שתף קטע נבחר

דלק: התוספים לא תופסים
דלק-דרגון, גולד-דיזל, גרין-אנרג'י - חברות הדלק כבר לא מוכרות סתם דלק אלא בנזין ממותג עם תוספים מבטיחים. ולמי נחוצים התוספים? החברות לא מצליחות לשכנע שמדובר ביותר מקמפיינים שיווקים. מנהל הדלק: הדלק הישראלי כבר מתוסף - אל תתפתו להצהרות יומרניות

דלק-דרגון, גולד-דיזל, גרין-אנרג'י - היום כבר אין סתם דלק. חברות הדלק מכריזות בקמפיינים על השקתם של דלקים חדשים הכוללים תוספים למנוע. כל חברה מנסה למתג את מוצרי הדלק שלה וליצור את ההרגשה שמדובר במוצר ייחודי, שהוא ולא אחר, המתאים ביותר לרכב שלנו. בנוסף, חברות הדלק גם מנסות למכור לנו תוספי דלק בבקבוקים, שגם הם מספרים על שיפור בביצועי המנוע. האם יש הבדל בין הדלקים של חברות השונות והאם אנחנו באמת צריכים את התוספים האלו?

 

מנהל הדלק במשרד התשתיות החל לבחון את האמת בפרסום של חברות הדלק והוא מזהיר: אל תתפתו לכל פרסומת חדשה בשוק על תוספים שונים ומשונים שישפרו לכם את המנוע. גם בעניין התוספים בבקבוקים ממליץ מנהל הדלק במשרד התשתיות לקנות את הבנזין או הדיזל כמו שהם ולא להתפתות לתוספות מיותרות.

 

אז מה בדיוק מוכרים לנו?

 

אודי עציון מוסיף: החל מהשבוע החלה להציע דלק את דלק-דרגון - בנזין מהול בתוסף חדש, ללא תוספת תשלום. השקתו של הדלק החדש מלווה בקמפיין פרסומי
בו מככב דרקון חביב. חברת סונול, מוסיפה לסולר תוסף המכונה גולד-דיזל. דור-אלון מנפקת כבר דור חדש של דיזל ובו כמות גופרית מופחתת. במנועי דיזל התוסף מנקה את מערכת ההזרקה על מנת שביצועי המנוע לא ישתנו עם הזמן והמנוע לא יתלכלך.התוסף של דלק ותוספי החברות האחרות הנמכרים על-ידי החברות עומדים בכל דרישות התקן החדש, ומביאים, לטענת החברות לחיסכון באנרגיה ושומרים על ניקיון המנוע לאורך שנים.

 

ראש מנהל הדלק במשרד התשתיות, אהוד יחיאלי, מסביר שהתוספים כבר בפנים. לדבריו, כיום כבר בבתי הזיקוק מוכנסים התוספים לבנזין ולסולר. הוא מסביר שמדובר בתוספים שמחויבים על-פי התקן. מסיבה זאת הוא מתנגד לפרסומי החברות המייחסים לדלק שלהם סגולות יחודיות. סונול, למשל, עם גולד-דיזל, טוענת שהמוצר שלה משפר את המנוע ולכן אסרנו עליה לכתוב זאת יותר. תוסף זה אולי מפחית את הבלאי על ביצועי המנוע אך אינו משפר את ביצועיו. כל תוסף הוא גימיק ובעיקרון אין סיבה להוסיף שום תוסף, מעבר למה שהחוק קובע, כי הדלק והסולר כבר מתוסף. גם לחברת טן, שהשיקה את הטן-דיזל והתברר שזה בכלל תוסף שבית הזיקוק מוסיף לכל הסולר, הערנו להפסיק עם הפרסום הזה. יש לנו מלחמה עם הפרסומות הלא מדויקות. לגבי חברת דלק והדלק-דרגון, אנחנו בודקים את התוסף החדש ואת הפרסום שלהם. חשוב לציין שרמת התוספים בדלק טובה וגבוהה באופן טבעי בארץ וכל התוספים האלו הם מסעי פרסום. הקביעה של דלק, שהדרגון-דלק שלה הוא הדלק האיכותי ביותר הנמכר כיום בישראל, היא יוהרה ללא כיסוי ואף מכון מוסמך לא קבע את זה, אומר יחיאלי.

 

לדברי, ג'קי בן אסיג, מנכ"ל דלק, ההחלטה למתג את הדלקים נועדה ליצור לחברה יתרון תחרותי באמצעות מיתוג ובידול של המוצרים. מיתוג הדלקים יכלול את: הסולר, בנזין 95 אוקטן ובנזין 98 אוקטן. ההשקעה הנאמדת בתוסף החדש נאמדת בכ-1.2 מיליון דולר.

 

אז מה יש בדלק-דרגון? דלק הודיעה שכל דלקי דרגון יכילו תוסף דטרגנטי באיכות גבוהה במיוחד עם אפקט שלא רק שומר על נקיון המנוע, אלא גם מנקה אותו. בכך, לדברי בן אסייג, התוסף תורם לשיפור ביצועי המנוע ומסייע בהקטנת צריכת הדלק.

 

שוק התוספים בישראל מגלגל מיליוני דולרים מידי שנה ומאות אלפי ליטרים של תוספים בשנה. חברות הדלק ממליצות לרכוש תוספים שפעילותם שנועדו לשפר את המנוע וביצועיו. החל ממאי 2001 מחייב החוק בישראל הוספת תוסף דטרגנטי לסולר התחבורה ולבנזין. התוסף מוכנס או בבתי הזיקוק או באתרי אחסנת הדלקים של חברות הדלק.

 

מה כוללים התוספים?

 

התוסף הוא חומר השומר על ניקיון מערכת הדלק. במנועי דיזל התוסף מנקה את מערכת ההזרקה על מנת שביצועי המנוע לא ישתנו עם הזמן והמנוע לא יתלכלך. סמנכ"ל השיווק של בתי הזיקוק, אליאב שוורץ, מסביר: מפרט התוסף נקבע על-ידי מכון התקנים. לפני כמה שנים שינתה ועדת התקינה את התקן של הבנזין וחייבה לשים בכל בנזין שנמכר בתחנת הדלק תוסף דטרגנטי שתפקידו לתקן פיח שנוצר בשריפה לא יעילה במנועים. אם המנוע קצת מזייף והדלק קצת לא נקי וקיימים יחסים לא טובים של אוויר דלק - תתכן בעירה לא טובה שיוצרת פיח שמפריע לפעילות המנוע. התוסף הוא כמו סבון המנקה את החלקים הללו. לטענת מומחים בתחום מאז הכנסת התוסף ירדה משמעותית כמות הקרבורטורים הסתומים. לפני 3 שנים הוחלט להחליף את הדור של התוסף בבנזין ולהוסיף מעתה את התוסף גם לסולר. דרישות התוסף החדשות נכנסו לחוק והחוק דורש שהוא יעמוד בכמה בדיקות מקובלות. אגב, הישראלי מחייב להוסיף תוסף, ואילו באירופה מדובר באופציה בלבד.

 

ד"ר עדינה לביא ממעבדת הדלקים בטכניון היתה מקובעי התקן לתוסף. בתקן חייבנו שהחברה שמוכרת את הבנזין או הסולר תוכיח שהתוסף שהיא מוסיפה עושה את הדברים הנדרשים בתקן ותצהיר ותגדיר את הריכוז המדויק. התקן הישראלי מחייב שהתוסף הזה יביא לביצועים טובים של המנוע. וזאת על-פי מבחנים שבודקים את ניקיון המנוע, מבחני מנוע סטנדרטים שמוכיחים שהתוסף מביא לניקיון המערכת. הדטרגנים שומרים על ניקיון המערכת.

 

למי מוסיף התוסף?

 

מנהל מחקר ופיתוח בשמנים ודלקים בסונול, ד"ר ערן רכס, שהיה יו"ר ועדת התוספים שליד מכון הנפט, רומז שסונול מתכוונת לשדרג את רמת התוספים בבנזין בקרוב ומסביר את פעילותם. על-פי התקן הישראלי כאשר לוקחים דלק רגיל ומוסיפים לו תוסף, כמות התוסף שיש להוסיף תהיה כזו שגם דלק הגרוע ישאיר פחות מ-25 מיליגרם לכלוך. לקחו דלק גרוע במיוחד ובחנו אם התוסף יעיל, בדלק שמשאיר בדרך כלל 400 מיליגרם של השסתום התוסף צריך לנקות את הדלק הזה. היום התקן הישראלי לבנזין וסולר זהה לתקן המקביל באירופה. בסונול פעל צוות וידענו לאיזה כיוון אנחנו רוצים להגיע וקבענו דרישות לגולד-דיזל. סונול הוסיפה חומר דטרגנטי שמנקה מזרקים, אבל רצינו עוד כמה דברים והחלטנו שאנחנו רוצים גם שהתוסף ישפר בעירה, יגרום לפליטה נמוכה יותר של חלקיקים ולהרויח 2% חיסכון בדלק. הגולד-זידל גם גורם לכמות נמוכה יותר של משקעים - שישית מסולר רגיל. החשיבה שלנו היא הערך המוסף, שתעשה טוב או לצרכן או לאיכות הסביבה. אנחנו לא גובים יותר כסף על התוסף, כי זה כבר קיים במחיר, אבל בגלל שאנחנו יודעים שהתוספים שלנו טובים, אנחנו גם לא ממהרים לעשות הנחות גדולות. סונול שולחת עקיצה קטנה לדלק: דלק החליפה דטרגנט, אבל פרסומיה הם על דטרגנט שיודע רק לנקות, אני מחפש שיעשה עוד כמה דברים טובים, כשנשתכנע שיש דבר כזה אז נציג אותו להנהלה.

 

מדור-אלון נמסר שהיא היתה ראשונה שהכניסה את התוספים אל הדלק ואל הסולר המשווקים בתחנותיה. וכי בין היתרונות של התוספים של אלון-דור הם מעניקים למנוע כוח ועוצמה ומשפרים את ביצועיו, הם ידידותיים לסביבה, חוסכים באנרגיה ושומרים על ניקיון המנוע לאורך שנים. מבחינת המחיר - אלון-דור לא גובות מחיר נוסף על התוספים וכי אצלם הדלקים זולים יותר מאשר אצל המתחרים.

 

משה פרג'ון מפז: רוב התוספים של כל החברות דומים מבחינת התכונות והיתרונות, אין כמעט הבדל. ההבדל היחידי הוא בשיווק ובפרסום. פז בודקת בחול יצרנים רציניים ומחפשת תוספים שנותנים יותר. כאשר נמצא מוצר שעושה זאת בצורה בולטת, הוא יכנס כרכיב לדלקים והסולר.

 

לבדוק שמן מים?

 

בשנים האחרונות הפכו חברות הדלק את הבנזין והסולר למוצרי עוגן ולסיבה שבגללה אנחנו נכנסים לתחנות. ואז מוצעים בפנינו שלל הצעות לרכישת מוצרים משלימים. הבעיה היא שלא כל המוצרים האלה אכן דרושים לנו, וגם אלה שכן, לא תמיד נמכרים במחירים תחרותיים.

 

תוספים: כל החברות מציעות שלל תוספי דלק, ממותגים או כאלה הנמכרים תחת השם החברה, במחירים של 40-20 שקל. כולם מבטיחים לנקות את מזרקי הדלק ואת הפיח מהמנוע ובכך להאריך את חייו ולהביא לירידה בצריכת הדלק. היות ותקני הדלק בארץ מחייבים את חברות הדלק להוסיף מראש לדלק תוספים לא ברור הצורך בהשקעה נוספת. חברות הדלק אמנם, טוענות שהתוספים הנמכרים בנפרד טובים ויעילים יותר, אבל עד כה לא נערך בארץ אף מחקר עצמאי וצרכני שבדק את הנושא.

 

שמנים: בתחנות הדלק יש היצע נרחב של שמנים, וכל מתדלק יציע לכם לבדוק עבורכם את מפלס השמן ברכב, בתקווה שיתגלה חוסר. יש חשיבות רבה לוודא שלא יחסר שמן ברכבכם, אבל לפני שאתם מוסיפים עליכם לוודא שהשמן החדש הוא מסוג שכבר קיים ברכבכם - מינרלי, חצי סינטטי וסינטטי מלא. ככל שהשמן סינטטי יותר הוא גם יעיל יותר וניתן להחליפו בתדירות נמוכה יותר, אבל הוא גם יקר משמעותית. נוזלי קירור: שימוש במי ברז רגילים ברדיאטור הוא דרך בדוקה לקצר את חייו ולהביא לקירור לא יעיל, בגלל המשקעים הרבים במים. נוזלי קירור יעודיים מסוגלים לפעול בטמפרטורות גבוהות יותר, ואינם מאיצים את הבלאי של מערכת הקירור. לכן, הם מומלצים מאוד לשימוש. עם זאת, כמו כל מוצר, איך הכרח לרכוש אותם דווקא בתחנת הדלק וכדאי להשוות מחירים לפני הקנייה. רבות מהתחנות גובות מחירים גבוהים יחסית עבור נוזלי הקירור, השמנים והתוספים, וכדי להשוות לפני הקנייה את מחיריהם לאלה שבחנויות עשה זאת בעצמך או בחנויות אביזרי הרכב. העובדה שהם נמכרים בתחנות דלק השייכות חברות המייצרות ומשווקות אותן לא תמיד מבטיחה את המחיר הטוב ביותר.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים