שתף קטע נבחר

אסא כשר ב-ynet: לא תמיד חייבים "להשכים להרוג"

הפרופסור השותף לניסוח העקרונות האתיים במלחמה בטרור, אמר בפורום גולשי ynet כי "צריך להבין שהעיקרון הישן של הבחנה בין אזרחים ללוחמים אינו עוד רלונטי כשאנו נלחמים בטרוריסטים הפועלים מתוך מקומות יישוב". על הסיכולים הממוקדים הוא אומר: "ההבנה שעצם הכוונה של אדם להרוג אותך מתירה לחלוטין את דמו, לא נכונה משום בחינה"

"צריך להבין שמלחמה מסוג חדש מחייבת עקרונות מיוחדים. העיקרון הישן של הבחנה בין אזרחים ללוחמים, למשל, לא רלוונטי כשאנחנו נלחמים בטרוריסטים הפועלים מתוך מקומות ישוב פלסטינים", כך אמר פרופ' אסא, שהתארח היום (ד') בפורום ynet.

 

כשר, ממנסחי הקוד האתי של צה"ל בשנות התשעים, שותף כיום לכתיבת העקרונות האתיים והמוסריים במלחמה בטרור בפורום שהקים האלוף עמוס ידלין, מפקד המכללות בצה"ל. קיומו של הפורום נחשף בשבוע שעבר ב-ynet.  

 

פרופ' כשר ציין בתשובה לשאלות הגולשים כי "המלחמה נגד הטרור היא מלחמה מסוג חדש, כל העקרונות המוסריים והמשפטיים שלמדנו להשתמש בהם, התרגלנו לפעול על פיהם במצב של מלחמה 'קלאסית', של צבא מול צבא. עכשיו אנחנו נמצאים במלחמה שבה אנחנו לא נמצאים מול צבא, אלא אנחנו נמצאים מול כנופיות טרוריסטיות הפועלות מתוך מקומות ישוב של אנשים שאינם מעורבים בטרור ושכל יעודן הוא להרבות בהרג יהודים וישראלים אחרים, כדי להפחיד את האוכלוסיה, כדי שתלחץ על הממשלה, כדי שזו תשנה את מדיניותה".

 

פרופ' כשר הדגיש כי "העקרונות החדשים נאמנים לאותם ערכים יסודיים של המוסר, הצדק וההגינות, ולאותם ערכים יסודיים של הפעילות הצבאית, כגון חיי אדם וטוהר הנשק. אבל חייבים להבין את החידוש שבמצב ולנסח עקרונות ברורים שמהם אפשר לגזור הנחיות מקצועיות לצורך המלחמה בטרוריסטים".

 

כשר נשאל: איך החיילים צריכים להתמודד במחסומים עם הפלסטינים? כיצד עליהם לנהוג במקרים הומניטריים?

 

לדבריו, המציאות הנוכחית מאלצת את החיילים להתמודד עם תופעות לא פשוטות. "נחשוב למשל על האמבולנס שמגיע למחסום ובתוכו חולה פלסטיני. מצד אחד, לפנינו חולה ואנחנו רוצים שיגיע לבית החולים במהירות האפשרית מפני שאנחנו נאמנים לעיקרון המוסרי של כבוד האדם באשר הוא אדם. מצד שני, אנחנו יודעים על הברחת מחבלים ואמצעי לחימה בתוך אמבולנסים. ראיתי פוסטר פלסטיני שמתפאר בזה שאדם אחד נעשה שהאיד כשהשתמש באמבולנס.

 

"לכן חובתנו, לאזרחי מדינת ישראל ולחייליה, לבדוק כל אמבולנס כדי לוודא שאין בו מחבל או חומר נפץ. בדיקה שטחית מסכנת את הישראלים. בדיקה מאוד ממושכת מסכנת את החולה הפלסטיני. זהו מצב קשה מכל בחינה מקצועית. אין מנוס מבדיקה שתהיה יסודית, לא שטחית וגם לא ממושכת מדי. בדיקה כזאת עלולה ליצור את הרושם שהיא יותר מדי מהירה או שהיא יותר מדי איטית ושלכן יש בה פגיעה בצד אחד או בצד השני, האמת היא שראוי לבצע פגיעות כאלו באופן המקצועי המוצלח ביותר כדי להבטיח את ההגנה על שני האינטרסים החיוניים".

 

אחד הגולשים שאל: כיצד מיישבים את המסר "הקם להורגך השכם להורגו" עם עקרונות אתיים? 

 

כשר: "צריך להבחין בין המשמעות המקורית של הביטוי 'הקם להורגך השכם להורגו', לבין המשמעות הרווחת בציבור של הביטוי הזה.

 

המשמעות המקורית היתה מכוונת למצב שבו מישהו תוקף אותך והנסיבות הן כאלה שיש רק שתי אפשרויות: הוא הורג אותך או אתה הורג אותו. לנסיבות האלה נאמר: הקם להורגך השכם להורגו. אנחנו רואים הרבה מאוד שימושים בביטוי הזה, גם כשיש הרבה יותר משתי אפשרויות.

 

צריך להבין שהריגת האדם שנשקפת ממנו סכנה, כדי לסכל את הסכנה הזאת, היא לפעמים מוצדקת ולפעמים לא מוצדקת. היא מוצדקת אך ורק אם אין ברירה אחרת. אם אי אפשר להתגונן מפניו אלא בצורה הזאת. לעומת זאת, אם יש ברירה אחרת ואפשר להתגונן מפניו בלי להרוג אותו, כי אז אסור להרוג אותו ויש לנקוט באמצעים אחרים, כדי לסכל את הסכנה הנשקפת ממנו".

 

"לא התרה של דמו"

 

על הסיכולים הממוקדים, אמר: "אם תשים לב, אנחנו מבצעים סיכולים ממוקדים מהאוויר בעזה, אבל לא מבצעים סיכולים ממוקדים מהאוויר באיו"ש. הסיבה להבדל הזה נעוצה ביכולת שלנו לתפוס מבוקשים בלי להרוג אותם בזירה אחת, ואי היכולת שלנו לעשות זאת בזירה אחרת.

 

באופן כללי אפשר לומר שהעיקרון הנכון, מבחינה אתית ומבחינה מוסרית ומבחינה משפטית (וגם מבחינה הלכתית, דרך אגב) הוא הקם להורגך, נקוט באמצעים ההכרחיים כדי לסכל את ניסיונו לפגוע בך. ההבנה שעצם הכוונה של אדם להרוג אותך מתירה לחלוטין את דמו, לא נכונה משום בחינה".

 

מתי כשר לירות?

 

כשר: "הוראות פתיחה באש הן הנחיות מקצועיות התלויות גם בעקרונות של הפעילות המבצעית וגם בנסיבות הפעילות. זה לא יהיה רציני להעריך הוראות מסויימות לפתיחה באש באופן כללי. צריך לדון בכל מערכת הוראות כאלה בפני עצמה, בנסיבות שלהן אמורים לפעול על פיה.

 

בכל מצב הוראות פתיחה באש אמורות גם להגן על האזרחים והחיילים באופן מקסימלי וגם לא להביא לפגיעה בפלסטינים שאינם מעורבים בטרור, וגם זה באופן מקסימלי.

 

זה לא קל ליישב בין שתי המטרות הללו, אבל כשמבינים את העקרונות ומתרגמים אותם נכון להנחיות מקצועיות מפורטות, ומבצעים אותן כהלכה, תתקבל התנהגות מוסרית מכל הבחינות. תרגום העקרונות האלה לשפת ההנחיות המקצועיות המפורטות עבור חיילים במצבים מסויימים, הוא תפקידם של מפקדים, שהם מקצועיים בתחומי הלחימה והפיקוד". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גבי מנשה
כשר. "מלחמה מסוג חדש"
צילום: גבי מנשה
צילום: איי אף פי
"איך להתנהג במחסום?"
צילום: איי אף פי
מומלצים