שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הגנה התקפית בקרני השמש
    שימוש יומיומי – קיץ וחורף – בקרם להגנה מפני השמש מונע התפתחות נגעי עור טרום סרטניים. כך עולה ממחקר אוסטרלי חדש. על 'חוק התשע' – שיטת המריחה שמבטיחה שלא נשכח אף אזור בגוף – כמה קרם צריך למרוח ומהו מקדם ההגנה המומלץ

    הקיץ מעבר לפינה, ואוטוטו מגיעה שעתם הגדולה של הקרמים להגנה מפני השמש. אבל מחקר חדש מצא שמריחה יומיומית של קרם הגנה – ולא רק בקיץ או על שפת הים – נלחמת בסימנים הראשונים של סרטן העור. לפי המחקר, שהתפרסם ב-'Archives of Dermatology', שימוש יומיומי בקרם הגנה יעיל הרבה יותר משימוש לא סדיר למניעת גידולים טרום סרטניים בעור, שמכונים קרנת (קרטוזיס) אקטינית (SK).
    נגעי עור הם הצורות הראשונות של סוגי סרטן העור השכיחים ביותר שנגרמים כתוצאה מחשיפה לשמש, קרצינומה של תאי הבסיס (BCC) וקרצינומה של תאי הקשקש (SCC). סיכוייהם של אנשים שסובלים מ-SK לפתח את סוגי הסרטן האלה גדולים עד פי 12.
    החוקרים, ובראשם סטיבן דרלינגטון ממכון קווינסלנד למחקר רפואי באוסטרליה, בדקו את ההשפעה של שימוש יומיומי בקרם הגנה ושל שימוש לא קבוע על הפחתת מספר מקרי ה-SK בקרב 1,621 אוסטרלים מבוגרים. חברי קבוצת המחקר מרחו כל בוקר על פניהם, צווארם וידיהם קרם הגנה עמיד במים עם מקדם הגנה SPF 16.
    חברי קבוצת הביקורת השתמשו בקרם לפי שיקול דעתם. האנשים שהשתמשו בקרם באופן יומיומי פיתחו הרבה פחות SK. ההשפעה המגינה בלטה במיוחד בשנתיים וחצי הראשונות של המחקר, וכן אצל האנשים הצעירים יותר ואלה שמשתזפים בקלות.
    החוקרים ציינו שמכיוון שלא השוו בין שימוש יומיומי בקרם להיעדר שימוש, ייתכן שהמחקר מפחית מערכו של קרם ההגנה במניעת סרטן העור. בכל אופן, הממצאים מלמדים שהתועלת של קרם ההגנה גדלה כשמשתמשים בו בקביעות מגיל צעיר ולפני שהנזק לעור ניכר לעין. עם זאת, לקרם יש השפעה חיובית גם בעור שכבר ניזוק.

    משמעות המספר של מקדם ההגנה

    חשוב לדעת שגם בימים אביכים ומעוננים אנחנו סופגים קרינה אולטרה סגולה (UV). על חוף הים, אנשים שמורחים קרם הגנה רק אחרי 20-30 דקות כבר נחשפו לכמות עצומה של קרינה. הקרם נספג בעור לגמרי בתוך כחצי שעה, ואז הוא מציע את ההגנה הטובה ביותר נגד קרני השמש המזיקות UVA ו-UVB. קרני UVB מזיקות פי 10-5 בשעות השיא של השמש (14:00-10:00), אבל קרני UVA קיימות כל היום וחודרות דרך חלונות זכוכית.
    לכן חשוב למרות כל יום קרם עם מקדם הגנה 15 לפחות, במיוחד בארץ שטופת שמש כמו ישראל. אבל אם אתם מתכוונים לשחות, להזיע או להתאמן, ונראה שלא תמרחו שוב קרם, השתמשו בקרם עם מקדם הגנה גבוה יותר. עם זאת, מומלץ להסתפק ב-30 SPF לכל היותר. מחקרים מראים שיעילותם של קרמים עם מקדמי הגנה גבוהים מ-30 מוטלת בספק, וריכוז החומרים שבהם עלול להזיק לעור.
    משמעות המספר של מקדם ההגנה היא שכשאדם משתמש במקדם הגנה 15, למשל, הוא יקבל אחרי 15 שעות שהייה בשמש את אותה דרגת כווייה או נזק מצטבר שהיה מקבל אחרי שעה ללא שימוש בתכשיר ההגנה. לדוגמה, אם עור לא מוגן מאדים תוך 20 דקות, תכשיר בעל מקדם הגנה 15 מאפשר לשהות בשמש זמן ארוך פי 15 עד להופעת אדמומית בעור – כחמש שעות.
    רמת מקדם ההגנה שבקרם נקבעת בבדיקות עור שנמרח בנדיבות בקרם הגנה במעבדות המחקר. אבל מחקרים מראים שרוב האנשים מורחים רק 75%-25% מהכמות הזו. בנוסף, קרם בסיס, פודרה ומייק אפ שמכילים קרם הגנה לרוב אינם מספקים את כמות ה- SPF שמצוינת בתווית, מאחר שלא מורחים אותם בשכבה עבה מספיק. תקבלו הגנה טובה יותר מפני השמש אם תשתמשו בתכשיר נפרד, כמו קרם לחות שמכיל SPF גבוה.
    גברים נוטים יותר לפתח סרטן עור שקשור לחשיפה לשמש בקרקפת, בעורף ובקצות האוזניים, כי הם לא מורחים קרם כשהם עובדים בשמש. תרסיס הגנה וסטיקים יכולים להגיע לאזורים האלה. נשים וגברים כאחד נוטים לפתח סרטן עור שקשור לחשיפה לשמש באף.
    אם הקרם גורם לכם גירוי בעור, נסו אחד מתכשירי ההגנה מהסוגים החדשים יותר, שהם נטולי כימיקלים ומכילים Zinc Oxide (תחמוצת אבץ) או Titaniuam Dioxide (דו תחמוצת טיטניום). ניתן להשתמש בהם בבטחה גם מסביב לעיניים.

    איך להתמרח נכון?

    לפי מחקר שפורסם ב'בריטיש מדיקל ג'ורנל', רוב האנשים לא משתמשים כהלכה בקרם הגנה. המחקר מסביר איך למרוח את הקרם. המדריך מבוסס על 'חוק התשע', שמחלק את שטח העור בגוף ל-11 אזורים שעל כל אחד מהם יש למרות 9% מהכמות הכללית: ראש, צוואר ופנים; זרוע שמאלית; זרוע ימנית; גב עליון; גב תחתון; פלג גוף עליון; פלג גוף תחתון; רגל ימין עליונה וירך; רגל שמאל עליונה וירך; רגל שמאל תחתונה וכף רגל; רגל ימין תחתונה וכף רגל.
    כדי למרוח את הכמות הנכונה של הקרם, יש למרוח כל אחד מ-11 האזורים בשיטת 'שתי האצבעות': סחטו שתי רצועות קרם מהבקבוק, אחת על האצבע המורה והשנייה על האצבע האמצעית – מבסיס האצבעות ועד לקצה – ומרחו את הכמות הזו על כל אחד מהאזורים.
    אם אתם לא רוצים להתכסות בשכבה כה עבה של קרם, שימו קרם לאורך אצבע אחת (וזכרו שכמות זו תגן עליכם רק בשיעור של מחצית ממספר ה-SPF שרשום על המיכל), ובתוך חצי שעה מרחו קרם בכמות שמכסה קצה אצבע.
    כדאי למרוח קרם הגנה כל שעתיים ובכל פעם שיוצאים מהמים (מרחו מדי 80 דקות אם המוצר עמיד במים). תצטרכו למרוח לעיתים קרובות יותר אם אתם שוחים, למשל.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    למרוח לא רק בים. קרם הגנה מקרני השמש
    צריך למרוח כל 20 דקות. קרם מקדם הגנה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים