חברות הביטוח שולחות כלי רכב לתיקון ללא דו"ח שמאי
מטרת המהלך היא לעקוף את הסדר השמאים. התיקון יבוצע לפי הערכת הנזק של המוסכים עצמם
חברות הביטוח החלו באחרונה בגיבוש תוכניות עוקפות "הסדר השמאים", האמור להיכנס לתוקף בתחילת ינואר. ההסדר החדש מחייב את החברות לקבל הערכות לתיקון נזק של שמאי חוץ (כזה שמעל 25% מהכנסותיו הן מחברות ביטוח אחרות), ולא משמאי הבית של חברות הביטוח.
אחד התרגילים שבו כבר נוקטות חברות הביטוח הוא עקיפת השמאים: במקום לתקן מכוניות על-פי דו"חות שמאות, הן מעבירות את המכוניות הפגועות ישירות למוסכי הסדר, ומתקנות אותן לפי הצעות התיקון של המוסכים עצמם.
השיטה מעוררת זעם רב בקרב שמאי הרכב, החוששים לפרנסתם. עמוס ז'ורבסקי, יו"ר איגוד שמאי הרכב, אמר כי לפי חוות דעת משפטיות שבידי האיגוד, חברות ביטוח הנוהגות בשיטה זו עוברות על חוק פיקוח מצרכים ושירותים. חוק זה אוסר על עשיית שומה לרכב למי שאינו רשום כשמאי רכב – ואת הצעות התיקון של מוסכי ההסדר, לדבריו, ניתן לראות כעשיית שומה על ידי מי שאינו מוסמך לכך.
"אם נראה שהתופעה הזו הופכת לשיטה – לא נהסס להגיש תביעות נגד חברות שיפעלו בדרך זו", אמר ז'ורבסקי. לעזרתם של השמאים נרתם בימים אלה גם איגוד המוסכים: יהושע אושרוב, יו"ר ועד הפחחים באיגוד, מתכוון לפתוח במסע הסברה בקרב המוסכים, וקורא להם להימנע ממתן הצעות תיקון לחברות ביטוח במקרים שהדבר נעשה כדי לעקוף את השמאים.
שיטה נוספת לעקיפת ההסדר היא הפעלת "שמאות מצולמת": במוסכים תהיה מצלמת וידאו, וכשהרכב יגיע למוסך יצלם בעל המוסך את הרכב במקומות שבהם ניזוק. הצילום יועבר במעגל סגור לשמאי מפקח, שישב בחדר בקרה בחברת הביטוח.
שיטה שלישית היא שיתוף פעולה בין חברות ביטוח בהפעלת חברות השמאות שלהן. כך למשל, תשלח מנורה מבוטח שלה לקבל הערכת נזק לרכב אצל שמאי של כלל-ביטוח – שלצורך ההסדר החדש יכול להיחשב כשמאי חוץ. שיתוף פעולה כזה עלול לגרום לתופעה של "שמור לי ואשמור לך", ולפגוע במבוטחים.