שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הגורו דיפאק צ'ופרה: כך נישאר צעירים לנצח
    הוא גובה 25 אלף דולר להרצאה, רשימת החברים שלו כוללת את דמי מור והדלאי למה, והמגזין טיים בחר בו כאחד מ-100 הגיבורים של המאה ה-20. ספריו נמכרו ביותר מ-10 מיליון עותקים ותורגמו ליותר מ-30 שפות. ספרו החדש, להישאר צעירים ב-10 צעדים, יוצא כעת בעברית

    ד"ר דיפאק צ'ופרה הוא הגורו שעשה לרוחניות את מה שג'ון גריי עשה ליחסים בין גברים לנשים. שבעה מתוך עשרת ספריו תורגמו לעברית, החדש והאחרון שבהם הוא "להישאר צעירים ב-10 צעדים" (הוצ' "מודן").

     

     

    כדי לשרטט את המסלול שעבר צ'ופרה מעוד נביא לבריאות ותזונה הוליסטית, לגורו הבינלאומי שהוא היום, צריך רק להביט בעטיפות הספרים שלו במהלך

    השנים. בספרים המוקדמים הוא חנוט בעניבה וחליפה, בהבעה קפואה, כמו פקיד בנק שזכה בתואר העובד המצטיין. על ספרו משנת 1997, "דרכו של קוסם", צ'ופרה לבוש חולצה כחולה בסגנון הודי, שמעניקה לו מראה סתמי של רואה-חשבון ביישן. אבל ב"ספר הבישול של מרכז צ'ופרה", שיצא החודש לאור בארה"ב - ה-30 ומשהו במספר והשלישי השנה, אבל מי סופר - כל זה השתנה: מעט שיבה זרקה בשערו, מבטו בטוח ומחוייך, ובחולצה שחורה אופנתית, צ'ופרה מדגמן היטב את מראה הגורו שהגיע לעיר.

     

    והוא אכן כזה. המרכז של צ'ופרה לבריאות בלה-הויה, קליפורניה, מושך אליו אלפי מבקרים ומיליוני דולרים מדי שנה. על-פי ה"ניוזוויק", הוא גובה 25 אלף דולר להרצאה ומדבר מול קהל של אלפי מאזינים שמשלמים 125-45 דולר כדי שייקרב אותם להארה. רשימת החברים שלו כוללת את דמי מור והדלאי למה, וב-1999 המגזין "טיים" בחר בו כאחד מ"100 הגיבורים של המאה ה-20" ."20 אנשים התקבצו, זרקו כמה שמות, ואחר-כך עשו רשימה", הוא הגיב לבחירה, "זה בסך הכל מגזין".

     

    הרווח השנתי הכולל של דיפאק צ'ופרה נאמד ב-15 מיליון דולר, והיגואר הנוצצת שלו חונה בבית ששוויו 2.5 מיליון דולר. ספריו נמכרו ביותר מ-10 מיליון עותקים ותורגמו ליותר מ-30 שפות, ועוד לא ספרנו את קלטות השמע והווידאו וצמחי המרפא שהוא משווק. צ'ופרה הרבה יותר עשיר, וללא ספק הרבה יותר מפורסם, משהיה זוכה להיות אם היה ממשיך את מסלולו כאנדוקרינולוג או כראש צוות רפואי בבית-חולים.

     

    רפואה מסורתית ואלטרנטיבית, רוחניות של המזרח-הרחוק, פילוסופיה של העידן החדש: דיפאק צ'ופרה הוא השם שאתם מחפשים. מכל הגורואים האסיאנים שהצליחו בעשור האחרון לחצות את הקווים אל תוך התודעה והלבבות של תושבי המערב, אשר שחיפשו תשובות חדשות מעבר לגבולות המוכרים, שכן התשובות הישנות כבר אינן מספקות - צ'ופרה הצליח טוב יותר מכולם למחוק את ההבדלים הבולטים לעין בין מזרח למערב, כשהוא אורז את מסתורי המזרח באריזה מערבית אמינה. רבים אחרים ניסו, אבל אף אחד מיבואני החוכמה המזרחית בני-זמננו, לא הצליח להכיל את הסינתזה הזו באריזה שובת לב כמו זו של צ'ופרה, אשר באישיותו המגנטית והמבריקה מצליח להשאיר אחריו שובל של מודעות רוחנית, ואת המתחברים הרחק מאחור.

     

    צ'ופרה מאז ולתמיד

     

    הוא נולד בניו-דלהי בשנת 1947 וחלם להיות סופר לפני שאביו הקרדיולוג שכנע אותו ללכת לבית-ספר לרפואה. למערב הגיע בגיל 21 והוסמך כאנדרוקרינולוג ורופא פנימי. למרות שהפרקטיקה שלו שיגשגה, והוא מונה לראש הצוות הרפואי בבית-החולים "ממוריאל" בניו-אינגלנד, צ'ופרה התחיל להרגיש שלא בנוח עם המצב האישי שלו. כשהוא מתדלק את עצמו בקפה, סיגריות ואלכוהול, ומחלק תרופות ששיככו את הסימפטומים אבל לא השפיעו עמוקות על המחלות של מטופליו, צ'ופרה מצא עצמו חושב יותר ויותר על מסורות הריפוי שזנח מאחוריו כשעזב לארה"ב.

     

    באוטוביוגרפיה של צ'ופרה, "חזרתו של הרישי", הוא מספר מה משך אותו לכיוון האיורוודה - שיטת הריפוי ההודית העתיקה, המבוססת על ההבנה שלגוף הגשמי יש שורשים בעולם הרוח. התנסות אחת שלו כללה "דיאגנוזת דופק" שקיבל מבריהספטי דב טריגונה, "הרופא האיורוודי החי הדגול ביותר". בשנת 81' אמר טריגונה לצ'ופרה שהחיים שלו מתקדמים מהר מדי" ושהוא נתון בסכנה למחלת לב אם לא יערוך שינויים בחייו. צ'ופרה נדרש לשבת בשקט כל בוקר, לבלות יותר זמן עם האשה והילדים, ללעוס את מזונו לאט, לוודא שהמעיים שלו פועלים כל יום באותה השעה, ולאכול שקדים ללא קליפה לאט בבוקר.

     

    מאיץ נוסף היה התוודעותו של צ'ופרה למדיטציה הטרנסצנדנטלית, שלדבריו, סייעה לו להפסיק לשתות קפה שחור בכל שעה ולעשן לפחות חפיסת סיגריות ביום. ב-84' פגש אישית את הגורו למדיטציה טרנסצנדנטלית, מהרישי מהש יוגי, שעודד אותו להתעניין באיורוודה, וצ'ופרה ציית. משוכנע ששם מצויים הסודות שהעולם המערבי זקוק להם נואשות, הוא ביצע פניית פרסה בחייו. הוא הפסיק עם הסיגריות והאלכוהול וצלל אל תוך חקר האיורוודה וסוגים אחרים של מדע הריפוי המסורתי. מהר מאוד הוא התחיל להוריד קבצים של החוכמה ההודית עתיקת היומין לסדרה של כרכים דקים הניתנים לעיכול עם שמות כמו "בריאות מושלמת". מנדודי שינה להשמנת יתר וסרטן, כל אחת ואחת מהצרות המודרניות קיבלה התייחסות.

     

    בהמשך הפך צ'ופרה למנהל "מרכז מהרישי איורוודה לבריאות וניהול סטרס" בלנקסטר מסצ'וסטס, וגם היה לנשיא האגודה האמריקאית לרפואה איורוודית". ב-93' היה צ'ופרה למנהל הבכיר של "מכון שרפ לפוטנציאל אנושי ורפואת גוף/ נפש" בסן-דייגו, שם פתח מרכז טיפולים, המרכז לרפואת גוף/ נפש", שגבה 3,200-1,125 דולר עבור תוכנית טיהור שבועית. הוא גם שיווק סמינרים, ספרים ומוצרים צמחיים. ב-1995, כתבת שחקרה את פעילותו עבור המגזין "ניו-יורק" ציינה כי צ'ופרה אינו מורשה לעסוק ברפואה במדינת קליפורניה. כאשר שאלה כיצד הוא ממשיך לקבל חולים, התשובה מאחד היחצנים היתה: "הוא מקבל מטופלים, אבל לא כרופא". צ'ופרה, מצידו, הפסיק לראות מטופלים והקדיש את זמנו לכתיבה והרצאות.

     

    צ'ופרה המדען המיסטיקן

     

    את הפריצה הגדולה והרצינית שלו קדימה הוא עשה ב-1993 עם הספר "גוף ונפש לנצח", שהמסר המרכזי בו היה כי גוף האדם אינו מכונה ביולוגית שאיכותה מידרדרת עם הזמן בהתמדה. הוא טען שלמעשה, בני אנוש הם רשתות מאורגנות להפליא של אנרגיה, מידע ותבונה שנמצאו בקשר חילופין דינמי עם סביבתן, ומסוגלות בהחלט להתמיר ולחדש את עצמן. הספר הפך לרב-מכר, ודווח כי נמכר בלמעלה ממיליון עותקים בכריכה קשה, כולל 137 אלף ספרים ביום אחד, לאחר הופעתו בתוכניתה של אופרה ווינפרי. בזמן כתיבת שורות אלה יוצאת לאור המהדורה ה-11 שלו. הספר, שזיכה את צ'ופרה בחשיפה תקשורתית גדולה, ביסס את תדמיתו כאיש מדע עם נשמה של מיסטיקן. מאז המשיך צ'ופרה להרחיב את המוניטין שלו בקביעות, מהילר-מרפא לפילוסוף רחב מידות. מזרח ומערב, גוף ונפש, מדע ורוחניות: צ'ופרה מחייך, עם פנים בטוחות יותר מתמיד, הפך להיות אייקון של התקווה שהעולם נכנס לעידן חדש של מיזוג והבנה.

     

    צ'ופרה אינו נסמך רק על מקורות הודיים עתיקים. לא קשה למצוא בעבודתו השפעות, הן נסתרות והן מודעות, של מוטיבים מהתרבות המערבית האלטרנטיבית המתמזגים לתוך תערובת אחת, עם עזרתם הבריאה של פסיכולוגים, ביולוגים ופיזיקאים בני-זמננו. במילים אחרות, בספריו צ'ופרה מדבר בנשימה אחת על די-אן-איי, תאי טי של המערכת החיסונית, מולקולות, חקר המוח, לצד גלגול נשמות, "האור" והארה. פיזיקה ופילוסופיה, מעשי עם הרוחני, חוכמה מזרחית עתיקת יומין ומדע מערבי חדשני. "המוח שלנו מתוכנת להכיר את אלוהים", מסביר צ'ופרה במשפט שמשלב את המיסטיות הישנה עם הטכנו-מודרני. בספר "ההצלחה בשבעה חוקים רוחניים", הוא מסביר: "היקום הגשמי אינו אלא העצמי המתקפל לאחור בתוך עצמו, וחווה את עצמו כרוח, כנפש וכחומר פיזי... אותם חוקים שהטבע משתמש בהם ליצור יער, גלקסיה, כוכב או גוף אנושי, יכולים להביא גם למימוש תשוקותינו העמוקות ביותר".

     

    נקודת ההשקפה של צ'ופרה על התשוקות האלו היא אחד האספקטים שמבדילים אותו מהטקסטים המסורתיים של המזרח, עליהם הוא נסמך כמקורות. האם המשמעות של האיחוד עם הקוסמוס היא שאנחנו צריכים לוותר על העושר, התהילה וכל הדברים הנוחים האחרים בחיים שלנו? "אם אתם חשים אשמה, פחד וחוסר ביטחון בנוגע לכסף או להצלחה או לכל דבר אחר", הוא כותב, "אלו אינן אלא בבואות של רגשי האשמה, הפחד ואי-הביטחון כהיבטים בסיסיים של אישיותכם".

     

    בדיקה יסודית והכרה אינטימית עם הטבע האמיתי שלכם תביא מזור אמיתי. וכשאתם מעוגנים היטב בידיעת העצמי האמיתי שלכם, הוא טוען, "לעולם לא תחושו עוד אשמה, פחד או אי-ביטחון ביחס לכסף, לעושר או להגשמת תשוקותיכם, מפני שתבינו כי המהות של כל העושר החומרי היא אנרגיית חיים, פוטנציאליות טהורה. והפוטנציאליות הטהורה הינה טבענו הפנימי".

     

    צ'ופרה רואה את אלוהים

     

    בספרו "איך נכיר את אלוהים", שתואר כספר השאפתני ביותר שלו עד כה, צ'ופרה מציע להראות לנו את פני האלוהים, בעודו מבטיח שאלו לא יהיו הפנים שלהם אנחנו מצפים. הוא טוען שלמערכת העצבים אנושית שבע תגובות ביולוגיות שתואמות לשבע הרמות של החוויה האלוהית. הוא אורג את התיאוריות שלו בתובנות מתחום הפסיכולוגיה, נוירולוגיה והפיזיקה הקוונטית כדי לומר לנו, שלא רק שאלוהים לא מת - כולנו מתוכנתים למצוא אותו.

     

    בנושא החביב עליו, ההזדקנות, טוען צ'ופרה שעל-ידי שימוש מתמיד במודעות שלנו, אנחנו יכולים להשפיע על הדרך שבה אנו מזדקנים מבחינה ביולוגית, כלומר, אנחנו יכולים לומר לגוף שלנו לא להזדקן. צ'ופרה מבטיח בריאות מושלמת לאלה שבאמצעות שיטות איורוודיות יכולים לרתום את המודעות שלהם ככוח מרפא. הוא טוען שלהישאר בריאים זו בעצם בחירה מודעת. אם יש לנו מחשבות שמחות, אנחנו מייצרים מולקולות שמחות. מצד שני, אם יש לנו מחשבות עצובות, מחשבות כעוסות, ומחשבות עויינות, אז אנחנו מייצרים מולקולות שעלולות לדכא את מערכת החיסון ולגרום לנו להיות פגיעים יותר למחלות.

     

    הספר החדש, "להישאר צעירים ב-10 צעדים", אינו שונה. לאחר שנגע באלוהים, צ'ופרה חוזר לנושאים מעבודתו המוקדמת בתחום הריפוי והבריאות, ומציע צעדים מעשיים שיאפשרו לנו לכוונן את הביוסטאט שלנו, הגיל הביולוגי או התפקודי, כך שנהיה צעירים בכ-15 שנים מגילנו הכרונולוגי. כשצ'ופרה עצמו נשאל לגילו באחד הראיונות, הוא ענה: "ביולוגית אני בן 25, כרונולוגית אני בן 53, פסיכולוגית זה משתנה".

     

    אבל אם, כפי שהוא קובע לעיתים קרובות, אנחנו נשמות אלמותיות אשר נעות על-פני נתיב קוסמי שאין לו סוף ולא התחלה - האם באמת יש צורך להיות צעירים יותר ולחיות חיים ארוכים יותר? האם לא יסיט הדבר את תשומת ליבנו מן העצמי האמיתי שלנו? צ'ופרה משיב כבר במבוא: "הכל משחק. החיים הם משחק מחבואים קוסמי שבו אנחנו הולכים לאיבוד רק כדי לחזור ולמצוא את עצמנו". מטרתו האמיתית של הספר, הוא מסביר, היא להזכיר לכם הקוראים, "שאותה רמה עמוקה של מציאות, תחום הפוטנציאל הטהור, מקום הרוח, היא המהות של מי שאנחנו באמת. היפוך תהליך ההזדקנות, כך שנהיה צעירים יותר, הוא חלק מהאפשרות העומדת בפנינו. בידנו הזכות לבחור אם להפעיל את יכולת הבחירה ולממש את אשר אפשרי לנו".

     

    צ'ופרה נגד ההזדקנות

     

    לשיטתו של צ'ופרה, כדי לחיות חיים בריאים, עשירים ויצירתיים יותר, עלינו להבין שרוב הדברים שאנו רואים בהם אמת נובעים מהרגלי החשיבה שלנו. כדי להשתחרר מכבלי החשיבה המקובעת, אנחנו צריכים ליישם את עקרונות הפיזיקה הקוונטית גם באופן שבו אנו מתבוננים בגופנו ובהזדקנותנו:

     

    1. אתם אינכם רק הגוף הפיזי שאיתו אתם מזוהים מתוך הרגל. במצבכם המהותי, אתם שדה של אפשרויות אינסופיות.
    2. גופכם הוא חלק בלתי נפרד מהיקום כולו. כאשר אתם שלמים ובריאים לחלוטין, אתם חשים תחושת התרחבות. אתם נעשים מוגבלים רק כאשר אתם חווים אי-נוחות או מחלה. הדבר נובע מתחושה של נפרדות.
    3. אתם מסוגלים לבצע קפיצה קוונטית בתפישה ובפרשנות שלכם. באמצעות הקפיצות הקוונטיות הללו, אתם יכולים לשנות לא רק את חוויית הגוף הפיזי שלכם, אלא גם את המבנה שלו ממש. הגוף הפיזי מסוגל לעבור בקפיצה קוונטית מגיל ביולוגי אחד לאחר, מבלי שתיאלצו לעבור דרך כל הגילים שביניהם.
    4. גופכם הוא חומרי (דמוי חלקיק) ולא-חומרי (דמוי גל) בעת ובעונה אחת. ביכולתכם לבחור לחוות את גופכם כדבר חומרי או כרשת של אנרגיה, התמרה ותבונה.
    5. לפני שאתם מחליטים איזה גיל ביולוגי אתם בוחרים לחוות, אתם בני כל הגילים הביולוגיים האפשריים. בידכם האפשרות להחליט באיזה גיל אתם רוצים להיות.

     

    כלומר, אם תבחרו לראות בעצמכם ישות חומרית, נפרדת מכל שאר הדברים, תוותרו למעשה על האפשרות לשנות את כיוון תהליך ההזדקנות. אם אתם מסוגלים לראות בעצמכם שדה של אפשרויות הקשורות אינטימית לכל שאר הדברים, יופיעו בפניכם הזדמנויות חדשות ומופלאות. ההזדמנות להחזיר אחורנית את הזיקנה ולהישאר צעירים היא אפשרות אמיתית שכעת אתם יודעים על קיומה. ואם תפעילו ותיישמו את האופציה הזו, הדבר תלוי לגמרי בכם.

     

    ויש גם צעדים ספציפים שתוכלו לעשות כדי להישאר צעירים. קודם כל, אנחנו חייבים לברוח מכלא ההתנייה, כפי שמתואר בפרק הראשון. הפרקים האחרים מתמקדים בדברים מוכרים יותר: שינוי התפיסה, מנוחה, הזנת הגוף במזון בריא מתוך אהבה, שימוש נבון במשלימים תזונתיים, חקר גוף-נפש, התעמלות, סילוק רעלים מחיינו, טיפוח גמישות ויצירתיות, הכנסת אהבה לחיים, וכמובן, שמירה על נפש צעירה.

     

    בתחום של רפואת גוף ונפש, צ'ופרה מזכיר לנו, "אתם יכולים להשפיע על הבריאות וההרגשה שלנו באמצעות הבחירות שאנו עושים. עד לפני זמן לא רב, הטילו מעטים בלבד ספק בהנחה שתהליך ההזדקנות אינו הפיך, ולכן, דור אחר דור, חיזקו בני האדם את דפוס המחשבה שאליו הורגלו, על-פיו הזדקנות פירושה הידרדרות רציפה ביכולות המנטליות והגופניות שלנו. הגיעה הזמן לשנות את דפוס החשיבה וההתנהגות שלנו ולשנות את האופן שבו אנחנו חווים את גופנו ואת תהליך ההזדקנות".

     

    צ'ופרה לנצח נצחים

     

    המבקרים כלפיו טוענים שהוא מעולם לא פרסם או ביצע בעצמו שום מחקרים מדעיים שבדקו האם השיטות שהוא מקדם עוזרות לאנשים להיות בריאים יותר או לחיות זמן רב יותר. יש אומרים כי הוא עלול לטעת תקוות שווא באנשים שהם חולים באמת ולמנוע מהם לחפש טיפול והדרכה רפואית. כשהוא נשאל בראיון, האם הוא חי על פי דרך החיים האיורוודית, הוא ענה: "אני נוטה לכיוון. אבל אינני פנאטי כפייתי-אובססיבי לגבי שום דבר... אני עושה מדיטציה שעתיים בכל ביום. אני מבלה לפחות שעה בפעילות גופנית, כך שאלו הן שלוש שעות ביום של משהו מהדיסציפלינה של גוף/ נפש. חוץ מזה - שום דבר". והדברים שגרומים לו הנאה? הוא אוהב, צולל, עושה סקי, צופה בסרטים, ופעם בשלושה חודשים יוצא לשבוע של דממה בערבות פראיות.

     

    צ'ופרה שרד את כל הטענות שהתעופפו כלפיו במהלך השנים בעזרת נימה הנינוחה והמחוייכת שלו: "לפילוסופים מהזרם המרכזי תמיד תהיה בעיה עם מה שאני כותב, כמו גם למדענים מהזרם המרכזי. לכולם יש בעיה עם מה שאני כותב", אמר לאחרונה. "הבעיה היא שהם מבלים שנים על שנים באקדמיה ונכנסים למורכבות של דילמות פילוסופיות וקיומיות. ואז אני בא ואומר: 'אה, שבעת השלבים', או משהו. הם חושבים שזה פשטני מדי. מה יאמרו האקדמאים שלנו אם נאמר שזה פשוט?". ולעתים, זוכים המבקרים לצלצול מעורכי-הדין שלו. ב-96' ה"וויקלי סטנדרד" של לונדון פרסם מאמר שהאשים אותו בפעילות מפוקפקת כמו גניבה ספרותית ושידול לזנות. צ'ופרה תבע וזכה בגדול, כשהוא מאלץ את העיתון לסגת בו מטענותיו ולהדפיס התנצלות.

     

    דבר אינו מתסכל יותר מהסבל האנושי, מסבירה אחת הדמויות בספריו. "ואנחנו לכודים בתוכו בגלל שאנחנו מסדרים את הבעיות הלא פתורות שלנו כמו סוסים בסחרחרה. כל יום אותם סוסים מסתובבים בתוך הראש שלנו. התמרמרויות ישנות, כאב בלתי נשכח, טינה, כעס, כישלון וחוסר ביטחון - והמעגל ממשיך להסתובב במסלולו". באמצעות הספרים, קלטות הווידאו, הסדנאות וההרצאות, צ'ופרה מציע כרטיס שישחרר אותנו מהסחרחרה הזו. ובהחלט אי אפשר להאשים אותו בעובדה שנכון להיום, לא חסרים קונים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: איי פי
    צ'ופרה. "ביולוגית אני בן 25, כרונולוגית אני בן 53, פסיכולוגית זה משתנה"
    צילום: איי פי
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים