שתף קטע נבחר

גוגל: פצצת מידע

מחפשים פריטי טריוויה על סלבריטאים אהובים? מפות דרכים? מידע על אוניברסיטאות? מנוע החיפוש גוגל כולל 3.5 מיליארד עמודי מידע, שהופכים אותו לאנציקלופדיה הגדולה ביותר בעולם; מיליוני השאילתות שמופנות לאתר מספקות מידע מרתק על תחומי העניין של האנושות: במקום הראשון - לא קשה לנחש - ניצב הסקס

אתם מחפשים ביוגרפיות? פרטים על סלבריטאים? מתכוני אוכל? היסטוריה של אישים, של ארצות ושל ערים? אתם מחפשים מידע לקראת נסיעה, כגון מפות דרכים? אתם זקוקים למידע על מחלות, על תרופות או על אמנים מכל התקופות? חסר לכם מידע מידע על ארכיטקטורה, על אוניברסיטאות או על לימודים בעולם? דרוש לכם מידע גיאוגרפי, מידע על גיאולוגיה, על ארכיאולוגיה, על זואולוגיה או על אסטרונומיה? ואולי אתם מחפשים משפטי פתיחה מוחצים כדי להתחיל עם בחורות, או להיטי מוסיקה, אלילי מוסיקה ומידע על סרטים ועל תוכניות טלוויזיה ורדיו?
את התשובות לכל השאלות האלה, ולרבות נוספות, תמצאו בין שלושה וחצי מיליארד הדפים של גוגל - מנוע החיפוש הגדול והחזק ביותר בעולם - בתנאי שתנסחו את השאלות בבהירות ובניסוח המתאים. 5.3 מיליארד דפי מידע הופכים את גוגל לאנציקלופדיה הגדולה ביותר בעולם. אולם בניגוד לאנציקלופדיות המודפסות החשובות בעולם, המקדישות שורות בודדות או עמודים אחדים לכל ערך, מציגה גוגל עשרות עד מאות דפי מידע הקשורים ישירות או בעקיפין לנושא הנדרש.
ראשיתה של גוגל ב-1995, כאשר לארי פייג' (אז בן 23) וסרגיי ברין (אז בן 24) נפגשו במהלך מפגש שנערך באוניברסיטת סטנפורד (קליפורניה) לבוגרי מחשבים. ברין, יליד מוסקבה, סיים בהצטיינות את לימודיו במתמטיקה ובמדעי המחשב באוניברסיטת מרילנד. פייג', בנו של דר פייג', מרצה בכיר באוניברסיטת מישיגן, היה תלמיד מצטיין בהנדסת מחשבים. שני הבוגרים התכוונו לעשות את עבודת הדוקטורט שלהם בסטנפורד. בעקבות דיונים שנערכו באותו מפגש גילו פייג' וברין שלשניהם עניין רב בתחום של חיפוש והספקה של מידע באינטרנט.
ב-1996 מצאו בעלי החזון הצעירים מנוע חיפוש שמסוגל לקשר את מחפש המידע לקישוריות (LINKS) והחלו לערוך ניסויים במחשבים ובמצעי קישור. עד מהרה נפוצו שמועות באוניברסיטת סטנפורד, ששני הצעירים זנחו את עבודת הדוקטורט שלהם לטובת קידומן של טכנולוגיות חיפוש וטכניקות קישור אלקטרוניות באינטרנט.

גוגל הופכת לחברה

השניים הקימו את המעבדה הראשונה ב-1996 בחדר השינה של דירת הסטודנטים של לארי פייג', ואת המשרד הם מיקמו בדירה של סרגיי ברין. הם קנו מחשבים משומשים ושידרגו אותם, סבלו ממצוקת זיכרון במחשב וחיפשו פתרונות להגדלתו. שני החברים התייעצו עם דייוויד פילו, ממייסדי חברת האינטרנט המצליחה יאהו, והוא תמך בהם רעיונית אך לא כספית.
כשפנו פייג' וברין לבעלי חברות מובילות לשירותי אינטרנט ולמשקיעים פוטנציאליים, הם קיבלו - כמו במיטב אגדות הסטארט-אפים וסיפורי התגליות הגדולות - אינסוף סירובים, שלוו לעיתים גם בהערות לגלגניות בנוסח: חיפוש מידע ממש לא מעניין את המשתמשים שלנו.
פייג' וברין הכינו תוכנית עסקית והעבירו אותה, בין השאר, גם לאנדי בקטולסהיים, מייסד חברת המחשבים סאן מיקרוסיסטם. זה הסכים לפגוש אותם לדקה בשעת בוקר מוקדמת בכניסה לביתו ואמר: אין לי זמן, אז במקום שננהל עכשיו שיחה, אני אכתוב לכם צ'ק. הוא כתב את הצ'ק על שם תאגיד גוגל - חברה שלא היתה קיימת אז - על סף 100 אלף דולר. במשך שבועות אחדים החלו החברים לאסוף סכומים שונים בין בני המשפחות והחברים והגיעו לסך של מיליון דולר. בכסף זה הם הקימו ב-7 בספטמבר 1998 את GOOGLE INC בדירה שכורה במנלו פארק, סטנפורד.
כבר בהתחלה הופנו לגוגל 10,000 שאילתות ביום. כיום כבר מדובר ביותר מ-150 מיליון שאילתות. לקפיצה הזאת אחראית, בין היתר, החשיפה העצומה שלה זכתה גוגל בעיתונים ובכתבי-העת החשובים ביותר בעולם, ובהם לה מונד, פי.סי. מגזין ויו-אס-איי טודיי.

הצלחה מפתיעה

ב-1999 כבר היו ברשת 100 מנועי חיפוש ופורטלים, אך לא כולם שרדו. גוגל, לעומת זאת, הלכה מחיל לחיל. בשנת 2000 עברו משרדי גוגל לשדרות האוניברסיטה בפאלו אלטו, לב עמק הסיליקון, מספר העובדים גדל ל-8 ומספר השאלות זינק ל-500 אלף ביום. באותה שנה החלו להופיע גם הפרסומות החדשות באתר גוגל.
בשל העניין הרב שעורר אתר המידע החליטו שתי חברות חשובות מעמק הסיליקון להשקיע בגוגל - סקויה קפיטל וקליינר-פרקינס-קולפילד & באיירס. השתיים השקיעו יחד 25 מיליון דולר בגוגל, לאחר שצפו את הפוטנציאל הכלכלי האדיר הטמון באתר. יחד עם המשקיע הראשון, יור חברת סאן מיקרוסיסטם, אנדי בקטלוסהיים, ויחד עם רם שרירמן, דמות בולטת בעסקי האינטרנט, יצרו שתי החברות מועצת מנהלים.
בהמשך הורכבה הנהלת גוגל ממיטב אנשי האינטרנט, הטכנולוגיה, המדע והשיווק. חברת L/NETSOA CAPE תמכה בגוגל כדי לאפשר לה מרחב גדול יותר ברשת וגישה ליותר גולשים המבקשים מידע. פורטלים וחברות מידע בכל התחומים, בארה"ב ומחוצה לה, התחברו לגוגל כדי לשלב מידע ופרסום.
ב-1999 זכה גוגל לפרס מצוינות טכנית של פי-סי מגזין על חדשנות ברשת. באותה שנה נבחר גוגל על-ידי השבועון טיים כאחת מ-10 רשתות הטכנולוגיה הטובות ביותר באינטרנט.
תהליך הפיתוח והשכלול בגוגל מתרחש ללא הפסק, והגולש המחפש מידע מופתע כל הזמן מחדש מכמות המידע, מאיכות התצוגה וממהירות ההגעה של המידע למחשב בבית או במשרד. האתר מוסר כיום מידע ב-86 שפות, כולל עברית.

מהו מקור הרווח?

בארבע השנים האחרונות אוגרת גוגל לא רק את המידע עבור המשתמש השואל שאלות, אלא גם את מאגר השאלות הנפוצות ביותר של שואלים מכל העולם. באמצעות השאלות האלה יכולים חוקרי גוגל להרכיב מאגר סציולוגי-כלכלי-פסיכולוגי-אנתרופולוגי על מה שמעניין את הציבורים השונים בתקופות שונות. הנושא שזוכה להתעניינות הרבה ביותר הוא מין, ואחריו באים בסדר יורד: ידוענים, אקטואליה, מוצרים ותוכנות להורדה.
באחרונה זרמו מיליוני שאלות בנוגע לנושאים שבחדשות, כגון אנתרקס ואבעבועות שחורות. כך קורה כל אימת שישנו נושא חם, המטופל בהרחבה בתקשורת. למשל, ב-28 בפברואר 2001 התחוללה רעידת אדמה באיזור סיאטל, ובעקבותיה החלו אלפי גולשים אמריקנים להציף את גוגל באינסוף שאלות על רעידות אדמה. בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר 2001 הועברו לגוגל שאלות רבות הנוגעות לטרור ולנוסטרדמוס - האסטרולוג מהמאה ה-16, שיש הטוענים כי חזה את כל האסונות של תקופתנו.

מדד גוגל

מדד העניין בעולם, הנקרא רוח הזמן של גוגל (גוגל צייטגייסט) קובע מהם הנושאים המעסיקים ביותר את רוב השואלים בעולם. למדד הזה יש ביקוש רב בקרב אנשי עסקים, מעצבי דעת קהל ומעצבי העתיד בתחום המוצרים והצרכים העתידיים, כלומר אלה המבקשים לדעת מהו המוצר הבא שיביא עימו את הכסף הגדול. בשלב הזה נאגר בגוגל המידע על עניין הציבור, אך השימוש המעשי שייעשה בו בעתיד עדיין אינו מוגדר.
מנוע החיפוש חייב - על-פי החוק - לשמור על צנעת הפרט. כאשר מספר רב של שואלים מתעניינים בנושאים כגון ויאגרה, מתיחות פנים, נושאים הקשורים להריון או נושאים הקשורים להונאות - לא מתיר החוק לעשות שימוש כלשהו במאגר המידע הזה הזה. במילים אחרות, לפי החוק לא יכול גוגל הפוך לאח הגדול העוקב אחר הנושאים הספציפיים מתחום הפרט הנשאלים על-ידי הגולשים (שהרי כתובות האי מיילים של המשתמשים ידועים) ויעבור זמן רב עד אשר המאגר יוכל ,חוקית, לשמש, אמצעי מדעי או כפרמטרים לשימוש חברות כלכליות עסקיות המבקשות לעלות על המפתח להצלחה הבאה.

בית גוגל

עובדי גוגל מבלים את שעות העבודה הארוכות שלהם בסביבת עבודה נוחה, מקצועית מפנקת ומאתגרת. יש להם חדרי הסבה ובהם ספות אדומות, כדורים גדולים לתרגילי התעמלות ולהשענת הרגליים, תאורה מושלמת לעבודה, מחשבים משוכללים והכיסאות הטובים ביותר המותאמים לישיבה ממושכת. פסנתר נמצא בלובי למי שרוצה לפרוט להנאתו ולהנאת החברים, מגרש הוקי משוכלל עם אימונים יומיומיים ושני משחקי תחרות לשבוע, אופניים למי שרוצה להמריץ את מחזור הדם מחוץ לבניין, חדרי כושר, סאונה, מסג'ים מקלחות, ארונות אישיי,ם מכונות כביסה ויבוש, מסעדת למזון-בריאות עם שף מתמחה, קפטריות עם שלל משקאות חמים וקרים וכיבוד מפנק של סופגניות טריות 24 שעות ביממה וכן ארוחות צהריים וערב. מסכי וידיאו מקרינים לעובדים את החומרים האחרונים בכל תחום, עיתונים מכל העולם בכל השפות עומדים לרשות כל העובדים. בגוגל קיים עדיין גן-העדן כפי שהיה מוכר לנו בחברות ההיי-טק בתקופת הזוהר.

עוד כמה דברים

* בצרפת בספרד ובאיטליה יש הפסקה במטחי השאילתות בשעת הפסקת הצהריים.
* השאילתות מיפאן מגיעות בעיקר בלילה בשל החסכנות המאפיינת את היפאנים: בלילה תעריפי השיחות נמוכים יותר.
* שעת השיא להתעניינות בנושאי סקס בארה"ב היא 11 בלילה.
* שם האתר בא מן המילה GOGOOL, המתארת מספר הכולל 1 ועוד מאה אפסים.
* בגוגל יש מידע ב-86 שפות, כולל עברית.
* לגוגל מופנות מדי יום 150 מיליון שאילתות מ-100 מדינות?
* באתר יש 3.5 מיליארד דפי מידע.
* מאגרי המידע כוללים ספרי טלפונים של כל עיר בארה"ב
* בגוגל טוענים, כי הזמן הממוצע לקבלת התשובות על המסך הוא 2 שניות.
* בגוגל מועסקים כ-500 עובדים.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים