האמריקנים קובעים: "מהירות הורגת"
אחד הגופים החשובים והמשפיעים ביותר בארה"ב בתחום הבטיחות בדרכים, מפרסם נתונים חדשים המוכיחים לדבריו חד-משמעית: העלאת המהירות גורמת לעלייה דרמטית במספר ההרוגים
הנתונים שמפרסם ה-IIHS - אחד הגופים החשובים והמשפיעים על הממסד האמריקני - בנוגע להעלאת המהירות המותרת בכבישים, אינם ניתנים לפרשנות שונה. לאחר מחקר שנערך מספר שנים הובהר כי במדינות בהן הועלתה המהירות המרבית המותרת מ-65 מייל לשעה (104 קמ"ש) ל-70 או 75 מייל לשעה (112 או 120 קמ"ש בהתאמה), חלה עלייה דרמטית של 35-38% במספר מקרי המוות. מה זה אומר? בארה"ב לפחות, כ-1,100 הרוגים נוספים.
וכדי להבהיר כי לא מדובר בנתון חד פעמי, מזכירים אנשי גוף המחקר כי כאשר הונהגו בשנות ה-70' תקנות נהיגה במהירות של עד 55 ממיל לשעה (88 קמ"ש), למרות שאז נעשה השינוי שלא לצורכי בטיחות דווקא אלא חסכון, נרשמה מייד ירידה משמעותית במספר ההרוגים בתאונות דרכים. זה הזמן להזכיר כי ה-Insurance Institute for Highway Safety - IIHS - הוא גוף עצמאי שלא למטרות רווח, העוסק בארה"ב במחקר בנושא תאונות דרכים וממומן על-ידי חברות הביטוח הגדולות.
יצרני הרכב והציבור אשמים
שלא במפתיע, מבהירים ב-IIHS כי הגורם האנושי הוא האחראי לריבוי התאונות. לטענתם, בשנים האחרונות מתגברת אווירת ה"מתירנות" בכל הנוגע לנהיגה במהירות מופרזת. "אנשים לא מתייחסים יותר לנהיגה במהירות מופרזת כעבירה חמורה או מעשה שלילי במחינה חברתית. זאת, שלא כמו נהיגה ללא חגורת בטיחות או אי ציות לתמרור עצור". לכן, כך הוסיפו בתוצאות מחקר, מוצאים עצמם נהגים רבים במצבים שאינם מתאימים למגבלותיהם.
אלא שלא רק הנהג אשם, לפחות לא מבחינת הארגון. את העלייה במספר מקרי המוות כתוצאה מנהיגה מהירה, מייחסים שם גם ליצרני הרכב. לדבריהם, אלה משפרים בכל שנה את ביצועי המכוניות שמתוצרתם, מתקינים בהן מנועים חזקים יותר ויותר, ובעיקר מתפארים בביצועים משופרים. בנוסף, יצרני הרכב - כך ה-IIHS - מעודדים את הנהגים באמצעות פרסום מגרה-רגל-ימין לנהיגה במהירות כמה שיותר גבוהה. כך למשל באמצעות סיסמאות כמו "שרוף צמיגים" (דודג'), "לאט ובטוח מנצחים במרוץ... רק באגדות" (טויוטה), ו"שחרר את הדחפים הניבזיים שלך" (פונטיאק).
אז מה זה אומר? האם העלאת המהירות אכן גורמת לעלייה מיידית במספר ההרוגים כתוצאה מתאונות דרכים? המחקר האמריקני טוען שכן, ומסתמך - כך אנו מעריכים - על עובדות ונתוני אמת. אלא שלפני שקובעים כי כך הדבר, כדאי לבדוק מה קורה קרוב יותר אלינו גם מבחינה מוטורית, באנגליה ואיטליה למשל. אז מי צודק?
Insurance Institute for Highway Safety - IIHS הוא גוף עצמאי שלא למטרות רווח, העוסק בארה"ב במחקר בנושא תאונות דרכים וממומן על-ידי חברות הביטוח הגדולות, בעלות עניין במספר תאונות הדרכים הרוגים ופצועים.