שתף קטע נבחר

האם בזק זנחה סופית את אתר 144?

כמה זמן אורך שדרוג של אתר? על פי אתר 144 של בזק, לא פחות משנה וחצי. וגם: כיצד אפשר להתנתק ממנוי בנטוויז'ן ולמה לקנות משחק בחנות אם ממילא לא מקבלים קוד מקורי?

1. השדרוג הבלתי נגמר נוסח בזק

 

לפני שנה, בחודש יולי 2003, פנו למערכת ynet גולשים שהתלוננו על כך שאתר 144 של בזק אינו מעודכן. בדיקה שנערכה אז העלתה כי האתר לא עודכן מאז ינואר 2003 - כלומר, לפני שנה וחצי. מבזק נמסר אז כי האתר הקיים הינו אתר ניסיוני, ש"מבוסס על טכנולוגיה קודמת שאינה מאפשרת עדכונים שוטפים ובשל כך לא עבר עדכון", ולכן עובדים בחברה על שדרוגו. 

 

ההבטחה המזדקנת מאז עוד לא קוימה. באתר 144 מתנוסת הודעת תמיד: "גולשות וגולשים יקרים, לתשומת לבכם: הנתונים באתר אינם מתעדכנים. בזק פועלת בתקופה זו על שדרוג האתר, על מנת לשפר את השירות המסופק באמצעותו. עם תום השדרוג יעמוד לרשותכם אתר משופר ומעודכן, לשירותכם תמיד".

 

והגולשים שפונים אלינו ממשיכים להתלונן. "האם כל כך קשה לשדרג את האתר? למה הקישור "כתוב לנו" שבור, ואינו ניתן לשימוש? האם גם הוא נמצא בשדרוג? האם הדרך למצוא מספר טלפון היא להתקשר 144 ולשלם?", מקשה הגולש צ. ואילו הגולש רונן, מציין כי "זאת השנה השנייה שאתר 144 אינו מתוחזק ואינו מתעדכן".

 

אז מה באמת קורה? האם בזק מנסה "לקבור" את אתר 144 החינמי? וכן, על פי דברי החברה מדובר, שוב, בעניין של זמן. "אמנם חלו עיכובים בהעלאת 144 החדש באתר האינטרנט של בזק", מודים בלשכת הדוברות, אולם תולים את האשם בשינויים שחלו בתוכנית המיספור של החברות הסלולריות".

 

"כידוע שונו לאחרונה מספרי הטלפון הסלולריים והפכו למספרים בני שבע ספרות. נושא המחייב בניית מערכות מידע חדשות שיתמכו גם במספרים אלה", נמסר מהחברה. מבזק לא מסרו לנו צפי לסיום עבודת השדרוג, אך ככל הנראה מדובר במספר חודשים, לכל הפחות. מאחר ואנחנו לא אוהבים מריחות שכאלה, גיששנו וריחרחנו, וההשערות המובילות בעניין השדרוג הבלתי נגמר מצביעות על חשש של בזק מפני אובדן ההכנסות של 144 הטלפוני והקושי של החברה למנוע העתקות של כל מאגר הנתונים על ידי תוכנות הורדה מתקדמות. כך או כך, אין זה סביר כי חברת תקשורת מובילה על פי הצהרותיה תמסמס שירות מקוון כה חשוב מבלי לספק הסברים ברורים לקהל לקוחותיה הרחב. 

 

2. בנטוויז'ן אין ניתוקים

 

בסוף חודש מאי החליט ח. להתנתק משירות האינטרנט שניתן לו בחברת נטוויז'ן. "בשיחת טלפון עם נציג שירות לקוחות", התלונן ח., "הודעתי לו על רצוני ווידאתי איתו שהמנוי אכן מנותק. אך כאשר בדקתי את חיובי כרטיס האשראי שלי בחודש יולי, גיליתי להפתעתי שנטוויז'ן ממשיכים לחייב אותי".

 

לדבריו, התקשר בשנית לשירות הלקוחות, שם טען נציג החברה כי נעשה ניסיון להתקשר עימו טלפונית מספר פעמים, אך לא הצליחו ליצור עימו קשר. גם העובדה שח' כלל לא התחבר למנוי שלו במהלך החודשים שחלפו, מידע שזמין לנטוויז'ן, ואף הובא לידיעתה של מנהלת שירות לקוחות עימה שוחח - לא שיכנעה את נטוויז'ן, שסירבה להחזיר לו את הכסף שגבתה במשך חודשיים, בגינם חויב לשווא.

 

"הלקוח אכן הביע את רצונו להתנתק מחברת נטוויז'ן", אמרו לנו בנטוויז'ן. "נמסר לו שיצרו עמו קשר מהמחלקה הרלוונטית מחלקת קשרי לקוחות. מאחר והלקוח לא היה זמין למחלקת קשרי לקוחות, רק לאחר שנוצר הקשר, נותק הלקוח באופן רטרואקטיבי". בחברה הוסיפו כי ייתכן שפנו אליו גם בדואר האלקטרוני. "כנראה שהיה קצר בתקשורת", על פי אנשי נטוויז'ן,.שהבטיחו לזכות את הלקוח ביום א'.

 

3. ב"מי עדן" מכים על חטא (גל מור)

 

מייקל לזן, סמנכ"ל השיווק של "מי עדן", נשמע נסער כאשר דיברתי איתו בטלפון בתחילת השבוע. "אני שונא ספאם והתעצבנתי לגלות שדואר זבל נשלח בשם מי עדן, ללא אישורי", הוא אמר ונשמע כן לחלוטין.

 

על אף שלזן מסרב להסגיר את שם ספק דואר הזבל איתו התקשרה החברה, בבירור שנערך בעקבות המשלוח התבררו לו כמה דברים חדשים על אופן פעולת הזבלנים הישראלים במקרה הזה ובכלל. את המידע שבירר הוא בחר לספר לי, גם כדי להוכיח שמי עדן אינה בעסקי הספאם ולא מתכוונת להיות. "לא נשלח עוד ספאם וזו הבטחה מפורשת", הוא אומר.

 

על פי המידע שהתקבל, הזבלנים מאוד מודעים לפעולות שספקי האינטרנט מבצעים נגדם, ולכן הם תמיד שולחים את ההודעות שלהם בלילה, כי לדעתם מחלוקות האביוז יקבלו פחות תלונות מגולשים בשעות האלה ולכן יהיו פחות ערים למתרחש.

 

תוכנות הזבל פועלות על פי מתכונת של שיגור אוטומטי ומרגע שהתקבלה פקודת המשלוח, התוכנה מחלקת את הספאם למספר מוגבל של הודעות, וממתינה פרק זמן בין משלוח למשלוח, כדי לא להסב את תשומת הלב של ספקי האינטרנט עם משלוחי ענק. לכן, כאשר ניתנת הוראה למשלוח ספאם, כל ההודעות נכנסות לתור וקשה לעצור אותן.

 

לזן מסביר כי זו הסיבה לכך שעל אף שנתן הוראה להפסיק את הספאם בסוף השבוע שעבר, חלק מההודעות עדיין נשלחו ביום א'. נקודה מעניינת נוספת: הזבלנים משתמשים בתוכנה שמחליפה אוטומטית מספר IP תוך שבריר שנייה, ולכן חסימת הזבלנים על פי כתובת IP היא כמעט חסרת ערך. המידע שופך אור על רמת התחכום של הזבלנים הישראלים, שמטפחים כאן מזבלה לתפארת.

 

4. כמה עולה קוד?

 

חברת הד ארצי מייבאת לישראל כמה ממשחקי המחשב הפופולריים ביותר, ביניהם גם SimCity, המופץ על ידי חברת EA. אך כאשר הגולש מ. - ככל הנראה אזרח שומר חוק שמעדיף לרכוש משחקים מקוריים ולא להוריד אותם מהאינטרנט - ביקש לקנות את המשחק, הסתבר לו שזה לא כך כך פשוט.

 

"קניתי את המשחק SimCity 4 בחנות במגדל האופרה בתל אביב. לאחר פתיחת המשחק התברר שאין קוד מקורי שמצורף למשחק. התקשרתי לתמיכה הטכנית של הד ארצי, ושם הציעו לי קוד קוד חלופי לא מקורי, שבאותה מידה הייתי יכול להוריד אותו מהאינטרנט, ללא תשלום".

 

לדבריו, נאמר לו בטלפון שאת הקוד נותנים "לכל אותם עשרות ומאות אנשים שקנו את המוצר", עובדה המונעת מהם את אפשרות לשחק במשחק הרשת, מכיוון שצריך קוד אישי כדי להירשם אלקטרונית. קוד שכבר השתמשו בו עשרות פעמים לא יפעל. "אם זה היחס של הד ארצי ללקוחות שקונים חוקי, עדיף לקנות צרוב או להוריד מהאינטרנט", כתב מ.

 

פנינו לחברת הד ארצי וניסינו לברר האם אכן זהו המצב. לדברי עופר לוין, מנהל המכירות של הד ארצי, מדובר במקרה נדיר. "קורה שיש מצבים שהמוצר יוצא ללא קוד, בגלל שהוא נארז בחו"ל ללא קוד, וכך הוא מגיע אלינו, אבל מדובר במקרים נדירים. אחד לאלף". לדבריו, נוהל הטיפול במשחקים שמגיעים ללא קוד כולל החזרת המשחק לחנות והחלפתו באחר, כאשר במקביל פונים אנשי הד ארצי לחברה ממנה יובא המשחק, במקרה זה חברת EA, ומבקשים קוד חדש.

 

"הבדיקה אורכת כשבוע. במקרה של מ. ניתן לו קוד זמני כדי שיוכל להתחיל לשחק במשחק, ונאמר לו שעל מנת לגלוש ולשחק באופן אינטראקטיבי, יהיה עליו להמתין עד לקבלת קוד קבוע ואישי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים