שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מה קרה ב"בוסתן הספרדי"?

    "הוא נצמד אלי מאחורה, דחף את הידיים מתחת לחולצה, ליטף לי את הבטן ועלה למעלה" – המונולוג הזה שייך לשחקנית "הבימה" שחף סגל, שהגישה תלונה במשטרה נגד מיכאל מורים, ששיחק איתה במחזמר המצליח "בוסתן ספרדי". סגל אף פנתה לבית-המשפט והוציאה נגד מורים צו הרחקה. מורים: "את גרסתי אמסור רק בבית-המשפט"

    את המחזה הזה לא תזכו לראות על קרשי התיאטרון הלאומי, "הבימה". הדמויות: מיכאל מורים, שחקן מהדרג השלישי בתיאטרון (למרות ותק על הבמה), ושחף סגל, שחקנית חדשה יחסית. המיקום: מאחורי הקלעים של ההצגה "בוסתן ספרדי" של "הבימה", בה משתתפים שניהם. נקודת המפנה בעלילה: השחקנית מגישה תלונה במשטרה נגד השחקן – על הטרדה מינית.

    מערכה ראשונה

    לטענת סגל, מורים ניסה להתחיל איתה והטריד אותה במהלך המחזמר "נאסר א-דין", הצגה בה שיתפו פעולה לפני כשלוש שנים. לטענתה שלח אליה ידיים ואף דחף יד לחולצתה. היא דחתה אותו בתקיפות וגם העיפה לו סטירת לחי. העימותים ביניהם היו מילוליים וקולניים. בעקבות תלונתה, הנושא טופל בהליכים משמעתיים פנימיים ב"הבימה".

    מערכה שניה

    במארס האחרון, בסיבוב ההופעות הקודם של "בוסתן ספרדי" (מחזמר מצליח פרי עטו של הנשיא לשעבר יצחק נבון, שצבר כבר מאות הצגות ומשחק עתה רק לעתים רחוקות). לטענת השחקנית, במהלך נסיעה של ההצגה ל"תיאטרון הצפון", המשיך מורים להטריד אותה. לדבריה, הוא ניבל את פיו כלפיה, וכלפי נשים נוספות ברכב שהסיע אותם, ואף פגע בה באגרופו.
    סגל פנתה למנכ"ל "הבימה", יעקב אגמון, בדרישה חד-משמעית שירחיק את השחקן מהתיאטרון. אגמון זימן אותו לשיחה, ומורים הכחיש את טענותיה של סגל. אגמון הבהיר לשניים שהוא לא בית-משפט, שהם צריכים לפתור את הבעיות ביניהם, והמליץ לה להתלונן במשטרה, שתחקור את טענותיה, והיה אם קרה מה שנטען, שבית-משפט יפסוק את העונש המתאים בהתאם לחומרת העבירה.

    מערכה שלישית

    לקראת חידוש ההצגות של המחזמר החליטה סגל לממש את האופציה ופנתה לבית-משפט, שהוציא נגד מורים צו הרחקה, לפיו נאסר עליו להתקרב לפחות מ-15 מ' מסגל. ב"הבימה" מילאו אחר הצו והחליפו את מורים בשחקן גיל קפטן.

    "אי אפשר להמשיך את קשר השתיקה"

    "אני עייפה, אני מותשת, אין לי כבר כוח לדבר על זה", אומרת בזעף סגל. "זה סיפור שהתחיל לפני שלוש שנים, כשמיכאל הצטרף למחזמר 'נאסר א-דין', שבו שיחקתי. מהרגע הראשון הוא הטריד אותי מינית, שלח מבטים, אמירות לא במקום".

    - שחקנים הם אנשים פתוחים, שאוהבים לגעת ולהתבטא. במה הוא שונה מהשאר?

    "כשבנאדם שואל אותך למה עם כולם את מתחבקת ומתנשקת ורק איתי לא, ואת אומרת לו שהוא מגעיל אותך ושלא ייגע בך – זה מספיק, הוא צריך להבין את זה. אמרתי לו בפירוש לא לגעת בי, צעקתי עליו בקולי-קולות שהגוף שלי הוא רק שלי. הבהרתי לו את זה חד-משמעית והזהרתי אותו שזה ייגמר רע".
    סגל הזהירה והזהירה, אבל רק לאחר שמורים דחף, לדבריה, את ידיו מתחת לחולצתה, התלוננה נגדו. "הוא נצמד אלי מאחורה ומישש לי את המתחת של החזה, כלומר ליטף לי את הבטן ועלה עם הידיים למעלה.
    "הוא התגנב אלי מאחורה בזמן שעמדתי מאחורי הקלעים וחיכיתי לעלות לבמה. הייתי עם חולצה עם 2 שסעים והוא דחף את הידיים. בתגובה הכנסתי לו סטירה. רק אחרי שנתתי לו את הסטירה ראיתי מי זה היה. אחרי ההצגה הגשתי תלונה לזו שאחראית על טיפול בהטרדות מיניות בתיאטרון 'הבימה'. שם שלחו לו מכתב והזהירו אותו שיתרחק ממני".
    את הנסיעה המשותפת להופעה בצפון סגל זוכרת לפרטי-פרטים. "נסענו בוואן להופעה בקריית-חיים, היו שם מלא שחקנים ועובדי במה", היא מספרת. "מיכאל התחיל לקלל את מנהלת ההצגה, שלא ישבה איתנו בוואן והיתה מסוכסכת איתו כבר הרבה זמן.
    "הוא התחיל לקלל ולהשתולל. כשהערתי לו הוא קרא לי 'זונה' ו'שרמוטה', צרח עלי ואמר שהוא ירצח אותי. הוא אמר לי 'את תפחדי לקום בבוקר ולצאת מהבית, לא שכחתי ולא סלחתי'. הוא צעק גם על שחקנית שישבה לידי".
    סגל ההמומה פנתה להנהלת "הבימה" וביקשה שירחיקו ממנה את השחקן. תגובת המנכ"ל הפתיעה אותה. לדבריה, הוא ביקש ממנה להתעלות על עצמה ואמר לה שאם לא תעלה איתו על אותה במה הם מכינים לה מחליפה. "למעשה, הם אילצו אותי לערב את הערכאות המשפטיות", אומרת סגל, "אגמון סירב להתערב, התעלם מהדברים שלי".
    סגל יודעת כי ייתכן שהיא יורה לעצמה ברגל. "אולי אף תיאטרון לא ירצה להעסיק אותי אחרי המקרה הזה, אבל אי אפשר להמשיך את קשר השתיקה", היא אומרת, "העניין הזה, של 'דה שואו מאסט גו און', זה לא נכון בעיניי. לא חשבתי שיבוא יום ואגיע לזה".
    חשיפת הפרשה בבית-המשפט הפכה אתמול לשיחת היום ב"הבימה". הצעד של סגל, שהעזה להתלונן, לא להחזיק דברים בבטן ולא להסתפק בפתרונות הביתיים, זכה – שלא לייחוס – להערכה רבה מצד עמיתות וגם עמיתים למקצוע.

    "למה היא חיכתה כל-כך הרבה?"

    סגל, לשעבר רכילאית במקומון תל-אביבי, משחקת ב"בוסתן ספרדי" מיומה הראשון, לפני כשש שנים ונחשבת לשחקנית טובה ואחראית. מאחורי הקלעים, לדברי מכרים, היא דמות חזקה מאוד, חריפה ואינטליגנטית.
    גורמים ב"הבימה" הביעו את תמיהתם באשר לעובדה, כי סגל חיכתה שלושה חודשים עד שהגישה תלונה במשטרה. "היא לא עובדת של 'הבימה'", הם אומרים, "היא פרילנסרית, שמשחקת ב'בוסתן ספרדי'. בכל זאת, אגמון הלך לקראתה ויעץ לה ללכת למשטרה, לפי הנוהל הרגיל של הטרדות מיניות. גם אם מה שאמרה זה נכון, למה היא חיכתה כל-כך הרבה זמן?"
    מיכאל מורים – שהגיע ל"בוסתן ספרדי" לפני כשנתיים, כמחליפו של אורי בנאי – סירב אתמול להגיב. "את גרסתי אמסור רק בבית-המשפט", אמר. מ"הבימה" נמסרה התגובה הרשמית הבאה: "תפקיד התיאטרון הוא לא להגן על נשים מבחינה נפשית, אלא לדאוג לפרנסה בגין הכשרון המקצועי".
    במשטרת מרחב הירקון מתייחסים בזהירות רבה לתלונת השחקנית, שהוגשה לפני שבוע. "היא התלוננה שלפני שנה השחקן נגע לה בחזה", אמר מקור המקורב לחקירה. "האירוע השני גם הוא היה, על-פי עדותה, לפני זמן רב. שנה שלמה היא חיכתה עם התלונה הזאת על המעשה, כיוון שבימים אלה מתחדשת ההצגה.
    "היא הסבירה שהתלוננה רק כעת כי היא פוחדת שהוא שוב ייגע בה. על-פי תלונתה, היא ראתה אותו לאחרונה נצמד לשחקנית אחרת והזהירה אותו ולכן בתגובה נתן לה אגרוף וקילל אותה". השחקן החשוד מורים טרם נחקר.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים