שתף קטע נבחר

לניו יורק באהבה

השבוע עולה בבכורה ישראלית "מי הוא מי", בלט קומי ברוח מחזות הזמר הגדולים. "אחרי ה-11 בספטמבר רציתי להעניק לקהל מתנה", אומר הכוריאוגרף הרוסי-יהודי

שבע שנים לאחר שהחלה להקת הבלט של הכוריאוגרף הרוסי בוריס אייפמן להופיע באופן קבוע בניו-יורק, ייצרה לעצמה קהל אוהדים רחב וזכתה בביקורות משבחות, החליט הכוריאוגרף שהגיע זמנו להעניק לאמריקה בחזרה. כך נולד בשנת 2003 המופע "מי הוא מי", בלט קומי ברוח מחזות הזמר הגדולים של ברודווי ובהשפעת הסרט "חמים וטעים" והרומן "גטסבי הגדול" מאת סקוט פיצג'רלד. השבוע יעלה המופע, המשלב סגנונות מחול שונים הנסמכים על הבלט הקלאסי ועוברים דרך המחול המודרני, הג'ז ואפילו הפולקלור, בבכורה ישראלית במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב.

 

"אחרי אירועי ה-11 בספטמבר רציתי להעניק לקהל שלנו בניו-יורק מתנה שתעודד אותו ותמלא אותו באנרגיה חיובית. ארה"ב מצאה את עצמה בעצב גדול וחשבתי שברגעים מסוג זה האמנות יכולה לעזור לאנשים להמשיך הלאה. מהמקום הזה נוצרה העבודה", אומר אייפמן שמגדיר את "מי הוא מי" כ"מחזמר בבלט".

 

הכוריאוגרפיות של אייפמן שילבו תמיד בתוך מסגרת האיכויות של הבלט הקלאסי אלמנטים מתוך שפת המחול המודרני. הפעם משלב אייפמן לא רק סגנונות מחול שונים אלא גם תבניות ז'אנריות שלקוחות מעולם התיאטרון ומהקולנוע. רקדני הלהקה שבאים מן הבלט הקלאסי נדרשו להתמודד לראשונה עם אימונים מפרכים בסטפס, ג'ז ומחול עממי. "זה היה מפגש מעניין עבורם", הוא אומר.

 

טשטוש גבולות

 

בשנים האחרונות מופיעה להקת הבלט של אייפמן בתדירות גבוהה בניו-יורק מה שאיפשר לו, לדבריו, לזהות מגמה כללית של טשטוש גבולות בין סגנונות המחול השונים. "הבלט הקלאסי משתנה ונפתח. יש ניסיונות להתקרב לז'אנרים אחרים ולמצוא נקודות מפגש. אפשר לראות את זה בעבודה שלי כמו גם בעבודה של יוצרים אחרים, כך למשל במחזמר 'Moving Out' שביימה הכוריאוגרפית האמריקנית טווילה תארפ".

 

כמו תארפ גם אייפמן קיבל בעבר הצעות לביים בברודווי ובעיתונות האמריקנית הוגדר המופע "כרטיס הכניסה של אייפמן לברודווי". את השטר הזה אייפמן לא פרע אך בעקבות חיבוק הקהל האמריקני התחזקו קשריו של הכוריאוגרף הרוסי עם להקת ה"ניו יורק סיטי בלט" שהזמינה ממנו יצירה חדשה שהועלתה בבכורה בשבוע שעבר במסגרת חגיגות 100 שנה להולדתו של הכוריאוגרף ג'ורג' בלנשיין מייסד הלהקה.

 

אהבתו הגדולה של אייפמן ליצירתו של בלנשיין באה לידי ביטוי בעקיפין גם ב"מי הוא מי". סיפור העלילה של ההפקה מלווה שני רקדנים מתיאטרון מרינסקי בסנט פטרבורג שמחליטים להגר לאמריקה עם תום המהפכה הקומוניסטית. הם מקווים לבטא את כישורם ואמנותם בעולם החדש ונאלצים, כמו מיליוני מהגרים בעולם, להתאים את עצמם לביתם החדש. אחד מהשניים מתייאש וחוזר לרוסיה השני, ממש כמו בלנשיין, מייסד את להקת מחול שמשלבת בין הבלט הרוסי הקלאסי למקצבים אמריקניים.

 

"בלנשיין מייצג את המהגר שהצליח להתערות בחברה וחיבר באמצעות אמנותו בין התרבות שממנה הוא בא לבין זו שאליה הוא הגיע. אבל בחיים כמו במופע יש גם רבים שנכשלים", הוא אומר. למרות שהוא עצמו אינו מהגר, כאבי ההגירה אינם זרים לו שכן מרבית חבריו העתיקו את מקום מגוריהם מרוסיה לארה"ב וגם לישראל. "אני מציג את הקומדיה והטרגדיה בחיי המהגרים, את משבר הזהות והפרידה מהחיים הקודמים ומצד שני את ההשתלבות במקום החדש", הוא אומר.

 

בהפקה הנוכחית כמו בהפקות קודמות שהעלה אייפמן הוא מנהל דיאלוג עם המסורת היהודית. ב"מי הוא מי" הוא משלב מוזיקה כלייזמרית ותנועות על גבול הריקוד החסידי. "כל מה שאני עושה קשור ליהדות שלי", הוא מסביר, "הכוח ביצירות שלי הוא השילוב בין הנשמה היהודית לבין המורשת האמנותית הרוסית שממנה שאבתי. אני מרגיש בר מזל על כך שנולדתי יהודי".

 

גם הקשר עם ישראל, שנולד לפני ארבע שנים והפך לעקבי עם מופעים בארץ מדי שנה, חשוב לו מאוד. "במטוס מניו-יורק מילאה אותי תחושת נעימות, הרגשתי שאני חוזר הביתה וזו תחושה טובה".

 

"מי הוא מי" – הצגה ראשונה ביום ד', 23.6, בבית האופרה המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אייפמן. חוזר הביתה
מפגש בין רקדני בלט קלאסי לסגנונות מחול מודרניים
השילוב בין הנשמה היהודית למורשת האמנותית הרוסית
לאתר ההטבות
מומלצים