שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אן אם סי תשיק חנות מוזיקה מקוונת
    חנויות המוזיקה המקוונות, המאפשרות לגולשים להוריד שירים בתשלום, נוחתות בישראל מוקדם מהצפוי. חברת התקליטים אן אם סי מקדימה את MSN ישראל ואתר מומה, שמתכננים להשיק חנויות דומות

    אן אם סי תשיק בשבוע הבא חנות מוזיקה מקוונת חוקית, התאפשר לגולשים ישראלים להוריד שירים בתשלום. הפרטים המלאים נשמרים בסוד וימסרו במסיבת עיתונאים שתיערך ביום ב' הקרוב. אן אם סי מקדימה את MSN ישראל ואתר מומה, שמתכננים להשיק חנויות דומות בשנה הבאה. על פי ההערכות, חנויות המוזיקה שיפעלו בישראל יכללו, בשלב ראשון, רק שירים ישראלים עקב בעיות חוקיות הנוגעות להפצה בינלאומית. מחירי הורדת השירים בישראל אינם צפויים להיות שונים באופן ניכר ממודל ה-99 סנט, על פי הערכות.

     

    חנויות המוזיקה החוקית נחשבות לתקווה הנוכחית של תעשיית המוזיקה, לאחר הכישלון של שירותי הורדות המוזיקה החוקית, שאפשרו למנויים להוריד שירים עבור דמי מנוי חודשיים. החלוצה בהקשר זה היא חברת אפל, שהשיקה את חנות המוזיקה iTunes בחודש אפריל, 2003. החנות, שאפשרה למשתמשי המק להוריד שיר ב-99 סנט, נחלה הצלחה כאשר מכרה יותר ממיליון קטעים תוך שבוע - הישג מרשים, שחרג מהציפיות בחברות התקליטים בנוגע למכירת מוזיקה ברשת.

     

    אפל השיקה בחודש אוקטבור גירסה של iTunes עבור ה-PC ודיווחה על מכירות של 1.5 מיליון שירים בשבוע הראשון, בעוד המתחרה החדשה, נאפסטר 2 שהחלה לפעול בסוף אוקטובר, דיווחה על מכירת 300 אלף שירים בלבד, בפרק זמן דומה. הצלחת iTunes מיוחסת גם להצלחת אפל לגייס את הסכמת חמש חברות המוזיקה הגדולה לספק רישיונות הורדה לקטלוג המוזיקלי שלהן. לכן, בניגוד לשירותים חוקיים מתחרים, האתר אפשר לראשונה לגולשים להוריד שירים של כל החברות הגדולות ולהינות ממבחר מוזיקלי רב יחסית.

     

    שוק חנויות המוזיקה המקוונות בארה"ב מתקרב במהירות לרוויה, כאשר מספר שחקנים גדולים כבר השיקו חנויות, ומיקרוסופט הודיעה ביממה האחרונה על כוונתה להשיק חנות משלה. עם זאת, גולשים ישראלים אינם יכולים לרכוש שירים בחנויות אלה, המוגבלות למשתמשים אמריקניים בלבד.

     

    גם מומה ו-MSN בעניין

     

    לפני שנודע על כוונתה של אן אם סי, הודיעו שני גורמים על כוונתם להשיק חנויות מוזיקה בישראל בחודשים הקרובים. אתר המוזיקה "מומה" בישר על אחת הסנוניות הראשונות בהקשר זה, כאשר בסוף חודש ספטמבר חבר לאן אם סי והציע לגולשים, בשיתוף חברת נוקיה, להוריד חינם שירים ישראליים בפורמט MP3. במשך שבועיים הגולשים הורידו שירים של יוצרים כמו "הבילויים", אסף אמדורסקי, ירמי קפלן, זהבה בן והראפר סגול 59. אילי עדרי, מנהל פיתוח עסקי ב"קשת אינטראקטיב", מדווח על אלפי הורדות.

     

    בקשת, בעלי מומה, מתכננים למסד את עניין ההורדת ולגבות תשלום על שירים. עדרי מציין כי "מומה" מציעה את כל התשתית הדרושה – מידע אנציקלופדי

    על כל אמן, אמנים שקשורים אליו ואמנים עם השפעות דומות, חדשות וכתבות. בעקבות ההשקה המחודשת של האתר בחודש אפריל, 2003, שבו לבקר בו גולשים רבים - כ-165,000 בחודש האחרון. לדברי עדרי, כל מה שחסר כדי להפוך את מומה לחנות מוזיקה זו מערכת גבייה שתאפשר לאתר לגבות תשלום על כל שיר שיורד למחשב האישי של הרוכש. מתי זה יקרה? על פי ההערכות במחצית הראשונה של 2004. גם האתר של "מומה" יכלול, בשלב ראשון, רק מוזיקה ישראלית.

     

    שיר ב-2.90

     

    גם MSN ישראל מתכננת להקים בקרוב חנות מוזיקה ישראלית ברשת, בשיתוף חברות התקליטים הישראליות הגדולות. השירות יתבסס על טכנולוגיה של מייקרוסופט, וטרם הוחלט לגבי צורת התשלום. "נשמח לשתף אתם פעולה. יש מקום לכולם", אומר עדרי. הוא מעריך כי החנות המקוונת של אתר "מומה" תמכור כל שיר במחיר של 2.90 שקלים. לחלופין, גולשים שירצו בכך יוכלו לשלם דמי מנוי חודשיים עבור מספר קבוע של הורדות.

     

    "אנחנו מנהלים משא ומתן בעניין עם חברות התקליטים. קצב התקדמות המשא ומתן משתנה מחברה לחברה", אומר עדרי, "השאלה היא שאלה של מחיר, וגם אקו"ם יבקש לגזור לעצמו קופון. אנחנו מעדיפים שחברות התקליטים יגיעו לסיכום עם אקו"ם וננהל את המשא ומתן ישירות עמן. ברור כי כל שהמחיר שנידרש לשלם יהיה גבוה יותר, נאלץ לגבות מחיר פחות גמיש מהגולשים".

     

    עדיין לא ידוע אם החנות החדשה של אן אם סי בישראל תציע למשתמשים להוריד שירים ישראלים מהקטלוג המוזיקלי של כל החברות או של אן אם סי בלבד. אם התשובה האחרונה היא הנכונה, סיכויי החנות להצליח פוחתים. גולשים צפויים להתאכזב כאשר יגלו כי השיר אותו חיפשו שייך ליוצר שלא הוחתם באן אם סי.

     

    האם הגולשים ישלמו? קאזה, eDonkey ותוכנות אחרות שמאפשרות להוריד שירים פיראטיים ממשיכים לפעול והכחדתן אינה נראית סבירה, למרות המאבק המשפטי של חברות התקליטים בתוכנות ובמשתמשים בהן. על פי סקר אוטומטי שנערך לאחרונה ב-ynet, שבוודאי אינו מייצג אך מעיד על מגמה, ענו יותר מ-50 אחוז מהגולשים שהם מוכנים לשלם מחיר סביר עבור הורדות מוזיקה איכותית. "נפתה את הגולשים לשלם", אומר עדרי, "למשל, נוכל להציע להם להוריד שיר חדש של שלמה ארצי עוד לפני מכירתו בחנויות. בשלב ראשון, המחיר יהיה גבוה יותר וכאשר יצא האלבום לחנויות המחיר ירד".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים