שתף קטע נבחר

חלומות בלי קיציס

שיחה עם יובל פרידמן, תסריטאי "בית"ר פרובאנס", על כדורגל, זאב רווח וטל פרידמן

בשנים האחרונות יש תחושה שהכדורגל הפך לטרנד קולנועי. זה התחיל עם "בית שאן סרט מלחמה", המשיך עם סרט על בני יהודה, ונגמר בכתבות צבע אווירתיות ואינסופיות של אוהדים במשחקים של ישראליות באירופה. עכשיו הגיע סרט עלילתי באורך מלא, שגם הוא, מיותר לציין, על כדורגל, אבל לא ממש על כדורגל. "בית"ר פרובאנס", בבימויו של אורי ענבר, הוא אמנם סיפור של קבוצה מסוימת, שחקן מסוים ומנהל מסוים, אבל הוא יותר סיפור על חלומות, אלה שמתגשמים ואלה שנשברים, ועל הפער בין הצורך העז ללכת אחריהם לבין התנאים שמכתיבה המציאות.
"בית"ר פרובאנס" קטף שלושה פרסי אוסקר ישראלי: השחקן הטוב ביותר (זאב רווח), שחקן המשנה הטוב ביותר (איתי תורג'מן) והמלחין הטוב ביותר (שם טוב לוי). כמו כן זכה בפרס ראשון בפסטיבל חיפה 2002. הרעיון לסרט נולד לפני ארבע שנים אצל התסריטאי יובל פרידמן (31), והפך בעצם לפרויקט הגמר שלו כסטודנט לקולנוע באוניברסיטת תל-אביב. פרידמן, האח של המטורף והתזזיתי מ"חלומות בהקיציס", כבר הספיק לכתוב לאי אלו תכניות טלוויזיה, ביניהן יצפאן, אברהם ויעקב, חלומות בהקיציס ועוד, אבל המטרה היא כמובן סרטים. "בשביל זה למדתי", הוא אומר.

- זה לא נראה לך קצת מוזר, כל הסרטים האלה על כדורגל? אפשר לחשוב איזה כדורגל יש פה.

"אני לא חושב שזה סרט רק על כדורגל, אבל בכדורגל יש את כל החומרים כדי לייצר דרמה טובה. יש שנאה, אהבה, הערצה, יצרים, כל מה שצריך. בתור אוהד של קבוצה, הפועל חיפה, חוויתי במהלך השנים רגעים של עלבונות ודכאונות, ומנגד רגעים של אקסטזה. בעצם הרגשתי בתוכי את כל האיכויות לדרמה אולטימטיבית".

- גיבור הסרט, חזי שלומי, אותו שחקן של גבעת צורים שמגיע בסוף למכבי תל אביב, הוא בעצם יוסי בניון?

"שלומי הוא למעשה דמות שלא קיימת באמת, אבל בהחלט יש דמיון לסיפור של בניון שהגיע מדימונה. מבחינת הדמות עצמה, הוא יותר מבוסס על ראובן עובד, הכוכב הצעיר של מכבי תל אביב. פעם הספקתי גם להיות כתב ספורט למשך כתבה אחת, ואותה כתבה היתה ראיון עם עובד. משהו באופי שלו, באנרגיות החזקות וברצון העז לפרוץ קדימה נורא סיקרן אותי".

- אפשר להגיד ששלומי הוא בעצם גרסה ישראלית לג'ימי גרימבל או לבילי אליוט, אותו נער בריטי הגדל באווירה כושלת והופך להצלחה.

"לא מכחיש שראיתי את הסרטים האלה והם בהחלט נעים באותה סביבה תרבותית, ודומים מבחינת היחסים בין פריפריה ומרכז. הוא בהחלט הרבה יותר אנגלי וצרפתי מאשר אמריקני, בכל הקשור לחלומות שלו ולתפיסה הכללית שלו, אבל כמובן שהוא קודם כל ישראלי".

- כשכתבת את התסריט היו לך שחקנים בראש? לדוגמה, חשבת על זאב רווח כבר בתור שבתאי קאסודס?

"היה לי שחקן בראש, אבל זה היה שחקן אחר. אני לא מוכן להגיד את שמו. בכל אופן, בדיעבד אני פשוט מאושר שזה לא היה הוא. זאב רווח היה פשוט גדול. הליהוק שלו, ובמיוחד התוצאה של הליהוק שלו, עשתה אותי פשוט מאושר. בהתחלה, במשולש של חווה (אסנת חכים), שוקי (אלי אלטוניו) ומוטי (משה פולקנפליק), הרעיון היה ללכת על שחקנים בסביבות גיל ה-30 מקסימום. רק אחר כך התקבלה החלטה ללכת על שחקנים צעירים יותר, וזו היתה החלטה מעולה, שהביאה לסרט איזו עוצמה אחרת".

- מה יהיה בעיניך הצלחה של הסרט?

"שיבואו מיליון איש לראות אותו. ברצינות – שיבואו לראות אותו כמה שיותר אנשים, זה הציפייה העיקרית שלי".

- אתה עובד כבר על הסרט הבא?

"כן, כבר קיבלתי מענק פיתוח מהקרן, ואני כבר עובד על התסריט הבא באורך מלא. כמו שאתה יכול להבין, אני עוד לא רוצה לספר על הנושא. אני רוצה לתת לדברים להתגלגל קצת".

- ולסיום, איך זה באמת להיות האח של טל פרידמן?

"אני יכול רק להגיד שזה לא משעמם לרגע"

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רווח ותורג'מן. ג'ימי גרימבל מגבעת צורים
לאתר ההטבות
מומלצים