שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    גוגל: דברים שלא ידעתם נחשפים בעקבות ההנפקה

    מסמכי ההנפקה מסירים את מעטה החשאיות שאפיין את גוגל כחברה פרטית וחושפים לראשונה כמה פרטים מעניינים. מייסדי החברה מבטיחים "לא להיות רעים" ומצהירים על כוונות להפוך את העולם למקום טוב יותר. סממנים של בועה?

    לאחר תקופה ארוכה של ציפייה, גוגל הגישה אתמול (ה') בקשה להנפקה ברשות ניירות הערך האמריקנית. החברה מקווה לגייס 2.7 מיליארד דולר באמצעות הצעת מניותיה לרכישה על ידי הציבור. שווי השוק של גוגל ייחשף בשלב מאוחר יותר, לאחר שמחיר המניות שיוקצו ייקבע במכירה פומבית. לפי התחזית העדכנית, שווי השוק של גוגל יהיה 25-15 (!) מיליארד דולר. בינתיים, מסמכי ההנפקה הראשונית לציבור (IPO) מסירים את מעטה החשאיות שאפיין את גוגל כחברה פרטית וחושפים לראשונה כמה פרטים מעניינים.

     

    עיקר ההכנסות - ממודעות מילים

     

    על פי המידע שנמסר, גוגל מעסיקה 1,907 עובדים, נכון לסוף חודש מרץ, 2004. בהתאם להערכות, החברה אמנם רווחית: החברה הכניסה כ-961 מיליון דולר ב-2003 ורשמה רווחים של כ-105 מיליון דולר - שנה שלישית ברציפות של רווח. זינוק חד ברווח של כ-64 מיליון דולר נרשם ברבעון הראשון של 2004 – יותר מפי שניים מהרווח ברבעון המקביל אשתקד. היקף המזומנים והנכסים האחרים של החברה עומד על כ-454 מיליון דולר, על פי המסמכים שהוגשו.

     

    עיקר ההכנסות של גוגל (95 אחוז) נובעות מפרסום מודעות מילים, כאשר רוב הפרסומות הן באתרי גוגל (כ-80 אחוז) והשאר באתרים של שותפי פרסום וחברות אחרות המשתמשות בטכנולוגיית החיפוש של גוגל. בשיטת מודעות המילים של גוגל (Adwords ו-Adsense), מפרסמים רוכשים מילות מפתח מסוימות אשר עם הזנתן על ידי הגולש, הוא צופה במודעות טקסט שמוצגות לצד התוצאות הרגילות. המפרסמים משלמים לגוגל רק אם הגולש הקליק על המודעות האלה ועבר לאתר המפרסם.

     

    ברין ופייג': "גוגל לא תלך בתלם"

     

    סרגיי ברין ולארי פייג', שייסדו את גוגל ב-1998 כאשר היו סטודנטים באוניברסיטת סטנפורד, צירפו מכתב בלתי שגרתי למשקיעים במסמכי ההנפקה, המתווה את החזון שלהם "ומזהיר" כי גוגל אינה מתכוונת ללכת בתלם המצופה מחברה ציבורית. "גוגל היא לא חברה רגילה ואנחנו לא מתכוונים להפוך לכזו", הם כותבים, "מאז שגוגל צמחה כחברה בבעלות פרטית, הצלחנו לנהל את החברה באופן שונה...עם הפיכתה לחברה ציבורית, השינוי יביא עימו הטבות משמעותיות לעובדים, לבעלי המניות, ללקוחות ובעיקר לכל משתמשי גוגל".

     

    שלא במפתיע, השניים מזהים את מיקרוסופט ויאהו! כמתחרות העיקריות של גוגל בתחום החיפוש. יאהו! שהפכה למתחרה של גוגל לאחר שהשתמשה בטכנולוגיית החיפוש של החברה בפורטל האינטרנט, השקיעה יותר משני מיליארד דולר בשנה וחצי האחרונה במטרה לשפר את מנוע החיפוש שלה, כמו גם רכשה את חברות החיפוש Inktomi ו-Overture. מיקרוסופט השקיעה יותר מחצי מיליארד דולר במחקר ופיתוח בתחום החיפוש והכריזה כי תשלב את מנוע החיפוש MSN בתוך לונגהורן, מערכת ההפעלה הבאה של החברה.

     

    "לא נהיה רעים"

     

    פייג' וברין מגלים כי הם מנהלים את החברה כטריומווירט ביחד עם המנכ"ל, אריק שמידט, ומקבלים החלטות במשותף. "מדובר במבנה לא רגיל, אך עבדנו יחד בהצלחה בשיטה הזו".

     

    המכתב מספק הצצה על האידיאלים של השניים, לפחות ברמת ההצהרה. "לא נהיה רעים" (Don't be evil), הם חוזרים על ההתחייבות הנושנה של גוגל שעמדה במבחן מספר פעמים בשנתיים האחרונות, "אנחנו מאמינים כי בטווח הארוך, בעלי המניות ייהנו מחברה שעושה דברים טובים עבור העולם, גם במחיר של ויתור על כמה יעדים בטווח הקצר. מדובר בהיבט חשוב של התרבות (הארגונית) שלנו".

     

    "אנו מאמינים כי חשוב כי כל אחד ייהנה מגישה למידע הטוב ביותר, ולא רק אלה שישלמו על כך. אנו שואפים להפוך את גוגל למוסד שיעשה את העולם למקום טוב יותר...באמצעות המוצרים שלנו, גוגל מחברת בין אנשים למידע חינם בכל העולם, בתקווה לגשר על הפער הדיגיטלי. אנחנו מתכוונים להשיק שירותים כמו Gmail, שיספק חשבון דואר אלקטרוני של גיגה בייט אחד חינם לכל גולש".

     

    הטקסט הזה אולי נשמע נאיבי, פשטני ומטריד כמעט כמו הקלטה משותפת של מייקל ג'קסון וילדי כנסיה תמים באחוזת נברלנד, אך ברין ופייג' מאמינים בו וחזרו עליו בעקביות בשנים האחרונות. כל זאת אינו משנה את העובדה כי גוגל היא חברה מסחרית ומטרותיה אינן יכולות להיות בראש ובראשונה נאצלות, בוודאי לא כעת, כאשר החברה תצטרך להתחשב בבעלי המניות שלה.

     

    אזהרה מפני בועה שנייה

     

    בתוך כך, אנליסטים מזהירים מפני ההייפ שמייצרת ההנפקה ומטילים ספק בערך השוק המופרז של גוגל, על פי התחזיות. ג'ורג' קולוני, מנכ"ל חברת המחקר

    פורסטר ריסרץ', מזהיר מפני בועה שנייה. "האם מנוע החיפוש של גוגל הוא טוב? בהחלט כן. האם החברה שווה עשרות מיליארדי דולרים? בהחלט לא", הוא קובע במאמר שהפיץ לעיתונות. הנימוקים שמציג קולוני הם תחרות גוברת מצד מיקרוסופט וחברות אחרות, שתסכן את המעמד המוביל של גוגל, הנאמנות הנמוכה של משתמשי מנועי החיפוש, וההתיישנות הצפויה של חיפוש מבוסס קישורים ואלגוריתם PageRank לנוכח העלייה הצפויה של טכנולוגיות מבוססות XML ורשת סמנטית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ברין. מבטיח להמשיך "לא להיות רעים"
    גוגל. מסירים את מעטה המסתורין
    מומלצים