שתף קטע נבחר

שיטת האבטחה הישראלית הוכיחה את עצמה

כוחות הביטחון יצטרכו לבדוק כיצד הצליח האיש להשיג אולר ולהתנפל על הדיילת - אבל העובדה שנלכד מעידה על הצלחת מעגל האבטחה. הניסיון שנצבר מאז סבנה ואנטבה הוכיח את עצמו

אם חקירת הערבי הישראלי תעלה כי הוא אכן התכוון לחטוף את מטוס אל-על, הרי שמדובר בניצחון נוסף של שיטת האבטחה שפיתח השב"כ מאז סוף שנות ה-60 לתעופה האזרחית הישראלית. זאת, למרות שצריך לבדוק עדיין כיצד הצליח לעלות האיש על הטיסה וכיצד הגיע לרשותו אולר.
ישראל בוים, ישראלי שמתגורר בארה"ב ועוסק בייעוץ בנושאי אבטחה לארגונים שברשותם מטוסים פרטיים, אמר ל-ynet: "מעגלי האבטחה מתחילים בקרקע - ומסתיימים באוויר. אם מעגל אחד כושל, יש מעגלים נוספים. המאבטח שנמצא על המטוס חייב לתת תשובה כשיש איום וזה מה שקרה.
ברור שלמחבל לא היה נשק חם, וזה סימן שהמערכת פועלת נכון. אי אפשר להשאיר מטוס בשמירה על ידי מערכת טכנית בלבד. תמיד צריך לשמור מישהו על המטוס עצמו. אפשר הרי לחטוף מטוס גם בעזרת אנשים לא חמושים, צריך לתת לכך מענה ואל על עושה זאת. בארה"ב מנסים להכניס עכשיו מאבטחים לכל הטיסות, אבל ברור שלא כל הטיסות מאויישות במאבטחים ורק בקווים אטרקטיביים יותר מצליחים בכך".

התחיל ב-68'

ב-26 בדצמבר 1968 ירו שני מחבלים מהחזית העממית אל מטוס אל-על שחנה בנמל התעופה באתונה והרגו מכונאי ישראלי.
חטיפת המטוס הישראלי הראשונה ארעה ב-22 ביולי 1968 כאשר מטוס אל על שהיה בדרכו מרומא לישראל נחטף על ידי שלושה מחבלים מהחזית העממית לאלג'יר. לאחר משא ומתן בין ישראל לחוטפים שארך חמישה ימים הנשים, הילדים והאזרחים הזרים בתמורה לשחרורם של 15 מחבלים שהיו עצורים בישראל. 12 הגברים הישראלים שהיו במטוס הוחזקו למשך 39 יום עד לשחרור הפלסטינים מכלאם.
מנכ"ל המרכז למדיניות נגד טרור, במרכז הבין תחומי בהרצליה, ד"ר בועז גנור, אמר כי "זוהי החטיפה המוצלחת הראשונה והאחרונה של מטוס אל על, משום שלאחריה החלו חברות התעופה הישראליות להפעיל מאבטחים במטוסים ולהעביר את הנוסעים בדיקות בגלאי מתכות, וכן בדיקות של הכבודה שלהם". בעקבות החטיפה הוקמה גם יחידת אבטחה של התעופה האזרחית, שהופעלה ע"י השב"כ וחברת אל-על.
ניסיון החטיפה הבא אירע בחודש פברואר 69': בנמל התעופה קלוטן בציריך תקפה חוליית מחבלים מטוס של אל-על בירי מרובי קלצ'ניקוב ורימוני יד. טייס המשנה נהרג. מאבטח המטוס, מרדכי רחמים, רץ לעבר תא הטייס של המטוס וראה כי גם הטייס נפגע ומתבוסס בדמו. מתוך חלון תא הטייס השיב רחמים באש לעבר החוטפים ולאחר מכן יצא מן המטוס דרך היציאה האחורית, מצא מחסה מאחורי ערימת שלג על המסלול וקרא למחבלים להניח את הנשק. הוא הרג את ראש החוליה ולאחר שנגמרו הכדורים באקדחו הסתער לעבר מחבל אחר ונאבק בו בידיו עד שהגיעו למקום כוחות הביטחון השוויצרים.
כאשר הבינו ארגוני הטרור הפלסטינים שלא יוכלו לחטוף מטוסים של אל-על הם פנו לחטוף מטוסים של חברות זרות אשר הובילו ישראלים. ב-30 במאי 1972 ביצעו שלושה מחבלים יפנים בראשות קוזו אוקומוטו טבח בירי בנמל התעופה בן גוריון. 26 בני אדם נהרגו ועוד 76 נפצעו. באותה השנה נחטף גם מטוס של חברת סבנה שהיה בדרכו לישראל ונחת בנמל התעופה בן גוריון. כוח מסיירת מטכ"ל בפיקודו של מפקד הסיירת סא"ל אהוד ברק פרץ למטוס תוך התחזות לטכנאים שלבשו סרבלים לבנים וחיסל את החוטפים.
בסוף יוני 76' חטפה קבוצת מחבלים גרמנים ופלסטינים מטוס של אייר פראנס שהיה בדרכו מנתב"ג לפאריס במהלך נחיתת ביניים באתונה. המחבלים הפנו את המטוס לנמל תעופה בבנגאזי בלוב ולאחר שהלובים גירשו את המחבלים נחת המטוס בשדה התעופה באנטבה בירת אוגנדה. ישראל החלה לנהל משא ומתן עם המחבלים אולם במקביל החלו סיירת מטכ"ל וראשי צה"ל לתכנן מבצע חילוץ של בני הערובה מן הטרמינל באנטבה. ארבעה מטוסי הרקולס של חיל האוויר ועליהם כח גדול של סיירת מטכ"ל, חטיבת הצנחנים, חטיבת גולני וכוחות אחרים טסו לאנטבה, הסתערו על בית הנתיבות וחילצו את הנוסעים. בפעולת החילוץ נהרג מפקד סיירת מטכ"ל סא"ל יוני נתניהו שהיה מפקד הכוח הפורץ לבית הנתיבות.

חומרי נפץ

בשנות ה-80' משהבינו המחבלים את חוסר הכדאיות בחטיפת מטוסים עם נוסעים ישראלים, הם ניסו להבריח חומרי נפץ לתוך מטוסים של אל על מתוך הערכה שחומרי נפץ פלסטיים לא יתגלו על ידי אמצעי הבדיקה שמפעילה ישראל. ב-17 באפריל 1986 הפקיד מחבל פלסטיני בשם אינדאוי מזוודת נפץ בידיה של ידידתו האירית, אן מרפי, וזו ביקשה לעלות איתה לטיסת אל על לישראל. סלקטורים ישראלים ומאבטחים מנמל התעופה בלונדון גילו את מזוודת הנפץ לאחר שתחקרו את התיירת. המשטרה הבריטית עצרה את אינדאווי ובמהלך שהותו בכלא התגלה כי הופעל על ידי המודיעין הסורי לאחר שניסה להבריח מסרים למפעיליו.
בכמה הזדמנויות במהלך השנים אף ניסו מחבלים לירות לעבר דלפקי אל על בנמלי תעופה שונים, כך היה ב-27 בדצמבר 1985 בנמלי התעופה ברומא ובווינה, כשאנשי אבו נידאל רצחו 19 בני אדם. ב-4 ביולי השנה רצח אזרח מצרי שני ישראלים - דיילת ונוסע בנמל התעופה בלוס אנג'לס ונורה למוות על ידי מאבטחים ישראלים שהיו במקום.
לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר בארה"ב בהם השתלטו חוטפים של ארגון אל-קאידה על ארבעה מטוסים בעזרת סכיניים בלבד, החלו רשויות התעופה האזרחית בארה"ב להנהיג שיטות אבטחה הדומות לשיטות הישראליות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המשתתפים במבצע אנטבה משחזרים אותו
צילום דובר צה"ל
מומלצים