אליפות ישראל - ביוון
הרוכבים יהיו ישראלים. הצופים יהיו ישראלים. האופנועים יגיעו מהארץ. אפילו המארגנים מחזיקים בדרכון מקומי. ובכל זאת, "אליפות ישראל לאופנועי ספורט", שתיערך בעוד כשלושה שבועות, על מסלול אספלט מסודר, תיערך ביוון. בישראל אין הרי ספורט מוטורי...
זה יקרה בסוף השבוע של ה-13-14 בספטמבר. מסלול מירוץ, 21 רוכבים. שלושה מירוצים. שתי קטגוריות. כתבי עיתונות, צלמים, קהל. כל מה שצריך כדי להפוך את האירוע לחלק מהיסטוריית הספורט המוטורי הישראלי, למעט המיקום. כי אצלנו אין ספורט מוטורי מעוגן בחוק (עדיין), ואין מסלולים מתאימים, ויש (בינתיים) אטימות מלאה מצד מקבלי החלטות.
רק ביוון
את הרעיון לאליפות ישראל לאופנועי ספורט הגו למעשה חברי קבוצת IRT, עליהם סיפרנו לכם כבר בעבר. החברים בקבוצה, המציעים זה מספר חודשים קורסי רכיבה לרוכבים ישראלים ומתחרים באליפות יוון, החליטו שלא להמתין עד להתעוררות הצפויה בישראל.
את הידע שרכשו בהשתתפות במרוצים באירופה בכלל, החליטו לנצל לטובת חבריהם, המביטים בעיניים כלות אחר ההתרחשות המוטורית המסודרת באירופה. על הנייר לפחות זה נשמע פשוט: "שוכרים" את המסלול, דואגים לארגון ואנשי מנהלה מתאימים, ומציעים שלושה מרוצים כמעט רצופים, בהם ירכבו רוכבים ישראלים בלבד - זה לצד זה – בשתי קטגוריות: "סופרספורט" ו"סופרסטוק".
הקטגוריה הראשונה מתייחסת לאופנועים בנפח של עד 600 סמ"ק עם מנועי ארבעה צילינדרים, או עד 750 סמ"ק עם שני צילינדרים בלבד. השנייה מיועדת לאופנועים ללא הגבלה של נפח מנוע או מספר צילינדרים.
וכמה עולה התענוג?
הכל טוב ויפה אמנם, אך ברור כי באירוע הנערך ביוון מעורבות הוצאות מסוג שונה לגמרי עבור רוכבים המעונינים להשתתף. בניגוד לכל מדינה מסודרת, בה נערכים מירוצים על מסלולים מקומיים, ידרשו הרוכבים להוצאה כספית גבוהה הרבה יותר.
כך שלמרות הפעלת קשרים מתאימים, עדיין מדובר בהוצאה של כ-1,200 דולר לכל רוכב, הכוללים את הובלת האופנוע והרוכב מישראל ליוון, עלות הביטוח למירוץ, הפקת רשיון מרוצים מתאים ודמי הרשמה. וזה לא כסף כיס, גם כאשר מדובר בהזדמנות ראשונה לתחרות מסודרת.
ואם חשבתם שבמחיר זה העניין מסתיים, תחשוב שנית. אין כל ספק כי הרוכבים שנרשמו לתחרות יאלצו להשקיע כסף נוסף. למשל זוג צמיגים נוסף, או רפידות בלמים, גלגלי שיניים שמתכלים במהירות, שרשראות הינע, ועוד לא דיברנו על בלאי מנועים ונזקי מתכת ופלסטיק, שעשויים להיות חלק מהתחרות.
מי רוכב?
20 רוכבים הבטיחו עד עתה את השתתפותם במירוץ. ורק ארבעה מהם צפויים להיעזר באופן כלשהו על-ידי יבואני הרכב הדו-גלגלי לישראל. ארבעה רוכבים נוספים, לפחות נכון לעכשיו, מצאו מימון כזה או אחר על-ידי גורמים בענף. כך שחלק הארי של הרוכבים ייאלצו לשאת על כתפי חשבונות בנק הפרטיים שלהם את העלות הכספית הלא מבוטלת. ואלה ה-20 המתחרים:
שם הרוכב | מספר רוכב | סוג אופנוע |
ערן אגאי | 3 | ימאהה R6 |
דרור בן טוב | 5 | סוזוקי R1000 |
חנוך חג'בי | 7 | ימאהה R1 |
ליאור רצבי | 11 | הונדה CBR900 |
יריב בן יוסף | 12 | סוזוקי R1000 |
אפי רחימה | 21 | סוזוקי R600 |
יוסי הררי | 45 | סוזוקי R1000 |
דורון מוסן | 62 | ימאהה R600 |
יוסי גואטה | 69 | סוזוקי R750 |
יואל דמרי | 80 | הונדה CBR600 |
דני עידן | 85 | סוזוקי R1000 |
דורון עידן | 86 | סוזוקי R600 |
אילן סופר | 90 | הונדה CBR600RR |
ירון זלינגר | 94 | דוקאטי 999 |
אלי חן | 95 | הונדה CBR600RR |
חיים זנדברג | 96 | ימאהה R6 |
אפי חוגסטה | 97 | קאוואסקי ZX12 |
גיל מיוחס | 98 | ימאהה R6 |
רמי צמח | 111 | קאוואסקי ZX6 |
סהר צביק | 155 | דוקאטי 748 |
היבואנים עוזרים?
ומה על היבואנים, המהווים בכל מקום מקור תמיכה ראשון במעלה לאירועים מסוג זה? דרור גולדמן, מנכ"ל מטרו (יבואני קאוואסקי וימאהה לישראל), מבטיח כי הוא יתמוך במתחרים ובמרוצים, אם וכאשר אלה יערכו בארץ. להערכתו, זה עשוי לקרות כבר ב-2004, עם אישורו הצפוי של החוק למיסוד הספורט המוטורי. אלא שבינתיים, למרות שבמרוץ ישתתפו שמונה אופנועים מדגמים אותם הוא מייבא, עם רוכבים ישראלים, אין לו כוונה לתמוך בעלויות אירועים בחו"ל.
לעומתו, גיל שליו, מנכ"ל הונדה ישראל, אומר כי הוא מתכנן לתמוך בשתי קבוצות שיתחרו באליפות. האחת תייצג לטענתו את מערך הסוכנים של היבואן בארץ, עם הרוכב אילן סופר. השניה תייצג לדבריו את היבואן עצמו, באמצעות אלי חן, אחד מחברי קבוצת IRT שארגנה את האירוע. אגב, במקביל יזכו רוכבי הונדה לתמיכה מלאה ממכונאים שיוטסו ליוון, על ציודם המלא, כדי לתת גיבוי הולם לרוכבים השונים – כך שליו.
קובי גלאון, מנהל המכירות של עופר אבניר, יבואני סוזוקי לישראל, אומר כי עקב הזמן הקצר שנותר כדי להתכונן לאירוע, לא עלה בידי היבואן לתת חסות לאף אחד משבעת הרוכבים המשתתפים על אופנועי סוזוקי. עם זאת, כך הוא מדגיש, הוא שוקל בחיוב חסות מעין זו במידה ויתקיימו מרוצים גם ב-2004.
גם היבואן החדש של דוקאטי לישראל, לינקסים מוטורס, הודיע כי הוא תומך בשני רוכבים. ירון זלינגר, עובד הסוכנות וחבר נוסף בקבוצת IRT, ירכב באליפות על אופנוע שרכש בעזרת היבואן וצויד בקיט מירוצים רשמי של היצרן. לצדו ירכב סהר צביק. אגב, שני רוכבי דוקאטי יעזרו אף הם בזוג מכונאים ממוסך היבואן, הנשלחים ליוון כדי לתת סיוע טכני.
מה, איך, מתי, איפה
לוח הזמנים שקיבלנו ממארגני המירוץ מצביע על הכנה רצינית ומקצועית. ב-08:00 ביום המירוץ הראשון (13.9), יעברו האופנועים בדיקות טכניות, שיערכו על-ידי אנשי מועדון המרוצים היווני. זאת, כדי לוודא כי לא הוכנסו באופנועים שיפורים שאינם מותרים על-פי התקנון האירופאי.
שלוש שעות מאוחר יותר, ב-11:00 בדיוק, יעלו הרוכבים למקצה דירוג שיארך 30 דקות. במקצה זה יתמודדו הרוכבים כנגד השעון, והזמנים שיקבעו יחשבו לצורך סדר ההזנקה למרוץ הראשון, שיערך בשעות הצהריים של אותו יום.
ביום ראשון שלמחרת, ייערך בשעות הבוקר מקצה חימום קצר, ואחריו יוזנקו הרוכבים למרוץ נוסף. הדירוג על קו הזינוק למירוץ השני ייקבע על-פי תוצאות הסיום של מרוץ יום האתמול. בצוהרי אותו יום ייערך גם המירוץ השלישי והאחרון. בסיומו יוענקו פרסים לרוכבים, שידורגו לפי תוצאות שלושת המירוצים יחד. הניקוד ינתן בהתאם לחוקי ה-FIM.
וזהו? לא בדיוק. מארגני האליפות מבטיחים לנו כי מדובר באירוע ראשון, אך בוודאי לא אחרון. כבר בחול המועד פסח הקרוב, צפויה תחרות במתכונת דומה ובאותו מסלול. ואם זה תלוי בהם, מספר הרוכבים צפוי לגדול משמעותית.
אלא שלצערנו, נראה כי העתיד הוורוד הזה תלוי דווקא בגורמים אחרים האמורים להפוך את אליפות ישראל לנגישה יותר עבור הרוכבים. הגורם החשוב מכולם הוא מדינת ישראל עצמה, השני נקרא יבואני הרכב הדו-גלגלי.