מינהל מקרקעי ישראל: השרות לאזרח בלתי נסבל
מבקר המדינה מצא כי פעילות מינהל מקרקעי ישראל מלאה בבירוקרטיה המקשה על האזרח לקבל שרות סביר - חוכרים ממתינים חודשים על מנת לקבל טיפול במינהל
לדברי מבקר המדינה, השירות לציבור של המינהל ארוך ומסורבל ומלווה בעיכובים בירוקרטיים לעתים קרובות: "איכות הנתונים אשר הוא מספק לציבור לקוחותיו אינה טובה. קבלת הקהל במשרדיו מוגבלת לשעות הבוקר והצהריים. פעולות שגרתיות הנוגעות להעברת זכויות בנכסים אשר טרם נרשמו בטאבו, עלולות להימשך שבועות, חודשים ואף יותר".
לדעת משרד מבקר המדינה, "ראוי כי המינהל, המשרת מאות אלפי אזרחים, יפעל מתוך תפיסה כוללת של שירות ויקבע לעצמו אמות מידה לטיפול בציבור. ראוי כי המועצה והנהלת המינהל יגבשו מדיניות, יציבו יעדים ויקבעו סדרי עדיפויות לשיפור השירות ולהפחתת העומס במחוזות המינהל. עם רישומם של נכסיו בטאבו יזדקק הציבור פחות לשירותי המינהל; ראוי כי תהליך זה יואץ ככל האפשר, ואולם כל עוד נזקק הציבור לשירות המינהל, חובתו לספקו בצורה הטובה ביותר".
המבקר מציין כי הזכויות בכ-500,000 נכסים אשר משמשים למגורים, ואשר מוחכרים על ידי המינהל, אינן רשומות בלשכות רישום המקרקעין (הטאבו).
עוד קובע המבקר, כי תיקי נכסים רבים אינם מאותרים במינהל בזמן סביר. היות שהמינהל אינו מטפל בחוכר אם לא נמצא התיק, נאלצים חוכרים הבאים בשעריו לשוב ריקם לא אחת ולהגיע שנית במועד אחר בתקווה שהתיק יימצא.
לדברי המבקר, משך טיפולו של המינהל בהליכי העברת זכויות בנכסים בלתי סביר. התברר, כי הן במחוז המרכז הן במחוז חיפה עלולות פניות ובקשות של חוכרים להעלות אבק בארכיב או על שולחנו של פקיד מינהל במשך שבועות ואף חודשים. חומרת התופעה בולטת במחוז המרכז. שם, על פי המדגם, מרבית הבקשות ממתינות לתחילת הטיפול יותר מחודש, וכשליש מהן ממתינות לכך יותר משלושה חודשים.
לדעת משרד מבקר המדינה, כדי לקצר את משך זמן הטיפול אשר באחריותו על המינהל לקבוע, בין השאר, זמני תקן להעברת זכויות ולנתח את הסטיות מהם.
תגובת המינהל
המינהל אומר בתגובתו לדו"ח המבקר כי הוא מפעיל באורח נסיוני, במחוז המרכז, שרות "לקוח מוזמן" האמור לשפר את השרות לאזרח. לאחר תקופת ניסיון של כששה חודשים, יבחנו תוצאותיו ותתקבל החלטה לגבי הפעלתו בשאר מחוזות המינהל.
לגבי פרויקט רישום הדירות, אומרים במינהל, כי מדובר בנושא מורכב, המחייב עבודה שתיארך 60 חודשי עבודה. בתקופה זו יצליח המינהל לצמצם פיגורים של שנים רבות, ולרשום כ-400,000 דירות, שטרם נרשמו בלשכת רשם המקרקעין.