סוד קסם המסך השטוח
הצלחת הטלוויזיות השטוחות הפתיעה את חברות האלקטרוניקה הבידורית. אחרי שהצליחו להגיע כבר לתג מחיר של 3,000 דולר למכשיר, הן מקוות גם לשינוי בהרגלי השימוש והצפיה: למשל, נשים שיגיעו לקנות פלזמה יפה לסלון. עכשיו האתגר הוא להתאימן לטכנולוגיית השידור HDTV, שמגיעה סוף סוף למסכי ארה"ב
לעיתים נדירות מוצאים מכשיר שגורם גם לחובבי הייטק, גם לבטטות כורסה, גם למעצבים וגם לאנשי כספים והשקעות, להתפעל ולהתרגש עד מאוד. במיוחד כשהמכשיר הזה הוא בסך הכל טלוויזיה.
אבל מאז הופיעה לראשונה טלוויזיית הפלזמה, בשנה שעברה, הפכו המסכים השטוחים ללהיט חם, ולהפתעה עצומה בעולם האלקטרוניקה הבידורית, שנדמה היה שכבר הגיע לנקודת רוויה. המשוגעים לעיצוב אוהבים את הפרופיל החלק והמינימליסטי שלהם. אוהבי הווידיאו מתרגשים למראה האיכות התמונה המדהימה.
המשקיעים מאושרים, אחרי שמצאו סוף סוף נקודת אור במיגזר ההיטק, שספג מכות קשות בעבר: מכירות מסכי הפלזמה בארה"ב עלו פי שלושה ב-2003, והגיעו ל-919 מיליון דולר, וזאת למרות שמחיר המכשירים גבוה פי 10 ממכשיר טלוויזיה רגיל. השנה, צופים האנליסטים, צפוי שוק טלוויזיות הפלזמה לזנק ל-2.5 מיליארד דולר - והחישוב אינו כולל את האביזרים הנלווים, כמו מערכות סראונד.
מחליפים את המכשירים המסורתיים
"בארה"ב זהו פרק חדש בסיפור אהבה מתמשך בין האמריקנים לבין מכשירי הטלוויזיה שלהם", אומר רוס רובין מחברת המחקר NPD. הרומן הוותיק הזה החל לגלות סימני שחיקה. גם כשכמות ערוצי השידור בכבלים בארה"ב גדלה פי שניים, שוק מכשירי הטלוויזיה כאילו קפא על השמרים.
כבר כמה שנים שהממוצע הוא 2.4 מכשירי טלוויזיה בכל בית. אבל עכשיו מצליחים המסכים השטוחים האופנתיים והיקרים להחליף את המכשירים המסורתיים המגושמים.
טלוויזיית הפלזמה שמוכרת יצרנית המחשבים Gateway, הביאה את המסך השטוח גם למשפחות בעלות הכנסה ממוצעת. הדגם שנמכר ב-3,000 דולר הוא המוביל בקטגוריה. "באמצע 2002 ראינו, ששוק הטלוויזיות הופך מאנלוגי לדיגיטלי", אמר מאט מילן, סגן נשיא ואחראי על מוצרי הצריכה בחברה.
המעבר לא הצליח אמנם להציל את מחלקת המחשבים בחברה - 188 מחנויותיה ייסגרו עוד השנה - אבל הוא נתן לה הזדמנות להמציא את עצמה מחדש בתחום מוצרי צריכה אלקטרוניים. אנליסטים מצפים שהמחירים ירדו עוד יותר, והיקף המכירות יגדל כבר השנה.
אין מסך מנצח
"זה משגע את חברות האלקטרוניקה היפניות המסורתיות", אומר פיטר קסטנר, מנהל מחלקת המחקר בקבוצת אברדין. למרות שהטלוויזיות עם המסך השטוח מיוצרות כמעט באופן בלעדי באסיה, החברות האמריקניות, כמו Gateway ודל, מפתחות מותגים אמינים, שיאפשרו להן להתפרס לקטגוריות נוספות שנמצאות כרגע בשליטה יפנית.
בכלל, יש תכונה רבה מאחורי הקלעים בחברות הטכנולוגיה האמריקניות: קורנינג מייצרת זכוכית לצגים, וטקסס אינסטרומנטס ייצרה אלטרנטיבה למסך שטוח זול (כמו גם למסכי הפלזמה), בדמות מקרן בטכנולוגיית DLP.
מגוון האפשרויות העומדות בפני הצרכנים מסחרר ממש. בתגובה לאלפי מכתבים שהגיעו מצרכנים, ובהם בקשות לעשות סדר במגוון העצום של אפשרויות, פירסם מגזין הצרכנות Consumer Report בחודש מרץ האחרון מחקר השוואתי ראשון מסוגו.
היו מי שבלטו בכל קטגוריה - טלוויזיות רגילות, פלזמה, LCD ומקרן אחורי - אבל לא היה מנצח ברור אחד. לכל טכנולוגיה יש מגבלות. הטלוויזיות הטובות ביותר בקטגוריות הרגילה או מקרן אחורי הן גדולות ומגושמות, ומשקלן יכול להגיע ל-90 ק"ג, למשל.
מערכות הפלזמה (שקיבלו את שמן בגלל פיקסלים של גז במסך, שהופכים לפלזמה באמצעות מטען חשמלי) יכולות לפעמים להישרף - כלומר כשמוקרנת עליו תמונה קבועה, כמו סמל של תחנה כלשהי, נותרת מעין צריבה על המסך. התמונות במסכי LCD ופלזמה בהירות וברורות יותר, אבל ייתכן שלא יהיה בהן קונטרסט הצבע הטוב ביותר.
דשא ירוק על רקע שמים כחולים, למשל, יכול להיראות טוב יותר על מסך טלוויזיה מסורתי באיכות גבוהה, אמר ג'רארד קטאפאנו, שפיקח על הסקר מטעם המגזין.
לא כל מסך שטוח תומך ה-HDTV
סימן השאלה הגדול ביותר בנוגע לעתיד הוא פורמט ה-HDTV (ראשי תיבות של High Definition TV) לשידורי טלוויזיה, שפותח כבר לפני כ-14 שנה. מדובר בפורמט, המאפשר שידור טלוויזיה דיגיטלי באיכות ובחדות הטובות פי שניים מאלה המוכרות כיום.
עד כה, מה שמנע את חדירת הטכנולוגיה בעולם היה הצורך של חברות השידור להסב את כל הציוד הקיים שלהם בהשקעות גדולות, וכמובן - שיכנוע הצרכנים לרכוש את המכשירים. העניין הוא, שלא כל מסך שטוח מגיע מצויד ביכולת לעבד את הפורמט החדש, למרות שסביר להניח שזה מה שרוב הצרכנים האמריקנים ירצו בעוד כמה חודשים, כשחברות הכבלים כולן יעברו לשידור ב-HDTV על פי החלטת הרשויות האמריקניות.
לעומת זאת יש טלוויזיות קונבנציונליות המותאמות לפורמט החדש, ומציגות תמונה איכותית, שמתחרה אפילו בזו של מסכי הפלזמה, ובמחיר נמוך הרבה יותר. מצד שני, מכשיר HDTV עלול לפעמים לגרום לשידור רגיל להיראות אפילו גרוע יותר. קטאפאנו מייעץ לצרכנים להחליט קודם כל על גודל המסך הרצוי, ורק אחר כך להתאים את הטכנולוגיה המתאימה.
פלח צרכני חדש
מתברר, שכשמנסים לשכנע את הקונים לשדרג את הטלוויזיה, שטיחות המסך מתגלה כחשובה מאיכות התמונה. הפרופיל הדקיק של טלוויזיות הפלזמה וה-LCD מצליח למשוך את תשומת ליבה של קבוצת צרכנים, שעד עכשיו סוחרי האלקטרוניקה נהגו להתעלם ממנה: הנשים.
"מה שבאמת משכנע את הלקוחות לרכוש את המכשיר שמחירו 3,000 דולר הוא, שכך מתפנה מקום בסלון שאפשר לעשות איתו משהו", אמר מילן. "זאת חוויית ריהוט יותר מאשר חוויית טלוויזיה. אנחנו עומדים על סף עידן של עיצוב מחדש של בתי האנשים".
בעזרת הקישור שעושות חברות האלקטרוניקה בין המסכים השטוחים לבין עיצוב חדשני לבית, הן מקוות לשכנע את הצופים שהם צריכים טלוויזיה בכל חדר. אם יצליחו חברות האלקטרוניקה לשכנע את הצרכנים לא לצפות ביותר שעות טלוויזיה אלא ביותר מכשירי טלוויזיה, נעמוד מול גידול בענף.
כשהטלוויזיות הן דקות וקלות, הם טוענים, כמו אלה שמוצגות עכשיו עם המסכים השטוחים, למה לא לקנות עוד?
HDTV נגד כוכבי הוליווד
בסצינת הסיום המפורסמת של הסרט הקלאסי שדרות סאנסט משנת 1950, רוכנת השחקנית המזדקנת נורמה דזמונד (בגילומה של גלוריה סוונסון) בתנועת פיתוי לעבר המצלמה. "בסדר, מר דה מיל", היא אומרת, "אני מוכנה לקלוז אפ שלי". אך לו עבדה בסרט המצולם בטכנולוגיית ב-HDTV, לא בטוח שהיא היתה מוכנה להתקרב כל כך אל עין המצלמה.
מספר תוכניות הטלוויזיה המצולמות בטכנולוגיה זו הולך וגדל, והשחקנים נאלצים להתמודד עם האמת המרה: ה-HDTV נותן משמעות חדשה למושג 'קלוז אפ'. שום קמט, כתם או שומה לא מסתתרים מעין המצלמה. "רואים כאן הכל", אמר המאפר הוותיק טומי קול, שכבר עבד בעשרות סדרות בטלוויזיה.
הבודדים שצפו בטלוויזיות HDTV המומים: השחקן מייקל דאגלס (59), שנראה בסרטים נאה וקשוח, נראה על המסך סתם זקן. במיוחד כשהוא צועד ליד אשתו, קתרין זיטה ג'ונס (43). פניה האדמדמים של רנה זלווגר בצבצו מבעד לאיפור, והסומק על עצמות הלחיים של השחקנית היפהפיה אומה תורמן נראה מוגזם והזכיר ליצן.
במאבק לשמור על שלמות הופעתם של הכוכבים, המאפרים נאלצים ללמוד עכשיו טכניקות איפור חדשות, ולהשתמש במוצרים חדשים. הם עובדים בצמוד לתאורנים, כדי לגרום לפני השחקנים להיות מוארים באור בהיר יותר ולהיראות רכים יותר.
כוכבי הוליווד ואמני האיפור לא אוהבים את ה-High Definition, אבל גם הם מבינים שהטכנולוגיה תשתלט בקרוב על עולם הטלוויזיה. אוהבים או לא - כולם יצטרכו להיות מוכנים לקלוז אפ.

איך עובדת טלוויזיית CRT?
כל הטלוויזיות הצבעוניות יוצרות תמונה תוך שימוש באור אדום, ירוק וכחול. העומק של הטלוויזיות הרגילות נובע מהעובדה שהן משתמשות באקדח אלקטרונים, שיורה שלוש קרני אור על מסך העשוי מחומר ייחודי כדי לייצר את התמונה. ככל שהמסך גדול יותר, כך גדול המרחק בינו לבין הרובה האלקטרוני.
איך עובדת טלוויזיית פלזמה?
מסכי הפלזמה מחליפים את השפופרות ברשת של אלקטרודות, שמצטלבות עם אלפי פיקסלים המרכיבים את המסך. לכל פיקסל יש שלושה תאים מלאים בגז פלזמה. מחשב המסך שולח כל הזמן אותו לאלקטרודות של כל תא, ומטעין את הגז במטען חשמלי, כך שיגיב ליצירת האור הצבעוני.
איך עובדת טלוויזיית LCD?
צג LCD מתחיל באור פלורסצנט לבן, שעובר דרך שורה של גבישים נוזליים. כשהחשמל מגיע לגבישים, המולקולות שלהם מסתובבות ברמות שונות, ופועלות כמו תריסים קטנטנים, המווסתים את כמות האור שעוברת דרך מסנני הצבעים, אדום, ירוק וכחול.
תרגום: לילית וגנר.