שתף קטע נבחר

מכונית עם מצב-רוח

בתערוכת פרנקפורט שמתקיימת בימים אלו מציגה פורד את הוויסוס, מכונית תצוגה מעניינת, שמשתנה לפי רצון הנהג בלחיצת כפתור

"בלחיצת כפתור אחת, משנה תא הנוסעים את צורתו. המושבים הקדמיים מתקפלים בצדדים לטובת תמיכה צדית עדיפה, צבע התאורה בתא הנוסעים משתנה לגוון בהיר ותכליתי(?), ההגה מתקרב לנהג והמושבים נעים עד ליצירת תנוחת נהיגה ספורטיבית. גם לוח השעונים מחליף את המידע המוצג, לכזה שיעניין נהג מחפש ריגושים. ממרכז הקונסולה נישלף בורר הילוכים לתפעול התיבה הסיקוונסיאלית."

 

נשמע כמו פרק מרב המכר הלא-ידוע "המוטוריקה של העתיד"? זה לא. כי למעשה, זהו פרק מהעידן הנוכחי, ציטוט ישיר מהודעה לעיתונות שנמסרה בעת חשיפת פורד "ויסוס", מכונית תצוגה באמצעותה ממחיש הקונצרן את רעיונות העיצוב בעתיד, בעיקר בחטיבה האירופאית שלו.

 

וכן. אכן מדובר במכונית עליה דיווחנו בעבר, כיורשת אפשרית לקפרי האגדית מעברה של פורד. ולאחר שהקדימון הפך למכונית של ממש בתערוכת פרנקפורט, אפשר גם להתרשם בהזדמנות זו עד כמה השמועות עליהן דיווחנו היו נכונות.

 

קפרי?

 

במהלך ההשקה הוזכרה הקפרי לא פעם על-ידי אנשי פורד, ולא במקרה. בהנהלת החברה שוקלים בחיוב - אם להאמין ללחשושים הרמים באזור דוכן פורד - הצגת יורשת למכונית הקופה האהודה. ממש במקרה, הוויסוס יכולה - לאחר שינויים והתאמות - למלא תפקיד כזה. בין היתר מכיוון שבבסיסה, מציעה מכונית התצוגה מבנה שתי-דלתות-קופה.

 

וחוץ מזה, תמיד נחמד לשמוע שיש אפשרות להציב נוע רוחבי מלפנים והנעה כפולה. ככה שאין לפורד כל בעיה לכנות אותה "שילוב בין מכונית ספורט למכונית המיועדת לשייט בנוחות ומהירות למרחקי גדולים".

 

אלא שכדי לכסות על הבטחות שכאלה, נדרש הרבה כוח. זה אכן מגיע, בדמות מנוע בנפח 3.0 ליטר, עם שישה צילינדרים בתצורת V, צמד מגדשי טורבו, הספק מרבי של 350 כ"ס ומומנט מרבי של 41 קג"מ. אלה עוברים כאמור לכל ארבעת הגלגלים, דרך תיבת הילוכים סיקוונסיאלית בעלת שישה יחסי העברה. על הקשר לכביש אחראי גומי במידה  255/30 מתוצרת קונטיננטל בינתיים, וחישוקי "20 מרהיבים שעוצבו על-ידי פורד.

 

ואם כבר בעיצוב אנו עוסקים, הרי שלמרות הצהרות פורד על חידושי  עיצוב שישפיעו על העתיד, קשה שלא להתרשם כי לפחות בחזית המכונית, התאפקו המעצבים יתר על המידה. עובדה זו יכולה אמנם להצביע על-כך שהעיצוב צפוי להגיע לייצור בצורה כזו או אחרת, אבל אחרי מכוניות כמו הקא והפוקוס, נראה הכיוון החדש של פורד כמו צעד קטן, קטן מדי.

 

דיווח מהשטח

 

בשיחה שערכנו עם כריס המילטון, האחראי לעיצוב הוויסוס ואחד מחתני השמחה כאן בפרנקפורט, דחה האיש הבכיר מכל וכל את השמועות על ייצור קפרי חדשה. מה שלא הפריע לו לציין כי כונסי האוויר הקדמיים למשל, עוצבו בהשראת הדור הראשון של הקפרי. אז כן או לא? שאלנו אם הוויסוס תגיע לייצור, ענו שלא. ומייד אחר כך, סיפרו לנו בסוד שהם עוקבים בדריכות אחר תגובות הקהל. "אם אלה יהיו חיוביות, אולי נשקול..." ככה זה כשמדובר במכונית שעברה למעשה את כל שלבי התכנון הנדרשים.

 

עוד מספרים לנו פורד כי הושם בויסוס דגש על שימושיות, לא פחות מהנאה מנהיגה. וזה גם מסביר ממדים נדיבים לארבעה נוסעים, ולא מבנה המתייחס לנוסעים מאחור כאילו גודלם אינו עולה על תיק נסיעות ממוצע, האופייני למכוניות קופה מודרניות. מרטין גם מספר לנו כי נעשה כאן שימוש בפלטפורמה קיימת, אם כי הוא מסרב לגלות באיזו בדיוק. ניתן אולי לקבל כיוון כלשהו, אם לוקחים בחשבון הצבה רוחבית של המנוע, בדיוק כמו בוולוו.

 

ממדים מדויקים אין לנו לצערי, ופורד לא התגלו כנדיבים במיוחד מבחינה זו. עם זאת, הם כן מוכנים לספר לנו כי המכונית ארוכה במקצת מהפוקוס הנוכחית, רחבה ממנה משמעותית, ונשענת על בסיס הגלגלים ארוך יותר. מה זה אומר? אולי שמדובר בפלטפורמה של המונדיאו הבאה, או מחליפת ה-S60 של וולוו. אבל למען ההגינות, מדובר בהשערות בלבד.

 

לסיקור המלא של תערוכת פרנקפורט - לחצו כאן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פורד ויסוס...
תצוגת הנהג משתנה...
בהתאם למצב הרוח...
קופה עם ארבעה מושבים...
לא מתוכנן ייצור, אבל הוא אפשרי...
תלוי במצב הרוח של הקהל...
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים