דיימלר-קרייזלר מתנתקת ממיצובישי
קונצרן הרכב הגרמנו-אמריקני הודיע בסוף השבוע במפתיע על ניתוק הקשרים עם יצרנית הרכב היפנית מיצובישי. היפנים מצידם מתכננים תוכנית חירום, אך אנליסטים חוששים שללא תמיכה כלכלית מיצובישי תשרוד פחות משנתיים
תעשיית הרכב כמרקחה: קונצרן הרכב דיימלר-קרייזלר הודיע בסוף השבוע על כוונתו להפסיק את הזרמת הכספים למיצובישי, מי שנחשבה "כרטיס הכניסה" של הקונצרן לשווקי המזרח הרחוק. ההודעה הדרמטית של דיימלר-קרייזלר הגיעה ימים ספורים בלבד לפני ישיבת דירקטוריון ובעלי מניות, במהלכה היתה אמורה מיצובישי להכריז על תוכנית ארגון מחדש של פעילותה העולמית.
מיצובישי - יצרנית הרכב הרביעית בגודלה ביפן, והיחידה שאיננה ריווחית - היתה אמורה לזכות למימון נדיב מצד דיימלר-קרייזלר, במסגרת תוכנית ארגון מחדש, שיועדה לחלץ אותה מהבוץ העמוק בו היא שרויה. קונצרן מיצובישי, בשיתוף דיימלר-קרייזלר, היו אמורים להזריק 1.9 מיליארד דולר למיצובישי מוטורס, 650 מיליון דולר מתוכם היו אמורים להגיע מקונצרן הענק הגרמנו-אמריקני, שגם מחזיק ב-37% ממניות מיצובישי מוטורס.
בשלב זה, דיימלר-קרייזלר סירבה להתחייב אם תמשיך להחזיק במניות מיצובישי, או שמא בכוונתה למכור אותן ולנתק קשרים באופן מלא. אנליסטים מעריכים כי קונצרן הרכב מחכה לראות האם תוכנית אירגון מחדש במיצובישי מוטורס ובחטיבות נוספות של קונצרן מיצובישי יישאו פירות. עם זאת, מקורות בדיימלר-קרייזלר לא פסלו את האפשרות שמניות מיצובישי יימכרו כבר בזמן הקרוב.
כמו כן, עדיין לא ידוע איזו השפעה תהיה להודעה על תוכנית דיימלר-קרייזלר לשיווק מכוניות באסיה ובמזרח הרחוק, שנסתמכה באופן נרחב למדי על קשרי הקונצרן עם מיצובישי. עם זאת, סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה משקיעים, שמברכים על מהלך ההתנתקות. "הפסקת הזרמת המזומנים למיצובישי היא מהלך נבון מצד דיימלר-קרייזלר", אמר גרלד רוסל, מנהל כספים בקבוצת ניהול הנכסים 'אינווסקו', "הקשר בין השתיים לא הועיל לקונצרן וחייב אותו לפעול בחזית אחת יותר מדי".
תוכנית חירום
בעוד שמניות דיימלר-קרייזלר עלו, נוכח הידיעה כי בכוונת הקונצרן להפחית את השקעתו בחטיבת הרכב המפסידה של מיצובישי, בכירים ביצרנית הרכב היפנית מיהרו לפרסם הודעת תגובה, לפיה "מיצובישי מוטורס תקים קבוצה עיסקית, שתתכנן תוכנית אירגון מחדש". מיצובישי מוטורס מתכוונת לעשות זאת בסיוע בנק טוקיו-מיצובישי ובאמצעות קונצרן מיצובישי.
אבל בכל מקרה יש צורך באופטימיות רבה במיוחד בהנהלת מיצובישי מוטורס נוכח ההודעה של דיימלר-קרייזלר - אנליסטים וגורמים בממשל היפני מעריכים כי ללא תמיכה כלכלית חיצונית נוספת, מיצובישי מוטורס צפויה לפשוט רגל בתוך לא יותר משנתיים.