היכונו למתקפת הבלוגלים
לאחר ש”גוגל” רכש את "פירה", מפתחת "בלוגר, מערכת לפרסום אוטומטי של בלוגים, אפשר להניח שהבלוגים של “גוגל” (כינוי חיבה: בלוגלים) ישפיעו מאוד על אופי העיתונות המקוונת ודרכי הפצת המידע ברשת בשנים הקרובות
מאות אלפי הבלוגים, יומני הרשת המקוונים, שהתחילו לחולל שינוי בדרכי הפצת המידע ברשת, צפויים להמשיך לעשות זאת במשנה מרץ בשנים הקרובות, בעקבות הודעת “גוגל” על רכישת Pyra Labs, חברה קטנה מסן פרנסיסקו שפיתחה את "בלוגר" (Blogger), פלטפורמה לפרסום אוטומטי של בלוגים, לאחר ארבעה חודשי משא ומתן.
הודעת הרכישה היא צעד נוסף בדרך לאימוץ הבלוגים על ידי הזרם המרכזי של אמצעי התקשורת ברשת. אמנם, המגזין המקוון "סלון" ואתר "טריפוד" כבר השיקו מערכת בלוגים בתשלום, ו-AOL הודיעה על כוונתה להשיק מערכת כזו, אך יותר מכל חברת אינטרנט גדולה אחרת, “גוגל” היא "הססמוגרף של הרשת" וצעדיה מאוששים את המגמות העכשוויות המעצבות את דמותו של האינטרנט בשנים הקרובות.
תקציר הפרקים הקודמים
בלוג (קיצור באנגלית ל-Weblog) הוא יומן מקוון, שבו היוצר (המכונה בלוגר) או היוצרים (בלוגרים) מפרסמים רשימות קצרות בנימה אישית המפנות לידיעות ואתרים ברחבי הרשת. עקב ריבוי המידע המפוזר ברשת, הבלוגרים מרכזים עבור הקוראים שלהם את כל הקישורים העדכניים בנושא מסויים, מקשרים לבלוגים נוספים בתחומי עניין דומים ויוצרים יחד מעין מערכת אקולוגית של מידע: חדשות, דעות ורעיונות שחוסכים לקוראים את הזמן שנדרש בכדי ללקט את המידע הזה בעצמם.
הבלוגים הראשונים הופיעו ברשת כבר ב-1994, ונוצרו על ידי גולשים אמריקנים ואירופיים. אך התופעה זכתה לתנופה רק לפני כשלוש שנים, בעיקר בזכות "בלוגר" - מערכת אוטומטית לפרסום בלוגים - שאיפשרה גם לגולשים שאינם מבינים בתיכנות, לפרסם את הגיגיהם בקלות ובמהירות ובעיקר - ללא תשלום.
מערכת "בלוגר" כוללת היום 1.1 מיליון משתמשים רשומים, מתוכם 200,000 פעילים. המפתחת, חברת "פירה", הוקמה בסן פרנסיסקו בשנת 1999, בימי השיא של הדוט קום, על ידי אוון ויליאמס ושותפתו, מג האוריהן. עם התנפצות הבועה, וויליאמס פיטר את כל עובדי החברה והמשיך לפתח את "בלוגר" מביתו. כיום, החברה מעסיקה שישה עובדים ורוב ההכנסותיה נובעות מבלוגר פרו, גירסת הפרימיום של הפלטפורמה, שמחירה לכל גולש 35 דולר לשנה.
תגובות הגולשים
הידיעה הראשונית על העיסקה בין "פירה" ל”גוגל” פורסמה, שלא במקרה, ביום שבת בבלוג של דן גילמור באתר העיתון "סאן חוזה מרקורי".
הבלוגרים התייחסו לידיעה בהסתייגות השמורה למעריצים של להקה איכותית במיוחד שהוחתמה על ידי "יוניברסל". "נהרסה לנו השכונה", כתב גולש במטה פילטר, אחד הבלוגים הפופולריים ביותר ,שעוסק בחדשות כלליות.
דייב וינר, אחד הבלוגרים הבולטים ביותר, אמר כי לא יופתע אם יהיו עסקאות רכישה נוספות של כלים לפרסום בלוגים. הבלוגר אניל דאש כינה את הצעד "הטעות הראשונה של “גוגל”", שטועה, לדעתו, כאשר אינה מתמקדת בתחום החיפוש, וגולשי סלאשדוט הסנוביים הביעו חשש כי החיפוש ב”גוגל” יעלה קשקושים חסרי משמעות מהבלוגים של "בלוגר".
שלי פאוארס סבורה כי "גוגל" מאיים להפוך למונופול בתחום הבלוגים. לדעתה, רכישת "בלוגר" היא צעד לקראת ריכוז התכנים של כל הבלוגים במקום אחד (אתר "גוגל), במקביל לריכוז החיפושים שמבצעים הגולשים. כעת, לדבריה, גוגל" שולט על תכנים חשובים, כמו על הדרכים לחפשם, צעד המנוגד לטבע המבוזר של האינטרנט.
מדוע רכש "גוגל" את "בלוגר?
דובר “גוגל” סרב למסור מדוע החברה החליטה לרכוש את "פירה" או למסור את תנאי העסקה. באתר האינטרנט של "בלוגר" נמסר כי לא צפויים שינויים מידיים בשירות המקוון. עם זאת, ברור לכל כי שינויים כאלה עוד יתרחשו.
“גוגל” יכול לפתח מערכת לפרסום בלוגים ללא בעיות מיוחדות. לכן, מה התועלת שצפוי מנוע החיפוש להפיק מהרכישה? המלעיזים טענו כי “גוגל” בסך הכל עושה טובה לחברה שנמצאת בקשיים כשאסף אותה אל חיקו. אי אפשר לפסול השערה זו על הסף.
אמנם, מותר להניח ש”גוגל” לא פועל למטרות צדקה ולא היה רוכש את בלוגר אילולא זיהה הזדמנות עסקית ואפשרות להרוויח מהבלוגרים. עם זאת, יש לזכור כי גוגל” נהג באופן דומה כאשר רכש את Deja.com (מנוע חיפוש לפרסומים בקבוצות דיון) מידי חברת "דז'ה", לאחר שנקלעה למצוקה כלכלית, בפברואר,2001. "גוגל" הפך את מערכת קבוצות הדיון באינטרנט (Usenet) לנגישה במיוחד באמצעות מנוע קבוצות הדיון שהשיק באתר האינטרנט שלו, על בסיס המנוע של דז'ה.
“גוגל” מאנדקס במנוע החיפוש כבר עכשיו בלוגים שמתפרסמים בכל הפלטפורמות המרכזיות – בלוגר, Userland Radio ו- Movable Type. לכן, מה התועלת שיכולה החברה להפיק מרכישת "בלוגר", לבד, נניח, מצירוף מהיר יותר של בלוגים חדשים מ"בלוגר" אל מסד הנתונים של “גוגל”?
האם יעדיפו ב”גוגל” להבליט בלוגים של פלטפורמה אחת על חשבון האחרות? צעד כזה אינו מתאים ל”גוגל” וצפוי לעורר תגובות זועמות מצד הגולשים. התשובות, יש להניח, מסתתרות במקומות אחרים.
העתיד של בלוגר - התיאוריות העיקריות
לאחר הודעת הרכישה של ”גוגל”, אפשר להניח שהבלוגים של “גוגל” (כינוי חיבה: בלוגלים) ישפיעו מאוד על אופי העיתונות המקוונת ודרכי הפצת המידע ברשת. המכורים לבלוגים (מלה איומה בכל שפה) וגם אלה שמאסו בתופעה יכולים לצפות לחידושים רבים בתחום זה בשנים הקרובות.
כיצד זה יקרה? עדיין אין תשובות ברורות לשאלה הזו. מאחר שאנשי "בלוגר" ו"גוגל" קימצו בפרטים, נפוצו ברשת ובעיקר בבלוגוספירה תיאוריות והשערות רבות בנוגע לשימוש שמתכוונת "גוגל" לעשות ב"בבלוגר". הנה העיקריות שבהן ובסופן התחזית שלנו:
1. "בלוגר" הוא ערוץ פרסומי. מאות אלפי הבלוגים של "בלוגר" ישמשו מעתה ערוץ פרסום נוסף למודעות המלים (AdWords) של “גוגל”. <B> רמת סבירות: גבוהה. </B>
2. שיפור מנוע החיפוש הכללי ומנוע החדשות. “גוגל” תוכל להשתמש בבלוגים של "בלוגר" כדי לשפר את מנועי החיפוש שלה ולזהות אירועים דרמטיים בעת התרחשותם. <B> רמת סבירות: גבוהה, אך גוגל לא נדרש לרכוש את "בלוגר עבור המטרה הזו. </B>
3. חיפוש בבלוגים בזמן אמת. אחת הבעיות הקשות של עולם הבלוגים נגעה בחוסר האפשרות של הקוראים לדעת על תכנים חדשים שעודכנו בבלוגים ולדלג בין פרסום בבלוג אחד לבלוג אחר על פי ההקשר ומידת העניין. אם תשיק “גוגל” מנוע חיפוש לבלוגים במערכת "בלוגר" במתכונת "גוגל ניוז" היא תספק שירות חשוב בדרך להפיכת הבלוגים למלך הבלתי מעורער של ההוצאה לאור המקוונת. <B> רמת סבירות: גבוהה. </B>
4. חיפוש בלוגרים ובלוגים על פי מיקום גיאוגרפי ותחומי עניין. על פי השערה נוספת, “גוגל” יאפשר לגולשים לחפש בבלוגים על בסיס מיקום גיאוגרפי של הבלוגרים ותחומי העניין שלהם. <B> רמת סבירות: גבוהה. </B>
5. “גוגל” יזהה את טעמם האישי של גולשיו על פי החיפושים שהם מבצעים ויציע להם תכנים וחדשות מבלוגים על פי הטעם האישי. בחודש ספטמבר, 2001, דאני סאליבן, עורך SearchEngineWatch מזכיר כי “גוגל” רכשה את אאוטרייד (Outride), ספין אוף של מעבדות PARC בזירוקס, שמפתח כלים להגשת תכניי אינטרנט לגולשים על בסיס העדפותיהם וטעמם האישי. <B> רמת סבירות: גבוהה לטווח ארוך. </B>
6. “גוגל” ירוויח משירות הפרימיום של "בלוגר". החברה תפתח את השירות, תוסיף לו תכונות ויפנה לקהלים יותר רחבים מבעבר בעזרת דף הבית של מנוע החיפוש. <B> רמת סבירות: גבוהה. </B>
7. תיאוריית הקונספירציה. יש מי שטען ש”גוגל” בונה מערכת פולשנית לאיסוף מידע המבוססת על בלוגים, מנוע החיפוש הכללי, מנועי החדשות וקבוצות הדיון. יחד עם סרגל הכלים שבוחן מה מחפשים המשתמשים, "גוגל" יוצר מפלצת פרסום איתנית שתעקוב אחר הגולשים בכל רגע נתון. <B> רמת סבירות: בינונית, בהחלט לא ניתן לפסול על הסף. </B>
למרות זאת, האיום המסוכן ביותר המרחף מעל הבלוגוספירה אינו "גוגל" בדמות "האח הגדול", שכן הבלוגרים יוכלו לנצל את כוחם ולנטוש את בלוגר בהמוניהם אם יזהו תופעות מסוכנות כאלה. סכנה גדולה יותר לעתיד הבלוגים היא חד גוניות וקרתנות, וספק אם "גוגל" יוכל להושיע במקרה של מאות אלפי בלוגרים שזועקים בקול אחד.
על כך יעידו הפוסטים (כל רשימה בבלוג מכונה 'פוסט' - POST) הפופולריים ביותר, שהופיעו בימים האחרונים בראש התוצאות במנועי חיפוש המוקדשים לבלוגים כמו "דיי פופ" או "בלוגדקס" של MIT. רובם עסקו בנושא אחד ויחיד - רכישת “גוגל” בידי "פירה".