שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    האינדקס הגליקמי: כשפחמימות הופכות לסוכרים

    יש מזונות שגורמים לנו להיות רעבים זמן קצר אחרי אכילתם. זה נובע מהערך הגליקמי שלהם. הכרת האינדקס הגליקמי יכולה לסייע לנו להימנע מהשמנה. כך עושים את זה

    האם ניסיתם לאכול ארוחה המורכבת רק מתפוח אדמה אפוי, לחמניה או בייגל גדול? אם כן, ודאי תהיתם איך זה ששעה לאחר האוכל אתם שוב רעבים.

     

    התשובה היא, שהמזון שאכלתם התעכל בגופכם במהירות, ולכן אתם רוצים לאכול שוב. אילו הייתם אוכלים צלחת עם בשר ופסטה, למשל, שהעיכול שלהם איטי יותר, הייתם נשארים שבעים זמן רב יותר.

     

    ולמה אנחנו מספרים לכם את כל זה? כדי שתדעו, שחלק מהמזונות שאנחנו אוכלים מכילים פחמימות זמינות במיוחד, שהופכות תוך זמן קצר לסוכרים (גלוקוז), מה שגורם לעלייה מהירה של רמת הסוכר בדם, גם אם לחלק מהם יש ערך תזונתי רב. כדי להיפטר מהסוכר הזה, מפריש הלבלב אינסולין, הורמון שתפקידו לספוג את הסוכרים בגוף. וכך, תוך זמן קצר נעלם הסוכר מהדם, מה שמוריד במהירות את רמת הסוכר ומעורר בנו שוב תאווה לאוכל. התוצאה: השמנה כמובן, שלצדה סכנות נוספות, כמו סוכרת ומחלות לב.

     

    למזונות הללו קוראים התזונאים מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה, כלומר, כאלה שמעלים במהירות את רמת הסוכר בדם. מאחר שהם גורמים להשמנה, רצוי כמובן, לא להרבות באכילתם. במקומם העדיפו מזונות שהאינדקס הגליקמי שלהם בינוני או נמוך, כלומר, כאלה שהפחמימות שבהם פחות זמינות, ולכן הן מעלות את רמת הסוכר בדם בהדרגה.

     

    מה הם המזונות בעלי אינדקס נמוך?

    בוטנים, פולי סויה, דובדבנים, אשכוליות, שזיפים, אגסים, עדשים, אפרסקים, שעועית יבשה, לחם פומפרניקל, לחם מטחינת ריחיים, עגבניות, תפוזים ותפוחים.

     

    מה הם המזונות בעלי אינדקס בינוני?

    ספגטי, ענבים, שיבולת שועל, בטטה, אפונה, תירס, בננות, סלק, אורז מלא.

     

    מה הם המזונות בעלי אינדקס גבוה?

    לחם לבן, מאפים מתוקים, לחם קל ולחם מחיטה מלאה, קורנפלקס, כולל כאלה שמכילים סיבים, תפוחי אדמה (במיוחד אפויים), פירה, דבש, תמרים, גזר לבן.

     

    ובכל זאת, רגע לפני שאתם מוותרים לגמרי על המזונות בעלי האינדקס הגבוה, כדאי שתדעו שאם אוכלים אותם לצד מאכלים בעלי אינדקס נמוך, רצוי ללא פחמימות (כמו ירקות או בשר), לא נגרמת עלייה דרסטית של סוכר בדם. כך למשל, פרוסת לחם חי עם אבוקדו, טחינה או גבינה, עדיפה על פני פרוסת לחם ללא תוספת, ותפוח אדמה אפוי לצד סלט ירקות ישביע אתכם יותר מתפוח אדמה לבדו. בתיאבון.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: שירה יגר, גיא מנדלין
    ערך גליקמי נמוך
    צילום: שירה יגר, גיא מנדלין
    צילום: שירה יגר, גיא מנדלין
    ערך גליקמי בינוני
    צילום: שירה יגר, גיא מנדלין
    צילום: שירה יגר, גיא מנדלין
    ערך גליקמי גבוהה
    צילום: שירה יגר, גיא מנדלין
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים