שתף קטע נבחר

החדשות הן החדשות

בקרב בין ערוץ 2 לערוץ 10 סביב מהדורת החדשות המרכזית באות לידי ביטוי 2 אסטרטגיות שונות: ערוץ 10 נוקט בשיטת הכוכבים בעוד שערוץ 2 נוקט בגישת הערוץ הביתי והאיכותי. מי שינצח יהיה ערוץ ברירת המחדל של יותר משפחות בישראל - דבר ששווה הרבה כסף

הקרב בין שני הערוצים המסחריים שלנו, ערוץ 2 הוותיק וערוץ 10 החדש, התלהט מאוד בשבועות האחרונים. הסיבוב הנוכחי, סביב מהדורת החדשות המרכזית, קיבל מימדים של מלודרמה.
האיחוד מחדש הנרגש בערוץ 10 של מיקי ויעקב, כוכבי החדשות של ערוץ 2 בעבר, והנשיקה בסוף המהדורה, הביסו את מיטב הטלנובלות המשודרות אצלנו. קשה להתעלם מהדמיון בין הקמפיין הפרסומי של חדשות ערוץ 10 ("ערב טוב מיקי" – "ערב טוב יעקב") לבין הקמפיין לסדרת הטלנובלה העברית החדשה בערוץ 3 בכבלים "משחק החיים" (הדו-שיח בין ליה לבין ירון). החדשות הפכו לחדשות.
השלב הבא אולי יהיה חדשות בעירום, כמו בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וסרביה. בינתיים אנחנו נאלצים להסתפק בגירסא מרוככת יותר של גישת ה-"חדשות כבידור" שמובילה רבות מרשתות הטלוויזיה האמריקניות.
ההתחלה היא בגישת ה-"ניו ג'ורנליזם" עליה בישר טום וולף במאמר רב השפעה שפורסם ב- New York Magazine בפברואר 1972 והיה לנקודת ציון. הגישה הפכה את העיתונאי ממדווח אובייקטיבי לאדם מעורב, חווה, בעל אישיות, סגנון וגם נקודת מבט אישית-סובייקטיבית. ההמשך היה שעיתונאים מסוימים הפכו לכוכבים ובעקבותיהם גם מגישי חדשות, ובסופו של דבר החדשות הפכו להיות ז'אנר של בידור טלוויזיוני.

חדשות כתוכנית אירוח

ערוץ 10, שמנסה להעלות מדרגה את הגישה בישראל, מציע לנו חדשות שהן כמעט תוכנית אירוח, עם המאפיינים המוכרים של פינות אישיות ונושאיות. בהקצנה מסוימת ניתן לומר שהמגישים בערוץ 10 הם דמויות בסדרת טלוויזיה בשידור יומי, שאנחנו כצופים אמורים להכיר אותם אישית, ולהתעניין בהם ובמערכות היחסים ביניהם.
בקרב בין ערוץ 2 לבין ערוץ 10 באות לידי ביטוי שתי אסטרטגיות שונות. ערוץ 10 נוקט ב"גישת הכוכבים". לאחר מסע הרכש המפואר שלו, הוא בונה על זה שהכוכבים יביאו בעקבותיהם את הצופים. ערוץ 10 מנסה לעשות מהלך מורכב, ומנסה ליצור ערוץ חדשני בעזרת פנים מוכרות. הרעיון: יבואו בגלל הכוכבים, יישארו בגלל החדשנות.
ערוץ 2, לעומתו, למוד אכזבות של כוכבים שנטשו, נוקט ב-"גישת הערוץ הביתי". הוא מנסה לשכנע אותנו שהכוכבים אמנם מתחלפים, אבל ישנן איכויות של הערוץ שהן מעבר לאדם זה או אחר.
מי ינצח? קשה לומר. הגישה של ערוץ 10 נחשבת עכשווית יותר. בינתיים, הרייטינג הגדול נשאר בערוץ 2. ההערכה שלי היא שערוץ 10 ילך וייכנס לתוך המגוון של מעגל צופים הולך ומתרחב, אך לא יהפוך לערוץ המרכזי בישראל בשנים הקרובות.

הטלוויזיה שברקע

הן ערוץ 2 והן ערוץ 10 הם מה שנהוג לכנות ערוצי Broadcasting. במילים אחרות, אלה ערוצים שמציעים לנו תפריט קבוע מגוון לכל שעות הצפייה. תפריט כזה מתחשב בתנאים בבית, בפעילויות המשפחה, בהרכב הצופים ובאופי הצפייה לאורך שעות היום. ערוצים כאלה מתכוונים להיות "הטלוויזיה שברקע" שמלווה את המשפחה לאורך כל הערב. דפוס צפייה זה הוא עדיין דפוס הצפייה העיקרי, ממנו עוברים בני הבית השונים לערוצים אחרים לצורך צפייה בתכנית, סדרה או סרט ספציפיים.
מולם עומדים ערוצי ה- Narrowcasting. ערוצים אלה מתמחים בסוג מסוים של תוכניות. כמו ערוץ 3 המתמחה בסדרות למשפחה, ערוצי הסרטים על התמחויותיהם, ערוצי המוסיקה השונים, החדשות ועוד.
כל זה כנראה ישתנה בעידן הטלוויזיה האינטראקטיבית שבה כל צופה יזמין לעצמו בכל רגע את מה שהוא רוצה לראות, אבל בשלב זה ערוצי Broadcasting גורפים את רוב הרייטינג, ורייטינג פירושו הכנסות מפרסום.
על רקע זה צריך להבין את הקרב על החדשות. אם ערוצי ה-Broadcasting הם "ערוצי תפריט קבוע" (Menu) הרי שהחדשות הן המנה העיקרית. במיוחד במדינה מכורה לחדשות כמו ישראל. ההנחה הרווחת היא שמי שינצח בקרב על החדשות הוא יהיה ערוץ ברירת המחדל, זה שברקע הערב של יותר משפחות בישראל. וזה, כמובן, שווה מאמץ גדול.

ד"ר דן הרמן הוא מומחה לשיווק, ומנכ"ל הרמן – יועצים אסטרטגיים



לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ערוץ 2. דגש על איכויות
צילום: ג'רמי פלדמן
ערוץ 10. דגש על כוכבים
צילום: ג'רמי פלדמן
מומלצים