שתף קטע נבחר

כל מה שרציתם לדעת על - הארנונה

מועמדים לרשויות המקומיות מבטיחים הנחות ופטורים מארנונה - אלא שאין להם שום סמכות לעשות זאת. מי קובע את גובה הארנונה, למה היא בכלל נועדה ואיך מודדים ברשויות השונות את גודל המרפסת שלכם

אם טיילתם ברחובות הערים השונות בשבועות האחרונים בטח ראיתם שלטי פרסום ענקיים המבטיחים לתושבים הנחות משמעותיות והורדת תעריפי ארנונה. בדיקה קצרה בלוח השנה תסביר לכם למה: הדבר קשור קשר הדוק לבחירות לרשויות המקומיות, שיתקיימו בסוף אוקטובר.

 

הבחירות המוניציפליות הקרבות ובאות מעלות את נושא הארנונה לכותרות. אין פלא - תשלום הארנונה הוא עול המציק לכולנו. ההבטחות השונות הן תופעה החוזרת על עצמה מדי 4 שנים, בדיוק לפני הבחירות לרשויות. בחוברות התעמולה ההנחות והפטורים נשמעים עניין פשוט וקל. במציאות מדובר בסיפור אחר לגמרי.

 

כדי לבחון את אמינות ההבטחות של הפוליטיקאים המקומיים, ננסה לענות על מספר שאלות בסיסיות: איך נקבעת הארנונה, האם קיימת שונות בין עיר לעיר, מה הן שיטות החישוב השונות, איפה הכי זול לגור, למה משמש הכסף, מי אחראי על גובה התשלום ואיך אם בכלל ניתן לקבל הנחות.

 

שרלטנים ומוכרי חלומות

 

שמאי המקרקעין ומומחה לביקורת מבנים, גיל לזר, מסביר מהי בכלל ארנונה כללית: זהו מס המוטל לפי חוק פקודת העיריות על המחזיקים בדירות מגורים או מבנים אחרים, כמו משרדים, חנויות, עסקים, ועוד. כספי הארנונה משמשים את הרשויות המקומיות למימון פעילויות בתחום החינוך, התרבות, הבריאות והרווחה וכן למימון שירותים הניתנים לתושבי העיר, כגון תברואה, אחזקת כבישים, מדרכות, גינות ועוד.

 

חוק ההסדרים במשק קובע מדי שנה את שיעור ההעלאה של החיובים לעומת השנה הקודמת, וכן תעריפים מינימליים ומקסימליים בהתאם לסוגי השימושים השונים.

 

קביעת גובה הארנונה הוצאה מידי הרשויות המקומיות ב-1985, לאחר שנתגלו מקרים בהם ראשי רשויות ניצלו מתן הנחות לתושבים או לשכונות מסוימות לצרכים פוליטיים וכשוחד בחירות. כיום נעשית קביעת גובה הארנונה באופן אחיד, ומופקדת בידי הכנסת בלבד. ראשי הרשויות מבצעים את הגבייה בפועל, אך אינם רשאים לקבל החלטות לגבי גובה הסכומים שייגבו מכל תושב. אז על סמך מה מבטיחים לנו המועמדים השונים הנחות?

 

אבירם בלזר, יועץ תקשורת ואסטרטג פוליטי, אומר כי נושא הארנונה ותקציב הרשות מככב בכל בחירות לרשויות המקומיות מחדש. "לצערי, יש הרבה מאוד שרלטנים, מאחזי עיניים ומוכרי חלומות המתמודדים על תפקיד ומבטיחים לתושבים, בעלי עסקים ועוד, לפטור אותם מתשלומי ארנונה ומחובות לעירייה. דבר זה, אינו נמצא כלל בסמכותם ונאמר או מחוסר הבנה והיכרות של המערכת המוניציפלית, או מתוך כוונה להוליך שולל את הבוחרים".

 

בעתיד הקרוב עשויות ההבטחות לקבל בסיס של ממש: באחרונה, לבקשת ראש עיריית גבעתיים, אפי שטנצלר, הודיע שר הפנים כי ישקול לתת ל-15 הרשויות החזקות (שאין להן גירעון משמעותי) את העצמאות להוריד את מחירי הארנונה לתושביהן.

 

פתרון לגירעון

 

הארנונה חשובה מאוד לרשויות השונות. עו"ד מושיק פלדמן, ממשרד עורכי הדין פלדמן, שטדלר וינוגרד, המתמחה בנדל"ן, אומר כי כל הרשויות המקומיות בארץ, מהגדולה ביותר עד לקטנה ביותר, מסתמכות למעשה על תושביהן במילוי חלק נכבד מתקציב הרשות ע"י גביית הארנונה, כשבכל רשות מהווה הארנונה אחוז שונה מתקציבה הכולל. שאר התקציב מתקבל מסיוע ממשלתי וכן ממיסים שונים נוספים, כמו היטל השבחה.

 

למרות שמרבית הרשויות מצויות היום במשבר כספי עמוק, חוקי המדינה אינם מתירים למועצות נבחרות לקבוע בצווים תעריפי ארנונה גבוהים שיסייעו להקטין את הגירעון השוטף. עם חקיקת ה'חוק לייצוב המשק', קבעה הכנסת את העיקרון, כי השיעורים, הסכומים או הבסיס שעל פיו מחושבים המיסים, לא יתייקרו אלא יוצמדו למדד המחירים לצרכן. כתוצאה מחקיקה זו, נשללה הסמכות מהמועצות לקבוע את שיעורי הארנונה כפי שעשו מאז שהנציב העליון הסמיך אותן משנת 1934, ועברה לשרי האוצר והפנים".

 

עו"ד פלדמן מוסיף, כי: הן הרשות המחוקקת והן הרשות השופטת מקפידות על שמירת זכויות התושבים והגבלת סמכויות הרשויות המקומיות בגביית הארנונה. בפסק דין שניתן באחרונה בבית-משפט מחוזי הוכרה עליונותה של זכות ההשבה על-פני עיקרון סופיות השומה. נקבע, שעל הרשות להשיב תשלומי ארנונה שניגבו ביתר, בגין מדידה מוטעית של שטח נכס, וזאת הגם שהנישום לא העלה שום טרוניה במשך השנים בדבר גביית היתר.

 

כמו כן הכריז שר האוצר, כי על גביית ארנונה כללית ועל תשלומי חובה המגיעים לרשות המקומית יחולו הוראות פקודת המיסים גבייה.

 

כמה זה עולה

 

השמאי גיל לזר אומר, כי למרות שהסמכות לקבוע את שיעורי הארנונה נשללה מהרשויות המקומיות, עדיין נתונה בידיהן הסמכות לקבוע את שיטת החיוב (חישוב השטחים הנכללים בארנונה). למשל: מועצה אזורית נחל שורק גובה ארנונה רק עבור מרפסות מקורות. עיריית ת"א גובה ארנונה עבור מרפסות גג פתוחות, כאילו היו שטח עיקרי. עיריית מודיעין גובה עבור חניות ומחסנים 50% משטח עיקרי. עיריית קריית-אונו גובה ארנונה עבור מרפסות, ועבור מרתפים מחייבת 25% משטח עיקרי. עיריית הרצליה גובה לכאורה את הארנונה הגבוהה ביותר בארץ, אולם מבדיקה נוספת ומעמיקה מתברר, כי מדובר רק בארנונה על דירות נופש לאורך חוף הים ובמרינה.

 

בנוסף לסמכות לקבוע את שיטת החיוב, בכל רשות ניתנות הנחות ע"י ועדת הנחות בעירייה לפי קריטריונים שונים. בחלק מהערים מקבלות משפחות חד-הוריות הנחה אוטומטית. בין הקריטריונים המקנים זכות להנחות ברשויות השונות: אחוזי נכות, קבלת קצבאות שונות, גמלאים ועוד.

 

בשנים האחרונות החלו הרשויות להשתמש בחברות מדידה על מנת שיבדקו את הנכסים בתחומן ויערכו חישובים (לרוב נשלחו לדיירים הודעות בדבר הצורך להעלות את חיובם בארנונה עקב חישוב בחסר בעבר). בין הרשויות שפנו לחברות מדידה: מודיעין, כפר סבא ועוד.

 

לזר אומר, כי בעקבות נטילת הסמכות לקביעת שיעורי הארנונה מצאו ראשי רשויות שונים דרכים אחרות שמסייעות 'לסתום' את החורים בתקציב. למשל: בשנות התשעים, עם גלי העלייה הגדולים, רכשה המדינה קראוונים רבים לשיכון העולים, והתירה מעת לעת לגזברי המועצות להעלות את תעריפי הארנונה, כדי לסבסד את שכונות הקראוונים. פתרון נוסף היה ב'המצאת' מיסים עירוניים חדשים. לדוגמה: עיריית חולון המציאה את 'היטל תשתיות על' וסירבה להעניק היתרי בנייה לקבלנים עד שישלמו.

 

דירה או משרד?

 

שמעון אייזנברג, מנכ"ל משותף ברשת התיווך רילטי-אקזקיוטיב, אומר כי הארנונה היא מס המשתנה מעיר לעיר, כשבכל עיר נגבה סכום שונה. בפריסה ארצית נראה, כי ביישובים היוקרתיים והעשירים יותר, כקיסריה וסביון למשל, הארנונה גבוהה יותר מאשר במקומות אחרים. גם אזור השרון ות"א נחשבים לאזורים הגובים ארנונה גבוהה יחסית לשאר הארץ.

 

לעומת זאת, מציין אייזנברג, הפער בין הארנונה הנגבית באזורים אלו לבין הארנונה הנגבית באזורי צפון ודרום הארץ גבוהה במיוחד. הפער הגבוה נובע מגורמים שונים, כמו שווי האדמות וחתך סוציו-אקונומי".

 

אייזנברג מוסיף, כי מעבר לשינויים המושפעים ממיקומו של הנכס, מושפעת הארנונה גם מסוג הנכס ומהשימוש המיועד לו, אם למגורים או למסחר. ארנונה הנגבית עבור נכס המשמש למסחר או כמקום עסק גבוהה יותר מאשר זו הנגבית עבור נכס המשמש למגורים, כך שיכול לקרות מקרה, שעבור שתי דירות באותו בניין תיגבה ארנונה שונה, אחת על דירת מגורים ואחת על דירה המשמשת משרד.

 

גורם נוסף המשפיע על הארנונה בצורה משמעותית הוא גודל הנכס. ככל שהדירה או הבית גדולים יותר ובנויים על שטח גדול יותר, כך תיגבה ארנונה גבוהה יותר. בעלי בתים פרטיים ובעלי דירות גג, למשל, משלמים ארנונה גבוהה משמעותית יותר מאשר מבעלי דירת 4-3 חדרים ממוצעת בבניין מגורים עירוני.

 

סוגיית הארנונה מקבלת חשיבות נוספת במצב של מיתון ועסקים בקשיים. "היום, במצב בו נמצא המשק, ברור לכל כי הגדלת תעריפי הארנונה היא מתכון בדוק לנכסים ריקים, בעיות גבייה ועריקת חברות", אומר איזנברג. לראיה, חברת ביטוח עילית שעברה מת"א לראשון לציון בשנת 2000, חברות היי-טק עברו מת"א לראש העין, וחברת מוטורולה שעברה לפתח-תקווה.

 

המיתון הכלכלי הקשה במשק, והעובדה כי תשלום הארנונה על נכסים מסחריים מהווה נטל כבד מאוד על בעל הנכס, אף הביאו בתקופה האחרונה לתופעה חדשה, בה עסקים רבים מוצעים להשכרה אך ורק תמורת תשלום הארנונה וההוצאות השוטפות, ללא כל שכר דירה נוסף. בעלי הנכסים מוכנים לוותר על רווח אישי, תמורת פתירתם מעול תשלום הארנונה וההוצאות השוטפות על נכס שעומד ריק ומהווה מעמסה כלכלית כבדה".

 

 

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארנונה. העירייה לא קובעת
ארנונה. העירייה לא קובעת
צילום גבי מנשה
מומלצים