שתף קטע נבחר

דיוטי פרי: אינכם פטורים (מהשוואת מחירים)

אם חשבתם שברגע שנכנסתם לחנויות הדיוטי-פרי בנתב"ג עברתם להיכל המוצרים הזולים ביותר, טעיתם. בדיקת המרכז למחקרים צרכניים מעלה: הבשמים בדיוטי-פרי לא תמיד זולים יותר, תלוי מה קונים. במוצרי חשמל ואלקטרוניקה שמחירם מעל 200 דולר, תוספת המע"מ הופכת לעתים קרובות את הרכישה לבלתי כדאית, שלא לדבר על המחירים שאפשר למצוא באינטרנט. לקרוא לפני שנוסעים

המסקנות בשמים חשמל ואלקטרוניקה איך מחליפים מוצר 
מה קורה בניו-פארם? 

עונת הדיוטי-פרי השנתית נכנסת להילוך גבוה. הבום הגדול צפוי אמנם בחודש אוגוסט, אבל כבר בימים אלה מורגש הלחץ, במה שאמור להיות העונה האחרונה של חנויות הדיוטי-פרי במתחם הנוכחי של נתב"ג.

 

סקר שערכה רשות שדות התעופה לקראת המעבר לטרמינל 3 (נתב"ג 2000) העלה, כי יותר מ-90% מהישראלים הנוסעים לחו"ל פוקדים את חנויות הדיוטי-פרי, וכי כמחצית הקונים ערכו מראש בירור של מחירים בארץ. היו להם סיבות טובות: על-פי ממצאי הבדיקה שלנו, לפני שקונים בדיוטי-פרי כדאי לבדוק את המחירים בחנויות בארץ, ובמיוחד באתרי האינטרנט.

 

השוואת מחירים שערכנו באמצעות סוקרי המרכז למחקרים צרכניים בראשות דוד עידן מוכיחה, כי מתה האקסיומה שלפיה קניות בדיוטי-פרי משתלמות תמיד. תלוי בקטגוריה של המוצרים, ותלוי מול מי משווים ואילו מבצעים יש בדיוק.

 

חשוב לדעת שהמחירים משתנים גם בדיוטי-פרי עצמו. בדרך-כלל מעדכנים אותם מדי יום בין 11 ל-12 בלילה, בהתאם למבצעים שסוקרי הדיוטי-פרי גילו בשוק המקומי באותו יום.

 

הדיוטי-פרי בישראל נחשב אחד הרווחיים בעולם ומדורג בין עשרת הראשונים במכירות למ"ר, עם פדיון של כ-75 אלף דולר למ"ר. בשנת 2003 עמד היקף המכירות בו על 90 דולר לנוסע.

 

לדברי אבי מרקוביץ, מנהל חנות הספורט (נעליים ובגדי ספורט), העונה הנוכחית התחילה ברגל ימין והמכירות גבוהות בכ-20% מאלה שבשנה שעברה. מדובר, לדבריו, במגמה שנמשכת כבר חודשים.

 

מרקוביץ תולה את השיפור במבצעים אגרסיביים. ביולי, לדוגמה, החל מבצע של תיקי ספורט של מותגים כמו ניו-באלאנס, ריבוק ונייקי ב-19.90 דולר. תוך שבוע נמכרו 1,500 תיקים.

 

גם בחנות החשמל והאלקטרוניקה סקאל התחילה העונה ברגל ימין עם גידול של 25% במכירות בהשוואה לשנה שעברה. בחנות הבשמים, האלכוהול והסיגריות ג'יימס ריצ'רדסון מדברים, לעומת זאת, על ירידה קלה בתנועה בהשוואה לקיץ הקודם, שהתאפיין בפריצה לחו"ל אחרי חורף קשה של פיגועים ופחדי מלחמת המפרץ.

 

"המצב נראה יותר קרוב ל-2001 מאשר לשנה שעברה", אומרת חגית בכר, מנהלת השיווק של החברה, "אם כי בתנועת התיירים הלא ישראלים ובקניותיהם חל שיפור של כ-40%". בסך-הכול צופה בכר קיץ סביר.

 

לצורך השוואת מחירים בין הדיוטי-פרי לארץ הרכבנו רשימה של 50 מוצרים פופולריים בתחומי הקוסמטיקה, החשמל והאלקטרוניקה, המחשבים ונעלי ספורט. כללנו בה גם מוצרים שמחיריהם מתחת ל-200 דולר וגם מוצרים יקרים יותר (ראו טבלה).

 

סוקרי המרכז למחקרים צרכניים הגיעו בשבוע שעבר לחנויות הדיוטי-פרי ובדקו את המחירים שם, ואחר-כך יצאו לבדוק את המחירים ברשתות הרגילות בארץ. המחירים מייצגים את יום הבדיקה, שכן חלקם משתנים בתזזיתיות וכפופים למבצעים.

 

בתחום הקוסמטיקה נבדקו המחירים ברשתות סופר-פארם, המשביר החדש לצרכן, ניו-פארם ואפריל. מוצרי חשמל ואלקטרוניקה נבדקו בשקם אלקטריק, סנסור, בסט-ביי, סקאל אלקטריק ומחסני חשמל, כאשר מוצרי מחשוב ומצלמות דיגיטליות נבדקו גם באופיס דיפו.

 

בנוסף נבדקו מחירי מוצרי החשמל והאלקטרוניקה באתרי האינטרנט, במכירות קבוצתיות ורגילות, אך לא במכירות פומביות. מחירי הנעליים נבדקו בחנויות ספורט ורטהיימר, סקאל ספורט ומגה ספורט. בכל אחת מהרשתות נבדקו המחירים ב-3-1 חנויות שונות.

 

כאשר היו הבדלי מחירים בין החנויות של אותה רשת, הבסיס להשוואה היה המחיר הזול ביותר. תופעת הבדלי המחירים בלטה רק ברשת סקאל אלקטרוניקה. לדוגמה, בסניף הרשת באזור התעשייה פולג בנתניה הציע המוכר לסוקר שואב אבק ציקלון יונק של LG ב-1,800 שקל. בסניף דן דיזיין מול קניון איילון הדגיש המוכר שהמחיר הרשמי הוא אמנם 1,800 שקל, אבל ימכרו לו את המכשיר ב-1,690 שקל - פער של 6.5%. באותו אופן, מחשב נישא של LG הוצע בסניף דן דיזיין ב-9,800 שקל, ואילו בסניף פולג המחיר היה 8,390 שקל - פער של 17%.

 

"השוק המקומי מאוד דינמי", אומר בתגובה חיים למפרט, מנהל סחר ומכירות בקבוצת סקאל אלקטרוניקה. "יכול להיות שברמת המו"מ יש מנהל אחד שהוא יותר גמיש ואילו מנהל של חנות אחרת פחות גמיש. על-פי ההנחיות, אחרי המו"מ רמת המחירים יכולה לרדת עד ל-10%".

 

לצורך השוואת המחירים לא לקחנו בחשבון מבצעים בסגנון קנה-קבל (למשל, קנה שלושה בשמים וקבל רביעי במתנה). בדקנו את מחירי המוצרים כפי שהם נמכרים ללקוח הרוכש יחידה אחת בלבד. יצוין עוד שחלק מהמוצרים לא נמצאו בחלק מהמקומות שבדקנו.

 

 

המסקנות

כאמור, כדאיות הקנייה בדיוטי-פרי משתנה ותלויה במוצר ובחנות שאליה משווים. בסך-הכול, בחמישה מוצרי קוסמטיקה מבין 40 מוצרים פטורי מע"מ (שמחיריהם מתחת ל-200 דולר) שבדקנו, המחירים בארץ היו זולים יותר מאשר בדיוטי-פרי.

 

בשלושה מוצרים נוספים (שני מוצרי קוסמטיקה ודגם אחד של נעלי ספורט) נמצא פער של עד 5% בלבד לטובת הדיוטי-פרי.

 

כל עשרת המוצרים בתחום החשמל והאלקטרוניקה שנבדקו, שמחיריהם מעל 200 דולר, התגלו כיקרים יותר בדיוטי-פרי לאחר שהוספנו למחיריהם את המע"מ שיש לשלם עליהם.

 

חזור למעלה
בשמים

בהשוואה לסקרים קודמים הצטמצם הפער במחירי הבשמים בין החנויות בארץ לבין הדיוטי-פרי. רוב הבשמים ומוצרי הקוסמטיקה שנבדקו בחנויות בארץ היו במבצעים אגרסיביים.

 

עם זאת, לא תמיד מוצר המוצג כמוצר במבצע הוא באמת זול. למשל, בושם לייט בלו של דולצ'ה וגבאנה לנשים (100 מ"ל) נמכר בסופר-פארם במבצע ב-374 שקל - ב-22% יותר לעומת מחירו בדיוטי-פרי, 307 שקל.

 

חזור למעלה
חשמל ואלקטרוניקה

טעות רווחת היא לשכוח, שעל מוצרים שמחיריהם מעל 200 דולר יש לשלם תוספת מע"מ. מוצרים אלה מתחלקים לשתי קבוצות. אחת היא מוצרים נישאים שאפשר לקחת לחו"ל, כמו מצלמות דיגיטליות, מחשבי כף-יד, מחשבים נישאים וכו'. לא ניתן להשתמש לגביהם בשירות פטור ושמור.

 

מחיריהם בדיוטי-פרי אינם כוללים מע"מ, ואתם אמורים להצהיר עליהם בעת חזרתכם ארצה ולשלם מע"מ של 17%.

 

הקבוצה השנייה היא מוצרים כמו מכונות כביסה, טלוויזיות, מדיחי כלים, שאי-אפשר לקחת לחו"ל. בעת החזרה ארצה יש להצהיר עליהם במכס, אבל המחיר ששולם עליהם בדיוטי-פרי כבר כולל את המסים והמע"מ.

 

במוצרים שמתחת ל-200 דולר הקנייה בדיוטי-פרי כדאית, אם כי בחלק מהמקרים מדובר בדגמים בלעדיים, שקשה למצוא את מקביליהם בארץ ולערוך השוואה מקיפה. במוצרים שמחיריהם מעל 200 דולר, בשקלול המע"מ, אין מציאות פרועות בדיוטי-פרי, כשהאיום הגדול הוא מצד אתרי האינטרנט.

 

בטבלה המצורפת לא כללנו את המחירים שמצאנו באינטרנט, כיוון שבחלק מהמקרים מדובר באתרים קטנים, ובסך-הכול רוב הקנייה בארץ נעשית בחנויות הקונבנציונליות. עם זאת, למי שנוהג לגלוש יש סיכוי רב למצוא באינטרנט מחירים זולים יותר מאשר בדיוטי-פרי.

 

לכל עשרת המוצרים שנבדקו ואשר מחיריהם מעל 200 דולר מצאנו באינטרנט מחירים זולים יותר, כולל דמי המשלוח. ההפרשים משמעותיים. דוגמאות: מחשב כף יד MIO נמכר בדיוטי-פרי ב-2,325 שקל, וכולל מע"מ מגיע מחירו ל-2,720 שקל. זהו מחיר גבוה ב-16% מהמחיר שמצאנו באינטרנט - 2,350 שקל (כולל עברית, באתר מרדנית).

 

מצלמת סטילס דיגיטלית של אולימפוס נמכרה בדיוטי-פרי ב-1,742 שקל, וכולל מע"מ - 2,038 שקל. זהו מחיר גבוה ב25% בהשוואה למחיר שמצאנו באינטרנט (באתר פי-1000) - 1,628 שקל. השיא היה במחיר מחשב נישא של DELL, שנמכר בדיוטי-פרי ב-8,288 שקל ומחירו מגיע ל-9,697 שקל כולל המע"מ. באינטרנט מצאנו אותו ב-6,050 שקל (באתר נוטבוקס קלאב). המחיר בדיוטי-פרי יקר ב-60%).

 

במוצרים שמחיריהם עד 200 דולר בדקנו, למשל, רסיבר של קנווד שנמכר בדיוטי-פרי ב-896 שקל. המחיר הזול ביותר שמצאנו באינטרנט היה גבוה יותר ב-1,387 - 55% שקל (בסיילשופ). מגהץ קיטור של טפאל נמכר בדיוטי-פרי ב-896 שקל. המחיר הזול ביותר שמצאנו באינטרנט היה ב-30% יקר יותר - 1,165 שקל (באתר גלסייל).

 

"קשה להתחרות מול היבואנים המקבילים שמציפים את האינטרנט", אומר בתגובה חיים למפרט מסקאל אלקטרוניקה. "למחירים זולים באינטרנט יש להתייחס ביחס של כבדהו וחשדהו. צריך לבדוק מי עומד מאחורי האתר, מי אחראי לאספקת המוצר".

 

חזור למעלה
איך מחליפים מוצר

בחנויות של ג'יימס ריצ'רדסון אומרים שאם רכשתם מוצר וגיליתם שהוא פגום, אפשר לפנות לשירות הלקוחות ולהחליף למוצר תקין. אם תתעקשו, תקבלו החזר כספי.

 

בסקאל אלקטרוניקה אומרים שבמקרה של מוצר פגום אפשר לגשת לאחד מ-21 סניפי הרשת בארץ ולהחליף מיד. גם במקרה של קלקול אחרי 4-3 חודשים ניתן להגיע לחנות, המוצר יישלח למעבדה לתיקון, ויוחזר.

 

בסקאל אפשר להתחרט על קניית מוצר תוך 14 יום מעת החזרה ארצה, ולהחזירו כשהוא חדש ומצוי באריזתו המקורית תמורת זיכוי או החזר כספי. אם שילמתם עד 200 דולר, תקבלו את הסכום ששילמת בצירוף מע"מ, כי המוצר איננו מוחזר לדיוטי-פרי אלא יוצא למכירה בארץ.

 

חזור למעלה
מה קורה בניו-פארם?

ברשת ניו-פארם נתקלו סוקרי המרכז למחקרים צרכניים בהצגת מחירים מבלבלת ומטעה, שעל-פיה קשה היה לדעת מהם המחירים האמיתיים של הבשמים. הסוקרים ביקרו בסניף ניו-פארם בג'מבו גלילות ורשמו מחירים, שנראו לנו גבוהים מאוד יחסית ולכן הם התבקשו לסור לסניף נוסף, בגן העיר בתל-אביב.

 

גם שם מצאו מחירים גבוהים וזהים למחירי סניף ג'מבו, ולכן פנו לעזרתה של דיילת. זו שלפה את המוצרים אחד-אחד וציטטה גם היא את המחירים: בושם אמור אמור (100 מ"ל) - 569 שקל, בושם אטרקשן (100 מ"ל) - כ-600 שקל. באזור המדפים שנבדקו לא היה שום שילוט ברור שהתייחס ספציפית למבצעים לגבי הבשמים שנבדקו.

 

המוכרנים טענו כי מבצע גדול של בשמים אמור להתחיל ב-22 בחודש, ואז יוזלו המחירים.

 

ביקשנו את תגובת הרשת על המחירים הגבוהים, ושם טענו שכל הבשמים ברשת מצויים כרגע במבצע וסיפקו לנו מחירים שונים. לטענתם, יש בחנות שילוט כללי על מבצעים המתייחסים לקבוצות של בשמים, ואילו היו הסוקרים רוכשים מוצרים ועוברים איתם בקופה, ולא רק שואלים למחירים, היו משלמים את מחירי המבצע.

 

"יש דפוסי התנהגות של ענף הקוסמטיקה, שרוצה לכלול מוצרים רבים תחת מטריית הנחות, ואנחנו שומרים עליה. אין אפשרות לסמן מחיר מוזל על כל בושם", אומרת מנהלת השיווק של הרשת, רונית פטל. פטל טענה תחילה שהמוכרת שסיפקה את המחירים היתה דיילת של אחת מחברות הקוסמטיקה, ואחר-כך בדקה ואמרה שמדובר במוכרת חדשה ולכן טעתה.

 

לנו ההסברים האלה נראים לא מספקים. מבצעים צריכים להיות מסומנים באופן ברור שיאפשר ללקוחות לבחון את כדאיותם לפני הקנייה.

 

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דיוטי פריח. בשמים
צילום: יריב כץ
ומוצרי אלקטרוניקה
צילום: יריב כץ
מומלצים