עובדים עליכם בעיניים
מוסכי הסדר של חברות הביטוח מחתימים מבוטחים על הסכמה לתיקון רכבם ללא הערכת שמאי למרות שכך הם מאבדים את היכולת לתבוע פיצוי על ירידת ערך
"הסדר השמאים", המאפשר לבעל רכב שנפגע בתאונה לבחור לעצמו שמאי הוא לצנינים בעיני חברות הביטוח, אפילו שהבחירה מוגבלת לרשימה מצומצמת של שמאים שאושרו בידיהן. אז כדי לעקוף את ההסדר יש להן לחברות הביטוח פטנטנים מקוריים. כמו למשל, לתקן מכוניות במוסכי ההסדר שלהן ללא הערכת שמאי כלל. המוסך מתקן את הרכב עבור המבוטח והוא אינו נדרש לשלם דבר מלבד ההשתתפות העצמית (המוקטנת בדרך כלל במקרים האלה) וכולם יוצאים מרוצים.
אלא שבעל הרכב שתוקן אינו ער לעובדה שבחלק מהמקרים הוא פשוט אוכל אותה, בהיעדר פי קוח מקצועי על עבודתו של בעל המוסך, שהיה מבצע השמאי. במקרים רבים שבהם לא ניתנת הערכת שמאי חברת הביטוח גם מתחמקת מתשלום בגין ירידת ערכו של הרכב לאחר התיקון. מבוטחים רבים לא יודעים שזכותם לתבוע מחברת הביטוח פיצוי בגין אותה ירידת ערך, אלא שללא הערכת שמאי הם אינם יכולים לעשות זאת.
שמאי הרכב ויקטור עידן פנה לשר התחבורה אביגדור ליברמן וביקש את התערבותו למניעת הניצול הציני הזה. התשובה הוכיחה את חוסר האונים של הגוף שאמור לפקח על איכות התיקון. שמעון אברהם, ראש תחום בכיר לשרותי תחזוקה במשרד התחבורה, כתב לעידן: "מחקירה שערכנו במספר מוסכים הפועלים בשיטה שפירטת התברר שבטרם ביצוע התיקון חותם בעל הרכב על תצהיר שהוא מוותר על בדיקת הרכב על-ידי שמאי רכב ומבקש לתקן את רכבו על בסיס הצעת התיקון שניתנה על-ידי המוסך". אם ככה, הכל בסדר, לא? אז מה אם יש לנו תחושה שבעל המוסך אינו מסביר למבוטח את המשמעות האמיתית של ויתור על בדיקת השמאי.
אז נכון ששמעון אברהם מציין כי חומר החקירה בנושא הועבר למחלקת התביעות של משרד התחבורה, כדי לבדוק אם המנהל המקצועי של המוסך פועל בניגוד לצו הפיקוח על שמאי הרכב. אבל תרשו לנו להיות פסימיים באשר לתוצאות החקירה. השיטות האלה של עקיפת הסדר השמאים פועלות בשטח כבר זמן רב, וידועות היטב למשרד התחבורה וגם למפקח על הביטוח. עד היום הם לא עשו שום דבר משמעותי כדי להפסיקן.