למרות המיתון: יציבות בהכנסות בתי הקפה
BDI: בתי הקפה נהנים משיעור רווחיות גבוה לעומת המקובל במסעדות; המיתון במשק הוביל לגידול במספר המבקרים בבתי הקפה על-חשבון המסעדות
למרות שבשנה האחרונה נמשכו הפיגועים בבתי הקפה ובמסעדות ולמרות הצמצום בסך ההכנסה הפנויה של כלל הציבור, סך ההכנסות בענף בתי הקפה נותר בשנת 2003 ברמה דומה מאוד לזו שנרשמה בשנת 2002. כך מעריכה חברת BDI (ביזנס דאטה ישראל).
על-פי הערכות כלכלני BDI, סך הכנסות בתי הקפה בישראל עתיד להסתכם בשנת 2003 בכ-2.5 עד 3 מיליארד שקלים - רמה דומה לזו שנרשמה בשנת 2002 ואולי אף מעט מעליה.
כלכלני BDI מציינים כי יציבות ההכנסות בענף נובעת מכך שהמצב הביטחוני הקטין אמנם את רמת הביקושים בענף, אך מצד שני דווקא המיתון במשק הוביל לגידול במספר המבקרים בבתי הקפה, על-חשבון קיטון במספר הלקוחות המבקרים במסעדות. זאת, בין היתר מהסיבה כי עלותה של ארוחה קלה בבית קפה נמוכה על-פי-רוב מעלותה של ארוחה ממוצעת במסעדה רגילה.
על-אף המיתון הכבד, רשתות בתי הקפה הגדולות התרחבו ופתחו בשנתיים האחרונות מספר רב של סניפים. ב- BDI צופים כי מגמה זו עתידה להימשך גם בשנת 2004. על-פי הנתונים במחקר של BDI, בישראל פועלים כיום כ- 100 בתי קפה, השייכים לרשתות בתי הקפה, שלהן שלושה סניפים ויותר ובנוסף פועלים עוד כ- 800 בתי קפה פרטיים.
ב- BDI מדגישים כי לא ניתן למתוח קו ברור, בין בית קפה למסעדה. מחקר השוק שערכה BDI מתייחס לעסקים, המאופיינים במכירת משקאות קפה. על-פי-רוב, בבתי עסק אלו מוכרים מנות קלות (כגון - סנדוויצ'ים, טוסטים, פסטות, סלטים ועוד) ונמנעים בדרך כלל מהכנה ובישול של מזון מן החי (בשר, עופות ודגים).
כ-50% מבתי הקפה ממוקמים באזור המרכז
על-פי נתוני BDI, כמחצית מבתי הקפה בישראל (כ- 40% עד 50%), ממוקמים באזור המרכז (תל-אביב וגוש דן). בתל-אביב לבדה, פועלים כ- 25% עד 35% מסך כל בתי הקפה בישראל. אזור המרכז הנו אזור שוקק פעילויות פנאי ונחשב לליבת העסקים של ישראל, על-כן גורמים בענף מנסים לדרוס את כף רגלם באזור זה.
בין אזורי הפעילות העיקריים של בתי הקפה, מציינים ב- BDI את מרכזי ההיי-טק (הרצליה פיתוח, מתחם רמת החייל), אזור ה"סיטי" של תל-אביב (אבן גבירול, שדרות רוטשילד, יהודה הלוי, שינקין, אחד העם), מספר רחובות ראשיים (יהודה המכבי ובוגרשוב בתל-אביב) וגם בקניונים השונים.
הרשת הגדולה ביותר: ארומה
מנתוני BDI עולה כי רשת ארומה הנה הרשת הגדולה ביותר בענף בתי הקפה על-פי מספר הסניפים. רשת ארומה מונה כשלושים סניפים (חלקם הגדול פועל בזכיינות) ועתידה לפתוח עוד כעשרה סניפים נוספים, עד לקיץ 2004. הרשת השניה בגודלה בישראל, על-פי מספר הסניפים, הנה רשת לחם ארז, המפעילה שנים עשר סניפים כבתי קפה (מתוך תשעה עשר סניפיה). הרשת השלישית בגודלה הנה רשת ארקפה, המפעילה כעשרה סניפים. בנוסף, רשת זו מפעילה חמישה דוכנים למכירת מוצרי מאפה.
ולמרות הכל: הענף בקשיים
ב- BDI מציינים ומדגישים כי על-אף התרחבותן של רשתות בתי הקפה, מספר רב של בתי קפה פרטיים נקלע בשנתיים האחרונות לקשיים כלכליים וחלקם אף נסגר. זאת, בשל התחרות החריפה בענף, המיתון הכלכלי והמצב הביטחוני הגרוע. על-פי נתוני BDI, שיעור הפתיחה והסגירה של בתי הקפה בישראל, הנו מהגבוהים במשק. ייתרה מכך, שיעור בתי הקפה השורדים בענף, הנו נמוך ביותר. על-פי-רוב, בתי קפה אלו מנוהלים היטב ומושתתים על בסיס נאמן של לקוחות קבועים.