שתף קטע נבחר

המשטרה: הנהגים אשמים בתאונות, נחמיר הענישה

בעקבות גל התאונות נערך היום דיון מיוחד במשטרה. המסקנות: "הגורם האנושי" אחראי למרבית התאונות. מפקד אגף התנועה ניצב יעקב רז: "האזרחים צריכים להבין שיש להם כלי נשק ביד, תשקלו מה אתם עושים אתו. אם הפטנט היחיד הוא להיכנס לכיסו של האזרח, זה מה שנעשה". בתוכנית: החרמת מכוניות מעבריינים

המשטרה קיימה היום (ב') דיון מיוחד בעקבות גל תאונות הדרכים האחרון. המסקנה מהדיון - יש להחמיר באכיפה ובענישה. על הפרק - החרמת מכוניות.
"אני לא זוכר שבת שחורה מזו", אמר ל-ynet ניצב רז. "למרות מגמת הירידה הכללית, אסור לנו להיתפס למספרים הוורודים".
מניתוח של תאונות סוף השבוע מתברר, כי על אף שמדובר בתאונות מסוגים שונים, בהן מעורבים הולכי רגל, רכבים מסחריים, ודו גלגליים, עולה מסקנה אחת - "הגורם האנושי" כפי שקוראים לו במשטרה, הוא הדומיננטי.
"ניסינו לנתח את התאונות האלה", אומר רז, "מלבד העובדה ששבע מתוך שמונה התאונות בסוף השבוע אירעו מחוץ לעיר, אין ביניהן דמיון. הקשר היחיד הוא שהאחריות לאירוע היתה על שיקול הדעת של המעורבים בהן. קחו לדוגמה את התאונה עם התינוק באשדוד, המשפחה שנהרגה, אין שם סימני בלימה. הנהג בכלל לא בלם, הוא נרדם והתעורר אל המוות שלו, אחרת הוא היה בולם. בצפון נדרסו שני שיכורים שהתהלכו על כביש 99. לפני זה הם ניסו להיכנס לפאב, אבל השומר עצר אותם, כי הם נראו לו שיכורים מידי".
רז הוסף כי "גם אם אני אשים 2000 שוטרים על הכביש הזה, זה ימנע משיכורים לקפוץ אליו? אם אני אשים בכביש החוף שוטר על כל קילומטר, זה ימנע מאנשים לנקר? יש דברים שהאזרחים צריך להפוך מודעים אליהם. אם אתה לא מרגיש טוב, תעצור בצד, תתרענן, כדי שלא תרדם על ההגה ותעוף 30 מטר אל תוך גשרון, כשאתה לוקח אתך משפחה שלמה. זה שיש משטרה זה לא אומר שנהגים יכולים להרשות לעצמם לנהוג בחוסר אחריות. בהקשר הזה, את הדיון המיוחד הזה אני לא צריך לקיים עם השוטרים, אלא עם נהגי מדינת ישראל".

השבתה מנהלית

הפתרון הבא שתציע המשטרה, פתרון שכבר הועלה בעבר ונמצא כעת בשלבי עיבוד בדרכו להפוך להצעת חוק, יחמיר את הענישה ויאפשר השבתת מכוניות ואף החרמתן. בעבירות קשות, כמו עבירות מהירות, סטיה מנתיב, עקיפה בדרך לא פנויה - יועברו כלי הרכב להשבתה מנהלית במגרשים מיוחדים שיוקמו לשם כך. בית משפט יוכל להחליט לחלט את המכונית - כך שכלי הרכב יהפוך לחלק מהקנס שיוטל על הנהג ויועבר לאוצר המדינה. המשטרה מדווחת כי השיטה מונהגת בהצלחה במספר מדינות בעולם, ביניהן אוסטרליה.
מנתוני אתר משטרת ישראל עולה, כי מיליון וחצי דו"חות תנועה ניתנים בשנה. מזה כארבעה חודשים מפעילה המשטרה שיטת ניקוד וקניסה חדשה, המחמירה עם הנהגים שמבצעים עבירות רבות יחסית לממוצע, או לפחות עם אלה שנתפסים בתדירות גבוהה יותר. בין היתר כוללת השיטה עלייה של מאות שקלים בסכומי הקנסות, ואי-מחיקת נקודות לאחר קורסי הנהיגה המונעת. מנגד הוצאו עבירות שונות משיטת הניקוד, מתוך כוונה להקל על הנהגים.
באגף התנועה אומרים כי עוד מוקדם לקבוע אם השיטה החדשה אכן מסייעת במניעת התאונות, אם כי השנה ירד מספרן של תאונות הדרכים יחסית לשנים קודמות.
"אי אפשר להסכים עם מה שהיה פה בסוף השבוע", מסכם ניצב רז. "אם זה היה, לא עלינו, פיגוע, כבר היו אפאצ'ים באוויר וישיבות ממשלה. אבל משום מה בתאונות דרכים זה עובר לנהגים ליד האוזן. האזרחים צריכים להבין שיש להם כלי נשק ביד, תשקלו מה אתם עושים אתו. אם הפטנט היחיד הוא להיכנס לכיסו של האזרח, זה מה שנעשה".

"המדינה מפקירה אזרחיה"

דברי המשטרה ומפקדה עומדים בסתירה לדו"ח ועדת החקירה הפרלמנטרית לתאונות הדרכים שפורסם לפני חודשים אחדים. הדו"ח שולח אצבע מאשימה לעבר כל הנוגעים בדבר ובעיקר לממשלה ולעומד בראשה. "הגורם האנושי" כבר לא האשם, קבע הדו"ח.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
צילום ארכיון
צילום: צביקה טישלר
צילום: דודו בכר
צילום ארכיון
צילום: דודו בכר
מומלצים