שתף קטע נבחר

טטליסס מלך טורקיה מגיע לישראל

איברהים טטליסס הוא לא רק גדול זמרי טורקיה אלא גם אימפריית עסקים; בבעלותו, בין היתר, תחנת טלוויזיה, חברות הפקה, בתי מלון וחברת אוטובוסים - שמעסיקים 2,000 עובדים; לקראת הגעתו ארצה ב-10 באוגוסט, הוא מסביר לעמוס אורן: "אני יודע שהישראלים לא מבינים מה אני שר, אבל הם אוהבים אותי"

אם אתם רוצים להבין את החיבה המיוחדת שיש לישראלים לטורקיה, תוכלו למצוא אותה גם באהבתם הגדולה לאיברהים טטליסס, גדול זמרי טורקיה ב-25 השנים האחרונות. גם ללא עזרתם של חיים משה, יואב יצחק, שלומי שבת, איציק קלה ועופר לוי, שניכסו את שיריו לעצמם, העם היושב בציון יודע להעריך זמר שיודע לפרוט על נימי הנפש, לנחם בכאב, לרגש בדמעה, להלהיב בשמחה.
בטורקיה המוסלמית, דמוקרטיה שחיה על כוחו של הצבא, טטליסס הוא קיסר. "אמפרור", קוראים לו נתיניו מעריציו במולדת ובקהילות טורקיות ברחבי העולם - גרמניה, אוסטרליה וקפריסין, בהן הוא עורך סיבובי הופעות קבועים. לפחות 150 הופעות בשנה. סולד אאוט בדרך כלל. אימפריה של בנאדם אחד. והוא קנה את מעמדו ביושר, בצדק ובכישרון.
טטליסס אינו זוכר כמה קלטות ותקליטים הקליט בחייו. אף פעם לא טרח לספור. תמיד חי את הרגע, כדי לשרוד, מאז נולד ב-52', כאחד משבעה אחים במשפחה קשת יום באורפא שבמזרח טורקיה. הוא לא למד ומגיל צעיר עבד ועזר לפרנסת המשפחה. אחרי שצפה כילד בהופעתו של הזמר אילם גוניי, החליט שהוא רוצה להיות זמר. תחילה בבתי קפה שכונתיים ובחגיגות מקומיות, בהמשך בבתי קזינו באדאנה ובאנקרה. בגיל 23 עבר לאיסטנבול. ב-77' הקליט את "אייאנדה קונדורה" (לשים רגל), האלבום ששינה את חייו. לא רק בכמויות המכירה אלא בהשפעתו הסוחפת על הקהל, שראה בזמר הצעיר מהמזרח תקווה חדשה, פה נאמן לתחושותיו, ובזכות השילוב בין המוטיבים המוסיקליים המסורתיים לבין התכנים החברתיים, שמחו נגד עושר, ניצול וכפייה דתית, כינה אותו "קול העם".

עשרות סרטים בקולנוע

עד 92' נאסרו שיריו להשמעה בערוצי התקשורת הרשמיים בטורקיה, אולם אי אפשר היה למנוע את השמעתם בהופעות ובאירועים חברתיים ועממיים, מה שהוסיף ותרם לאגדה המתעצמת. דמותו הפופולארית נקלטה באהבה גם בתעשיית הקולנוע. הוא כתב, ביים, הלחין ושיחק בעשרות סרטים בקולנוע ובהמשך גם בטלוויזיה. הצלחתו הגדולה הפכה אותו גם לאימפריית עסקים משגשגת בתחומים שונים - בין היתר בבעלותו תחנת טלוויזיה (אחד מחמישה ערוצי מוסיקה מקומיים), חברות הפקה לתקליטים ולקולנוע, בתי מלון, סופרמרקט, מסעדות, חברת אוטובוס, מועדוני לילה ועסקים נוספים, שמעסיקים 2,000 עובדים.
הוא אמנם מנהל את עסקיו בעצמו, כמי שלא סומך על אף אחד, אך בניגוד לדימוי העסקי הקשוח שעשוי להצטייר, טטליסס נשאר אדם נוח ורך. הוא לא שוכח מאיפה הגיע. "בילדותי", הוא מספר לי, "הייתי נוהג להתפלח לבית הקולנוע היחיד באורפא, כי לא היה לי כסף. באחת הפעמים תפס אותי הבעלים וזרק אותי החוצה. כשנעשיתי בעל אמצעים, קניתי את המקום מתוך מטרה להרוס את הקולנוע ולהקים שם בית ספר. היה חשוב לי לדאוג לעתיד ילדינו, כי אני לא למדתי מימיי. אבל ראש העיר שכנע אותי שעדיף לבנות שם מרכז מסחרי, שיציע מקומות עבודה, ולבית הספר - שאותו הקמתי לפני שלוש שנים - הקצה קרקע חלופית".
חבריו מפליגים בשבחי צניעותו ורגישותו. מספרים שהוא תמיד יעדיף מכונית פשוטה על פני לימוזינה מפוארת. כך גם כשהוא מגיע לאחת המסעדות שלו באיסטנבול. "הוא יכול להיכנס למטבח". מספר חברו הישראלי אבי תקווה, חקלאי שהפך לבעל עסקים (בבעלותו מיזם חקלאי ליד אופקים, אך גם קזינו בפראג), "ללבוש סינר, להפשיל שרוול ולבשל בשביל כל החברים, ובסוף גם לשלם עבור הארוחה…".

כמו שלמה ארצי

על הבמה הקטנה במועדון "אסו" בודרום נדחסים 20 מלוויו של טטליסס. כלי מיתר מימינו וכלי הקשה משמאלו. מאחוריו, נגני סאס וקלידים ושלוש זמרות ליווי. טטליסס מעדיף בגדי הופעה לבנים. רק העניבה אדומה. "כך אני משלב את צבעי הדגל הטורקי", הוא מסביר ל-600 מעריצים נלהבים שהגיעו מכל קצווי טורקיה ושילמו ממיטב כספם כדי לראות אותו.
קול המואזין שלו עולה ויורד, מסתלסל בערבסקות הנהדרות שהפכו לסימן ההיכר שלו. שירתו מלאת נשמה, כאב ותחינה. כפרפרומר, אפשר להשוות אותו לשלמה ארצי שלנו. אמן שמתמסר טוטאלית לקהל. למרות שהוא דבק במוסיקה עממית מסורתית, על גבול הקלאסיקה הטורקית (כולל שירים חדשים, כמתבקש מ"טק טק", אלבומו האחרון שראה אור השנה וכבר נמכר ביותר מ-5 מיליון עותקים), ההגשה שלו חברמנית, שובבה, מלאת תנועה והומור. הוא חייכן, מתבדח, מסתלבט גם על עצמו. רוקד, פורם את חולצתו, יושב על הבמה, נותן שואו.
לישראל יש לו פינה חמה בלב, ואף מעבר לכך. הוא לא ישכח, מספרת ג'נאן, אשת יחסי הציבור שלו, את ביקורו הקודם בישראל, לפני 15 שנה. "זה היה בתקופה לא טובה בחייו. הקריירה שלו היתה בירידה, הוא היה אחרי גירושין, מסובך בהימורים, ולישראל הגיע - שלא כהרגלו - עם הרכב נגנים קטן. אבל קבלת הפנים החמה שהקהל הישראלי העניק לו, סייעה לו להמריא מחדש. הוא תמיד מדבר על זה".
"ישראל", מאשר איברהים טטליסס, "נותנת לי הרגשה מיוחדת ושונה. אני יודע שהישראלים לא מבינים מה אני שר, אבל הם אוהבים אותי ואת קולי. אני אוהב אותם". הופעתו בישראל, אגב, תהיה שונה ומיוחדת. "בשביל הקהל הישראלי אכין מופע מיוחד, עם שירים מכל התקופות", הוא מבטיח. הקלאסיקות שלו, מרביתן ככולן שירי אהבה, היו סמוכים, תרוכזנה בסוף.
גם במועדון בבודרום זיהה חבורות של ישראלים בקהל. "שלום, ישראל", הוא מצדיע לעברם, כאילו חברים. ואל תתפלאו אם יקטע את ההופעות שלו בארץ (12 באוגוסט בהיכל התרבות תל אביב, 13 בחודש בבנייני האומה ירושלים) כדי לדבר על ישראל ועל אהבתו אליה.

שרית חדד תשיר איתו

אמרגנו של איברהים טטליסס בביקורו הנוכחי בארץ הוא אבי גואטה, המפיק והמנהל האישי של הזמרת שרית חדד. האהבה וההערצה לטטליסס משותפת לגואטה ולחדד. הם מדברי םעליו ביראת קודש כמעט, וגואטה לא יכחיש שההרפתקה האמרגנית הזאת היא צעצוע עבור בת טיפוחיו.
"לשיר עם טטליסס זהו עוד חלום שאני מגשימה", אומרת חדד בהתרגשות. "הוא גיבור הילדות שלי. הוא הגדול מכולם". חדד מבקשת לשיר איתו שניים שלושה שירים. לצורך התיאום, קפצה בשבוע שעבר לבודרום, טורקיה, בה יש לטטליסס בית מלון ובה הקים בחודש שעבר את "אסו", מועדון לילה לאהובתו הנוכחית, רקדנית הבטן אסנה.
"זה היה נפלא לו היה מסכים לשיר איתי את 'שמע ישראל', אבל אשמח בכל שיר אחר שיבחר", היא אומרת אחרי שהשאירה ברשותו את חמש תקליטיה האחרונים ואת הדי.וי.די האחרון שלה מהופעה בקיסריה. היא מצידה בחרה לשיר את "איי די סויילה" (תגידי לי כמה את אוהבת אותי), להיטו הגדול ביותר בכל הזמנים.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים