שתף קטע נבחר

"לא הייתי יכול לחיות בסינגפור שבע דקות"

חיים הכט התארח בפורום טלוויזיה ודיבר על "בין כרכור לסינגפור", על הביקורות, על "יצאת צדיק" וגם על שפת הגוף שלו. מבחר שאלות ותשובות

 

ערוצית: למה אתה לא יכול לדבר רגיל, בלי כל ההתלהמות ותנועות הידיים הלא ברורות? והאם אתה באמת רוצה שישראל תהיה כמו סינגפור? יש לך רעיונות יותר שפויים איך לשפר את המצב בארץ בלי כזו נוקשות ומשטר כל כך מחייב ובלתי דמקורטי בעליל כמו שיש שם?

 

הכט: "נפנופי הידיים והתנועות זה עניין שפשוט אין לי שום שליטה עליו. ככה אני.

 

"לא. אני לא רוצה שישראל תהיה כמו סינגפור. אני במדינה כמו סינגפור לא הייתי יכול לחיות שבע דקות. אני בגלל יצפאן לא הייתי יכול לחיות בסינגפור. בכל הרעיונות שהעליתי לא הצעתי ולו לשניה לוותר על הדמוקרטיה. האם עונש מינימום של 10 שנות מאסר לסוחר סמים ביג-טיים זה משהו לא שפוי? או שמא הטירוף הוא עונש של שנתיים מאסר לפליקס חלפון שהביא לארץ 4 ק"ג של קוקאין? תגידי לי את מה לא שפוי?"

  

S: מה תגובתך בנוגע לביקורת שכתבה על התוכנית שלך גברת אריאנה מלמד?

 

"להגיד לך שנהניתי מהביקורת של אריאנה, לא אוכל. יחד עם זאת, אני באמת ובתמים מכבד את הדברים שהיא אמרה, זה בסדר לבקר. אין לי שום בעיה עם זה. יחד עם זאת, נדמה לי שהביקורת שלה באה מתוך איזו תפיסת עולם ולא מתוך צפייה בתוכנית טלוויזיה. אומר עוד שבסופו של דבר, ביקורות כמו זו של אריאנה, עשו עבורי עבודה טובה, כי הכוונה בסדרה היתה לעורר ויכוח, ואריאנה בהחלט עשתה את זה עבורנו. אומר עוד שקצת כעסתי על חוצפתה לקבוע שהתחקיר שלנו היה עלוב. היא יכולה להתווכח עם המסקנות והשפה הטלוויזיונית, עם זה אין לי בעיה".

 

מוביץ: עד כמה אתה מאמין שתבנית של עמים אחרים, ובמקרנו של סינגפור, תתאים לאופי הישראלי? הרי קל יותר לחפש נקודות לתיקון, קטנות ככל שיהיו, ולנסות לשנות משהו מאשר לסקור את המודל הסינגפורי בתוכנית אוטופית בת מספר פרקים. האם אתה רואה לפניך יישום של הרעיונות הסינגפורים או שנסתפק בסינגפור כחלום ולא כמודל?

 

"סינגפור היא רק נקודת התייחסות. מתוך נקודת ההתייחסות הזו שהיא לא דוגמה אקדמאית, אלא מדינה שבה הדברים קורים ממש, יש לנו אפשרות פנטסטית לבחון ולברור דברים שמתאימים לנו. אני אומר לך יותר מזה, האופציה שלנו היא לא מה אנחנו לוקחים מהדוגמה הסינגפורית, אלא, שים לב! מה במצבנו מותר לנו לא לקחת. שתבין, כשרצח בישראל ולאו דווקא של שופט, הופך לסוג של דיאלוג מקובל בחברה כאן, אתה לא יכול להשאר עם שיטת משפט שקובעת שמאסר עולם הוא בעצם 12 שנים בפנים עם חופשות ומבצעים. זו רק דוגמה קטנה. אני לא בעד עונש מוות במדינת ישראל, אבל רוצחים שפלים צריכים להבין שמאסר עולם, פירושו עולם".

  

מתן: אהבתי מאוד את "יצאת צדיק", האם יהיה לתוכנית המשך?

 

"ממש באלו הימים אנחנו חושבים האם ואיך לעשות תוכנית המשך ל'יצאת צדיק'. ברור לנו שאי אפשר לעשות בדיוק את אותה תוכנית. לכן אנחנו בודקים כל מיני אפשרויות".

 

עידן: בתוכנית הבאת כדוגמה את העובדים הזרים בסינגפור ואת היחס הטוב שהם מקבלים והשוות את זה לערבים הפלסטינים. אני בטוח שאתה שמאלני קיצוני, אחרת לא היית מעלה את הנושא בכלל, הרי העובדים הזרים בסינגפור לא מלמדים את הילדים שלהם שהעם הסינגפורי הוא "נאצי" וכו', הם לא שולחים את הילדים שלהם לקייטנות שאהידים וחוץ מזה יש משקע של 100 שנה שלא יעלם גם בעוד 10 דורות.

 

"אני לא שמאלני ולא קיצוני ולא קשר ימני. אני אומר לך, בלי שום קשר לעמדות פוליטיות ולתפיסות אידאולוגיות, אם לפלסטינים ברפיח, בחאן-יונס וברמאללה או בשכם לא יהיה מה לאכול, אין מצב בעולם שבו אנחנו נוכל לחיות כאן בשקט ובשלווה. לכן המסקנה מהמבט על סינגפור היא ברורה לגמרי. זה אינטרס מובהק שלנו לדאוג לכך שלשכנים שלנו יהיה מה לאכול ומה להפסיד. ואומר לך גם זאת, את הפטנט הזה של כלכלה שעושה שלום אזורי, גם את זה הם למדו מאיתנו. לפני 28 שנים הם הזמינו אליהם את סטף ורטהיימר ושתו בצמא את המשנה שלו. לא רק שתו, אלא גם יישמו אחד לאחד. היום הם שם בסינגפור עושים מיליארדים מהשכנים המוסלמים שלהם ואנחנו, נבעך, ממשיכים בחילופי יריות עם השכנים שלנו".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים