שתף קטע נבחר

מערכת החינוך: לימוד מרחוק, במידת הצורך

המערכת נערכת לקראת אפשרות שבתי הספר יושבתו במהלך המתקפה האמריקאית על עיראק והתלמידים יאלצו להישאר בבית

שרת החינוך, לימור לבנת, הודיעה, אמנם, כי הלימודים מתקיימים כסדרם, אך במערכת החינוך מתכוננים לקראת אפשרות של השבתת בתי הספר במקרה של התקפה מצד עיראק. אם ייבצר מהתלמידים להגיע לבתי הספר לאורך זמן, מערכת החינוך תפעיל מערך של לימוד מרחוק לשעת חירום, מציינת יפה ויגודסקי, מנהלת המינהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך.
ענף הלימוד מרחוק, שם כללי לשימוש בטכנולוגיה להעברת תכניי לימוד, אם באמצעות האינטרנט או בדרכים אחרות, מבוסס על שתי שיטות שונות של למידה. על פי שיטת הלימוד האסינכרונית, התלמידים לומדים בעזרת מערכת של קורסים קבועים שהוכנו מראש ומתפרסמים באתרי אינטרנט. התלמידים יכולים לשאול שאלות באתר, והתשובה של המורה תתקבל לאחר זמן קצר, אם באמצעות צ'ט מקוון או בפורום. המחוזות השונים במשרד החינוך כבר הכינו תוכנית של למידה מרחוק לקראת מצב בו שגרת המלחמה תימשך לאורך זמן. על פי התוכנית, כל כיתה תפעיל אתר אינטרנט משלה עם פורום ותכניי לימוד שיאפשרו לתלמידים ללמוד דרך האתר.
שיטת הלימוד הסינכרונית מאפשרת לתלמידים ללמוד און ליין, כאשר הם יושבים מול מחשב בביתם והמורה, שנמצא במקום אחר בארץ, מעביר להם את השיעור באמצעות מצגת, וידאו-צ'ט, לוח וירטואלי ואמצעים נוספים.
במשרד החינוך עדיין לא החליטו אם להפנות את התלמידים, במידת הצורך, ללימודים בשיטה האסינכרונית (המיועדים בעיקר לתלמידים בכיתות א' עד ח') או לבחור בלימודים סינכרוניים (המיועדים לתלמידים בגילאים פחות רכים).
השיקול אם לבחור בשיטה הסינכרונית או האסינכרונית אינו כלכלי בלבד (הלימוד בשיטה הסינכרונית יקר יותר וכרוך בתשלום שכר למורים עבור כל שיעור בנפרד, פיתוח מערכי שיעור וקורסים ייחודיים, שימוש בפס רחב ובמערכת טכנולוגית ייחודית ועוד) וכרוך גם במידת האפקטיביות של כל שיטה עבור קהל היעד. למשל, תכניי הלימוד בשיטה האסינכרונית נגישים יותר לתלמידים, שאינם חייבים להיות מול המחשב בשעה מסוימת ולא נדרשים להתחבר לרשת בפס רחב.

ההחלטה – בקרוב

ויגודסקי מציינת כי ההחלטה על מערך הלימוד בו יעשה שימוש בזמן חירום תתקבל בקרוב בהתייעצות עם מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, והשרה, לימור לבנת. אם יוחלט על מערך לימוד בשיטה הסינכרונית, המשרד יפרסם בכלי התקשורת את מועדי השיעורים והמקצועות שיילמדו עבור שכבות הגיל השונות.
אם יוחלט על מערך לימוד אסינכרוני, המשרד יפרסם את רשימת האתרים שיציעו שיעורים במקצועות השונים, וכל תלמיד יוכל להתחבר אליהם וללמוד על פי הקצב האישי שלו. משרד החינוך לא יידרש להיערכות מיוחדת כדי להכין את תכניי הלימוד בכל אחת מהשיטות, מאחר שיתבסס על תכניי לימוד שהוכנו מראש.
החלטה נוספת לה יידרשו בכירי משרד החינוך כרוכה בקביעת פרק הזמן המינימלי של השבתת בתי הספר, לאחריו יופעל מערך הלימוד מרחוק. בבירור, לא מדובר בהשבתה של יום או יומיים אלא בתקופה ממושכת יותר. ויגודסקי מבקשת להזכיר כי גם בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה, הלימודים נמשכו כסדרם למעט מספר ימים בודדים.
האם אין חשש לאפליה לטובה של תלמידים שנהנים ממחשב אישי בביתם לעומת תלמידים לא ממוחשבים אם וכאשר מערכת החינוך תחליט על הפעלת מערך של לימוד מרחוק? במידת הצורך, תלמידים מחוסרי מחשב יוסעו למרכזים קהילתיים הסמוכים לביתם כדי ללמוד, על פי ויגודסקי. (בהנחה כי בתי הספר יהיו סגורים לאורך זמן).
משרד החינוך יצא לפני מספר שבועות במכרז לקבלת הצעות להפעלת לימוד מרחוק, אליו ניגשו מספר חברות פרטיות. מקורות בשוק מעריכים כי בשעת חירום עשוי המשרד לפנות לכל החברות שניגשו למכרז ולבקש מהן להפעיל יחד מערך של לימוד מרחוק עוד לפני שתיוודע זהות הזוכה במכרז.

יוזמות עצמאיות

מספר בתי ספר לא המתינו להנחיות של משרד החינוך ונקטו ביוזמות עצמאיות שתכליתן לאפשר לתלמידים ללמוד דרך האינטרנט. למשל, בית הספר החורש בזכרון יעקב השיק "מהדורת אינטרנט מיוחדת למלחמת מפרץ 2". באתר מתפרסמים תכניי לימוד מורחבים ויכלול הפעלות לילדים ולהורים במקרה של השבתת הלימודים בבית הספר.
גם עיריית ירושלים נערכת לאפשרות של השבתת לימודים בזמן חירום. העירייה השיקה פרויקט ניסיוני בשיתוף עם חברת eTeacher, מערכת לימוד מרחוק שתעמוד לרשות תלמידים והורים בזמני חירום, בהם לא יתאפשר לתלמידים להגיע לבית הספר. המערכת כוללת שירותים של ייעוץ, למידה, שירות פסיכולוגי ופעילויות חברתיות לילדים ולהורים.
החברה מפעילה גם "קמפוס וירטואלי", מערכת לימוד מרחוק בניהול והוראה של צוות המורים בבית הספר, שתאפשר למורים לשמור על קשר רציף עם תלמידיהם, להעביר להם שיעורי בית ולבדוק עבודות. בין בתי הספר ומחלקות חינוך שכבר מחוברים לקמפוס, נמנים מחלקת החינוך של עיריית הרצליה, מחלקת החינוך של עיריית רעננה, ובתי ספר תיכוניים.
עירית תל אביב יפו מפעילה בשבועות האחרונים מערכת לימוד מרחוק שמקיפה את כל בתי הספר בעיר. רון שני, מנהל המחלקה למיחשוב ומידע במינהל החינוך של עיריית תל אביב, מוסר כי המערכת, שפותחה על ידי חברת נטסקול, מאפשרת גישה למידע ותקשורת בתוך בית-הספר (בין מורים לתלמידים), בין בית-הספר לבתי-ספר אחרים, ובין בית-הספר לעירייה עבור כל בתי הספר בעיר.
בשלב זה, המערכת עוסקת בפרסום הנחיות חירום אך יכולה גם לתמוך בלימוד אסינכרוני. המערכת כוללת חדרי שיחה, פורומים, יומן אירועים, קורסים מקוונים, לוח מודעות, מערכת מסרים מידיים, מבחנים מקוונים ומערכת סקרים. 50,000 משתמשים רשומים כיום במערכת – לכל ילד בעיר ול-60 אחוז ממורי תל אביב יש שם משתמש במערכת. נוסף על תכנים לימודיים, המערכת כוללת פורום של שירות פסיכולוגי לתלמידים.

שיעורים פרטיים דרך הרשת

בועז בן נון, סמנכ"ל פיתוח ב-eTeacher, מציין כי במסגרת תוכנית ההיערכות למלחמה, מרחיבה החברה בימים אלה את פעילות "מועדון שיעורי הבית" ומציעה ללקוחות פרטיים שיעורים במגוון מקצועות הלימוד, לכל הגילאים לאורך כל שעות היום דרך האינטרנט. תלמידים יוכלו ללמוד מתמטיקה בין השעות 17:00 עד 21:00 בכל יום, כאשר התשלום יהיה במתכונת "חופשי חודשי".
גם המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) נערך לאפשר המשך למידה של תלמידים מהבית באמצעות האינטרנט במקרה של מתקפה עיראקית. במקרה שהלימודים בבתיה"ס יופסקו והתלמידים יהיו רתוקים לבתים, מטח יפתח בפני כלל התלמידים מסגרות לימוד וירטואליות בתוך פורטל מיוחד לשעת חרום, שהושק השבוע במקום האתר הרגיל של הארגון ומיועד לתלמידים מבתי הספר היסודיים והתיכונייים.
כל התכנים שלא מחייבים רצף לימודי מוצעים באתר חינם לכלל התלמידים. בפורטל עומדים לרשות כלל התלמידים, ההורים והמורים פעילויות, משחקים ותכנים לימודיים, וכן קישורים לאתרים חשובים, כמו פיקוד העורף ומערך החירום של משרד החינוך. הפורטל יאפשר גם למורים ולתלמידים להיות בקשר ואפילו ללמד וללמוד באמצעות פורומים אישיים. תלמידים יוכלו לאתר את הפורומים של המורים שלהם באמצעות חיפוש שם בית-הספר והיישוב במנוע חיפוש.
תכניי האתר מותאמים לתוכניות הלימודים של משרד החינוך במגוון מקצועות הלימוד בביה"ס, בהם לשון, תנ"ך, אנגלית ביולוגיה, פיסיקה, גיאוגרפיה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה, ספרות, מתימטיקה, מדעים, ועוד.
45 אלף התלמידים המשתתפים כיום במסגרות מטח יוכלו להמשיך ללמוד באופן מסודר בסיוע המורים המנחים אותם ברשת, גם במקרה שיהיו מרותקים לבית, באמצעות מסגרות הלימוד הוירטואליות של מטח - בית הספר התיכון וירטואלי - אלפא ותוכניות מתוקשבות במסגרת בית הספר "כוורת".
חברת ג'ון ברייס הדרכה מכריזה על שירות השכרת "כיתות וירטואליות", עם לוח, יישומים שיתופיים, צ'ט, יכולת דיבור האזנה דו כיוונית, שיעורים חיים, לוח מודעות, מבחנים ממוחשבים, ועוד, שיאפשרו לתלמידים ללמוד בלמידה סינכרונית בזמן אמת.

גם מוסדות ההשכלה הגבוהה נערכים

גם מוסדות ההשכלה הגבוהה מתכוננים לאפשרות של השבתת הלימודים. אוניברסיטת בר אילן החליטה לאחרונה להקים אתר מלווה לכל קורס במוסד (כ-6,000 אתרים בסך הכל) במסגרת מערכת HighLearn של בריטניקה מערכות ידע. באתרי הקורסים יכולים המרצים להציג את תוכנית הקורס, להציג את מצגות השיעור וחומרי הקריאה, לבצע בחינות, לשוחח בקבוצות דיון ועוד.
לאור המלחמה הצפויה, הינחה לאחרונה רקטור האוניברסיטה להנפיק הרשאת כניסה למערכת לכלל המרצים והסטודנטים במוסד, כדי למזער את הפגיעה בסטודנטים מגויסים או באלה שיתקשו להגיע לקמפוס. מערכת דומה, הכוללת 400 קורסים מתוקשבים, משרתת 6,000 תלמידים באוניברסיטת חיפה. בשעת חירום השימוש במערכת זו צפוי לגדול, על פי ההערכות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מערכת הלימוד מרחוק של eteacher
המערכת של Highlearn
מורה מעבירה שיעור
לימוד מרחוק שיעור מתמטיקה
מומלצים