יותר מצלמות, יותר הרוגים
בריטניה: בעקבות פרסום כי חלה עלייה במספר מקרי המוות בתאונות דרכים בשנה שעברה, קורא ארגון "מהירות בטוחה" לממשלה לשנות את מדיניות מצלמות המהירות. "התמקדות באכיפת מהירות היא מדיניות הרסנית"
"למרות שבכבישים ישנן יותר מצלמות מהירות מאשר אי פעם, מספר ההרוגים על הכביש לא קטן - ואפילו גדל". הציטוט הזה, שכאילו נלקח היישר מהמצב בכבישי ישראל, מתאר דווקא את הנעשה בבריטניה, שם זועמים ארגונים נגד מצלמות מהירות על עלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. לדבריהם, בעשר השנים האחרונות, מוכיחות מצלמות המהירות את חוסר יעילותן במניעת תאונות דרכים.
על-פי נתונים שפורסמו בבריטניה, עלה מספר ההרוגים על הכביש בשנת 2003 בלמעלה משני אחוזים, זאת למרות שמספר מצלמות המהירות במדינה הוא הגבוה ביותר שהיה אי-פעם. לדברי ארגון "מהירות בטוחה", שהוקם כדי להילחם במצלמות המהירות ולחייב את הממשל למצוא דרכים יעילות יותר למניעת תאונות דרכים, בשנים בהן קיימות מצלמות המהירות - החל מ-1993, קטן קצב הצמצום במספר ההרוגים מ-32% בין השנים 1984 ל-1993, לרמה שנתית של 3.8% בלבד.
"מסר שגוי לנהגים"
"התמקדות באכיפת מהירות היא מדיניות מופשטת והרסנית", אמר פול סמית', מקים הארגון, "היא שולחת מסר שגוי למשתמשים בכביש בנוגע לסיבות האמיתיות שגורמות לתאונות הדרכים. לנהג הממוצע שעובר על המהירות המותרת יש תרומה של פחות מ-2% לסך התאונות".
סמית' שולל גם הסבר לפיו לעלייה במספר ההרוגים תורמת העלייה בנפחי התנועה. לדבריו, נפח התנועה בבריטניה גדל ב-1.75% בלבד, אך מנגד חלה התפתחות ניכרת בבטיחות המכוניות, רמת התשתית ורמת הטיפול הרפואי, שניתן לשקלל אותם כשיפור חיובי של 7%.
"מצלמות המהירות גורמות לנהגים לשנות את סדרי העדיפויות שלהם", אומר סמית'. "במקום להתרכז בנעשה על הכביש, הנהגים שמים בראש סדר העדיפויות שלהם את משימת 'התחמקות ממצלמות המהירות', והחשש הזה להיתפס בגין נהיגה בכמה קילומטרים לשעה מעל המהירות המותרת גורם לעצבנות ולפגיעה בריכוז בנעשה מלפנים".
"90% מהנהגים עוברים על החוק"
ארגון "מהירות בטוחה" כינה את מדיניות הממשל הבריטי בנוגע למצלמות המהירות "מדיניות רעה שגורמת לעלייה במספר ההרוגים על הכביש", וקרא לקובעי המדיניות לשנות את הלך הרוח המחשבתי הקובע את הדרכים למאבק בתאונות.
"למעלה מ-90% מהנהגים בבריטניה נוהגים במהירות גבוהה מהמותר, למרות שהכבישים אצלנו הם מהטובים והבטוחים באירופה. צריך לשים סוף לנהיגה דרך מד המהירות, ולהחזיר את עיני הנהגים לאן שהן שייכות - לכיוון הכביש".