ירחם השם!
תעשיית הרכב האמריקנית נמצאת בקשיים כלכליים, גם עקב תמריצים גדולים (מדי?) ללקוחות. הפתרון? מחליפים את השמות
יצרניות הרכב האמריקניות בבעיה של ממש. בכל יום שעובר מתגלה כי התמריצים שהן נדרשות להעניק, על כל מכונית חדשה שנמכרת, גדלים והולכים. תופחים לסכומי ענק הנוגסים ישירות ומשמעותית בהכנסות. התחרות העזה על השוק המצומצם יותר עקב קשיים כלכליים, דוחף את היצרניות להציע הרבה יותר מבעבר. בין היתר מכיוון שהלקוחות - כך אחד הדוברים - לא מגיעים בשביל המכונית. הם באים פשוט בגלל ההנחה.
וזהו מצב לא בריא כמובן, עבור אף אחד כמעט. זאת אומרת, מצב בו רק הלקוח מרוויח. ובדרך כלל, כך זה בעסקים, העומדים בצד השני של שולחן ההזמנות וחתימת הצ'קים, הם אלה שמפסידים. הלקוחות בארה"ב הורגלו כבר לרכוש את ה"דיל" התורן, ובתום תקופה מסוימת עוברים לדיל הבא, בדרך כלל לא של אותו יצרן. זה פוגע בהכנסות, ופוגע במוניטין, וליצרניות האמריקניות שנלחמות בשן ועין במתחרותיהן מיפן, פשוט נמאס.
משנה שם, משנה מזל?
מסקנה ראשונה שכבר מיושמת בשנים האחרונות, היא השינוי בתפיסה לגבי חשיבות האמינות ואיכות הייצור. וחלקכם ודאי זוכר את הקמפיין ההסברתי הראשון מסוגו, עמו יצאה ג'נרל מוטורס לאחרונה, ובו מתנצל הקונצרן הענק על איכותם הירודה של מוצריו בעבר. זאת, יחד עם שימת דגש על השיפור הניכר שחל במוצריו בהווה.
אבל גם בג'נרל מוטורס יודעים ששינוי בפועל יכול להתבצע לא רק בעזרת יחסי ציבור טובים ומודעות ענק בהשקעות אדירות. גם הציבור חייב להשתכנע בסופו של תהליך. וכאשר אותם שמות לא מחמיאים ממשיכים להימכר עם פנים חדשות, הדעות הקדומות של הציבור נשמרות. ולצורך כך מתכננת ג'נרל מוטורס "מהפכת שמות", במסגרתה תתמקד במותג "הלחם והחמאה" שלה - שברולט.
שברולט?
חטיבת הרכב העממי של ג'נרל מוטורס, זה העונה לשם המוכר לנו שברולט, סובלת זה זמן רב מתדמית אפרורית וזולה מדי, המונעת ממנה את האפשרות למשוך לקוחות חדשים וצעירים שמעונינים ביותר מהנחה מופלגת. וכדי לטפל בבעיה, יתחילו בהחלפת השמות הקיימים בשמות חדשים ורעננים, בתקווה לשפר את המצב העגום.
ראשונה ללכת תהיה הקוואליר, שעל מחליפתה ה"קובאלט" סיפרנו לכם לאחרונה. אבל גם דגמים אחרים יאלצו להחליף שמות, ביניהם שמות מיתולוגיים נוספים כמו ה"גרנד אם", "פארק אווניו", "סונומה", "סביל" ועוד. למעשה, כך אומרים בג'נרל מוטורס, אם היו חושבים על הרעיון בזמן הנכון (לפני שנים מספר...), הרי שגם ה"מאליבו" המוכרת הייתה מקבלת שם חדש, עכשיו כבר מאוחר מדי...
ואיזה שמות אמורים להחליף את המוזכרים מעלה? "אקווינוקס" למשל, או "קולורדו", ואפילו "קניון". ומה דעתכם על "לה-קרוס", "ג'וניו" ו"ג'ורני"? גם שמות אלה נשקלים שם בחיוב. אנחנו לא יודעים אמנם לספר לכם בינתיים מי-יקבל-מה, אבל מעניין לדעת - האם אתם חשים אחרת לגבי שברולט או פונטיאק?
לא?
אם התשובה היא "לא", אז חבל. כי גם לפורד יש רעיונות דומים. בעיקר כאשר היא עומדת בפני החלפת אחת מהמכוניות המצליחות ביותר בעשור הקודם - הטאורוס. המשפחתית האמריקנית של פורד הייתה לסיפור הצלחה בימיה הראשונים וכיכבה בראש מצעד המכירות של ארה"ב במשך כמה שנים. ובינתיים?
זמנים השתנו. הטאורוס, למרות שעברה שינויים ועדכונים מתבקשים במהלך השנים, הפכה אט-אט למיושנת מדי, בעיקר בהשוואה למתחרות מיפן. לכן היה זה אך צפוי שתנושל מכתר מלכת המכירות, ותגיע כיום למצב בו היא מדשדשת במיוחד. בקצרה, איש אינו מעוניין בה. צמד המחליפות (לא אחת), לא יעשו שימוש בשם המזוהה האמור, אלא שמות חדשים.
כך למשל תקרא אחת המחליפות בשם "פיוטורה", שוודאי מוכרת לכם מחשיפתה זה מכבר. לשנייה צפוי להיות שם פשוט עוד יותר - "חמש מאות".
גם הוינדסטאר, המיניוואן שמתחרה בוויאג'ר של קרייזלר, צפוי לשם חדש - "פריסטאר". ויש לכך סיבה ברורה - לפי אנשי פורד, לוקח ללקוח ממוצע שנה להבין שדגם בעל שם זהה לקודמו, הוא בעצם חדש. החלפת השם, אומרים בפורד, עוזרת למוצר החדש להיקלט בשוק מהר יותר משמעותית.