שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    זה דיאטטי? 15 סוגי המזון שמטעים אותנו בדיאטה
    אתם טורפים פריכיות אורז, מכרסמים ירקות, בולסים ממתקים ללא סוכר, ובכל זאת - לא רק שלא הפחתתם במשקל, אפילו העליתם. איך זה קרה? הנה כמה מאכלים שנחשבים לדיאטטיים, אבל בעצם עלולים להרוס לכם את הדיאטה
    פריכיות אורז מיץ טבעי ירקות מעדני חלב 
    קפה הפוך ממתקים ללא סוכר סושי רוטב לייט 
    גרנולה סורבה פופקורן לייט צ'יפס קפוא אפוי 
    פסטה מרקים שוקו 
    אם אתם מאלה שגם אם יעירו אותם באמצע הלילה ידעו לדקלם את לוח הקלוריות בעל פה, או שאתם מאלה שיכולים לכתוב ספר דיאטה משלכם המסכם את כל הספרים שקראתם וכל סדנאות ההרזיה שבהן השתתפתם - אתם בחברה טובה. טובה, אך גם מתסכלת. כי למרות כל הידע והניסיון, אתם לא מרזים. וברגעים כאלה בא לכם פשוט להשליך את כל מגירת הירקות לזבל ולאכול כמו בימים הטובים וחסרי המודעות ההם.

     

    רגע לפני שאתם נשברים, הציצו בכתבה הבאה. בעזרת הדיאטנים הקליניים עירית ברק, מריאנה אורבך, דוד ברוכים, טובה אברמוביץ' ומיכל גילאון הרכבנו
    בשבילכם רשימה של חמישה-עשר מוקשי ההרזיה הערמומיים ביותר. חלקם מתחפשים לדיאטטיים, וחלקם לא מתיימרים אבל סתם נראים תמימים. מה שכן, אכילה לא מבוקרת מהם תהרוס לכם את הדיאטה. אז בואו נסיר אחת ולתמיד את כל המסכות.

     

    פריכיות אורז


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    מי שמכיר אחד שעשה או עושה דיאטה ולא אכל מהן - שיקום! הן קריספיות, אווריריות, והן מילה נרדפת לדיאטה, אז מה הפלא שאתם זוללים אותן בלי חשבון?

     

    מה הנזק?

    כל פריכית אורז דקיקה מכילה כ-17 קלוריות, העבה יותר מכילה כמות כפולה. אל תשכחו שעל כל פריכית מורחים גבינות, ריבה, דבש (תוספת של כ-50 קלוריות). עשר פריכיות מרוחות ביום שוות ל-800-600 קלוריות.

     

    מה במקום?

    הסתפקו בשתיים עד שלוש פריכיות עבות או שש דקות ביום, מרחו אותן בשכבה דקיקה של ממרח.

     

     

    חזור למעלה
    מיץ טבעי


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    יש כאלה (והם רבים) שהמילה "טבעי" מהלכת עליהם קסם. הם מאמינים שטבעי זה בריא, ואם זה בריא, זה בטח בסדר.

     

    מה הנזק?

    הגיע הזמן שנכיר במציאות הכואבת: ראשית, טבעי יש רק בטבע. נקודה. כל השאר מתחזים, בתוספת הרבה סוכר. שנית, בעוד שכוס קולה מכילה כ-80 קלוריות, כוס מיץ טבעי מכילה 100-90 קלוריות. אם תעדיפו כוס מיץ ענבים תגיעו אפילו ל-160 קלוריות.

     

    מה במקום?

    מים מים בששון הם הפתרון האולטימטיבי. משעמם לכם לשתות מים? הוסיפו להם נענע, מרווה, לימון או אפילו מי ורדים. רק אם עדיין לא הצלחתם להסתגל לרעיון, שתו משקאות דיאט.

     

    חזור למעלה
    ירקות


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    כמה פעמים שמעתם את המשפט "ירקות אוכלים ללא הגבלה"? ובכן, הגיע הזמן להכיר בעובדות הבאות: קילוגרם אחד של סלט ירקות ללא שמן מכיל 300-200 קלוריות. סלק גדול יכול להכיל 120 קלוריות, עגבנייה בינונית - 30 קלוריות, גזר בינוני - 32 קלוריות.

     

    מה הנזק?

    אם תאכלו כל יום חצי קילוגרם ירקות ולא תחשיבו אותם בתפריט היומי שלכם, צפו לתוספת של שישה קילוגרם בשנה, שמגיעה מהירקות בלבד.

     

    מה במקום?

    אין ספק שירקות עדיפים על פני פחמימות אחרות: הם משביעים יותר ועשירים בסיבים תזונתיים. המשיכו לאכול מהם כרצונכם, אך הכלילו אותם בחשבון הקלורי היומי שלכם.

     

    לידיעה כללית: לפי המלצות משרד הבריאות האמריקאי כדאי לכם לאכול תשע מנות פרי וירק ביום. זה לא קל אך אפשרי.

     

    חזור למעלה
    מעדני חלב


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    מה לכאורה יכול להיות נורא בגביע יוגורט פירות קטנטן או במעדן חלב, כולה 3% שומן? נשנושון שכזה. רגע, כמה סוכר יש שם? הצחקתם אותנו, מי בדק? זה בכלל רלוונטי?

     

    מה הנזק?

    אוהו כמה שזה רלוונטי. המוצר אולי דל בשומן, אבל עתיר סוכר. מ200- גרם מעדן חלב 3% שומן תקבלו 220 קלוריות, מ-200 גרם יוגורט עם אותו אחוז שומן תקבלו 130 קלוריות, ואם תאכלו 200 גרם יוגורט פירות תוסיפו לגופכם 180 קלוריות. אכן "נשנושון".

     

    מה במקום?

    העדיפו מעדנים שמצוין עליהם "דיאט". הם לא פחות טעימים, והכי חשוב - הם מכילים חצי מכמות הקלוריות.

     

    חזור למעלה
    קפה הפוך


    מנטה גיליון 44

     

     מה הבעיה?

    האשליה, רבותי. אם תוותרו על הסוכר אתם עוד עשויים להאמין שכולה שתיתם קפה רגיל שאין לו ערך קלורי. אתם שוכחים שקפה הפוך מבוסס ברובו על חלב 3% שומן.

     

    מה הנזק?

    הפוך קטן שווה 90 קלוריות (ומי שותה קטן?). הפוך גדול - 150 קלוריות.

     

    מה במקום?

    שתו את הנס קפה הישן והטוב עם מעט חלב רזה, וכך תרשמו לכם בחשבון היומי רק 20 קלוריות, מחירה של כפית סוכר.

     

    חזור למעלה
    ממתקים ללא סוכר


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    על גבי האריזות מופיע באותיות קידוש לבנה הכיתוב "ללא סוכר", ובשבילכם זה מספיק. למה? כי ידוע שסוכר זה רע וסוכר זה משמין, ומכאן שללא סוכר זה בטח טוב.

     

    מה הנזק?

    חברים, צר לנו לאכזב אתכם. הנזק הקלורי של ממתקים ללא סוכר זהה לנזק הקלורי של ממתקים רגילים, מהסיבה הפשוטה: הסוכר הוא מרכיב

    של נפח, וכשמורידים אותו מהמוצר, היצרן נאלץ להוסיף מרכיבים אחרים שיספקו תפיחה. שומן וקמח לבן יעשו את העבודה הזאת הכי טוב שאפשר. התוצאה: אותה כמות קלוריות ויותר שומן. במקרים אחרים תופס הקסיליטול את מקום הסוכר, וגם כאן אל תשלו את עצמכם. הקסיליטול אמנם מתפרק לאט יותר, אך יש בו כמעט אותה כמות קלוריות כמו בסוכר רגיל.

     

    מה במקום?

    העדיפו ממתק רגיל (הוא גם יותר טעים), אולם הסתפקו באריזת מיני.

     

     

    חזור למעלה
    סושי


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    הסושי, כמו רבים מהמוקשים המוכרים, הוא קטן וקל לאכילה, ומשום מה הוא נתפס כמזון דיאטטי. כי בינינו, כולה אורז. לא?

     

    מה הנזק?

    חמש יחידות קטנות של סושי מכילות כ-200 קלוריות, וקונוס בודד מכיל 150 קלוריות. רגע, רגע, אתם מכירים חובב סושי אמיתי שמסתפק בכמות הזאת?

     

    מה במקום?

    אכלו את הסושי כמתאבן לפני הארוחה עם אדם נוסף. הקפידו שהארוחה העיקרית תהיה מנת חלבון כמו דגים או עוף. אם אתם מתעקשים שהסושי יהיה ארוחת הצהריים שלכם, הסתפקו בעשר יחידות בלבד ללא תוספות נלוות.

     

    חזור למעלה
    רוטב לייט


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    שמעתם "לייט" ונרגעתם? לידיעתכם, בכל מוצר לייט יש כשליש מכמות הקלוריות שיש במוצר רגיל, ומקורן של כמעט כל הקלוריות האלה בשומן שבמוצר. הרוטב דליל ונשפך בקלות לתוך הסלט או הפיתה, כך שאפשר לחסל אותו בכמויות.

     

    מה הנזק?

    שתי כפות רוטב לייט הן כמו כף אחת של רוטב רגיל, כלומר 50 קלוריות, ולכן כששופכים אותו לסלט אפשר בקלות להגיע לחמש-שש כפות, ומכאן ל130- קלוריות שמגיעות מהרוטב בלבד.

     

    מה במקום?

    פשוט תמדדו את כמות הרוטב. כף אחת עד שתיים ביום בהחלט תספיק לכם.

     

    חזור למעלה
    גרנולה


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    הגרנולה עשויה מחתיכות קטנטנות של פרי ודגנים. היא טעימה, מספקת אנרגיה ותחושה של בריאות, אז למה לא למלא את הצלחת בבוקר (ובעצם, למה לא גם בערב)?

     

    מה הנזק?

    נתחיל עם זה שהגרנולה לא בריאה כמו שהיא נראית. המרכיבים הבריאים שבה, למשל שיבולת שועל, פירות יבשים ונבט חיטה, מוחזקים יחד

    באמצעות שומן מוקשה. חוץ מזה, היא משמינה. גם גרנולה ללא סוכר מכילה בממוצע 400 קלוריות ל-100 גרם. תוסיפו כוס חלב, והנה קיבלתם ללא מאמץ מיוחד ארוחה שמכילה 500 קלוריות.

     

    מה במקום?

    שני סנדוויצ'ים קטנים מלחם קל עם גבינה רזה או פסטרמה ישביעו אתכם יותר מ-100 גרם גרנולה ויכילו כ-120 קלוריות כל אחד. אפשרות אחרת: עברו לדגני בוקר מסוג "פייבר ואן", שהם דלי קלוריות (200 קלוריות ל-100 גרם). הם משביעים באופן משמעותי יותר, מאחר שיש בהם כ-50% סיבים תזונתיים (לעומת הגרנולה, שמכילה בסך הכול 8.5% סיבים). הם נפוחים ומספקים אשליה של מזון גדול יותר.

     

     

    חזור למעלה
    סורבה


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    טוב, ברור לנו למה לא לאכול גלידות שמנת, אבל סורבה? ובכן, סורבה הוא למעשה מיץ קפוא בתוספת סוכר. הוא אמנם דל בשומן, אולם כדור אחד מכיל אותו מספר קלוריות שיש בכוס מיץ פרי. הבעיה מחריפה כשניצבים מול דוכן הגלידות האלה ורוצים מכל הטעמים והצבעים.

     

    מה הנזק?

    כדור סורבה יעלה לכם כ-100 קלוריות (ובינינו, מי מסתפק בכדור?)

     

    מה במקום?

    אין מה לעשות, הסתפקו בכדור אחד וזהו. ואם אתם משתוקקים בכל זאת ללקק שני טעמים, אל תתביישו לבקש מהמוכר להרכיב כדור אחד משתי גלידות שונות.

     

     

    חזור למעלה
    פופקורן לייט

    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    שוב "הלייט" הזה, על כל משמעויותיו. הפופקורן עצמו נמכר באריזה המחולקת לארבע שקיות במשקל 100 גרם האחת. מאחר שהפופקורן מאבד מטעמו כעבור מספר שעות מרגע הכנתו, ישנה נטייה מובנת לחסל מיד את כל השקית ("חבל לזרוק").

     

    מה הנזק?

    אכלתם שקית? אכלתם אותה ב-400 קלוריות על טהרת ה"לייט".

     

    מה במקום?

    חלקו את השקית לארבע מנות שוות של כ-25 גרם. אפשרות אחרת: הכינו פופקורן רגיל מכפית שמן ושלוש כפות פופקורן. תקבלו שלוש כוסות פופקורן, והנזק יסתכם ב-100 קלוריות בלבד.

     

    חזור למעלה
    צ'יפס קפוא אפוי


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    בקרב הציבור קיימת הנחה מוטעית שאפוי זה בסדר, כי את תפקיד ה"רע" כבר תפס הטיגון. מה שרבים לא יודעים הוא שהצ'יפס האפוי כבר טוגן כחלק מתהליך ההכנה שלו, כך שבכל מקרה אכלתם אותה.

     

    מה הנזק?

    עשר יחידות צ'יפס שוות ל-75 קלוריות. ומי יכול להישבע שהוא יאכל רק עשרה כפיסים כאלה?

     

    מה במקום?

    תפוח אדמה אפוי בתנור הוא פתרון בריא ומשביע יותר.

     

     

    חזור למעלה
    פסטה


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    הפסטה מגיעה בדרך כלל במנות גדולות. אם אוכלים במסעדה, אפשר להגיע לארבע כוסות פסטה מבושלת בצלחת אחת, כשכל הכבודה הזאת מגיעה עם כמות גדולה של רוטב שמנת או עגבניות.

     

    מה הנזק?

    כל כוס של פסטה מבושלת מכילה כ-150 קלוריות. רוטב עגבניות מכיל בממוצע כ-300-200 קלוריות ורוטב שמנת יכול להגיע בממוצע ל-400-300 קלוריות. קיבלתם ארוחה ללא מנה ראשונה, קינוח ושתייה ב-1,000 קלוריות.

     

    מה במקום?

    אם אתם אוכלים במסעדה, חלקו את המנה לשניים והעדיפו את רוטב העגבניות. אם אתם מחליטים לאכול פסטה בבית, הסתפקו בכוס אחת מבושלת ורוטב עגבניות המכיל כפית שמן זית.

     

     

    חזור למעלה
    מרקים


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    המרק מגיע בדרך כלל במצב צבירה נוזלי, והנטייה המובנת משהו היא לראות בו מזון המבוסס בעיקר על מים. ככזה אין לחשוד בו בתכולה קלורית גבוהה. נשמע הגיוני, נכון? אבל מה לעשות, שוב טעיתם.

     

    מה הנזק?

    צלחת מרק מוקרם או מרקי קטניות כמו שעועית או עדשים יכולה להגיע ל-200 קלוריות.

     

    מה במקום?

    אל תאכלו מרק מוקרם או מרק קטניות כמנה ראשונה, אלא כתחליף למנת פחמימות וכתוספת למנה עיקרית לצד הסלט. מבין שני סוגי המרקים האלה העדיפו את מרק הקטניות.

     

     

    חזור למעלה
    שוקו


    מנטה גיליון 44

     

    מה הבעיה?

    השוקו שייך למשפחת הנוזלים, וככזה אנחנו נוטים לעשות לו הנחה. צריך לזכור שבתי קפה רבים משביחים את השוקו על חשבון הדיאטה. משתמשים בחלב שמן, מוסיפים לו קצפת, סוכר ושוקולד, או שממיסים שוקולדה מקופלת. טעים טעים, אבל...

     

    מה הנזק?

    אתם יושבים טוב? אז ככה: כוס שוקו על בסיס חלב 3% שומן עולה כ-500 קלוריות. תוסיפו קצפת ותקבלו עוד 300 קלוריות. תוסיפו מקופלת ותקבלו עוד 350 קלוריות. אתם קולטים שכמעט כל התקציב הקלורי היומי שלכם בוזבז על כוס שוקו?

     

    מה במקום?

    הכינו שוקו בבית. השתמשו בקקאו במקום בשוקולטה. השתמשו בחלב רזה (1% שומן), הוסיפו ממתיק מלאכותי במקום סוכר וכך תגיעו ל120- קלוריות. ואם בכל זאת תרצו להשביח את הטעם, תוכלו להוסיף קוביית שוקולד מריר או שליש מקופלת, והנזק שלכם יסתכם ב-150 קלוריות.

     

     

    חזור למעלה
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יוסי סליס
    מילה נרדפת לדיאטה. פריכיות
    צילום: יוסי סליס
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים