שתף קטע נבחר

נא להכיר - פרוטון

במלזיה מייצרים מכוניות, ואפילו בהצלחה מסוימת. על יצרנית אזוטרית שהוקמה על-ידי ממשלה מקומית, פיתחה קשרים, ופתאום רכשה את לוטוס

ההיסטוריה של פרוטון, יצרנית הרכב המלזית, לא שזורה בסיפורים פיקנטיים יוצאי דופן. למעשה, ההיסטוריה של החברה הזו מתחילה לפני שני עשורים בלבד. ודווקא לכן אפשר לקחת דוגמה מפרוטון. חברה שהוכיחה כי יעילות יוצאת דופן, יחד עם מעט סיוע טכני ולא הרבה יותר סיוע כלכלי, אפשרו בניית דגמים פשוטים, זולים ומוצלחים.

 

הכל מתחיל כאמור בשנת 1983, אז מוקמת "פרוטון" בתמיכה נרחבת של השלטון המקומי. המטרה המקורית הייתה ייצור חלקי מכוניות ומנועים, ובסופו של דבר גם מכוניות שלמות. לא תתפלאו על כן כי שנתיים מאוחר יותר, כבר ב-1985, הוצגה בנוכחות ראש ממשלת מלזיה ובעל החזון, ד"ר מחאת'יר מוחמד, המכונית הראשונה. השם נבחר ל"סאגה" (Saga), הרעיון היה של תחבורה משפחתית בסיסית וזולה.

 

שיתוף פעולה

 

בשנת 1992, הונפקה פרוטון בבורסה המקומית, ואחזקותיה נחלקו בין מיצובישי היפנית (כ-16%), חברות דלק מלזיות (כ-42%), משקיעים זרים אחרים (33% בקירוב) והיתר (9%) בידי העובדים. אבל שיתוף הפעולה עם מיצובישי היה גדול משמעותית מכפי שיחסי המניות הראו.

 

למעשה, פרוטון מייצרת כיום היצע דגמים המתבסס על מכוניות מיצובישי, חלקן ישנות, אחרות ישנות יותר. עיקר ההיצע מתבסס על הלנסר (זו שכונתה אצלנו "סופר-לנסר") ועל הקולט מאותם השנים, כלומר ראשית שנות ה-90. עם זאת, פרוטון הציגה לאחרונה גם דגם עצמאי העונה לשם "וואג'ה". ומי עזרה בתכנון...?

 

לוטוס

 

מה הקשר בין לוטוס, יצרנית מכוניות ספורט בריטית למיצובישי קולט? ובכן, בשנת 1996 נרכשה לוטוס, לא פחות ולא יותר, על-ידי פרוטון. מה שבוודאי לא הזיק ליצרנית המאלזית. מאז היא נהנית מיחסי ציבור מהוקצעים, הדואגים כמובן לדווח כי "בפיתוח הזה עזרה לוטוס". בעיקר בכל הקשור להתנהגות כביש, כיול מתלים וכו'.

 

מלבד זאת החליטו בפרוטון גם לייצר עצמאית, כמו למשל את הגרסה הספורטיבית לסאטריה, העונה לשם סאטריה GTI. חדי העין יזהו וודאי כי מדובר בלא אחרת מאשר מיצובישי קולט, תחת מעטה שינויים קל. אך בהתאם לייחוס המשפחתי המחייב, עברה הסאטריה כיול מתלים על-ידי מהנדסי לוטוס, והיא מצויידת במנוע 1.8 ליטר עם 138 כ"ס. אלה מאפשרים נתונים מרשימים של זינוק מ-0 ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות בלבד, או מהירות מרבית של 210 קמ"ש. לא רע בשביל קולט בתחפושת, נכון?

 

פרוטון, לאן?

 

כיום מייצאת פרוטון ל-50 מדינות ברחבי העולם, כולל בריטניה ומדינות אחדות באירופה. הייצור עבר כבר את רף מיליון המכוניות, והיעד של פרוטון הוא להיות יצרנית רכב מהצמרת העולמית. ולמרות שכדי להשיג מטרה זו יש צורך ביותר מפסי ייצור ומנועים ותיקים של מיצובישי, ואפילו יותר מהבטחות תכנון  של לוטוס, הרי שבהחלט יש מקום להתרשם מהמהירות בה הפכה מלזיה ליצרנית רכב של ממש. הם פשוט רצו את זה, ועשו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נא להכיר - פרוטון
איזווארה (Iswara)
סאטריה GTI
ווירה (Wira)
וואג'ה (Waja)
פוטרה (Putra)
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים