך יישמר לחץ אוויר תקין גם במקרה שבו תחול ירידה של עד 30% בלחץ". ועכשיו תספרו לנו אתם - האם הייתם מסוגלים להעלות פתרון יצירתי כל-כך?

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חיישני לחץ אוויר. מסוכנים לציבור?
חיישני לחץ אוויר. מסוכנים לציבור?
התוצאה: פיצוץ אפשרי
התוצאה: פיצוץ אפשרי
מומלצים