אכזבה לישראלים: אין שיחות טלפון חינם, בינתיים
אלפי גולשים ישראלים עטו על שירות הטלפון המקוון FWD, שהציע להם לחייג לכל מספר טלפון רגיל מבלי לשלם עבור השיחות במשך שבוע, וגרמו לבסוף לקריסתו
בשבוע שעבר פורסם בערוץ 2 ובאתר האינטרנט "נענע" כי שירות הטלפון באינטרנט FWD מאפשר לכל גולש לחייג לכל מספר טלפון בישראל ובמדינות נוספות, בהן ארה"ב, ולשוחח חינם במשך שבוע. עתה מתברר, כי ישראלים תאבי שיחות חינם התנפלו בהמוניהם על השירות בימים האחרונים והביאו לקריסתו.
בניגוד לתוכנות טלפון באינטרנט (VOIP) המחייבות את המשתמשים בהן בתשלום עבור שיחות לקווי טלפון רגילים או דורשות מנמעני השיחה להצטייד בתוכנה ייעודית, שירות FWD הבטיח למשתמשיו לבצע שיחות חינם לכל מספר טלפון במשך השבוע המסתיים ב-1 בינואר. כדי לבצע את השיחות נדרש המשתמש להצטייד בתוכנת הטלפון של FWD, שניתנת להורדה חינם מאתר החברה, ובמחשב אישי המצויד בחיבור לאינטרנט, מיקרופון ורמקול. היזם של FWD, ג'ף פולבר, נטל על עצמו את התשלום עבור כל שיחות הגולשים לקווי בזק ולחברות תקשורת אחרות, במטרה לקדם את השירות שלו ולעודד כמה שיותר גולשים לעבור להשתמש בטלפוניית אינטרנט.
החגיגה נגמרה
"בחודש דצמבר חשבתי על הרעיון להציע שיחות חינם בארה"ב ובקנדה במהלך עונת החגים", כתב פולבר ביום שבת בבלוג שלו, "...עם הזמן, החלטתי להציע את שיחות החינם גם למדינות נוספות". ישראל הייתה אחת המדינות האלה. פולבר הודיע לחבר ישראלי על התוכנית החדשה ולפתע "אלפי אנשים חתמו על הצטרפות לשירות FWD", לדבריו. שרתי החברה נאלצו להתמודד עם עומס של עשרות אלפי שיחות חינם.
החגיגה נמשכה זמן קצר ביותר. בעקבות התנפלות הגולשים, פולבר נאלץ להפסיק את מבצע החינם מיד לאחר שאזל האשראי של FWD אצל חברת התקשורת המספקת לה את התקשורת הקווית הרגילה. הוא מקווה כי בעיית המימון תיפתר בקרוב, וכבר מחר (ב') יתחדשו שיחות החינם לקווי טלפון רגילים בישראל, אוסטרליה, קנדה, סין, גרמניה, איטליה, שבדיה, בריטניה וארה"ב.
עם זאת, שירות החינם יפעל (אם יפעל) למשך שלושה ימים בלבד - עד תחילת השנה האזרחית החדשה. בחודש ינואר יתבקשו לקוחות FWD לשלם עבור שיחות הטלפון שלהם לקווים רגילים, בעוד שיחות חינם יתאפשרו רק למספרי טלפון הייחודיים לרשת הטלפוניה האינטרנטית של FWD (ולא למספרים רגילים).
תרגיל שיווקי מוצלח
לא ברור כמה ישראלים הצליחו לבצע שיחות טלפון חינם בזמן הקצר שקדם לקריסת השירות, אך לכל הדעות מדובר בתרגיל שיווקי מוצלח לקידום השירות של FWD בפרט וטלפוניית האינטרנט בכלל. מהן ההשלכות של הגימיק האחרון? המדיניות המסורתית של משרד התקשורת היא להימנע מפיקוח (רגולציה) על טלפוניה באינטרנט, כל עוד מפעיל השירות לא מחזיק בתשתית תקשורת בישראל. הנימוק הוא פשוט: המשרד אינו יכול לכפות את מדיניותו על ספקי תקשורת זרים, שאינם פועלים בארץ.
ישראלים יכולים להשתמש בשירותי טלפוניה באינטרנט של מפעילים הפועלים מחוץ לישראל, בהם deltathree, Net2Phone ,3com (חברה ישראלית, המציעה את שירותיה באמצעות תוכנת MSN מסנג'ר של מיקרוסופט) זה כמה שנים. ההערכה בשוק היא, כי תוכנות אלה "נוגסות" בשולי נתח השוק של המפעילים הבינלאומיים ועד כה לא הדאיגו במיוחד את בזק.
בזק עורכת ניסויים בתקשורת VOIP על "אש קטנה" זה זמן רב, חברות הכבלים מתכננות להציע שיחות טלפון באמצעות VOIP, אך שנה ויותר תחלוף בטרם רשת הטלפוניה של הכבלים צפויה להתחיל לפעול. החברות הזרות לא בהכרח "יתחשבו" בקצב האימוץ האיטי של ה-VOIP על ידי חברות התקשורת הישראליות. מעניין לראות אם המדיניות בתחום ה-VOIP, הן של משרד התקשורת והן של החברות, תישאר זהה אם מבצעי קידום נשכניים כמו זה של FWD יחזרו על עצמם.
קישור להורדת תוכנת הטלפון של FWD.
כתבה נוספת על השירות של FWD.