Hidden And Dangerous 2
H&D 2 מציע לכם להשתתף במשחק פעולה איכותי מגוף ראשון, בו הושקעה מחשבה רבה, הכולל סביבת משחק פתוחה ומשימות מאתגרות
אם להאמין למשחק הפעולה הטקטי Hidden And Dangerous 2, גם אנשי קומנדו קשוחים כמו חברי ה-SAS (השירות האווירי המיוחד הבריטי) לא מוכנים לוותר על הערצתם למכבים. אין לי הסבר אחר לבד מנס לניצחונם של חיילי היחידה שלי במספר משימות מסמרות שיער שעברתי במהלך המשחק.
רק כדי לסבר את האוזן: מה הייתם אומרים על סיכויי הישרדותם של שלושה לוחמים עייפים ומותשים שצריכים להגן בגופם על עיר קטנה באמצע המדבר, כשמולם מתייצב גדוד גרמני רענן, על כל הטנקים והחיילים שלו? אני צנצנת אם בסיום הקרב, החיילים שלי לא היו צריכים לרסס כתובת גרפיטי ענקית של "נס גדול היה פה".
מבטיח הרים וגבעות
H&D 2 מבטיח הרבה יותר מאשר משחק פעולה סטנדרטי שמתרחש במלחמת העולם השנייה. היוצרים הבטיחו הרים וגבעות בכל הנוגע למשחקיות, לבינה המלאכותית, לשלבים וליכולת הפיקוד. אולם, כשהתחלתי לשחק ב-H&D 2, לא יכולתי שלא לגחך. המשחק מתחיל בדיוק כמו אלף אחרים, עם משימת אימון שעשויה בצורה גרועה ומבלבלת, ולאחריה משימה ראשונה שכאילו נלקחה ישירות מ-MoH:AA או מ- RtCW, עם מעבדת הפיתוח הגרמנית הסודית וכל שאר השטויות של איסוף מידע וצילומו.
את חלקי במשימת האימון סיימתי במבוי סתום ולא ידעתי לאן להמשיך הלאה, ולאחרי שהשלמתי את המשימה הראשונה, העלובה יחסית, הייתי מוכן נפשית למשחק בינוני ומטה עם רמת קושי גבוהה שנובעת בעיקר בגלל קשיי המפתחים להגדיר כראוי את המטרות, ולמשחקיות שחוקה וצפויה. כמה שטעיתי.
המערכה לשחקן יחיד מחולקת לשישה קמפיינים, ששונים בהיקפם ובמספר המשימות שלהם, ולמעשה אינם קשורים כלל זה לזה. לפני כל קמפיין צריך לבחור ארבעה חברי צוות בלבד, מתוך מאגר של 40, אותם נקח איתנו. כדאי לזכור שמעכשיו ועד סוף הקמפיין הנוכחי לא נוכל להחליף אותם, גם אם מאוד נרצה. לאחר שבחרנו ארבעה חיילים נבחר את כלי הנשק והציוד. כל חייל יכול לשאת כמות מוגבלת של ציוד, בהתאם לכוחו הפיזי ולסיבולת שלו.
מסכי הבחירה עמוסים בפרטים כמו היו דו"ח המודיעין השנתי של המוסד: סטטיסטיקות במגוון תחומים, מספר תפריטים נגללים ומראה הציוד האישי, הכל דחוס בתוך מסך אחד עם הנדסת אנוש של שנות ה-40. התפריטים המסורבלים מקשים על מציאת הנשק הרצוי, לא ברור איך להוסיף מחסניות רזרביות, ואי אפשר להחזיר כמות גדולה של ציוד בבת-אחת, אלא רק בשיטת ה"פרה-פרה".
מה במשחק?
זווית המבט הטבעית של המשחק היא מגוף שלישי, אם כי ניתן לעבור בקלות גם לגוף ראשון אם רוצים, ולמרות הגרפיקה היפה, הכל רומז למשחק פעולה רגיל. ההבדל הראשון ששמים לב אליו צץ ברגע שניכנס לקרב יריות עם האויב - ירייה אחת מכוונת היטב, ולפעמים גם כזו שלא, יכולה להרוג כל חייל במשחק בלי חוכמות, בדיוק כמו בסדרת Rainbow 6.
כדי להתמודד עם הנתון הזה צריך לעבוד בצורה חכמה שבה חברי הצוות מחפים אחד על השני וזזים אט-אט תוך כניסה לקרבות קצרים וממוקדים פה ושם. הקמפיין הראשון חלף עבר לו, ולמרות הפתיחה ברגל שמאל, ככל שהתקדמתי בקמפיינים התחלתי באופן מפתיע דווקא ליהנות ממנו ולהעריך יותר ויותר את ההשקעה של יוצריו.
השלבים הענקיים, שמשתמשים במנוע המשובח של Mafia, מלאים בפרטים ומתוכננים בקפידה כדי לאפשר משחק פתוח ככל האפשר. שלא כמו במשחקי פעולה אחרים שמובילים אתכם באף לאורך כל המשימה בצורה ליניארית, בנוסח "תגיע למקום X דרך הפירצה שנמצאת במקום Y בלבד", H&D 2 דוגל בשיטה פרגמטית יותר והרבה יותר מהנה. המטרות הן לרוב להשמיד כוח אויב שנמצא במחנה באיזור, אולם דרך הפעולה שתבחרו תלויה בכם בלבד.
המטרה: לתפוס קצין גרמני
משימה אחת זכורה לי לטובה למרות הזמן הרב שהשקעתי בה, ובה עלינו לתקוף שדה תעופה איטלקי בצפון אפריקה שאליו הגיע, על פי גורמי מודיעין, קצין של חיל האוויר הגרמני ובידיו מסמכים בנוגע להתקפות שמתכננים הגרמנים. מטרת המשימה היא לתפוס את קצין האויב ובהזדמנות הזו להרוס את שדה התעופה כולל כל המטוסים שבשטחו.
בתחילת השלב אני והחבר`ה נמצאים בג`יפ צבאי, מוסתרים מהשדה תעופה על-ידי דיונת חול. מכאן, האופן שבו נבחר את דרך פעולתנו היא כמעט בלתי מוגבלת: אפשר להיכנס בדהרה אל מרכז הבסיס עם כל הרובים שלופים, אפשר לבצע פעולת הסחה ולנצל את ההמולה כדי לטווח את מי שיוצא לברר מה קורה, ואפשר לבחור באופציה שקטה של חיסול כל הזקיפים באזור על ידי זחילה איטית לעברם.
חיילים מוזרים
התנהגות ה-AI של החיילים שבשליטת המחשב פשוט בלתי צפויה, ולא במובן הטוב של המילה. לפעמים הם תוקפים כמו שצריך, יורים דרך אוהלים (זה לא באג), ומתנהגים בצורה אנושית. אולם, לפעמים, ללא שום דרך לצפות את זה, הם הופכים להיות גלמים על שניים.
כבר קרה שאני ממש עמדתי מולם והם המשיכו לחפש אותי. זה עוד יותר מרגיז כאשר העליתי שמירה קודמת וגיליתי שאותם חיילים שירו עלי מקודם בלי בעיה, מתעלמים ממני עכשיו משל הייתי אוויר.
השקעה בפרטים
אבל גם ה-AI ההפכפך לא מצליח לעצור את הכיף. ככל שמתקדמים בשלבים בולטת יותר ההשקעה המרובה של היוצרים בבניית שלבים אותנטיים לתקופה ולאזור, למשל, שביל רחב בין דיונות שמתפתל בינות לשדות מוקשים כשמדי פעם אנחנו נתקלים בשלדים מפוחמים של טנקים ונגמשי"ם, עדות אילמת לקרבות שהתרחשו כאן קודם.
מפעם לפעם זורקים המפתחים איזה שלב רק בשביל הכיף, שבו האקשן הופך להיות קצת יותר מהיר וקליל. שלב אחד, שוודאי יצרב בזכרונו של כל מי שישחק ב-H&D 2, כולל טיסה בקניון צר בעוד אנשי הצוות שלי מאיישים את ארבע עמדות הירי ומנסים להוריד כמה שיותר מטוסי אויב מהזנב שלנו. אגב, כמו שניתן להבין, H&D 2 אינו כולל רק לחימה רגלית אלא גם לא מעט כלי רכב שאנו יכולים לתפעל כרצוננו, החל מג`יפים וכלה במטוסים - וכולם מאופיינים בפיזיקה טובה ואמינה.
רמת קושי משביעת רצון
רמת הקושי של H&D 2 עם פוליסת ה-"כל ירייה הורגת" מבטיחה שעות רבות של משחק גם אם אתם שחקני FPS משופשפים. אבל גם למי שסיים את כל הקמפיינים, שמסתכמים בלא פחות מ-21 משימות ארוכות וקשות, מצפות עוד אפשרויות משחק חוזרות בשלבים שבוצעו בהצלחה עם מטלות אחרות ועוד יותר קשות, כמו הריגת כל האויבים או לנסות לעבור את השלבים עם שחקן בודד בלבד.
למרות שבאופן כללי יש מספיק שרתים שמריצים את H&D 2 באינטרנט, ובאיכות לא רעה בכלל, חסרה לי מאוד אפשרות אחת: משחק משותף עם החברים.
גרפיקה מדהימה
לא רק עיצוב השלבים תרם להנאה מ-H&D 2 - יש לתת מקום של כבוד גם לגרפיקה המדהימה שלו. H&D 2 משתמש במנוע המשופר של Mafia שמסוגל ליצור בקלות שלבים עצומים בגודלם ובהיקפם, עד שלעיתים תהיו חייבים להשתמש בכלי הרכב כדי להגיע בזמן סביר מצד אחד של המפה למשנהו. למרות הגודל, רמת הפירוט של הסביבה ושל הדמויות נשארת חדה וברורה במהלך כל המשחק עד לרמה שבה ניתן להבחין בחלקי לבוש מיוחדים שלובשים החיילים, כמו ערכת עזרה-ראשונה והנשקים המשניים שלא נמצאים בשימוש ותלויים על הכתף. רק במבט בוחן ניתן להבחין בסימנים של טקסטורות מרוחות קמעה על גבי חלק מהעצמים, אולם למרות זאת המשחק נראה נפלא ורץ בצורה חלקה בכמעט כל מצב.
גם המוזיקה הקלאסית הנהדרת שבוצעה על-ידי תזמורת אמיתית נעימה לאוזן ומתאימה לאווירת המשחק כראוי. קולות היריות והדיבורים במשחק סובלים מבאג רציני שגורם להם "להיעלם" לעתים לכמה שניות.
אם יוצרי H&D 2 לא היו נלחצים להוציא אותו מהר לשוק, לפני חג המולד וסוף השנה, סביר להניח שרבות מהתקלות שציינתי היו נעלמות להן. חבל לגלות משחק כה רב פוטנציאל שיוצא לחנויות במצב לא מוכן. הטלאי שהופץ עבורו עונה על חלק מהבעיות, אבל המרכזיות שבהן, כמו התפריטים המסורבלים וה-AI הלא יציב, עדיין נשארו. מי שמסוגל להסתכל מעבר לזה ומחפש משחק פעולה ארוך, הרבה מעבר לסטנדרטים המקובלים כיום במשחקי פעולה מגוף ראשון, עם יותר מחשבה ועם סביבת משחק פתוחה ומאתגרת, מוזמן לרכוש עותק ולראות אם גם לו יתרחשו ניסים, ולו דיגיטליים בלבד.
ציונים
משחקיות: 7. השליטה בתפריטי המשחק לא נוחה. מצב "אסטרטגי" שכמעט בלתי אפשרי להשתמש בו.
גרפיקה: 9. שלבים גדולים ומפורטים ואנימציות חלקות מרכיבים את אחד ממשחקי הפעולה היפים ביותר של הזמן האחרון.
סאונד ופסקול: 7. המוזיקה הקלאסית מצויינת וגם הקולות משכנעים. חבל שבאג "השתקה" מונע מהקטגוריה הזו מלקבל יותר.
אורך חיים: 9. סוף סוף משחק פעולה ארוך! ואם לא די בכך הוא גם קשה וכולל 21 משימות מגוונות ותמיכה במולטיפלייר.
טכני: 7. AI מאוד לא יציב. גליצ`ים גרפיים קטנים, פה ושם.
ריבוי-משתתפים: 7. יש אפשרויות משחק חביבות אבל בולטת בחסרונה אפשרות ה-Co-Op.
ציון כולל: 80.