שתף קטע נבחר

דואר זבל בישראל: תמונת מצב

איך מתמודדים ספקי האינטרנט בישראל עם דואר זבל המופץ מהשרתים שלהם? לא כל כך טוב, אם לא הרגשתם, על פי דו"ח אוגוסט של אתר האנטי ספאם הישראלי Tmicha.net

דו"ח חדש של אתר האנטי ספאם הישראלי Tmicha.net מפרט את היקף תופעת דואר הזבל המופץ מספקים ישראלים בחודש אוגוסט. הנתונים לוקטו בעזרת מלכודות ספאם המפוזרות בין מספר ספקי דואר אלקטרוני, תלונות של גולשים, ומאגרי המידע של רשימות שחורות כמו "ספאם קופ".

 

על פי הדו"ח, 14 תלונות הצטברו עקב דואר זבל שמקורו בכתובות IP של אינטרנט זהב בחודש יולי, 2003, 10 מתוכן נענו וטופלו (הכוונה למענה אנושי ולא אוטומטי) על ידי צוות ה-Abuse של החברה. 17 תלונות נוגעות לבזק בינלאומי, 11 מתוכן נענו על ידי צוות ה-Abuse של החברה, 21 תלונות נשלחו לברק ואף אחת מהן לא נענתה, 12 תלונות הופנו ל-012, שש מתוכן נענו, שבע תלונות הופנו לנטוויז'ן כאשר ארבע נענו.

 

ראוי לשים לב ליחס בין מספר התלונות על דואר זבל למספר התשובות של מחלקת ה-Abuse, המופקדת על מניעת ניצול לרעה ברשת של ספק האינטרנט. בהקשר זה, כל מחלקות ה-Abuse של הספקים טעונות שיפור, כאשר היחס הגרוע ביותר הוא של ברק, באופן עקבי (דו"ח הספאם לחודש יולי קובע כי 17 תלונות נשלחו לברק ואף אחת מהן לא טופלה).

 

היחס טעון שיפור

 

על פי ממצאי הדו"ח, ספקי האינטרנט המובילים צריכים להשתפר בטיפול בנושא הספאם, ויחסם הלוקה בחסר ניכר גם בעבר (ספקי אינטרנט בארה"ב, בהם AOL , מנהלים מלחמת חורמה בספאם, במישור הטכנולוגי, ההסברתי והחוקתי). בתגובה לתלונה שלנו על דואר זבל של לקוח "ברק", ענו לנו מהחברה בחודש שעבר כי "לנשוא התלונה יש אישור מרשמת מאגרי המידע להפיץ דואר. חברת ברק ויועציה המשפטיים ממשיכים לבדוק עם משרד המשפטים האם הוא עומד בכל הקריטריונים המתבקשים. אנו נעדכן אותך כאשר נקבל את התייחסות משרד המשפטים". שבנו ופנינו לאחרונה לחברה כדי לברר אם יש התפתחות בפרשה ולא נענינו.

 

מסתבר שגם בבזק בינלאומי, שאינה מצטיינת בטיפול בדואר זבל על פי הדו"ח האחרון, סבורים כי החוק מעניק לשולחי הספאם חסינות ומאפשר להם להטריד לקוחות. "מדובר בלקוח שלנו שקיבל אישור ממשרד המשפטים לדיוור ישיר (ביררו את העניין במחלקה המשפטית שלנו) והוא עומד בכל התנאים על פי החוק", ענו לנו בחברה בחודש שעבר בתגובה לתלונה על מפיץ דואר זבל.

 

על פי הדו"ח, כל ספקי האינטרנט הגדולים מארחים בשרתיהם אתרי אינטרנט מסחריים של מפיצי דואר זבל, כאשר "האלופה" היא בזק בינלאומי, המארחת שבעה אתרי ספאם ישראלים, בהם מיודעתנו, קבוצת יושרה, נטוויז'ן מארחת ארבעה אתרי ספאם, ברק מארחת שלושה אתרי זבל, 012 קווי זהב מארחת אתר ספאם אחד ואינטרנט זהב מארחת אתר אחד של דואר זבל ישראלי.

 

תגובת הספקים

 

מתגובת חברת ברק אפשר להבין ולקוות כי היחס לספאם שם עומד להשתנות: "לחברה מדיניות ברורה בכל הנוגע לכללי האתיקה ברשת האינטרנט. בחודש אוגוסט אנו חווים ריבוי וירוסים והפרות חמורות של כללי האתיקה ברשת האינטרנט בארץ ובעולם. 013 ברק נמצאת בימים אלו, בעיצומה של הערכות לתגבור האמצעים שברשותה בכל הנוגע לאבטחת לקוחותיה, כאשר כל פניה לחברה בנושא האמור מטופלת באופן אישי וייחודי במטרה למנוע השנות הבעיה".

 

בנטוויז'ן טוענים כי נתוני הדו"ח בעניין החברה שגויים. כל הפניות לחברה נענים במענה אנושי, אומרים שם, אם כי מתברר כי מדובר בתשובה סטנדרטית (תודה על פנייתך וכו'..) שאינה שונה מהותית מהתגובה האוטומטית. הדו"ח של Tmicha.net מחשיב כתשובה רק מענה של מחלקת ה-Abuse המפרט את פעולת הספק ביחס לתלונה. עוד מציינים בנטוויז'ן את מספר התלונות המועט על אודות דואר זבל המופץ משרתי החברה, הנמוך מכל ספק אחר.

 

בחברת 012 קווי זהב בחרו להתייחס רק לאתר הספאם שמתארח בשרתיהם ולא הגיבו על אי היענות מחלקת ה-Abuse לשש מתוך 12 תלונות בנושא. "האתר מקבל ב- 012.net שירותי אחסון בלבד בחוות השרתים. האתר אינו מוציא ספאם דרך 012.net. למיטב ידיעתנו, ה- SPAM יוצא באמצעות ספקית אינטרנט אחרת". הערה לגבי התגובה: העובדה כי האתר מתארח ב-012 ושולח ספאם דרך ספק אחר אינו מקל על אחריות ספק האינטרנט להפצת דואר זבל באינטרנט. לטובת כלל הגולשים בישראל והמלחמה בספאם ברשת הישראלית, ראוי כי 012 קווי זהב לא תאפשר עוד לזבלנים להתארח אצלה.

 

מבזק בינלאומי נמסר, כי "כל תלונה המגיעה למחלקת ה-abuse של החברה מטופלת לגופה במהירות האפשרית. ללקוח נשלח מענה אוטומטי המאשר את קבלת פנייתו ומספק לו מידע כללי אודות הליך הטיפול בתלונה. יחד עם זאת, אין באפשרותנו לעדכן כל פונה ופונה בדבר סטטוס הטיפול בפנייתו, וזאת, עקב היקף תופעת הספאם בעולם האינטרנט כיום. באשר לאתרים אשר הוזכרו בפנייתך, הם ייבדקו ויטופלו בהתאם לנהלים הקיימים בחברתנו". הערה לתגובה: בהחלט אפשר ורצוי לספק לפונים מענה אנושי, כדי שידעו מה עלה בגורל פנייתם – זהו תנאי בסיסי לשירות לקוחות ראוי. הצדק לא צריך רק להיעשות אלא גם להיראות.

 

תגובת אינטרנט זהב: "כפי שניתן לראות בדו"חות של החודשים האחרונים, מחלקת ה-Abuse‏ של אינטרנט זהב מובילה בתוצאותיה במאבק מול מפיצי דואר הזבל ומבצעי עבירות הרשת. כל פניה המגיעה למחלקת ה-Abuse‏ של אינטרנט זהב נבדקת ומטופלת, אך יש לזכור כי לעתים הטיפול בתלונה אינו מסתיים במספר ימים בודדים לאור הצורך בקבלת התייחסויות של גורמים שונים, חברות מחו"ל וכיו"ב. ייתכן ותלונות שהגיעו לקראת סוף החודש, טרם נסתיימה הבדיקה לגביהם". גם על פי התרשמותנו, מחלקת ה-Abuse של אינטרנט זהב ממשיכה לספק דוגמה חיובית לכל הספקים האחרים בהתייחסות המקצועית והרצינית לנושא הספאם.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ספאם. טיפול הספקים הישראלים טעון שיפור
ספאם. טיפול הספקים הישראלים טעון שיפור
מומלצים