שתף קטע נבחר

המדריך ליוצרי המוזיקה

כיצד לבחור את הפורמט הטוב ביותר ליצירת תכנים והפצתם? מספר שיקולים מכריעים את הכף, בהם איכות הפלט המבוקש ונגני המדיה של קבוצת היעד



QuickTime 6 API

עם קהילת מפתחי מדיה נאמנה ומשגשגת, QuickTime API של חברת אפל היא האמא של כל ממשקי תכנות יישומי (API) המדיה הדיגיטלית. מאז הופעת הבכורה שלה ב-1991, מציעה אפל יותר ויותר אפשרויות, בהן תמיכה ב-MPEG-4 (כיום פורמט QuickTime מבוסס על MPEG-4).
בין התכונות שהופכות גרסה זו למוצלחת ניתן למנות: תמיכת Java ו-Cocoa עבור מערכת ההפעלה Mac OS X, תמיכה ב-QuickTime, זמינות כבקר ActiveX ב-Windows, תאימות לאחור ותאימות ל-API של שפת C/C++. הליבה של QuickTime API מאגדת כ-2400 פונקציות בנוסף ל-Carbon API המסורתי, בו השתמשו לפיתוח בסביבת Mac. גרסה 6 של QuickTime API מאפשרת למפתחים לנצל את המערכת הרב-תכליתית של אפשרויות הנגינה, עריכה ושינוי קבצי QuickTime ביישומים המותאמים לצורכי המשתמש.
כלי API אלה חופרים עמוק מאוד, ומאפשרים למפתחים מתקדמים יכולת ליישם סוגי codec חדשים, כמו גם לבצע עיבוד אותות דיגיטליים (DSP), כמו הוספת הדהוד לקובצי מוזיקה, או אפקטים ויזואליים לוידאו. בעקבות הגעתה של יוניקס לליבת מערכת ההפעלה Mac OS X, מפתחים בסביבת Apple יכולים כעת לבחור ב-Cocoa, שמשתמשת ב-Objective-C, או Java כשפת פיתוח ל-QuickTime - זאת בנוסף ל-C/C++ המסורתי. ניתן להשתמש באובייקטים פשוטים כמו NSMovie ו-NSMovieView להקרנת סרטים בסיסיים, ותכנים אחרים ב-Cocoa.
אף על פי ש-QuickTime API משתמשת באופן מסורתי בפונקציות דמויות שפת C, כעת תוכלו לשלב בה גם אובייקטים המשתמשים ב-Java. משמעות הדבר היא יכולת פעולה בסביבת Mac ו-Windows כאחד. התאימות לאחור של QuickTime API ראויה לציון. נגן QuickTime 6 זמין למפתחי רשת כאובייקט סקריפט.
בפלטפורמת Mac אפשר לשלוט בנגן מתוך דפי רשת באמצעות AppleScript. ב-Windows רכיב ActiveX מאפשר לכם לשכתב את הנגן ואף להריץ אותו באופן בלתי נראה. להלבשת הנגן בסקין חדש (skin - "עור" וירטואלי - מעטפת גרפית ייחודית), QuickTime מנצל את קבצים בפורמט MOV כדי לבנות גרפיקה חסכונית עם קובץ XML קטנטן ושני קבצים גרפיים, שמשמשים לתיאור והשקה של הסקין החדש. גישה זו מוצלחת הודות לפשטותה. למעשה, כל אחד יכול ליצור סקין חדש עם תמונה פשוטה ועורך טקסט.
לפיתוח השרת עושה Apple שימוש ביתרונות תוכנות קוד פתוח. Apple מציעה את QuickTime Streaming Server 4.1.1 כתוספת חינם למדיה זורמת עבור Mac OS X Server 10.2, ובו-זמנית נותנת דרור גם ל-Darwin Streaming Server 4.1.1 - גרסת קוד פתוח המיועדת ל-Windows NT 4.0 ו-2000, וכן Linux ו-Solaris.
תמיכה לרשימת השמעה ולמבחר גדול של תוכני מדיה קיימת משולבת במערכת כתקן. ניתן למצוא מודל לתוספי תוכנה מסוג Plug-In, המיועד להוספת מודולים מותאמים אישית. Apple מהמרת שפורמט QuickTime יאומץ באופן נרחב על ידי מכשירים ניידים, ויזכה לתמיכת יצרני חומרה.
(ציון: 5/5).

נגן RealOne ולקוח Helix DNA

RealNetworks מהמרת על הכוח של הקוד הפתוח בפרוייקט Helix בכיבוש מכשירים, מערכות הפעלה ולבבות מפתחים. קוד זה, המבוסס על יוזמת מפתחים, הוא אמצעי גמיש לפיתוח מדיה באמצעות תסריטים לנגן. נגן RealOne מגיע עם מערך חסון של אפשריות לכתיבת תסריט, הן על Internet Explorer (באמצעות בקרי ActiveX) והן על Netscape (באמצעות מודול נתקע). אתם יכולים לערוך תסריט באמצעות JavaScript ו-SMIL לתיאום שליחת תוכן המבוסס על אירועים.
הנגן הנוכחי מסוגל להציג תכני מדיה בדפי רשת בשני אופנים. ניתן לתסרט את הנגן כחלון נפרד, או לשלבו בדף הדפדפן. את הייצוג החזותי תוכלו להתאים לצרכים באמצעות Real Visualization SDK. כלי זה מאפשר למפתחים ליצור גרפיקות מונפשות שילוו את התוכן הנצפה בנגן. כמו כן, ניתן ליצור סקין חדש לנגן RealOne באמצעות כלי נפרד, באותה פשטות בה זה נעשה ב-QuickTime. מערך עצמי COM מאפשר כניסה לעבי הקורה של נגן RealOne. אובייקטים אלה מאפשרים לכם לכתוב תוספי תוכנה לסוגי תוכן חדשים, ולייעל את זרימת התוכן ברשת.
מתכנתים מתקדמים יכולים להדר מחדש את קוד C/C++ של Helix DNA Client כדי ליצור נגנים משלהם. RealNetworks מממנת את פרוייקט Helix במטרה לשחרר את הקוד לנגן RealOne עם רשיון שימוש כקוד פתוח. החברה משאירה את הקוד ביד יצרנים, על מנת שידאגו להמשך פיתוחו עבור מכשיריהם. בין מפתחי הקוד עבור מערכות ההפעלה של מוצריהם נמצאים Palm, Pocket PC ו-Symbian מערכת ההפעלה האירופית לטלפונים סלולריים. רשימה מלאה יותר מצויה באתר Helix.

הקוד פתוח הגיע גם לכאן

בין השורות הקטנות ברשיונות השימוש בקוד הפתוח, קיימות שתי אפשרויות עבור ארגונים המעונינים לפתח נגנים מותאמים לצורכיהם. רשיון RealNetworks Public Source License (RPSL) הוא רשיון קוד פתוח - נקי ממחויבות לשלם תמלוגים. חברות שאינן מעונינות לשפר את הקוד יכולות להשתמש ברשיון RealNetworks Community Source License (RCSL), שהוא במהותו רשיון מסחרי.
החברה פיתחה גירסת שרת של Helix בשם Helix DNA Server, שתופץ במודל עסקי מסחרי דומה. גישת RealNetworksצפויה לקרוץ לספקים גדולים, המעונינים לשפר נגני תוכנה, לצד השיפורים שהם מכניסים במוצרי החומרה שלהם. אולי עוד מוקדם לומר, אבל יתכן שאכן נראה גרסאות מגוונות של נגני RealOne (ותכני Real).
(ציון 4/5)

Windows Media 9 Series SDK

Windows Media 9 Series SDK וערכות הכלים שלה (להורדה בחינם) מציעות כלי תכנות מאוזנים וגמישים לכל רמה של פיתוח מדיה. גישת Microsoft לפיתוח מדיה מושתתת על מודל העצמים המסורתי שלה, Component Object Model (COM), החושף את המנגנונים הפנימיים של Windows Media Player.
יש כעשרים אובייקטים בסיסיים מהם ניתן לבחור. למשל, מעצבי רשת יכולים לתסרט באמצעות אובייקט Player ולשלב קובצי מדיה בדפי הרשת שלהם, עם אובייקט Media ב-JavaScript או Visual Basic. כדי לתסרט את הנגן אל תוך דפי הרשת עליך להשתמש בדפדפן Explorer ובקרי ActiveX (עם תגיות אובייקט).
עבור מפתחי Visual Basic ו-C++, יכול Windows Media Player לשפר תפקודי נגן מסוימים באמצעות מודל תוספים נתקעים (Plug-In). אם תשתמשו ב-Visual Studio בשילוב עם Visual Basic או C++, תוכלו ליצור תוספי DLL מותאמים לצרכים, אותם יתקין המשתמש כדי לצפות במדיה. תוכלו לשפר את ממשק המשתמש של הנגן באמצעות ממשק IWMPPluginUI, למשל, להתאים חלק מהחלונות ולהציג מידע רב יותר בזמן נגינה. כמו כן, תוכלו להציג כרזות פרסומת לאלבום מוסיקה חדש בזמן נגינת שיר מאותו אלבום וליצור סקינים בקלות באמצעות JavaScript.
יצירת ייצוגים חזותיים מותאמים היא אחת מאפשרויות תוספי התוכנה, הדורשות ידע מעמיק במכניזמים הגרפיים של סביבת Windows. תצטרך לשלוט בתכנות DirectX כדי ליצור תעתועי גרפיקה חדשים. אתם יכולים להשתמש ב-DirectX Media Objects (DMOs) כדי לשלב אפקטים של עיבוד אותות ספרתיים, DSP. ניתן גם לשלוט בתזרימי המדיה, כדי לספק סוגי תוכן שונים. תוספי תוכנה כאלה דורשים ידע נרחב בתכנות מדיה ו-COM ב-Windows.

רשימות השמעה ב-XML

במסגרת תמיכה בשרת מציעה מיקרוסופט ערכות כלי פיתוח (SDK) נוספות להורדה בחינם לצורך פיתוחים מתקדמים נוספים. Windows Media SDK מאפשר למפתחים ליצור רשימות השמעה ב-XML עבור השרת. שדרני רדיו מקוון יכולים לתעד את התכנים המשודרים, ולשלוט על תפוצתם. גישה ל-Windows Media מתאפשרת באמצעות Windows Media Format SDK, המקנה גישה אל נתוני מדיה גולמיים בעזרת אובייקטים מסוימים, לרבות Reader ו-Writer. החברה חילקה את תחום הפיתוח למספר SDK נבדלים, ולכן מפתחים יכולים למצוא את מבוקשם בקלות.
מיקרוסופט מקדמת חזון ממוקד בסביבת Windows שעה שהיא מרשה ללקוחותיה לפתח רק עבור מחשבים מבוססי Windows ומכשירי Pocket PC. גם לאור זאת, כלי הפיתוח שהיא מציעה חסונים למדי. אחד מגורמי אי הודאות בנוגע ל-Windows Media 9 הוא החלפת API החוזרת ונשנית ממהדורה למהדורה. למשל, החברה מתכוונת לספק גרסאות .NET ל-API שלה בעתיד במטרה לתמוך בשירותי Web. למרות החסרונות האופייניים לפיתוח בסביבת מיקרוסופט, מפתחי מדיה דיגיטלית על גבי פלטפורמת Windows יכולים בינתיים לקוות לטוב.
(ציון: 5/5)

כתבה שלישית בסדרה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיקרוסופט. ערכת פיתוח למוזיקאים וחובבי מדיה
RealOne מציגה אף היא אלטרנטיבה לסביבות הפיתוח הקיימות כיום
מומלצים