שתף קטע נבחר

חכמה על קטנות

כאילו בתיאום עם תחילת השיווק בארץ הציגה סמארט רודסטר וקופה שהן אחת. בשנה הבאה, בלי נדר, בהרי ירושלים

מייקל מאוור, ראש מחלקת העיצוב של סאאב, בוודאי מביט בסיפוק מביתו שבשוודיה הקרה למראה התמונות מחממות הלב של הסמארט רודסטר. מה הקשר בין סאאב, מאוורר וסמארט? פשוט מאוד; לפני שהפך לראש מחלקת העיצוב בחברה השוודית פעל מאוור במרצדס, כשאחת ממשימותיו האחרונות הייתה עיצוב הסמארט רודסטר והקופה. הרודסטר נחשפה לראשונה בתערוכת פרנקפורט 99' כמכונית תצוגה, ממש במקביל ליציאתה המחודשת לשווקים של סמארט. תפקידה היה אז לא רק להראות את הכיוון אלא גם להכניס מעט רוח במפרשים ולהוכיח כי למרות הכניסה המגומגמת לשוק יש לסמארט עתיד. זו הייתה למעשה הסיבה להצגה הכל כך מוקדמת.
כעת, כפי שכבר סיפרנו לכם לפני כחודש, מוצגת המכונית מבלי שעברה שום שינוי מהותי, ופחות או יותר בדיוק כמו שחתם עליה בזמנו מאוור. ומי שמעט חושש מהמראה השמרני של הסאאב 9-3 החדשה, יכול בהחלט להבין מהרודסטר והקופה את טעמו האישי של מאוור. למעט הוספת פנסי ערפל, וסיום פרטי גג הברזנט המתקפל חשמלית, נותרה הרודסטר דומה ביותר למכונית התצוגה.
ובכל זאת, מאחר שמדובר ברכב מעניין במיוחד, החלטנו לחקור מעט יותר על קשריה העתידיים של המכונית החדשה לארץ הקודש.

תזמון מקומי

כאילו בהזמנה התרחשה החשיפה הראשונה של הרודסטר והקופה הננסיות במקביל לתחילת השיווק בישראל של סמארט. ואם עד עתה לא הייתה לחובבי ההגה בארץ סיבה מיוחדת ללטוש עיניים לכיוון הסוכנות המקומית ואולמות התצוגה החדשים שייפתחו בקרוב, הרי שכעת המצב שונה לחלוטין. לפחות על הנייר יש בצמד-חמד זה סיבה טובה לאופטימיות וציפיות, בייחוד עבור מי שכבר הבין שהחיים זה יותר מאפס למאה ומחפש מכונית ספורט קלילה עם מבנה ייחודי.
למעשה הרודסטר והקופה הן אחיות כמעט תאומות, כאשר ההבדל העיקרי ביניהן הוא במראה החלק האחורי ולאו דווקא באפשרות לנוע ללא חיפוי ראש. לעומת גג הבד המתקפל, תצויד הקופה בגג זכוכית ניתן להסרה כדי להציע מבנה טרגה בדומה לפורשה 911 של שנות השבעים. מעבר לכך מצוידת הקופה בדלת/דופן אחורית מזכוכית שתאפשר נפח טעינה גדול יותר.

השלדה מוכרת

שתי האחיות אמנם מתבססות על שלדת הסמארט המוכרת, אך למעשה ההבדלים במידות גדולים ביותר, עד שקשה לקשור ביניהן. בסיס הגלגלים גדול משמעותית, עם 236 ס"מ לעומת 181 ס"מ, ועם 342 ס"מ היא ארוכה בכמעט מטר מהסיטי-קופה.
בעולם הרכב המודרני ותאב הבטיחות והשקט, שכחנו כבר שניתן לייצר מכוניות קלות. ואולם למרות ממדים גדולים משמעותית, הצליחו אנשי סמארט לשמור על דיאטה. כך יוצא שמשקל המכונית עלה רק במעט והיא עוצרת את המאזניים על 790 ק"ג לעומת 730 ק"ג בגרסה החזרה של הדגם הרגיל. כדי להתמודד מול תוספת המשקל ולהוסיף מעט פלפל טפלו אנשי סמארט גם במנוע הסופרקס. נפח משולש הצילינדרים הקטן גדל בכ100- סמ"ק והספקו צמח ל81- כ"ס לעומת 61 או 70 כ"ס בדגמי הסמארט החזקים ביותר. וזה אומר יחס נאה של 9.5 ק"ג לכ"ס, זינוק למאה קמ"ש ב- 11.9 ש' ומהירות מרבית של כ- 170 קמ"ש.
אגב, את הדמיון בין הסיטי-קופה לרודסטר ניתן למצוא בתחום המתלים, עם מערך זהה של מקפרסון מלפנים וסרן חי עם מוט פנהארד מאחור, ובחטיבת הכוח - כולל תיבת ההילוכים החצי אוטומטית. כן, למרבה הצער לא ניתן יהיה לקבל את המכונית עם תיבה ידנית רגילה וסמארט תמשיך לדבוק בחצי-אוטומטית המוכרת עם שישה הילוכים. זאת לא רק משיקולים פיננסיים אלא גם בשל גודל התיבה.
למרות מיקום המנוע מאחור ובשל מידותיו הצנועות תוכל הסמארט הקטנה להציע שני תאי מטען: מלפנים ומאחור.

ובארץ?

בסמארט מדברים על כך שייצור הרודסטר והקופה יחל באפריל 2003, ותאמינו או לא - היבואן המקומי בהחלט מעוניין בהגעתן גם אלינו. למעשה, אנשי השירות של סמארט ישראל כבר יצאו להכיר וללמוד את הרודסטר והקופה החדשות, והיבואן אף הזמין כמות קטנה של מכוניות (כרגע הוקצבו לישראל שמונה מכוניות) שיגיעו אלינו עם פתיחת שנת הדגם 2004.
בסמארט טרם פרסמו מחירים סופיים, אך שמועות מאירופה מדברות על תג-מחיר מפתה שיהיה קרוב למכוניות סופר-מיני חמימות וזול משמעותית מה5-MX של מאזדה. בארץ מן הסתם תהיה משוואה זו תהיה פחות מחמיאה. כאשר מחירי הסמארט סיטי-קופה נעים בין 80,000 שקלים לגרסת הפיור הפשוטה (54 כ"ס) או 90,000 שקלים לפלס (61 כ"ס), צופים בסוכנות המרכזית שהרודסטר תעלה בין 135,000 ל-140,000 שקלים. בניגוד לגרסאות הסיטי-קופה, הרי שבמקרה זה תהיה הקופה יקרה מהרודסטר. בכל מקרה, כדאי לדעת שאנשי סמארט עתידים להציג מאוחר יותר גם גרסה חלשה ומוזלת של הרודסטר.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יש קופה...
ויש רודסטר...
בשנה הבאה גם אצלנו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים