שתף קטע נבחר

דיימלר-קרייזלר: עכשיו נפרדים מיונדאי

קונצרן הרכב הענק מודיע כי החליט למכור את אחזקותיו ביצרנית הרכב הקוריאנית. דני שביט, מנכ"ל יונדאי ישראל: המהלך מחזק את המותג

דיימלר-קרייזלר, קונצרן הרכב הגרמנו-אמריקני, ממשיך במהלך הקיצוני שהחל בו לפני ימים אחדים. אז הודיע כי הוא מנתק מעשית את קשריו עם מיצובישי, כולל אחזוקתיו ביצרן היפני בסך של כ-37%. היום מסתיים כנראה חלקו הראשון של המהפך שהחל אז, ונקרא בתחילה פרשיית דיימלר-קרייזלר-מיצובישי. בהמשך זה הפך להתרסקות "תוכנית אסיה" של יורגן שרמפ, נשיא הקונצרן, וכעת זה מגיע לצפוי לכל - היפרדות מיונדאי הקוריאנית.

 

במסיבת עיתונאים משותפת שערכו שתי היצרניות אושרה באופן סופי ורשמי כוונתן להיפרד זו מזו, בעקבות חילוקי דעות משמעותיים בנוגע לשיתופי פעולה ופיתוחים משותפים - כנראה התכניות לשיווק וייצור באסיה, או אם לדייק בסין. התנפצות חלום בנות הברית של דיימלר-קרייזלר מובילה מיידית להחלטת מכירת 10.5% מיונדאי, בשווי כמיליארד דולר (רווח נאה, מאחר ורכשה את הנתח תמורת כ-400 מיליון דולר). מצד שני, יונדאי תרכוש את אחזקותיה של דיימלר-קרייזלר בחברת המשאיות המשותפת, ותהפוך בכך לבעלת השליטה הבלעדית.

 

למעשה, כל שנותר משיתוף הפעולה הפורה, אשר הוצג לפני שנים אחדות כמהלך שישנה את פני עולם הרכב מקצה לקצה, הוא בעיקר פרויקט פיתוח "מנוע עולמי", אשר מיועד למכוניות משפחתיות קטנות ובינוניות של המותגים הרלוונטיים.

 

מדיימלר-קרייזלר ויונדאי נמסר כי בתום ארבע שנים להסכם הברית בין שתי היצרניות, הוחלט כי אופי השווקים העולמיים השתנה וכי שתיהן ירוויחו יותר משיתוף פעולה ללא אחזקה צולבת במניות אחת של השניה. להחלטה זו תרמה כמובן החלטת חבר המנהלים בדיימלר-קרייזלר להוציא את האויר מגלגלי התוכנית לכיבוש אסיה של יורגן שרמפ, נשיא הקונצרן.

 

אגב, לפי דו"ח המכירות של דיימלר-קרייזלר, בשליש הראשון של השנה ירדו מכירות מרצדס ב-4.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בשל היצע דגמים ההולך ומתיישן ופגיעה איטית אך קבועה בתדמית היצרן בסקרי איכות, אמינות ושביעות רצון. מרצדס אחראית ל-55% מהרווחים בקונצרן, והחדשות הללו אינן מתקבלות בקלות ראש במסדרונות ההנהלה.

 

על בסיס זה ברור גם מה עושה הקונצרן כרגע. למעשה, עשה כבר את כל שיכול היה כדי להבריא בדרך כלשהי את מצבו הכלכלי. כדאי לזכור כי מאז רכשה דיימלר את קרייזלר האמריקנית, נפגעו רווחיה ודיווחים על בעיות תדמית החלו להופיע בעיתונות האמריקנית החשובה כל-כך. הקונצרן רוצה להתנער ולהראות שינוי בגישה, ועושה זאת בעזרת התנתקות מהחברות האסייתיות.

 

אגב, לאור השיפור הבולט בתדמית יונדאי בארה"ב בשנים האחרונות, כלל לא ברור אם זה דווקא הצעד הנכון. מצד שני, את קרייזלר הם לא יכולים למכור לאיש...

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דיימלר-קרייזלר מודיעה רשמית:
דיימלר-קרייזלר מודיעה רשמית:
"בכוונתנו למכור אחזקותינו ביונדאי"
"בכוונתנו למכור אחזקותינו ביונדאי"
ובינתיים - מכירות מרצדס יורדות
ובינתיים - מכירות מרצדס יורדות
מומלצים