ב.מ.וו אומרת שלום לקרייזלר
הסכם שיתוף הפעולה שנחתם בין ב.מ.וו לפיז'ו, מבשר גם על סוף דרכו של המיזם המעניין עם קרייזלר. מתקווה גדולה, לכישלון צורב
את זה לא יספרו לכם ב.מ.וו, גם אם תשאלו. אבל מספר האנשים אצל היצרן הגרמני שנוהמים ורוטנים אודות מנוע ה-1.6 ליטר שהוצב במיני החדשה, הולך וגדל. ויש להם סיבה טובה שלא להיות מרוצים. המנוע הזה - אם לא ידעתם עד עכשיו - פותח במשותף על-ידי קרייזלר וב.מ.וו, ומיוצר במפעל "טריטק" שהוקם בברזיל, במיוחד עבור מטרה זו. אלא שבסופו של דבר, השינויים שעברו שתי החברות מאז חתמו על ההסכם המקורי אי-שם ב-1997, הביאו את המיזם המשותף למעמד של "כמעט מיותר". והתמונה העגומה לפניכם.
שינוי במעמד האישי
ראשית, יש לקחת בחשבון כי מאז נחתם אותו חוזה, קרייזלר הפכה, איך להגיד בעדינות, לחברה שאינה עצמאית לחלוטין. למעשה, ואם להיות מדויקים ומכאיבים יותר, קרייזלר הפכה מאז לבת חסותה של מרצדס, המתחרה הגדולה והיריבה המושבעת של ב.מ.וו.
המעמד החדש של קרייזלר גם שינה את תוכניותיה שלה לגבי המנוע הקטן. כניסת דיימלר לתמונה ביטלה פרויקטים עתידיים ומקוריים, כמו למשל הג'אווה - מיניוואן קטן וייעודי עבור השוק האירופאי בעיקר. לכן בין היתר, מצאה עצמה קרייזלר עם מנוע קטן יחסית, ללא כל שימוש עתידי.
מה עושים? "דוחפים" את המנוע הזה לגרסאות זולות ופשוטות יחסית של הניאון וה-PT. ומכיוון שמדובר במנוע קטן ולא אופייני, מדובר כמובן בכמויות זניחות שאינן מסוגלות להצדיק את מחיר הפיתוח. במקור דובר על ייצור 400,000 מנועים עם חלוקה שווה בין השותפים, אך קרייזלר מסתפקת כיום בלא יותר מ-5000 בשנה. אגב, גם ב.מ.וו לא נצלה את מלוא חלקה בתפוקה הצפויה, כיון שבמקור תכננה להשתמש במנועים עבור מכוניות קטנות בהיצע של רובר. אלא שמאז נפרדו כזכור הגרמנים מהיצרן הבריטי הכושל, ולמנועים אין דרישה.
והמשמעות של שינויים אלה, ביטולי פרויקטים וכיוונים חדשים? תפוקת המפעל הברזילאי עומדת כיום על לא יותר מרבע של יכולתו האמיתית. ונתון שכזה אינו יכול לעבור את אנשי הכספים. לא בתקופה שכזו.
התכניות השתנו
אין כל ספק כי התחום היחיד בו הצטיינה קרייזלר במיזם הייתה שמירה על עלויות נמוכות. זה הפך אותה כעת, באופן מפתיע יש להוסיף, למובילת פרויקט פיתוח יחידת כוח קטנה בשיתוף... מיצובישי ויונדאי, יצרניות-אחיות הסמוכות אף הן על שולחנה של דיימלר. ב.מ.וו לעומת זאת מעדיפה כמובן שלא לקחת חלק בפעילות כלשהי עם קרייזלר, או מרצדס אם תרצו.
אז נגמר המיזם? כנראה שכן. בעיקר לאור ההסכם שנחתם בתחילת השבוע בין פיז'ו לב.מ.וו. בהתאם להסכם זה תהיה אחראית ב.מ.וו על תכנון מנוע קטן, בעוד פיז'ו תדאג לפיתוח וייצור, בחירת מפעל מתאים, מכשור הולם וקשרים עם ספקי משנה.
והתוצאה תהיה סדרת מנועים קטנים יחסית המתוכננת לשימוש במותג מיני ודגמיו העתידיים, כמו-גם עבור פיז'ו וסיטרואן - בסך הכל כמיליון יחידות בשנה. והחוזה עם קרייזלר לגבי טריטק? זה אמור להתקיים עד 2007 במקור, אולם כרגע נראה כי סיכוייו לדעוך קודם טובים מתמיד.
מתאים לפילוסופיה
ההסכם החדש תואם את הפילוסופיה המניעה את שתי החברות. מצד אחד נמנעת ב.מ.וו במוצהר מלהציע יחידת כוח משלה עבור המיני, ואילו פיז'ו מאמינה בשיתופי פעולה עם יצרנים רבים, אך לא באיחוד. להזכירכם, הצרפתים מייצרים היום מיניוואנים וכלים מסחריים עם פיאט, מפתחים מכונית מיני עם טויוטה, ומייצרים מנועי דיזל עם פורד. ולחובבי הטריוויה המושבעים רק נספר כי פיז'ו, המחליפה את קרייזלר בשיתוף הפעולה הזה, היא גם זו שרכשה בזמנו את החטיבה האירופאית של אותו יצרן - זוכרים את טלבו?
לסיפור המורכב כדאי להוסיף עוד עובדה מעניינת. בב.מ.וו נמצאים היום בעודף תפוקה גדול במפעל הבריטי בהמס-הול, זה שהקימו לטובת ייצור מנועים בינוניים, כמו למשל הוולווטרוניק הצעיר. אתר זה אמור היה לספק יחידות כוח לרובר, לפני שזו נזנחה, ולכן מסוגל לייצר כמות גדולה מהתפוקה הנוכחית. התפוקה מן הסתם תעלה כאשר תגיע לפס-הייצור סדרה 1.
אבל ייתכן שבב.מ.וו ישתמשו במרכיבים ורעיונות ממנוע זה גם ביחידות כוח קטנות אחרות, והם בוודאי ישתמשו בניסיון שנרכש שם וביכולת המרכז ההנדסי. זה מסביר אולי את האופטימיות של אנשי פיז'ו, שמדברים כבר עתה על יחידת כוח חסכונית ביותר אך נמרצת. מתוצרת ב.מ.וו?